Nederlanders.fr

Hèt netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - zegt het voort!

||  PLAATS BERICHT  ||  PLAATS ADVERTENTIE   || 

Laatst kocht ik een emmer langzame chloor bij de Gifi en betaalde 33,- voor 5 kg, tabletten. Ik ging er eigenlijk van uit dat deze winkel de goedkoopste zou zijn maar niets is minder waar. Later zag ik dat bij onze super, de Intermarche, deze zelfde hoeveelheid maar 22,- kostte!!! Ook de Gamm vert was veel goedkoper.
Nu vraag ik me dus af, is er kwaliteit verschil? Hebben jullie ervaring met bepaalde chemicaliën qua prijs en waar je die het beste kunt kopen.

Dan nog dit, er zijn natuurlijk alternatieven. Zo gebruik ik nooit chloor choc van de zwembad winkel maar de 5 liter flessen van 1,- euro (!) van de supermarkt, die merkloze of huismerk flessen. Werkt net zo goed, zo niet beter, verspreidt direct door je bad. Zijn er ook alternatieven voor bijv. ph+ wat eigenlijk gewoon zout is, of is dat niet, 'gewoon' zout?

Weergaven: 2414

Berichten in deze discussie

Ruud dat verschil is er wel degelijk dat heb ik dus gemerkt bij de lidl tabletten waardeloos ik gooi er nu maar 4 in de skimmer.

40 euro incl. bezorging is een nette prijs! 

Dank Reinout!
Doorgaan op wat Reinout hierboven schrijft, zit ik met een vraag. Mijn zwembad is altijd kraakhelder. Ik heb er erg weinig omkijken naar, ik gooi er nauwelijks wat in behalve iedere week een chloortablet (en de duur van het filteren mee laten gaan met de temperatuur). Ik meet eigenlijk zelden daardoor. Afgelopen weekend voor het eerst dit seizoen opgemeten. Bleek de Ph en de Tac enorm laag te zijn. Dus ik vroeg me juist af wat te doen? Spullen erin gooien (Ph+ en Tac) of gewoon zo laten gaan, want het is immers super helder? Dat schommelen war Reinout hierboven beschrijft herken ik dus niet.

Hoi Frank,

Om je een (naar beste weten) antwoord te geven graag eerst wat waarden. 

Wat is je PH, TAC, vrij chloor en gebonden chloor. En hoe veel m3 is je bad?

Ook belangrijk: Hoe heb je de waarden vastgesteld (betrouwbaarheid van menig systeem is beperkt).

Je PH waarde - doe je daar wat aan (automatische dosering?). Of is het louter het chloor tablet.

Dag Reinout,

Ik meet met die stripjes, die geven alleen kleuren aan, geen waarden. Mijn zwembad is 25m3 en ik gooi er inderdaad alleen chloortabletten in (1 tablet per week). Geen automatisch systeem. En 1x per week de robot erin.

Misschien zullen mijn antwoorden je niet verder helpen (meten is immers weten). Ik zal een flesje vullen en langs de piscinist gaan, die kunnen dat opmeten.

Hoi Frank,

Ik zou inderdaad even laten meten - die strips zeggen (vrijwel) niets. Alleen of het heel erg mis is. Ververs je het water jaarlijks? Op een gegeven moment zul je met de tabletten zoveel cyaan zuur hebben (chloor stabilisatie dat in de tablet zit) dat verversen nodig is. Als je jaarlijks ververst en bij de piscinist komen er geen ongezond hoge of lage waarden uit voor PH en chloor, zou mijn advies zijn (gebaseerd op al jarenlang-probleemloos-helder-water-met-een-tablet-per-week) ' If it aint broken don't fix it' ! Maar wel goed even te na te kijken. Eigenlijk zou je dat goed testen aan het eind van het seizoen nogmaals moeten doen. Met name om te weten hoe je vrij en gebonden chloor + cyaanzuur is; gebonden chloor en cyaanzuur wil je niet te hoog, want dat is niet erg ongezond. En als je PH waarde erg afwijkt, doe je je huid nodeloos geweld aan. Meten is weten inderdaad!

verversen gaat vanzelf als er zo als vorige weer 30 mm water is gevallen na backwash

 bijvullen met  wat blokken en ph+  .

RSS

GA DIRECT NAAR:

Laatste nieuws uit Frankrijk

© 2024   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden