Gites.nl gaat nu ook een online boekingssysteem invoeren met als klap op de vuurpijl krijg je dat je provisie moet betalen (voorlopig 4 1/2% en boekingskosten 15,00 euro plus BTW en je blijft ook nog de advertentiekosten van 98 euro ex BTW per jaar betalen.
Daar komt nog bij dat je pas je geld ontvangt van gites.nl NADAT de gasten hebben ingecheckt en tevreden zijn anders krijg je je eigen huursom niet betaald.
Gites.nl gaat naar eigen zeggen dit invoeren om fraude tegen te gaan. Ze vertrouwen dus hun eigen verhuurders niet maar wel de huurders die ze niet kennen. Vreemde gang van zaken.
Wel ontvangt gites bij boeking meteen 30% aanbetaling en de rest van de volledige huursom gaat via gites.nl. Dus als ze in vroeg boeken moet je erg lang op je geld wachten. Mag dat zomaar?
Volgens zeggen blijft het oude systeem ernaast gehandhaafd maar voor hoelang??
Ada
@janny en Kees, dat hebben wij net gedaan, een eigen site bouwen. Zelf gedaan in Wordpress. Leuk werk en nu maar promoten die site dan krijgen we vast veel klanten.
Ik sta op verschillende sites, allemaal op provisie. ik moet eerst maar eens zien wat er van terecht komt op die sites. De enige die mij tot nu toe reserveringen heeft bezorgd is Booking.com. Ok daar betaal je 15% provisie, maar je hebt wel mensen in je B&Btje van 1 studiootje. Dus ik mopper niet.
@Hans van de Berge. ik vind jullie site wel leuk, alleen de manier waarop ik blokkeringen aan kan geven deugt niet. Je moet persé een hele week of zelfs twee als de klant midden in de week aankomt, afblokken. Dat is dan twee weken weg bij jullie, dat vindt ik niet kunnen. Ook al heb ik alleen op provisiebasis een abonnement.
Ik vind de site topgites.nl ziet er gelikt uit, maar geeft geen boekingen.........tot nu toe!
Groet Adavan laclôture.org
13 Jun 2016
Margriet
@Ada1 - even het dakje uit je webadres hierboven halen.
13 Jun 2016
Ada
@margriet, nee dat doe ik niet, want anders lijkt het op sluikreclame :-)
Evengoed dank
13 Jun 2016
Martine Hoogschagen
Ik sluit me aan bij de vorige collega’s met gites en chambres. Wat ik verder nog wil zeggen:
voor gites.nl en alle andere eigenaren van soortgelijke websites die in deze discussie mee lezen en ook (stilzwijgend) zijn overgestapt naar commissie of er over denken.
Wanneer wij vol zijn sturen we aanvragen door aan collega’s in het dorp en vice versa. Ik denk dat het goed is dat we als collega’s in Frankrijk die niet blij zijn met de tendens van de commissie sites, waar we helaas soms niet omheen kunnen, elkaar moeten helpen. Bij deze wat tips voor boekingen buiten het commissie circuit:
3 Artikelen uit Maison en France met tips waar te adverteren voor de Nederlandse en franse gite en B&B markt. http://www.degereedschapskist.nl/ons/ (zie halverwege de pagina)
Buiten de sites die al genoemd zijn in deze discussie:
http://www.a-chambrehote.fr/ gratis
http://www.chambresdhotes.org/ gratis en betaald
http://www.chambresdhotesfrance.com gratis en betaald
http://www.france-voyage.com betaald
http://maps.google.fr - gratis
http://www.leboncoin.fr gratis – wel regelmatig vernieuwen
http://www.zoover.nl gratis
Wees eens collegiaal en laat even weten welke franse en nederlandse sites nog meer klanten voor gites of chambres opleveren zonder commissie. Alvast bedankt namens alle collega’s.
13 Jun 2016
ineke blom
Wij hebben een eigen site en staan ook op de site van het departement en in de plaatselijke gidsen. Die staan dan weer op grote toeristisch markten (beetje zoals de vakantiebeurs in Utrecht) om het departement te promoten. http://www.tourisme-aveyron.com/ We staan er met de gite en de camping op en ook met de verhuurtenten. En ons restaurant staat ook weer apart vermeld.
13 Jun 2016
Daan
We hebben een groepsaccomodatie dus 10 weken gemiddeld verhuurd (vnl alleen schoolvakanties), dit jaar (even opgezocht) 1 via Gites.nl en de rest via vakantiehuis-frankrijk.
