NEDERLANDERS.FR

Hét netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk

Bonjour,

In de loop der jaren al heel wat wijnen geproefd in de Provence maar gemiddeld kunnen ze mij niet bekoren. Missen persoonlijkheid, je proeft de technologie boven het eigen karakter uit. Allemaal keurig gemaakt hoor, volgens het boekje dat alle oenologen uit hun hoofd kennen. Ge grijze massa dus.
Maar sinds een jaar of drie een geweldig adres ontdekt: Domaine de la Blaque, Coteaux de Pierrevert, bij het dorp Pierrevert. Omgeving Manosque, Haute Provence. Klasse, karakter, steekt er met kop en schouders bovenuit. Ietsje duurder dan de rest maar wijn die me geen plezier geeft is altijd (veel) te duur, ongeacht de prijs. Via Google zo te vinden. Santé!

Weergaven: 426

Berichten in deze discussie

Hoi Helmer,

Probeer 'ns een Côte du Ventoux: over persoonlijkheid gesproken..... Wij vinden de meeste Côte du Ventoux zeer krachtig met een lekker 'pepertje'. Het is het gebied in de Vaucluse au pied du Mont Ventoux. Domaine Gély tussen Malaucène en Entrechaux: die hebben heerlijke wijnen.
Wij vinden vaak de Côte du Rhône wijnen te vlak en niet avontuurlijk genoeg (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) maar de meeste wijnen uit de streek rondom de Ventoux zijn avontuurlijk, pittig, krachtig, echt zalig! En nog zeer betaalbaar ook!
Succes met proeven!
Groet,
Esther
Dag Esther,
Helemaal mee eens. Ik heb me misschien wat ongelukkig uitgedrukt: ik bedoelde de wijnen als Côtes de Provence, Coteaux Varois e.d. De wijnen aan ' mijn kant van de Ventoux'. Een enkele Bellet, Cassis en Bandol uitgezonderd, maar dan hebben we het over andere prijzen....
Het grappige is dat de Coteaux de Pierrevert ook ' aan mijn kant' liggen en administratief en klimatologisch weinig met de Rhône te maken hebben maar officieel toch tot de Rhône wijnen worden gerekend. En niet tot de Provence wijnen, gek genoeg. Eigenlijk is het enige drinkbare hier (in de Var) een enkele rosé, in een zee van aangezuurde, gezichtsloze wijnen. Maar ach, de toeristen aan de Côte, het etiket vaak losgeweekt in de ijsemmer, drinken trouw ieder jaar bijna de hele productie op, dus niemand maakt zich al te veel zorgen om excellentie.

Dank voor de tips, als ik de Luberon eens oversteek ga ik zeker weer eens proeven. Mijn ervaringen uit het verleden zijn niet slecht, in de westelijke Vaucluse.
Cordialement, Helmer
Bonjour Helmer,

ik ben het met je eens: een la Blaque is een van de beste betaalbare streekwijnen, vooral de reserve, maar de primeur van dit jaar is ook niet te versmaden!! Bovendien voorspelt de eigenaar van la domaine een hele goede wijn dit jaar!! Wordt vervolgd, dus!! Overigens: een Cassis van le clos d'Albizi is ook een aanrader. Wel wat duurder maarrr... Nom d'un chien, c'est bon et bien!!
Santé,
Fons
Bonjour Fons,

De primeur is inderdaad gevaarlijk lekker! Een goed teken, dus. Overigens zeggen wijnboeren bijna altijd dat het huidige jaar beter is dan het vorige. Beroepsdeformatie en wat moeten ze anders. Alleen als je ze heel goed kent en ze je mogen hoor je wel eens wat meer details. Maar de waarheid zit in het glas, dus we zullen zien. Ben benieuwd! Die Cassis: helemaal mee eens alleen die flessen hebben één groot nadeel: ze zijn nogal snel leeg!

Bonne journée,
Helmer

RSS

-

Google advertenties

© 2019   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden

Anton Noë ...