NEDERLANDERS.FR

Hét netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk

De virement is niet erg populair in Frankrijk, maar ik ontvang voor mijn webwinkel dagelijks overmakingen. Deze komen voornamelijk uit België en Duitsland, waar het veel meer is ingeburgerd, evenals in Nederland.

Toen ik de webwinkel in Nederland runde, zag ik deze overmakingen  behoorlijk vlot bij de Postbank, nu ING. Soms al na een dag. De rekening werd dan ook meerdere malen per dag bijgewerkt.

In Frankrijk zit ik bij La Banque Postale. Ik heb een privérekening, maar ik heb al vernomen dat het bij de zakelijke variant niet anders is: om ongeveer 23:55 kan ik pas zien welke bestellingen er die dag zijn binnen gekomen. Met het postkantoor waar om 12:00 de pakketten weg gaan, is dat soms verdomde krap. Ik red het dan ook niet altijd.

Is dit een eigenaardigheid van het franse betalingsverkeer? Ik meen ook begrepen te hebben dat dat de reden is, dat je in Frankrijk minder op een dag mag pinnen, omdat er geen realtime saldoinformatie is.  Zeker weten doe ik het overigens niet.

Of kent iemand een bank / rekening waar het wel vlot gaat? Andere  betalingsmethoden zijn aanwezig, maar veel klanten kunnen of willen niet per creditcard of PayPal betalen.

Weergaven: 566

Berichten in deze discussie

Linda,

Binnen onze eCommerce applicatie ondersteunen we paypal maar ook het franse Mercanet systeem (gebruikt door de grote banken als Credit Agricole, BNP Paribas) en het systeem van Caisse d'Epargne.

Als een klant een bestelling doet en online betaald zie ik je het systeem van de bank normaal gesproken binnen 10-15 minuten de transactie en weet je dus of de credit card maar ook de Franse CB (debit card) goed is en kun je leveren.

De banque la postale is de meest ouderwetse en stroeve bank.

het is tevens aan te bevelen om een zakelijke rekening te openen omdat dan alle transactie 1 dag korter duren

als je meer info wilt neem dan even contact op

Peter

Peter, bedankt voor je reactie. Het verwerken van cb / credit cards en paypal verloopt prima en is sinds jaren geïntegreerd in de site.

Mijn vraag is specifiek over het verwerken van binnenkomende virements/overmakingen. Dat het bij LBP ouderwets/stroef gaat, is mij inmiddels helaas :( bekend. Omdat ik een zakelijke rekening wil openen, informeer ik bij deze even naar info over het franse betalingsverkeer, en persoonlijke ervaringen zijn natuurlijk ook welkom!

Hallo Linda,

Wij hebben ook onze webshop net online gezet. Bij een test met een vriendin van ons in Parijs ging de betaling via Ogone/Credit Card goed en snel. Virement heb ik geen ervaring mee maar ik zou wel graag willen weten hoe dat gaat, misschien wil ik dat ook gaan gebruiken als blijkt dat er vraag naar is.

Ik heb op dit moment bewust alleen gebruik gemaakt van Credit Card omdat ik er vanuit ga dat mijn doelgroep hier meestal mee betaald. Ik wil misschien wel PayPal er bij zetten omdat die alleen kosten per transactie hebben en geen vaste kosten.

Wij zijn hier nu sinds 6 maanden en zijn sinds 2 maanden veranderd van zakelijke bank. Wij hadden eerst SMC maar dat werkte absoluut niet. Wij zijn nu bij CIC via de Benelux-desk in Lille. Dit werkt perfect en wij gaan nu ook over met onze privé-rekening. Ze hebben een vergelijkbaar internetbankieren zoals in NL en alles gaat heel snel. Wij hebben ook een winkel en als ik de cheques bij het kantoor hier in de buurt inlever dan staat het er al de volgende dag op.

Ik heb laatst op een vrijdag een overboeking van ABN (in NL) gedaan en dezelfde dag heb ik ook een overboeking gedaan van CIC naar SMC (binnen FR). De overboeking van ABN kon ik maandags al zien en de overboeking naar SMC pas dinsdag. Dit komt volgens mij omdat ze, net als bij jou bank, alles nog handmatig verwerken.

Om een lang verhaal kort te maken......... Tip, ga voor je zakelijk bankieren naar CIC. Op de Benelux-desk zitten hulpvaardige (NL en ENG-sprekende) medewerkers. Alles gaat heel snel en goed. Ze hebben ook handige excel-programma's voor je boekhouding

Welke webwinkel is eigenlijk van jou?

Met vriendelijke groet,

Frank Blom

www.magasinddpb.com

www.agenceddpb.com

Frank, bedankt voor je reactie! Ik heb inmiddels contact gehad met CIC Beneluxdesk. Helaas bieden zij alleen entreprise-rekeningen aan, waarbij de kosten voor een EI toch wel fors zijn. Maar intussen ben ik flink aan het vergelijken geslagen, en ik schrik toch wel van alle kosten van een franse zakelijke rekening.

Kosten voor al het uitgaande geld, kosten voor 'tenu de compte', 'frais de dossier' en weet ik het allemaal wat ze verzinnen om maandelijks flink te factureren. Bij CIC zou ik het 3-dubbele per maand betalen dan wat ik tot nu toe bij de ING zakelijk in NL betaal.  En dan kun je geloof ik niet eens online overmaken naar landen buiten de SEPA-zone. 

Weet iemand een bank, behalve BNP Paribas die een handjevol exotische landen in het online bankieren heeft, die dit aanbiedt? Het gaat om bijv. overmaken in USD naar USA of HongKong. Ik heb dit toch met enige regelmaat, en zou het natuurlijk kunnen oplossen met mijn privérekening in NL, maar dat is ook niet ideaal.

Hoi Linda,

Ja, de banken plukken je kaal ;-)

ING heeft ook nog een vestiging in Parijs. Misschien is dat wat? Misschien zitten daar meer NL-banken (ABN of Rabo).

Je kan het misschien proberen via je ING-kantoor in NL?

Succes!

Frank

P.S. ik hoor graag de uitkomst ;-)

RSS

© 2020   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden

Anton Noë ... google.com, pub-1033432903517354, DIRECT, f08c47fec0942fa0