13 Jun 2016
Renée Schouten
Even een aanvulling op mijn opmerking over vakantiehuis-frankrijk.nl. Na samenspraak met hen, wat ik wel op prijs stelde, zijn de fouten in de e-mails/factuur gecorrigeerd. Ik heb ook geen probleem met het betalen van hun provisie, doch blijf het wel een manco in het systeem vinden dat je de kalender alleen per week kunt vrijgeven of geboekt kunt zetten (of in optie, dat vind ik dan wel weer erg fijn, want dat kan op andere sites weer vaak niet).
Ook vind ik dat als je provisie betaald, dat de bemiddelaar ons als verhuurder moet voorzien van volledige n.a.w. gegevens van gasten, maar dat doet gites.nl ook niet, en ik heb er een hekel aan om daar steeds achteraan te moeten gaan.
Positief is dat Vakantiehuis-Frankrijk in elk geval het dialoog met me aan is gegaan en wie weet wat daar nog aan verbeteringen uitkomt. In elk geval bedankt Hans!
13 Jun 2016
paul en carin
Ook eens met alle bezwaren, wij hebben 3 advertenties op gites.nl en hoewel we een eigen site hebben en op ontzettend veel andere sites adverteren is gites.nl toch één van de favorieten die ons ieder jaar genoeg reserveringen brengt. Maar heb weinig zin om daar méér dan de huidige 320 euro / jaar voor te gaan betalen. Ik verwacht dat Theo binnenkort met een email komt aan alle adverteerders, kunnen we dan niet laten weten dat als deze plannen doorgaan we onze advertenties elders onderbrengen ? Als we dit en masse doen kunnen we misschien deze verandering voorkomen en kunnen we blijven adverteren op gites.nl , iets wat ik eigenlijk het liefst zou willen maar niet "at all cost".....en ja, we proberen ook topgites al uit, fijne site maar moet nog wat groeien.
13 Jun 2016
Renée Schouten
Kijk als gites.nl nou een beetje aan z'n verhuurders denken, ze verdienen tenslotte aan ons, en ze willen echt om naar een ander systeem, dan zouden ze kunnen aanbieden om de advertenties om te zetten naar 4,5% provisie (ze zeggen tenslotte dat ze goedkoper zijn dan hun concurrenten). Maar nu is het gewoon dubbelop, én bijna 100 euro per advertentie PLUS provisie, sorry hoor maar zo veel betaal ik nergens. En dat wij als verhuurder dan ook nog maanden moeten wachten op onze aanbetaling en restantbetaling, ik ga er na afloop van de advertentieperiode mee stoppen. En inderdaad, dat zouden er meer moeten doen.
Dit is gewoon geld weggooien en ze kunnen hier toch niet mee wegkomen?! Onze bedrijfskosten lopen het hele jaar door en dat is geen probleem want aanbetalingen komen het hele jaar door binnen. Maar dat gaat dus veranderen bij hen.
Ze gaan er prat op dat ze "al 15 jaar" dit werk doen (en dus betrouwbaar zijn??), maar velen van ons doen dit werk ook al jaren (wij 13) en wij zijn ook betrouwbaar. Blijkbaar vertrouwen ze ons niet. Ik begrijp dit niet en hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik hier kwaad over word. Genoeg andere sites. Zal mij benieuwen of ze op deze manier nog 15 jaar erbij halen.
Topgites mag wat mij betreft groeien, ik heb er 3 huisjes op gezet nu, maar als die dezelfde fout gaat maken, tja, ik zou zeggen, leer hiervan.
