Nederlanders.fr

Hèt netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - zegt het voort!

||  PLAATS BERICHT  ||  PLAATS ADVERTENTIE   || 

Over verwarming en daardoor zwemseizoen verlenging wordt al snel gesproken over warmte pompen. Deze stroomverslindende ( ook al is elektra goedkoop) machines met hoge investeringskosten hebben mij doen zoeken naar een alternatief. Ik ben uitgekomen op zonnecollectoren. De collectoren zijn ook niet goedkoop en dit vergt ook investeringskosten maar alle jaren daarna nagenoeg niets meer. Een eenvoudig CV pompje circuleert het badwater door de collectoren. Een electronische controller stuurt het potje aan zodat deze alleen draait als het zinvol is. Het rendement is natuurlijk wel afhankelijk van het aantal uren en de intensiteit van de zon . Ook het aantal en dus de totale oppervlakte van de collectoren is van invloed op het rendement. Ik heb 4 collectoren met een totale oppervlakte van 14m2 en voldoet prima. Deze zomer heb ik het systeem stil moet zetten omdat het badwater boven de 30 gr. kwam. Ik heb wel weerstand ondervonden van de "deskundigen" vanwege het feit dat het badwater zout is en chloor bevat wat niet kan om rechtstreeks door de collectoren te voeren i.v.m. aantasting van de diverse onderdelen. Het advies was een apart circuit met vat en warmte wisselaar. Maar gezien het zeer beperkte zout en chloor gehalte heb ik het advies naast me neergelegd ( alle onderdelen zijn koper, kunststof en roestvrijstaal) en ik zie wel hoe het zich ontwikkelt.

Weergaven: 2748

Berichten in deze discussie

En wat is hierop de terugverdien tijd Jean?

Clasien, ten opzichte van wat bedoel je met de terugverdien tijd? Waarschijnlijk bedoel je t.o.v. een warmte pomp. Ik heb geen referentie van de kosten van het energie verbruik, onderhoud, afschrijving en geïnvesteerd kapitaal van een warmtepomp. In een berekening zou ook het rendement ten opzichte van beide systemen moeten worden meegenomen. Dit heb ik niet gedaan en ik kan er dus ook geen antwoord op je vraag geven. Wat voor mij geldt dat het me tegenstaat om veel elektrische energie te stoppen in een beetje luxecomfort. Ik heb de collectoren en de pomp tweede hands gekocht en alles zelf aangelegd en gemonteerd. Het plezier en comfort wat ik er aan beleef weegt zeker op tegen de kosten die er aan zijn besteed.                Groeten Jean

Nee ik bedoelde de aanschafprijs van de zonnecollectoren e.d. Wist niet dat die ook al tweedehands te koop waren.
En ja, ik geloof graag dat je er langer plezier van kan hebben ( het zwemmen bedoel ik) maar tot nu toe zijn de hoge kosten voor ons een struikelblok geweest. Andere noodzakelijker dingen als airco's in alle kamers vonden wij tot bu toe belangrijker ;-) maar wie weet, in de toekomst...

Ik heb vorig jaar een zonnepaneel aangelegd dat ook heel goed werkt maar vele malen goedkoper is. Het zijn de zgn EPDM panelen, kosten ongeveer 250,- eu voor een paneel van 6 vierkante meter wat voldoet voor ons bad van 5x10. Het grote voordeel is, goedkoop, geen extra elektra, het draait dus gratis met de filtering mee en...., je kan je bad er ook mee koelen als het in de buurt van de dertig graden komt bijvoorbeeld.

6 m2.... Ons bad is 7x14 ... Dan wordt het wel een fors verhaal.... Niet bepaald fraai .... Toch maar weer even denken...

we hebben het achter het filterhuis 'verstopt' het is een langwerpige mat, op de grond van 6x1 meter. Valt niet op:-)

Daan, ik weet wat je bedoeld ik heb het EPDM systeem ook overwogen maar het is natuurlijk niet te vergelijken met zonnecollectoren.

hoezo? Het ligt er natuurlijk aan waar je woont (klimaat) maar ik verwarm mijn 70.000 liter 2 a 3 graden op een dag met zon en 's nachts 2 graden eraf als het nodig is. Verwarmen is alleen maar voor verlenging van het zwemseizoen, maar koelen is zomers ook belangrijk.

