NEDERLANDERS.FR

Hét netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk

CAK blijft dwingen dat ze de Nederlandse versie moeten aannemen!

Ik had me aangemeld bij het CAK aangezien ik in Frans Guyana niet meer verzekerd was omdat het UWV aangaf dat ik hier verzekerd ben!

Nu wil het CAK geen franstalig 121 formulier opsturen naar mij maar het Franse ziekenfonds accepteerd niks in het Nederlands! Als ik het hier vertaal kost het mij €120,= (4 x € 30.= per A4)

De contact persoon bij het CAK blijft dwingen dat ze de Nederlandse versie moeten aannemen!

Ze hebben via mijn telefoon gebeld met het ziekenfonds alhier, zelfde antwoord 'ze moeten het aannemen!  Dus grote impasse!! Heb een klacht ingediend bij Solvit (http://ec.europa.eu/eu-rights/enquiry-complaint-form/home?languageC...)

Nu afwachten! Kunnen ze in tussen tijd premie inhouden op mijn WAO uitkering? Of moeten ze wachten dat ik een oplossing heb?

Laat me weten.

Weergaven: 1736

Rubrieken,klik voor meer berichten in dezelfde rubriek

20190412, Geldzaken, Overheid

Reactie van Jeannette op 20 April 2019 op 12.46

Danny: wat betreft mogen werken naast een AOW of WAO uitkering heb je helemaal gelijk,

Maar waarom zou iemand een illegale constructie op touw gaan zetten om de carte vitale te krijgen terwijl hij er gewoon recht op heeft? Want illegaal is en blijft het als iemand doet alsof hij voor een ander werkt, salaris ontvangt voor niets doen en het vervolgens weer teruggeeft.... met alleen het doel om in het Franse sociale stelsel te komen???

Daarnaast moet je de pagina van je eigen link wel helemaal lezen, volgens mij heb je alleen de eerste regel gelezen over de 60 uur in 1 jaar, maar verderop staat toch echt:

Si l'arrêt de travail est supérieur à 6 mois, il faudra au salarié, pour pouvoir toucher le remboursement de la CPAM :

  • avoir un numéro de sécurité social depuis au moins un an avant l'arrêt de travail ;
  • avoir travaillé 800 heures minimum dans les 12 mois avant l'arrêt de travail, dont 200 heures dans les 3 premiers mois ;
Reactie van Danny op 20 April 2019 op 22.04

Hoi Jeannette,

In eerste instantie neem je alles een beetje té letterlijk, als ik schrijf 'op de bank en tv passen' dan is dit ironisch bedoelt natuurlijk. Vervolgens heb jij het nu over een arrêt de travail. Als je binnen 1 maand (30 dagen) met een CESU contract meer als 60 uur werkt heb je recht op de carte vital, dus een basis ziektekosten verzekering in Frankrijk voor één heel jaar. Maar je kan na die 30 dagen niet naar de dokter gaan om een arret de travail aan te vragen om vervolgens elke maand een soort van ziektewet bijdrage te ontvangen. Daarvoor moet je dus minimaal 800 uur gewerkt hebben in de afgelopen 12 maanden waarvan 200 uur in de eerste 3 maanden. Dus er is helemaal niets illegaal in de informatie* die ik hier geef. En sorry Jeannette maar je haalt dingen door elkaar waardoor je het waarschijnlijk zelf allemaal niet begrijpt. Maar goed als ik de aard van het beestje een beetje goed heb ingeschat wil je gewoon gelijk hebben. Dus bij deze alsjeblieft. En fijn weekend en vrolijk pasen! 

Reactie van Jeannette op 21 April 2019 op 12.33

@Danny: ik heb een en ander nog eens goed doorgelezen en je hebt helemaal gelijk.

Ik kon het niet geloven en bovendien hebben 2 Engelse vrienden van mij 10 jaar lang in Frankrijk 3 maanden gewerkt omdat dit, volgens hun zeggen, minimaal nodig was om hun rechten op de carte vitale voor het hele jaar veilig te stellen. Ik heb hieraan te halsstarrig vastgehouden zonder het goed te checken.

Mijn excuses daarvoor.

En inderdaad is jouw oplossing volkomen legaal, mits iemand wel daadwerkelijk deze 60 uur werkt.