13 Jun 2016
ingetje
Ik denk dat Gites.nl of Theo dus vergeten is wie zijn klanten zijn, waar zijn geld vandaan komt....van ons dus! en niet van de huurders want dat zijn ONZE huurders in ONZE gites! Ook zomaar zonder eerst overleg of een onderzoek te doen naar wat zijn "klanten" willen. Ik moet er nog steeds 1 tegenkomen die blij is met deze veranderingen....kan me niet voorstellen dat ook maar 1 persoon die adverteert op gites.nl hierom gevraagd heeft. Dus waarom zoiets doen? Wij hebben ook nog nooit een vraag gehad of we echt bestaan, we hebben een eigen website, reviews, facebookpagina en we staan ook op google maps etc....het huidige systeem werkte goed zoals het was, er zijn genoeg sites die het anders doen met boekingssysteem online etc, maar net omdat gites.nl dit nog niet deed vond ik het een goede site!...en dat is nu dus voorbij, erg jammer inderdaad. Ik moet straks nota bene gites.nl zoveel gaan betalen als dat ik hier belastingen betaal over de gites...dat is toch te gek voor woorden?! Het is en blijven onze huisjes, waar wij het harde werk voor doen, voor de gasten zorgen, de huizen verzorgen en onderhouden, de fotos maken etc. Het is een beetje hoog gegrepen om daar dan 10% + BTW (+ boekingskosten!!)van te willen meesnoepen, eigenlijk een beetje schandalig. Er zijn grote internationale sites die dit zich kunnen veroorloven, maar daar zitten grote bedrijven, hotelketens etc van over de hele wereld. Gites.nl is relatief klein en enkel voor Frankrijk bedoeld en kan zeker niet mee met al die grote, hoezeer ze ook proberen. En ik wil zelf het huurbedrag ontvangen en niet via hun, ik doe dat al jaren zo en gaat prima zo. Theo...hopelijk luister je naar je klanten en wat wij willen, niet wat jullie denken dat wij willen! Het zou fijn zijn als je ook hier reageert.
13 Jun 2016
Renée Schouten
Bravo, goed gesproken Ingetje, zo voelen wij dat ook. Ik wil alles zelf in de hand houden, daarom ga ik al niet naar een Booking, homeaway en consorten of Airbnb.
13 Jun 2016
Overleden
Boudewijn Bolderheij
totdat er van Theo een rondschrijven is ??
Heeft Theo, die volgens mij in de afgelopen 15 jaar velen vriendelijk geholpen heeft,
niet een klein beetje " Goodwill " opgebouwd ??
Boudewijn
13 Jun 2016
Marjan den Bakker Lub
Voor mij was dat systeem van rechtstreeks contact met de eigenaar juist het sterke punt van Gites.nl. En dat had ik me nog maar net gerealiseerd (door de verandering bij Abritel), of Gites.nl komt met de melding dat er "iets" gaat veranderen.... Daar gaat de Zoover Award! Er zijn nog best veel mensen, die liever eerst even met de verhuuder praten etc. voor dat er beslist gaat worden. Dat is nog vertrouwd oudbollig en niet zo als alle anderen, flittsend modern. Er is echt geen verschil meer tussen de sites van Airbnb, Homeaway Abritel of binnenkort Gites.nl. Misschien zijn ze daar beter verzekerd voor het feit dat je je geld kunnen terugkrijgen als je opgelicht bent, maar je bent dan toch al opgelicht en je vakantie in de soep! Bovendien even googelen (of bellen met Gites.nl....)en je weet al aardig wat . Dat is veel veiliger naar mijn idee, dan een onpersoonlijk formulier op internet... jammer!
13 Jun 2016
Daan
Op dit moment wordt het kasteel door een filmploeg gehuurd, daar gaat heel wat heen en weer gemail aan vooraf kan ik je zeggen!!
13 Jun 2016
HansR
Alles gelezen en ja, meestal wel mee eens: gites.nl gaat over de top. Kan best dat je mee moet in de vaart der volken maar hun maatregelen zijn gewoon over de top. Het argument van het wantrouwen bij de huurders gaat te ver. Wij hebben net als vele anderen nog nooit problemen gehad, een keer een vraag of we wel bestonden. En daarbij: we hebben een certificatie van Gites de France. Heeft dat dan helemaal geen waarde?
Uiteindelijk is het ook de lol van het verhuren, het contact met de gasten, het kleinschalige. Wij zijn geen professionals en hun financiële maatregelen leiden er toe dat ze gaan functioneren als een bank. En daar hebben we de laatste jaren genoeg van geleerd.
Wij willen kleinschalig blijven en zelf controle houden. Gites.nl neemt dat weg. Als de huurders hun macht willen laten blijken dan is het heel simpel:
1) allemaal naar topgites.nl
2) op je eigen sites de links naar gites.nl verwijderen en veranderen.
En dan eens kijken wat google daarmee doet.