Clasien, hou de grotere internet veilinghuizen in de gaten de leveranciers gaan wel eens failliet en zijn collectoren voor aanzienlijk minder te koop.

Wij wonen in Montelimar, dus zon genoeg ;-), maar nu worden de nachten wat kouder, dus 's-morgens is het pakweg 20 graden nu. En ja, dat is al behoorlijk fris. Overdag dan weer 24/25 nu.....

Ziet er strak uit, redelijk eenvoudig en toch doeltreffend. Zoals techniek hoort te zijn.

Wonend in het N-O hebben we beduidend minder zonuren dan in het zuiden. Daarom gezocht naar iets dat in deze situatie pastte. Na enig onderzoek een installatie gebouwd op basis van vacuumbuizen. In principe een gelijke opzet als Jean, ook met CV pompje en besturing die de zaak uitzet als het water uit de collector kouder dan het zwemwater wordt.

Het gegeven dat de stroomvoorziening hier niet echt betrouwbaar is voor de pomp een UPS er tussen gezet met 2 vette auto accu's zodat er zeker een paar uur stroom is. Het water in de installatie kan namelijk met gemak stoom worden als er geen stroming meer is. Dan knalt er altijd wel ergens een slangetje of gaat iets lekken.

Verder gebruiken we in de winter dezelfde installatie om het huis boven het vriespunt te houden en een paar vertrekken op 18-20 graden. Dat daarvoor iets meer meet- en regeltechniek nodig was lostten we op met behulp van een paar nano computertjes (RaspberryPi) en een paar kleppen plus sensoren. Met alle mogelijkheden die deze techniek bood (lmqr.duckdns.org). Ach een beetje hobbyisme mag tenslotte ook nog wel dacht ik.

Het regel paneel (verise 2014) voor de winter ziet er zo uit.

In het witte kastje zitten wat trafo's, relais en een Raspi. Van de 2015 versie kan ik zo snel geen fotootje vinden, ziet er wat netter uit ;=). Deze herfst wordt er opnieuw uitgebreid en zal het paneel (rechts) zelf ook weer verder ontwikkeld worden. 

Het zwembad heeft zijn eigen regel paneel gekregen, ook omdat we een motor met variabel toerental op het badfilter hebben gezet.

Boven het plaatje van het zwembad paneel op diens testbed (uit proberen en testen). Rechtsonder de Raspi en links de variator voor de pompmotor. We vonden het ook prettig om een goed WiFi signaal bij het zwembad te hebben dus meteen maar een Acces Point erbij geschroefd (met die groene lampjes) De sensoren worden op dat telefoonverdeel doosje (uiterst rechts) aangesloten en de relais dienen om de pomp, het licht en allerlei andere dingen aan of uit te zetten. Het ziet er allemaal een beetje hobbymatig uit maar dat krijg je snel als dingen in ontwikkeling zijn.

OK ik weet best dat je allerlei meet en regel dingen kant en klaar kunt kopen en dan ziet het er meteen strak uit. Het bloed kroop echter waar het niet gaan kan als ex IT-er moest en zou ik het allemaal zelf in elkaar zetten. Samen met een vriend van mij die dit ook allemaal spannend vindt.

Alle delen: collectoren, regelpanelen en slangenstelsel lopen zo de nodige fases door. Je raakt er - gelukkig - nooit mee 'uitgespeeld'. Ja de "boys and their toys"

fantastisch!! Ja, zo kan je van een noodzaak een hobby maken!! Goed man, die Raspberry's kom je steeds vaker tegen, kan je veel mee doen!! Je bent een echte hobbyist!

RSS

GA DIRECT NAAR:

Laatste nieuws uit Frankrijk

© 2024   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden