NEDERLANDERS.FR

Hét netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk

Nederlanders zijn te lomp en te direct. Hoe ben jij op zakenreis?

Op de planeet is nauwelijks een vreemder volk te vinden dan de Nederlanders, blijkt uit de schema’s van hoogleraar Erin Meyer van de Franse Insead business school. We zijn lomp, veel te direct en we hebben een serieus autoriteitsprobleem.

Weergaven: 1466

Berichten in deze discussie

interessant artikel

Zeer interessant artikel maar vooral ook opvallende bevindingen. Tijdens mijn opleiding afgelopen jaar heb ik een half jaar stage gelopen bij AIR FRANCE KLM. Vooral de zakelijke cultuurverschillen tussen de Nederlanders en de Fransen zijn wat mij betreft groot. Wij Nederlanders zijn inderdaad over het algemeen vrij direct, waar ze in Frankrijk regelmatig afstand nemen en de tijd nemen om iets in gang te zetten. Hiërarchie speelt hier in Frankrijk ook een veel grotere rol dan in Nederland. Het analyseren van deze zakelijke cultuurverschillen is één van de redenen waarom ik op dit moment in Parijs ben. Ik studeer op dit moment voor een half jaar: International Business and Management aan Ipag Business School waar zakelijke cultuurverschillen geregeld aan de orde komen. Het blijft fascinerend om te zien, te horen en te ervaren waarom mensen in het internationale zakelijke verkeer doen wat ze moeten doen (of waarom ze niet doen wat ze moeten doen). Als iemand het leuk vindt om hier verder over te discussiëren, neem vooral contact met me op. - Je maîtrise le français, l'anglais et le hollandais.

Inderdaad grote verschillen, het meest opvallende is dat Fransen zich alleen maar aan een afspraak houden wanneer dat in hun belang is. Wanneer het in jou belang is zorg dat je een waterdicht contract hebt, liefst met een ondertekening van een notaris. Ook als je denkt dat iemand je vriend is, zet een afspraak op papier!
Een afspraak maken met een bedrijf voor een reparatie is niet meer dan een intentie. Wanneer je afspreekt maandag morgen om 9.00 uur, eerder komt er nooit iemand, vermeld dan wel welke maandag.
Fransen hebben een bijna ziekelijk ontzag voor ambtenaren, een kwart van de werkende bevolking is ambtenaar! Ze zijn vergeten dat ambtenaren door de gemeenschap zijn aangesteld om gemeenschappelijk belang te behartigen.
Fransen luisteren zelden naar een ander, een goed voorbeeld is de radio. Neem Frans info, regelmatig hoor je twee mensen tegelijk hun verhaal doen, drie mensen die tegelijk op de radio hun woordje doen komt ook veelvuldig voor. Dus niemand die luisterd! Als radio luisteraar is het dan al helemaal niet meer te volgen, laat staan verstaan.
De samenwerking tussen Air France KLM is mij een raadsel, zolang KLM niet in de top van Air France is doorgedrongen wordt het nooit wat. Ik denk dat de huidige operatie gedaan kan worden met de helft van het personeel.
Verder heerlijk land om er te wonen en te werken.

RSS

Uw bijdrage aan de instand- houding van het forum

Google

© 2019   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden

Anton Noë ... google.com, pub-1033432903517354, DIRECT, f08c47fec0942fa0