En @Boudewijn Bolderheij : ja, er is krediet, maar Theo heeft net met die webinar zijn rondschrijven gedaan. Het is duidelijk wat gites.nl gaat doen. De keuze is nu aan de verhuurder. Hoe wil die werken. Het is gewoon het maken van keuzes. Gites is aan zet geweest, nu de verhuurder.
En wat er ook gebeurt: het is google die de wedstrijd beslist. Maak daar gebruik van. Neem je seo maatregelen. Doe het zelf of kies je advertentiesites. Of, als je wilt, ga inderdaad met een bookingsite in zee. In dat geval kan gites een keuze zijn.
Voor ons blijft de kleinschaligheid en het huurderscontact van belang. Gites zal daar op deze manier geen rol in spelen. Wij zoeken gewoon goede advertentiemogelijkheden. En voor uw info: wij verhuren al 10 jaar een huis. Met veel plezier.
13 Jun 2016
Theo Noordewier
Beste leden van Nederlanders.fr,
Ons webinar was natuurlijk bedoeld om onze klanten te informeren wat onze plannen zijn voor de toekomst. Het was geen gelikt verkooppraatje - we zijn onszelf maar gebleven, net zoals we de telefoon opnemen als u ons belt. De informatie op het webinar was in eerste instantie bedoeld voor onze klanten en niet voor openbare discussie, hoewel we geen geheimen hebben. Er zijn veel reacties en dat verbaast ons niet. De toevoeging van een direct-boeken module is geen kleine verandering. Een discussie zoals hier gaat echter wel snel een eigen leven leiden, vandaar dat ik graag op een paar punten wil reageren. Onze plannen hebben maar één doel: te blijven doen wat we doen en als het even kan beter dan nu. Dit is al 15 jaar ons uitgangspunt bij elke verandering van Gites.
Onze komende actie is nu dan ook om onze klanten zo compleet en volledig mogelijk te informeren over de details. In die informatie proberen we ook de reeds gestelde vragen zo goed mogelijk te beantwoorden en mogelijke misverstanden te ontkrachten.
Maar voor iedereen heel in het kort:
- De vernieuwing is geen verplichting voor bestaande advertenties, wel voor nieuwe. We hopen onze bestaande klanten te overtuigen, maar leggen hun niets op.
- We beginnen met een pilot, waarvoor al veel mensen zich hebben aangemeld.
Het gaat om 4,5% boekingskosten ex BTW voor verhuurder en 15 euro door huurder.
- Gelden worden geïnd door Gites en garantie voor de beschikbaarheid van de accommodatie wordt geboden door Gites. Met het ruimer worden van het budget voor marketing willen we ons marktaandeel vergroten, zodat dit voor de individuele verhuurder een verbetering betekent.
Met deze mogelijkheid spelen we in op een steeds sterker sentiment in de markt, waar onze collega’s al langer op inspelen en met succes.
- Over AirBnB schrijft iemand terecht dat de advertentie daar gratis is en de commissie 3%. Zij rekenen echter aan de huurderkant ook commissie. Gezamenlijk komt dat neer op circa 15%.
- Advertenties die niet meedoen, komen niet onderaan het rijtje te staan, maar het random-systeem zoals het nu functioneert blijft in stand.
- Persoonlijk contact met de huurder blijft heel belangrijk! De verhuurder heeft de mogelijkheid om aan individuele wensen van de huurder te voldoen. De verhuurder bepaalt zelf of hij de aanvraag tot boeking accepteert. Hij kan ook eerst contact opnemen met de huurder om zich eerst een beeld te kunnen vormen van wie de huurder is. Dat is net als nu. De verandering is dat het bij akkoord verder nog maar een kwestie van druk op de knop is.
- Bij de abonnementsvariant zonder vaste jaarlijkse kosten (introductie rond oktober 2016) wordt het contact tussen huurder en verhuurder wel beperkt tot het systeem van de site (dus wel e-mail, maar het telefoonnummer van de huurder wordt pas getoond nadat de boeking is geplaatst).
- Er was een vraag over de manier waarop de debiteuren worden beheerd. Huurders moeten online betalen, door de eerste betaling wordt de boeking definitief. Voor de vervolgbetalingen worden ze per e-mail herinnerd. Bij uitblijven van de betaling gaan we bellen en als er dan nog niet wordt betaald, dan wordt de boeking geannuleerd. De annuleringsvoorwaarden lopen vrijwel synchroon met de betalingen.
- Bij annulering door de huurder betalen we de verhuurder uiteraard de aanbetaling(en) die de huurder heeft betaald, minus de commissie.