Voor de vragensteller in dit geval is het geen oplossing; na de 60 dagen wordt hij namelijk op grond van zijn WAO uitkering van Nederland weer (vanzelf en automatisch) verdragsgerechtigde en het verdragsrecht gaat in dit geval voor; Nederland betaalt in dat geval namelijk voor de genoten ziektekosten en niet Frankrijk. Na de 60 uur moet het E121/S1 weer worden aangevraagd en belandt de vragensteller weer in hetzelfde schuitje. Beter het probleem nu meteen oplossen dus.

Reactie van Danny op 21 April 2019 op 13.13

@Jeannette, dankjewel en excuses aanvaard - sorry voor mijn oordeel van gisteren ik had je dus verkeerd ingeschat.

Inderdaad het is bijna belachelijk om te zien hoe makkelijk het is om een carte vital te krijgen in Frankrijk - vandaar ook het ironische tintje in mijn verhaal. Helemaal via het systeem CESU, omdat de werknemer voor zijn 60 uur gewoon legaal cash mag worden uitbetaald zonder dat dit wordt gecontroleerd. Alleen het gedeelte sociale lasten wordt gecontroleerd.

De kerstboom ironie zat 'm dan ook in de rekensom hoe makkelijk het is voor een particulier "dit is weliswaar frauduleus" om iemand te helpen aan een carte vital en daar nog 113 euro aan te verdienen. Ik zeg zeker niet dat je dit moet doen !!!

Graag zou ik willen weten hoe je aan de informatie komt dat na 30 dagen /60 uur de vragensteller een S1 formulier moet aanvragen. Als alles vanzelf en automatisch gaat lijkt mij dit overbodig. En gaat het niet automatisch dan ben je door die 30j/60h toch nog het hele jaar verzekerd.

Fijn Paasweekend

  

Reactie van Jeannette op 21 April 2019 op 21.30

Overheden betalen niet graag voor burgers die ook onder de sociale wetgeving een ander land zouden kunnen vallen en dergelijke informatie wordt rap uitgewisseld. Hoe dan ook, volgens mij kan iemand met een WAO uitkering sowieso nooit onder het sociale stelsel van een ander land vallen, ook al werkt hij/zij enige tijd in dat andere land:

Bij een verblijf in het buitenland behoudt u uw WIA-, WAO-, Wajong- of WAZ-uitkering en geldt de Nederlandse sociale wetgeving voor u. 

zie https://www.uwv.nl/particulieren/internationaal/met-uitkering-naar-...

Dat is ook wel logisch; een WAO-uitkering is een sociale uitkering van het sociale verzekeringsstelsel waar ook de basis ziektekosten verzekering onder valt.

Je kunt in Europa maar onder 1 sociaal zekerheidsstelsel vallen en niet meer dan 1.

Ik denk dus dat voor iemand met een sociale uitkering die in het buitenland (i.c. Frankrijk) wil gaan werken het niet mogelijk is onder dat sociale zekerheidsstelsel te vallen (dus onder de CPAM te vallen). Ik denk dat een dergelijke persoon verdragsgerechtigde blijft, of zijn uitkering moet opgeven. Hoe het dan gaat met de sociale lasten die via de CESU automatisch worden voldaan weet ik ook niet. Je moet daar wel al een secu-nummer voor hebben trouwens.

Maar op de genoemde pagina van het UWV staat alleen hoe je je uitkering mee kunt nemen naar het buitenland, en hoe het werkt als je in Nederland gaat werken, maar niet hoe een en ander in zijn werk gaat als je naar het buitenland gaat en daar met behoud van uitkering wilt gaan werken.

Om een definitief antwoord hierop te krijgen zal het UWV hierover ondervraagd moeten worden.

Hieronder is plaats voor een reactie

  • Blijf bij het onderwerp.
  • Wees constructief en vriendelijk.
  • Uw kennis en ervaring worden op prijs gesteld.

Onze huisregels ...

Bent u de plaatser van dit bericht? Reageer dan ajb op de gegeven reacties en adviezen.


Je moet lid zijn van NEDERLANDERS.FR om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van NEDERLANDERS.FR

Google advertenties

© 2019   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden

Anton Noë ... google.com, pub-1033432903517354, DIRECT, f08c47fec0942fa0