NEDERLANDERS.FR

Hét netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - Zegt het voort !

We gaan Frankrijk en de Fransen niet beledigen conform instructies van de moderator, maar er is een ergernis die ik nou eens aan jullie wil voorleggen: We weten dat de Fransen veel en graag praten. Eindeloze praatprogramma's (duren zomaar twee uur) op TV en radio (op mijn slechte autoradio kon ik vanochtend slechts 5 Franse zenders ontvangen op de middengolf: op alle vijf werd er gepraat. Eindeloos gepraat!)

Maar veel praten is tot daar aan toe, maar waarom praten Fransen altijd door elkaar heen? Ik erger me er te pletter aan. Je hebt je zin nog niet uitgesproken of je gesprekspartner kakelt al weer verder. Lang geleden heb ik eens bij een interculturele workshop gezeten. Ik heb er maar één ding van onthouden. Het volgende: Het verschil in converseren tussen persoon A en persoon B, waarbij achtereenvolgens de personen Finnen, Nederlanders en Fransen zijn.

Finnen:
Persoon A zegt een zin - stilte - persoon b zegt wat - stilte- persoon a antwoordt - stilte - enz

Nederlanders:
Persoon A zegt een zin - persoon b zegt wat - persoon a antwoordt - enz

Fransen:
Persoon A zegt een zin - nog voordat die is uitgesproken zegt persoon b wat - na een kleine pauze praat persoon a gewoon door - enz.

Wat vinden jullie daar nou van....?

Wim

Weergaven: 324

Berichten in deze discussie

Tja, ik moet toegeven dat ik de gemiddelde Fin nogal slecht versta.

Daar ben ik het niet mee eens @Bert. een discussie is een discussie, en waar deze staat maakt niet uit. Ik denk dat Wim trouwens een punt heeft.

Laatst was ik op BFM een discussie aan het volgen, maar moest de knop omdraaien omdat deze dame en heer telkens elkaar onderbraken en door elkaar heen aan het "praten" waren.

Trouwens in NL kan men er hier ook wat van hoor Wim, Kijk maar eens naar bv een politiek debat, dan kun je je hart ophalen. Of naar zo'n talkshow laat in de avond. Allemaal hetzelfde, allemaal door elkaar heen geklets.

Maar wat ons wel opvalt is dat als ik in een discussie zit met bv de buren. Zij mij altijd uit laten praten, en dan zelf met hun verhaal komen. Of dit nu beleefdheid is of misschien vanwege ons niet al te beste Frans, zodat zij het zelf beter begrijpen? Ik weet het niet, ik laat het maar zo denk ik dan.

Warme groet Ada

Dat is het toch ook! Dat is een groep. Ik ben bang dat je het fenomeen groep op deze site niet zo goed begrijpt. Binnen een groep kunnen mensen met elkaar over een bepaald onderwerp praten. Maakt niet uit wat. In de tuingroep bv. praat men over de aardappels of zo en in de vrijgezellengroep over een date.

Hier mag men allerlei onderwerpen aansnijden, alles wat je dwars zit of een opinie ergens over. En het hoeft niet persé over Frankrijk te gaan, mag wel maar moet niet. Voel je vrij maar we houden het wel netjes, we spelen niet op de man. Het is geen voetbal!

Warme groet Ada

Ada,
Ik begreep dat jij zou gaan modereren.

Nu de reaktie van Bert hier, die duidelijk op de man speelt,
hij geeft namelijk een beoordeling over een persoon, blijft staan,
heb ik dat blijkbaar verkeerd begrepen.

@Boudewijn, ik laat het staan omdat als je er niet op reageert, het vanzelf weggat. Mocht meneer Bert hiermee doorgaan dan kijk ik er eens goed naar.

Als je mijn bericht op de hoofdpagina goed gelezen hebt ( en dat heb je) dan staat dat er inderdaad, maar ik gun iemand graag het voordeel van de twijfel!

Warme groet Ada

Ja je hebt helemaal gelijk en dan moet je het nieuws zien dat ratelt achter elkaar door vergeten totaal adem te halen 

je word er zelf ook doodmoe van alleen als je er naar kijkt. maar mijn Franse vrienden praten helemaal niet zo 

ergo instructies van hogerhand op radio en TV ???

Juist Ada,
Je laat het staan.
Je gaat dus op dezelfde manier modereren als Eric. Niet !
Je laat eerst een slachtoffer geestelijk in elkaar meppen 
en dan misschien, je weet maar nooit, ooit misschien iets doen.

Boudewijn, Eric heeft de eindcontrole, voor als ik het uit de hand laat lopen, wees dus maar niet bang Boudewijn.
Maar als ik merk dat iemand meerdere malen op de man of vrouw speelt dan wordt deze reactie verwijderd, met uitleg!
ik dacht dat ik wel duidelijk was hierboven.
en dit telt niet alleen voor deze ene vervelende reactie maar voor alle! en er is al gewaarschuwd!
Fijne zondag Boudewijn, Ada

We begrijpen het dan ook niet,of eigenlijk we verstaan het dan niet meer. ik vraag me af of ze dit zelf wel verstaan allemaal. En wat die notulen betreft, er is gewoon iemand volgens mij, die naar een lijn luistert en dat notuleert:-))

Ik heb zelf veel genotuleerd en zo gauw als de boel uit de hand liep, riep ik even iets, en dan ging het wel weer een beetje,. Wij hebben er alleen niet zo'n erg in, we verstaan alles natuurlijk best.

@Jardin,

Ik denk dat je gelijk hebt, ik ben op heel veel gebieden behoorlijk aangepast aan de Franse cultuur, maar niet op dit punt. Ik betwijfel of dit nog gaat gebeuren. Dat gekakel door elkaar heen snijdt door mijn ziel, en ik geloof niet dat het ooit went, tenzij je er zelf aan mee gaat doen. Heel veel Franse gewoontes, ga ik moeiteloos, of soms met wat bewuste inspanning in  mee...maar deze...nee dat lukt me niet.

Wim

We hoeven toch niet in alles mee te doen. We passen ons aan zoveel als we kunnen, maar soms lukt dit niet.

Net nog een programma gezien over integratie binnen verschillende landen en de moeilijkheden die dit brengt bij vooral de kinderen van emigranten. Een toestand gewoon. Het neemt meer als een generatie om als familie geheel geïntegreerd te geraken, dus eigenlijk beginnen de kleinkinderen pas dat stereo gepraat van onze gastheren/vrouwen te snappen.

Ha @Wim en Jardin daar erger ik me helemaal niet aan...zal wel door mijn Franse genen komen:) Ik praat gewoon lekker mee. Lekker diskussieren met die Fransen heerlijk en door elkaar heen praten. Ik had een vriend die had als bijnaam de 'sloper' van Lyon (hij is nou dood). Groot geworden in de bouw en de sloop, het zijn de leukste diskussies die ik ooit heb gehad. We waren het in niets met elkaar eens...maar gezellig dat het was. De vorken vlogen af en toe over tafel als hij toevallig zijn argument kracht wilde bijzetten en dan sloeg hij omgekeerd op zijn vork.

RSS

WELKOM BIJ ONS FORUM

* = inloggen nodig

GESELECTEERD

--

© 2020   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden

Anton Noë ... google.com, pub-1033432903517354, DIRECT, f08c47fec0942fa0