- Er waren ook vragen over de garantie die Gites biedt aan de verhuurders met betrekking tot het uitbetalen van de huurpenningen. Gites heeft deze gelden tijdelijk onder zich (op een bankrekening) en betaalt aan de verhuurders uit kort nadat de huurder is aangekomen (binnen enkele dagen). Wij beraden ons nog op hoe we verhuurders nog meer garantie hierin kunnen bieden, bijvoorbeeld door een accountantsverklaring.
- Gites zint op een systeem om aanbetaalde huurgelden onder bepaalde precieze voorwaarden eerder uit te betalen aan de verhuurder. Daarbij wordt er goed gelet op het risico van bedrog.
- We hebben in de afgelopen 15 jaar een speciale plaats in de markt veroverd: we zijn specialist voor vakantiehuizen in Frankrijk en hebben trouw bezoek van een grote groep die al jaren op Gites een vakantiehuis vindt. Deze positie willen we behouden en verstevigen, ook en vooral in het belang van de individuele adverteerder.
13 Jun 2016
Janny O.
Waar mijn vorig berichtje gebeleven is, Joost mag het weten. Hij was bijna gelijktijdig met die van Theo en daarin suggereerde ik dat Theo wel degelijk aan het meelezen zou zijn.
@Theo Je uitleg over het beheren van de gelden gaat dus regelrecht in, wat de mensen willen. Nu lopen ze de aanbetaling dus misschien wel 8-9 maanden mis. Het is niet eens de rente die je er tegenwoordig over krijgt, maar als die weer eens op gaat lopen naar 4 procent dan zit daar ook een flink bedrag is.
Daarnaast begrijp ik de zin niet dat er gekeken gaat worden of er onder bepaalde voorwaarden eerder uitbetaald kan worden. "Daarbij wordt er goed gelet op het risico van bedrog". Van wie wordt er bedrog verwacht?
In vind dat de hele actie lijkt of er overal bedrog geconstateerd is en dat het door de voorgenomen verandering allemaal voorbij zal zijn. Wie bedriegt wie?
Ik zie in ieder geval in de hele lap tekst hierboven geen enkele reden waarom ik er positief over zou gaan denken.
Janny
13 Jun 2016
ingetje
Bedankt voor je reactie Theo! Dus als ik het goed begrijp kunnen bestaande adverteerders gewoon doorgaan zoals voorheen? en zo ja, zonder extra kosten (ook na Oktober)? dus de gewone 98 euro + btw en niks extra? Ik wil geen online boekingssysteem...je zal zo maar op een paar sites staan en een dubbele boeking krijgen voor dezelfde datums tegelijker tijd....ik krijg wel vaker aanvragen voor dezelfde datums vlak na elkaar. Als ik dan een paar uurtjes niet achter mijn computer kan zitten om mijn kalenders meteen op alle sites up to date te zetten loop ik dus dat risico en dat wil ik niet! Ook wil ik absoluut niet wachten op mijn geld tot de gasten hier zijn. Wij doen 25% voorschot bij boeking (een half jaar en vaak zelfs langer op voorhand dus) en 8 weken voor aankomst het resterende bedrag. Ik zou heel mijn hele boekhouding en programma moeten omgooien en mijn taxen zouden anders gaan lopen etc (per kwartaal betaal ik die) helemaal geen zin in dus! Maar goed, als Theo mij kan vertellen dat dit allemaal niet hoeft dan blijf ik graag, anders hoeft het voor mij niet meer net zoals zovele andere.
13 Jun 2016
Brochet
13 Jun 2016
Brochet
13 Jun 2016
Renée Schouten
Ik denk inderdaad dat je verhuurders de keuze moet geven om het te laten zoals het is. Onze bedrijfskosten lopen het hele jaar door en als we moeten wachten tot het seizoen begint voordat er ook maar iets binnenkomt, dan kunnen we onz koffers wel pakken want dan gaan we failliet. Ik kan de accountant ook niet zeggen dat we hun rekening pas betalen als Gites de betalingen overmaakt en dat dat pas gebeurt als de gasten er zijn. Nee, dat werkt echt niet.
Ik denk dat velen van ons gewoon alles zelf in handen willen houden en als dat goed werkt waarom ook niet. Alweer betutteling van een bedrijf (gites in dit geval) die ons dingen wil opleggen waar we niet om vragen.
