Nederlanders.fr

Hèt netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - zegt het voort!

||  PLAATS BERICHT  ||  PLAATS ADVERTENTIE   || 

Een stappenplan voor het zomerklaar maken van uw bad. Graag op en aanmerkingen en eventuele aanvullingen hierop!

groet, Daan

 

Zwembadafdekking schoonmaken

 

  • Verwijder allereerst overtollig water van uw zwembadafdekking.
  • Verwijder het aanwezige vuil van de zwembadafdekking met een schepnet, hiermee haalt u eenvoudig bladeren en grof vuil van uw zwembadafdekking.
  • Haal de afdekking er af.

 

Zwembadbodem en zwembadwand schoonmaken

 

  • Verwijder het vuil van de zwembad wand en de zwembad bodem.
  • Fijn vuil en zand op de bodem kunt u met de zwembadborstel losmaken en met een (automatische) bodemzuiger schoonmaken.
  • Wanneer de waterrand vuil is van uw zwembad deze ook schoonmaken.
  • Vul het water vervolgens aan met leidingwater.
  • Gebruik geen grondwater, dit geeft een te hoog ijzergehalte (bruin water).

 

Zwembadfilter reinigen

 

  • Vervang het filtergrind indien dit 5 jaar of langer in gebruik is. Filtergrind verliest haar reinigende vermogen na een aantal jaren.
  • Spoel de filter minimaal 3 minuten terug (backwashen) wanneer de filterinstallatie gebruiksklaar is.
  • Vul zonodig het water weer bij met schoon leidingwater.
  • Vanaf nu kunt u de zwembadfilter installatie laten draaien. Laat de zwembad filterinstallatie een periode van 3 dagen filteren.
  • Afhankelijk van het vuil/verontreiniging kunt u de filter langer of korter aan laten staan tot het water weer helder is.

 

NB: Wanneer het water sterk vervuild is dient u meerdere malen per dag de filter terug te spoelen (backwashen). Afhankelijk van de verontreiniging doet u dit 3 á 4 keer per dag zo’n 2 minuten per terug spoel actie.

  

PH waarde controleren


Wanneer u bovenstaande stappen correct heeft uitgevoerd is uw zwembad weer vrij van (grof) vuil en zand. Zo niet herhaal bovenstaande stappen. 

  • U kunt vervolgens controleren of de PH-waarde van het water op pijl is met de Teststrip of de Digitale testset.
  • Wanneer deze niet op pijl is kunt u met PH-minus of PH-plus de PH waarde op pijl brengen.

 

Chloor zwembad controleren

 

  • Wanneer de PH waarde op pijl is kunt u het Chloorgehalte testen met de Teststrip of de Digitale testset.
  • Voeg wanneer nodig Shock Chloor toe aan uw zwembad om uw zwembad een shock behandeling te geven.
  • Dien een shockbehandeling bij voorkeur in de avond toe.
  • Advies is 24 uur na het toevoegen van de shockbehandeling niet te zwemmen.
  • Laat de zwembadfilter zoals eerder genoemd 3 dagen spoelen en spoel de filter regelmatig terug (backwash). 

Weergaven: 1581

Berichten in deze discussie

nou het zand is vervangen door kristalkorrels nieuw, het zwembad nu open toen mooi weer
bibber bibber die zon mag weleens gaan schijnen en ook door blijven schijnen.

Ik ben een newby op zwembaden gebied en heb net het zwembad geinstaleerden en moet dus de leercurve doorlopen. Uw adviezen zijn zeer welkom. Mijn vragen zijn:

1: Hoe lang moet ik per dag de pomp aan zetten? Ik neem aan dat ik de electrolyseur moet aanzetten als het chloorgehalte te laag is. Dat lijkt me logisch.

2: Mijn teststrookjes meten de vrije hoeveelheid chloor in het water en de totale hoeveelheid chloor. Wat is waar ik vooral op moet letten?

3. Is de tijd dat ik moet spoelen/filteren afhankelijk van de temperatuur an het water?

hoi Victor,  moeilijk te beantwoorden. Ik begrijp dat je een zoutbad hebt?
Punt 3 is sowieso heel makkelijk te beantwoorden...: JA! De tijd (punt 1) is lastiger, dat is een gevoel. Als je water een graad of 24 is dan denk ik 50% van de tijd maarja, alles hangt af van de gesteldheid van je water. Zie je dat het een licht gele kleur krijgt dan verhoog je bijvoorbeeld de tijd. Ook bij intensiever gebruik verhoog je de tijd. Bij ons draait hij zelfs 24 uur in het hoogseizoen!!! Punt 2 dan: de vrije chloor!
grtjs Daan

pompen draaien bij deze temperatuur bijna 24 uur , multifunction tabletten in de skimmer 

en zwembad vaak bijvullen want het  water verdampt in de hete zon testen en opletten vanmorgen wat chloor tab. bij gedaan en het water ziet er super uit.

Kleine aanvulling: als je het filterzand vervangt, vervang het dan door glas/parel. Dit kost maar enkele tientjes meer, maar filtert beter en hoeft nooit meer vervangen te worden.

RSS

GA DIRECT NAAR:

Laatste nieuws uit Frankrijk

© 2024   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden