Let op: Forumberichten kunnen verouderde informatie bevatten. Franse administratie, fiscaliteit en wetgeving wijzigen continu. Voor gegarandeerd actuele en feitelijke antwoorden verwijzen wij u naar onze officiële kanalen.
Hèt netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - zegt het voort!
Ik heb een vraag.
De vraag gaat gewoon over meningen van andere niet hoe het juridisch zit.
Het gaat niet zo goed met mijn moeder maar het is moeilijk te zeggen of ze nog maar kort heeft of dat ze nog jaren mee kan. We hopen natuurlijk op het laatste maar je hebt het niet echt in de hand.
Een aantal jaar geleden is er een testament opgemaakt niet omdat ze zoveel heeft maar omdat vooral mijn zus dat wilde. Mij is niet om een mening gevraagd maar erg vond ik het niet. Nu vraag ik me wel af doordat mijn zus het met mijn moeder bij een notaris in orde gemaakt heeft is het logisch dat ik daar inhoudelijk niets van weet?
Doordat ik in Frankrijk woon is de afstand altijd lastig en per email en zelfs per telefoon is er altijd veel ruis.
Weergaven: 1980
_____________________________
☑️ Beste plaatser van dit bericht,
fijn dat je gebruik maakt van dit forum. Doe alsjeblieft mee met de discussie die volgt op je bericht! Reageer zelf op de reacties die anderen geven. Dat mag ook best een bedankje zijn.
_____________________________
Klik hieronder voor meer berichten in dezelfde rubriek.
Daar ben ik het mee eens.
Maar bij Leo niet het geval.
Vandaar zijn vraag op dit forum en mijn advies(en waarschuwing) in de door hem beschreven situatie aan hem.
Opgave: Laten we het zelf goed en tijdig regelen. En er duidelijk over zijn.
@Cees er is nu geen acuut probleem en mogelijk blijft dat zo. Het zou jammer zijn als te laat blijkt dat het probleem al eerder veroorzaakt is door de erflater (mogelijk zonder dit echt te weten).
De notaris heeft een adviserende rol en kent de wettelijke bepalingen. Achteraf zal blijken of hij of zij geen gekke dingen heeft vastgelegd en iemand heeft bevoordeeld. Ik zou als ik Leo was mij daar niet nu al druk over maken.
En later hoeft hij zich er niet meer druk over te maken, want dan is er niets meer aan te doen. De erflater beslist echt, wel of niet onder druk van de omgeving. Sommige zaken gebeuren nu eenmaal in het leven.
@Leo je moet gewoon vragen hoe de vork in de steel zit. Dan is nu en straks de lucht geklaard. Waarom zijn mensen zo geheinzinng!
Rikkert, misschien zijn mensen geheimzinnig omdat ze dingen bepalen waar iemand niet vrolijk van wordt. Als ze je goed bedelen zullen ze het je vast vertellen.
Inderdaad Rikkert, desnoods is het antwoord "dat gaat je niets aan dat merk je later wel".
Het enige lastige is dat er vaak familie ruzie komen doordat erfgenamen dingen tegen vinden vallen en dat had de erflater kunnen voorkomen. Maar dan is het te laat.
@leo Als je denkt dat dat dan het antwoordt is ,dan speelt er al wat:).Je wilt toch als ouder niet dat na je dood de pleu...s uitbreekt(wat altijd gebeurd) en dan dat de familie uit elkaar stort! DURF de stap te zetten!
@janny Dat begrijp ik ,maar dat wil je toch niet op je dodelijke geweten hebben ,dat je na je dood een bom hebt geplaatst.
Nou dit was mijn laatste reactie hierover .Moet nu naar de notaris :)
Wat ik niet meer begrijp in het verhaal dat Leo in de vraagstelling schrijft "niet omdat zo zoveel heeft" en vervolgens na alle gegeven adviezen, lijkt te blijven twijfelen. Je wacht af of je vraagt na bij de erflater. Sterkte ermee Leo.
Je reactie hieronder, dit zijn de huisregels.
Welkom bij
Nederlanders.fr
Juni 9 2026 vanaf 18.00 to 19.00 – De virtuele Brasserie van Nederlanders.fr
© 2026 Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.
Verzorgd door
Je moet lid zijn van Nederlanders.fr om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van Nederlanders.fr