Zelf huren we ook vakantiehuisjes voor onze vakanties en een tussenpersoon, nee, daar zitten we niet op te wachten en helemaal niet als die ook nog eens boekings- of servicekosten in rekening brengt zoals Homeaway en Airbnb. Gewoon van mens tot mens, en vertrouwen hebben mag best wel. Het gaat denk ik bijna altijd goed. Ik denk dat de meeste onder ons hun sporen wel hebben verdiend en betrouwbaar zijn en een grote schare vast klanten hebben.
13 Jun 2016
Theo Noordewier
Voor bestaande advertenties verandert er niets tenzij men het wil. Dus nee: alleen bestaande klanten met bestaande advertenties die er voor kiezen betalen naast hun abonnement 4,5% voor de boekingsmodule. Het is dus een opt-in scenario: we dwingen niet maar proberen te overtuigen.
13 Jun 2016
ingetje
nou heel fijn Theo! Dan blijf ik heel graag bij het oude systeem en regel zelf mijn boekingen, mails en betalingen zoals voorheen zonder extra kosten! Ik hoop trouwens dat het altijd een optie zal blijven vor je trouwe bestaande klanten en niet voor een tijdje!
13 Jun 2016
Renée Schouten
Idem.
13 Jun 2016
Daan
13 Jun 2016
ingetje
precies cappetti! maar ik denk dus dat Gites denkt dat mensen best 15 euro willen betalen voor een online boeking te kunnen doen...? ik zou het in ieder geval niet doen! :)
13 Jun 2016
Renée Schouten
Nee, wij ook niet. We hebben altijd met tevredenheid geboekt via Homeaway, maar sinds zij de huurders verplichten om "servicekosten" te betalen, ook zogenaamd onder het mom van veiligheid, huren wij niet meer via dat concern. Genoeg andere aanbieders te vinden hoor. En via google kun je de eigenaar vaak makkelijk opsporen en omzeil je het hele systeem.
13 Jun 2016
Janny O.
@ingetje Dus.., toch minder boekingen, ook al heb je gekozen om alles bij het oude te houden.
Het volgende probleem is dat er waarschijnlijk minder nieuwe adverteerders bij komen. Ook nieuwe adverteerders zullen dezelfde problemen hebben als de meesten hier aangegeven hebben.
Janny
13 Jun 2016
ingetje
waarom minder boekingen Janny? ik snap het niet zo goed? als je in het oude systeem blijft hoeft de huurder ook geen 15 euro boekingskosten te betalen en blijft alles hetzelfde als nu begrijp ik van Theo :)ik vind het niet erg als er niet meer adverteerders bijkomen hoor, er staan er genoeg op en anders kom je in een web terecht van duizenden andere huisjes en is de kans op een boeking wel heel klein...
13 Jun 2016
Theo Noordewier
@Daan. Het is voor bestaande klanten een opt-in: als je niets doet verandert er niets, je hoeft dus niets aan te geven.
@Cappetti. We zullen u als klant van Gites met meerdere advertenties zeer binnenkort uitgebreid informeren over alle details. Voor hier: het enige dat aan de advertenties verandert is de knop: "boek direct" in plaats van "reserveer nu" en de algemene toevoeging dat boekingen die via Gites worden afgerekend garantie hebben. Een simpel concept dat niet voor verwarring zal zorgen. Het is uiteraard aan de bezoeker om te beslissen aan welke advertentie ze de voorkeur geven.
13 Jun 2016
Brochet
13 Jun 2016
Theo Noordewier
@Brochet. Uiteraard. We veranderen niets aan het bestaande maar voegen iets toe...
13 Jun 2016
ingetje
top!! dat is een hele geruststelling Theo...ik hoop dat je niemand kwalijk neemt als ze gewoon bij het oude systeem blijven zoals het nu is en nooit iemand gaat verplichten (bestaande klanten) om hieraan mee te doen.
13 Jun 2016
jaarsma
gites wil van twee walletjes eten. het is of commissie of adv. kosten. Niet beiden. Als dit zo is dan zeg ik onmiddellijk op. air B&B vraagt geen adv. kosten. je krijgt je geld direct. Ik vind deze hele actie nogal bemoeizuchtig en ons als adv. houders wordt niets gevraagd. Geeft een zeer onprofessionele indruk als je zo met je "leden" omgaat.
