Nederlanders.fr

Hèt netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - zegt het voort!

||  PLAATS BERICHT  ||  PLAATS ADVERTENTIE   || 

Een robot om je zwembad schoon te houden, noodzaak of luxe? Dat is natuurlijk de grote vraag die je jezelf stelt en die anderen je stellen als ze hem aan het 'werk' zien. 

Ik zal vertellen waarom het bij ons een noodzaak was, maar ook als een stukje luxe aanvoelt!

Oude situatie:
Normaal gesproken maak je de bodem van je bad schoon met een stofzuigermond aan een steeltje, daaraan vast een slang die op het systeem aangesloten is.
Nu kwamen er bij ons op een gegeven moment steeds luchtbelletjes uit de uitstroom openingen het bad in. Dit werd heel langzaamaan steeds erger, maar voornamelijk als de slang van de stofzuiger was aangekoppeld en de skimmers/bodemput kranen dicht zaten. 
Dit was mijn conclusie; als de slang is aangekoppeld en de twee andere kranen dicht, dan kan de pomp niet de gevraagde hoeveelheid water verstouwen en komt er dus een onderdruk vóór de pomp. Om dit te compenseren gaat de pomp lucht aanzuigen en dat moet ergens vandaan komen. Ik kon dit niet begrijpen, waar komt die lucht nu vandaan?


Ik had op zekere dag een zwembad bouwer op bezoek en die zei dat de koppelingen in de leiding van bad naar filter na velen jaren kunnen scheuren, breken of iets dergelijks. Dit komt vnl door de beweging van het zwembad door het grondwaterpeil. Nou, dat wist ik, want de betonnen rand rondom het bad was al op vele plaatsen gebroken, dit had ik al opgelost door er kunstgras overheen te leggen. Zag er prachtig uit!
Maar het probleem van de luchtbelletjes werd van dien aard dat de pomp soms gewoon niet meer werkte door de grote hoeveelheid lucht!!!

De reparatie zou duizenden euro's kosten, afbreken beton, afvoeren, nieuwe leidingen, enfin, zeer hoog kostenplaatje!!

Mijn idee:
Toen kwam ik dus op het idee om een robot te kopen. Op internet alles vergeleken, wat, hoe, hoe duur enz. Uiteindelijk hebben we voor een Tiger Shark van hayward gekozen. Hij heeft een eigen filter met hele lage micron waarde (fijnheid van het materiaal en dus veel vuil opvangen) en voila, probleem stukken goedkoper opgelost. De robot kostte ongeveer 700,- eu.

Wat is nu het resultaat?
De robot bespaard me veel tijd!! Hij staat op een timer, van 6 tot 7 's ochtends, ik zet hem er 's avonds in en haal hem er 's ochtends weer uit, even filter schoonspoelen, klaar.
Maar...., het bad is nog NOOIT zo schoon geweest, de borstels van de robot maken de bodem echt veel beter schoon dan je ooit zelf kan doen met de hand. Ik heb het hier nu over aanslag van algen en vuil op de bodem en wanden, die zwarte vlekken. Verder hadden we altijd last van gele alg, resistent voor chloor, nooit meer iets van gezien. En je zandfilter blijft veel schoner want de robot heeft z'n eigen opvang, er komt dus veel minder in je filter, dus veel minder 'backwashen'! Tevens geen terugspoelend vuil dat door het zandfilter heengaat! De robot klimt tegen de wanden op en reinigt ook de waterlijn!

Weergaven: 1150

Berichten in deze discussie

wel nee joh gewoon humor nergens last van wat dat betreft

RSS

GA DIRECT NAAR:

Laatste nieuws uit Frankrijk

© 2024   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden