NEDERLANDERS.FR

Hét netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk

Stel ik wil veevoer uit nederland gaan verkopen in Frankrijk (ik woon in Frankrijk) zowel rechtstreeks aan particulieren als aan winkels weet iemand welke regels gelden? wat de valkuilen zijn en hoeveel belasting/premie ik moet betalen. Ik ben nu auto entrepreneur, maar kan dat dan misschien niet blijven omdat ik dan 23% over de omzet betaal, wat niet gunstig is. Graag advies of tips van mensen die hier ervaring mee hebben. Alvast bedankt.

Weergaven: 700

Berichten in deze discussie

Je kan dit heel moeilijk doen of een stuk makkelijker. Waarom importeren naar Frankrijk uit Nederland, als je het beter direct kan verkopen uit Nederland? Open een online shop, lever aan meerdere landen en focus je op Frankrijk. Er zijn veel 'pick order' bedrijven die dit voor 1 tarief binnen Europa graag willem verzorgen. Online verkoop is de toekomst. En het ondernemerschap in Frankrijk wordt bestraft met zoveel regeltjes; die extra zorgen moet je dit als het even kan vermijden. Je leeft, woont, werk binnen Europa en de regels zijn er voor gemaakt om vrij te ondernemen. En creatief te zijn;-) Succes! Ab Kuijer 

Dank je wel voor je snelle reactie! Ja na 4 jaar frankrijk weet ik dat moeilijk hier ook idd moeilijk is en er zoveel regels en belastingen zijn. Het auto-entrepreneurschap vind ik geweldig dus liefst blijf ik in dat regime. Dus ik kies voor makkelijk! :) Als ik een online shop open, moet ik die dan registreren in Frankrijk of in Nederland? Ik woon namelijk in Frankrijk. En heb je toevallig goede ervaringen met een of meerdere pickorder bedrijven die binnen europa leveren?

Auto entrepeneurschap is makkelijk omdat je alleen belasting betaalt als je verdient. Dat is in NL overigens ook zo, alleen in Frankrijk moet je je sociale lasten vooruit betalen. Zodra je meer gaat verdienen dan Smic, mag je niet meer 'auto entrepreneuren'. Als je weinig omzet en winst wilt maken, dan is auto entrepreneur prima als bijverdienste. Maar voor echt ondernemen met groei ambities, zal je snel moeten upgraden naar een SARL. Dat zal de Franse Belastingdienst je ook gaan vertellen bij je eerste aangifte. En dan begint de ellende;-) Ik ben voorstander voor vrij ondernemerschap vanuit Nederland naar de rest van de wereld. Maar je bent vrij om een bedrijf te openen waar je wilt. Ik ken eel ondernemers die de Franse weg zijn ingeslagen en gefrustreerd terugkwamen. Vandaar mijn 'waarschuwing';-)

maar kan ik een webwinkel beginnen vanuit nederland als ik in frankrijk woon? ik ken hier ook veel gefrustreerde ondernemers :)

Ja hoor. Ik woon nu negen jaar in Frankrijk, maar mijn activiteiten zijn allemaal in Nederland ingeschreven. Met klanten uit Frankrijk, Nederland, Engeland. Vroeger ging je naar Frankrijk en was je aangewezen op de Franse (on)mogelijkheden. Vandaag de dag denken moderne ondernemers over de grenzen heen. Je moet ook wel. En zeker als je gaat importeren vanuit Nederland naar Frankrijk, dan start daar logischerwijs je verkoop.

Dank je wel. 

Het is fiscaal wel de vraag waar je je onderneming uitoefent. Als dat uitsluitend in NL is (moeilijk verdedigbaar) is er niets aan de hand. Je moet dan wel dubbel aangifte doen van je verdiensten (in NL en FR). Je bent immers als inwoner van Frankrijk belast voor je wereldinkomen. Rubriek V van het 'rode' biljet 2047. Je krijgt wel een tegemoetkoming ter voorkoming van dubbele belasting (taux effectif). Je moet dus dubbel aangifte doen: in Nederland voor de winst uit je onderneming en in Frankrijk voor je wereldinkomen (waarin je winst uit NL zit).

Als de Franse fiscus vindt dat je je onderneming wel (mede) in Frankrijk uitoefent (meest waarschijnlijk want je zit in FR achter je computer), moet je in NL een vaste inrichting hebben, wil de winst aldaar belast kunnen worden. Is lastige materie waarvoor dit forum niet geschikt is.

Als je het niet volgens de fiscale regels wilt doen, laat je dan voorlichten over de risico's voordat je daartoe besluit.

Succes!
Lucas Roos, belastingadviseur

Dank je wel. Ik wil het graag eenvoudig houden, maar wel binnen de regels. Ik zal mijn Franse adviseur vragen. Maar ik dacht misschien heeft iemand hier al ervaring mee en dan hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden.

RSS

Uw bijdrage aan de instand- houding van het forum

Google

© 2019   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden

Anton Noë ... google.com, pub-1033432903517354, DIRECT, f08c47fec0942fa0