Ik vind dat iedereen onmiddellijk zijn betaling moet stop zetten als dit hele idiote plan doorgaat.
Ik wil nog altijd zelf kunnen bepalen hoe ik het wil en als ik op dit moment zeer tevreden ben wil ik dit graag blijven en niet voor het blok gezet worden.
succes iedereen..
13 Jun 2016
Janny O.
Jammer genoeg geeft Theo geen reactie wie er nu zo nodig van bedrog gevrijwaard moet worden.
Is het al eens voorgekomen @Theo dat je hebt moeten constateren dat een gite niet bestond?
13 Jun 2016
Ingrid
13 Jun 2016
chris
@theo "dat boekingen die via Gites worden afgerekend garantie hebben". is dat een verzekerde garantie of blauweogengarantie?
en welke garantie biedt je de gite-eigenaar dat door gites.nl geïnde gelden ook daadwerkelijk zullen worden betaald? is dat ook verzekerd?
13 Jun 2016
Theo Noordewier
@jaarsma. Airbnb toucheert 15% van de huursom die u vraagt, verdeelt over 3% servicekosten voor u en 6-12% servicekosten voor de huurder. In de nagerekende praktijk is dat het absolute minimum en het gaat er vaak met procenten overheen. U ontvangt de huursom na aankomst van de huurder. Het beeld dat u schept is niet correct.
@Janny & Kees. We hebben te maken met een sentiment. Nergens beweren we dat het vaak fout gaat. We worden vaak gebeld met bezorgde huurders die Opgelicht.nl hebben gelezen of Radar en Kassa hebben gezien en nu bezorgd zijn of het allemaal wel te vertrouwen is met de particuliere verhuurders. We doen er alles aan om ze gerust te stellen maar ondanks dat blijft dit sentiment een steeds sterker fenomeen dat we niet kunnen negeren. Veel mensen boeken daarom bij partijen die zekerheid bieden.
@Ingrid. Het klopt inderdaad dat rechtstreeks boeken (vanuit de optiek van de huurder) onveiliger is... kijk maar eens wat Opgelicht.nl aan boekers van vakantiehuizen adviseert. Onderschat niet welke impact dat heeft op het sentiment in de markt.
13 Jun 2016
Janny O.
Ik ken je niet en ik bedoel hier ook niet mee dat ik je niet vertrouw, maar het is in eerdere reacties al eerder gevraagd, welke garantie krijgt een verhuurder?
Jij en je compagnon kunnen toch ook ieder moment naar de Bahama's vertrekken, met al het geld?
Ik heb toch het gevoel dat er nog nooit iemand is geweest die bij jullie heeft moeten klagen dat de gite er niet stond.
En zaken die in Radar en Opgelicht voorbijkomen zijn echt niet alleen van de laatste 10 jaar, die ellende heb je altijd al gehad. Als we allemaal rekening houden met het sentiment, dan zullen we een zwaar leven tegemoet gaan.
Je doet nu net of je de huurders tevreden wilt stellen, maar het gaat wel heel erg over de ruggen van de verhuurders, en op een manier dat je er zelf ook niet slechter van wordt.
Ik merk wel dat velen al tevreden zijn met je toezeggingen. Ik hoop dat je ze ook nog lange tijd gestand zult doen. Alleen wel een beetje vreemd dat je een site gaat krijgen met 2 setjes verschillende voorwaarden. Ik vraag me echt af of de huurders daar ook niet van terugschrikken.
Janny
13 Jun 2016
Hette H.
Er zak toch zeker wel een stichting derdengelden opgericht worden.
Een accoutantsverklaring zegt in dit geval niet zoveel.
13 Jun 2016
Lena
13 Jun 2016
ingetje
en het gaat echt om miljoenen en miljoenen, hoe denken ze dat te beheren??...als dat maar goed komt...
13 Jun 2016
Lena
13 Jun 2016
chris
hoe langer je erover nadenkt, hoe onprettiger het plan van theo overkomt.
geen enkel inzicht geven over het beheer van gelden, wel ideeën over het binnenschrapen.
mooie woorden om de verhuurders in slaap te wiegen, geen garanties.
en dat alles om ......
14 Jun 2016
leo en Angela Struijk Salvetti
Slecht plan!
Verhuren nu 11 jaar aan 4 nationaliteiten via vele al of niet betaalde sites en m.b.v. van onze eigen site en zitten elke zomer vol.
Gites.nl levert hier maar een beperkte bijdrage aan met wisselend success.
Persoonlijk contact met potententiele verhuurder erg belangrijk om te kijken. Vaak afhankelijk van aantal personen verschillende prijzen, dus computer gegenerrerde offertes niet handig. Stuur contract met adviezen en gedetailerde route beschrijving graag persoonlijk toe en krijgen dan ook inzicht in klanten.
Provisie systeem , maakt alles alleen duurder, zonder veel voordeel voorhuurder en verhuurder.
Volledig eens met commentaar op financieel vlak en accepteer geen tussenpersoon die geld int, met vertraging en alle risico's van dien!
Kosten lopen wel door gehele jaar en RSI stuurt elk kwartaal wel een factuur
In 11 jaar 1 x gasten gehad uit Bretagne via Leboncoin, die navraag hadden gedaan bij La Marie, omdat men daar onze bedrijfs naam nog niet kende. Uiteindelijke hele leuke mensen, die een kistje meebrachten met lokale lekkernijen en wijn, en hebben het gezamelijk geconsumeerd en om voorval gelachen.
Goed punt v.w.b classificatie aanduiding, dit is ook al en zekerheids factor
Nog nooit een vraag gekregen van nederlandse huurders over betroubaarheid en juist de nederlandse huurders zijn het snelst met 50% aanbetalen bij boeking en rest 6 weken voor aankomst, alles onderbouwd met een gooed contract getekend door beiden partijen
Hier wordt door Gites.nl een probleem gecreeerd, wat er niet is , uitzonderingen daar gelaten en vind het niet prettig dat Gites verhuurders in een ''louge hoek'' worden gezet !
Domaineledragonrouge.com
14 Jun 2016
Ingrid
14 Jun 2016
Brochet
En idd googlen of iets bestaat kijken bij zoover en je kan bij gites.nl zien hoe lang je er al bij bent en hoeveel recensies en je kan het telefoonnummer bellen je kan de website bekijken.
Trouwens met het nieuwe systeem zal die wel worden weggelaten anders boeken mensen rechtstreeks.
Als er idd een onderscheid komt dan vind ik dat niet eerlijk tegenover de trouwe leden die al jaren netjes betalen en alles op orde hebben en die het bij het oude willen laten. Zeker als je meerdere gites hebt wordt het een dure grap en ik vind het een slecht plan!
14 Jun 2016
Janny O.
@Theo Kun je misschien aangeven welke site of televidsieprogamma er ooit een advies gegeven heeft om te betalen aan een tussenpersoon die niet aangesloten is bij bijv. de ANVR. Juist daar wordt in allerlei programma's voor gewaarschuwd.
Hoeveel bedrijfskosten gaat Gites.nl uitgeven om de geldenstromen in goede banen te lijden? Werk dat in het verleden gewoon door de verhuurders gedaan werd.
De argumenten die Theo aangedragen heeft, heeft mijn gevoel van "ongeneerd geld uit andermans zak kloppen" niet doen verdwijnen. En zolang de huurder ook niet meer zekerheid heeft dan de blauwe ogen, lijkt het me nog steeds een onzalig plan, ook voor nieuwe verhuurders.
Als het Gites.nl niet lukt om een bedrijfsvorm te vinden die bij een Waarborgfonds aangesloten kan worden (wat ook weer extra geld kost), zou ik adviseren om deze hele actie te annuleren en gewoon doorgaan zoals het was, voor iedereen. Zo af en toe een aanpassing op de site als het nodig is, en de rest laten bij wat het is.
Janny
14 Jun 2016
ingetje
Helemaal mee eens!!
14 Jun 2016
En Laurenc
Tip voor Theo: laat u leiden door uw adverteerders en stop met dat boekingssysteem, het gaat alleen maar verwarrend werken en een tip voor adverteerders én Theo; werk met duidelijke verwijzing naar eigen websites en facebookpagina (ik denk dat velen die zo langzamerhand toch wel hebben) Een oplichter gaat echt geen fake websites en faceookpagina's aanmaken denk ik.
Steeds meer verwijs ik mijn aanstaande gasten al bij het eerste kontakt naar de facebookpagina van de gites (facebook.com/enlaurenc) en vraag gasten om juist daar hun commentaar op te zetten, dat onthouden ze vaak beter dan de website via welke ze mij hebben gevonden.
14 Jun 2016