NEDERLANDERS.FR

Hét netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - Zegt het voort !

Bouygues stuurt me een mailtje met de melding dat ik voor 2 euro per maand 20 Gb data extra krijg op mijn 4G abonnement, tenzij ik het aanbod binnen enkele  weken afwijs. Zoiets hadden ze al eerder gedaan toen ik nog 20 Gb voor €4,99 kreeg en daarna ging ik voor €4 extra naar 40 Gb. Ik houd niet zo van een 'opt-out' als aanbieding, maar 60 Gb is perfect in de maanden dat ik veel Nederlandse tv kijk. Met 40 Gb is het een beetje uitkijken, maar met 60 zal ik altijd wel voldoende hebben. Ik gebruik de 4G-router HUAWEI-B315s. Alleen moet ik dat ding bij gebruik zeker een keer per dag resetten en vaak meerdere keren. Ik zit er met iphones, Ipad, notebook en chromecast op. Zou het daar aan liggen? Of kan het iets anders zijn? Ik zag al in andere berichten dat ik niet de enige ben.

Weergaven: 1548

Rubrieken,

(klik hieronder voor meer berichten in dezelfde rubriek)

20200818, Telecommunicatie

Reactie van Rob van der Meulen op 18 Augustus 2020 op 22.30

@ Frans, ik kreeg gister ook weer zo'n opt-out mail van Bouygues. Ondanks kritiek op de methode denk ik er ook over om naar de 60 Gb te upgraden.

Vorig jaar bleef mijn verbinding rotsvast in de lucht, dit jaar moet ook ik mijn Huawei modem diverse malen per dag resetten. Voornamelijk 's ochtends na negen uur, rond het middaguur weer een redelijke stabiele verbinding die daarna weer een knipperlicht karakter krijgt. Pas ná 23.00 uur wordt het dan weer normaal. Merkwaardige is dat wanneer ik van de Bouygues mast wordt gegooid (telefoon blijft wel werken) inloggen met een Nederlandse smartphone op het Bouygues 4G netwerk zonder problemen gaat, rechtstreeks via Nederlands abonnement, niet via wi-fi.

Of er is sprake van overbelasting van het netwerk - covid tijden, thuiswerken etc. - en/of mijn Huawei modem vertoont niet dezelfde nestgeur als een "echte" data-only 4G verbinding van Bouygues, u krijgt geen prioriteit. 

Maar wat maakt 't nu uit: of ze bieden je 60 Gb aan om te kunnen gebruiken zonder bijsluiter, of ze zeggen: u mag die sim alleen maar in een smartphone gebruiken. En niet delen met andere apparaten in een netwerkje. De deal is dat ik 20, 40 of 60 Gb mag gebruiken, leveren graag. Ik betaal, u levert de dienst.

Het is geen wi-fi probleem, ook met een ethernetkabel van modem naar laptop is de lijn niet meer echt betrouwbaar. Zaterdag- en zondagochtend zeer vroeg geen problemen...... Nog te doen, proef op de som: slechts één apparaat aansluiten, zonder wi-fi lifters aan boord, zien of dat Bouygues Big Brother op andere gedachten brengt. 

Reactie van Jako op 19 Augustus 2020 op 8.29
Telefonie gaat over 3G, dus 3G werkt wel. Hebben jullie al eens geprobeerd om het modem vast te zetten op 3G in plaats van 'auto' of 4G? Naarmate meer mensen overschakelen naar 4G wordt het 3G netwerk ontlast en het 4G netwerk steeds meer belast. 3G kan ook snelheden halen van 42 Mbps. Ik denk dat een langzamere, maar stabiele, 3G verbinding te prefereren is boven een instabiele 4G verbinding.
Reactie van Jako op 19 Augustus 2020 op 8.37
Bouygues weet overigens precies in welk apparaat hun simkaart zit. In mijn 'espace client' staat mijn mobiele telefoon vermeld alsof ik die bij Bouygues heb aangeschaft. Dat is niet zo, de telefoon was al een jaar in gebruik bij een andere provider voordat de sim van Bouygues er in ging. De provider kan die informatie dus gebruiken om het apparaat een lagere prioriteit te geven, maar dat mag niet van de toezichthouder. Die heeft de mobiele providers opdracht gegeven om het gebruik van de simkaart in een router expliciet toe te staan.
Reactie van Oscar de Pater op 19 Augustus 2020 op 9.15

Beste Jako, Rob, geldt dit probleem alleen voor Bouygues of ook voor andere providers mbt 4G? 

maw: is dit hier een structureel probleem aan het worden?

Reactie van Rob van der Meulen op 19 Augustus 2020 op 9.37

@ Jako: wanneer ik meteen na de mededeling  op mijn laptopscherm "geen internettoegang" - modem leds allemaal normaal - met een Nederlandse smartphone het Bouygues 4G netwerk gebruik ziet het programma'tje "speedtest" acceptabele downloadsnelheden. Dat er op dat moment sprake zou zijn van een bijna volledige saturation réseau lijkt me sterk. Ik vermoed toch het ingrijpen door een intelligente algoritme van hogerhand. 

@ Oscar: vanaf het begin van de pandemie waarschuwde ondermeer de pdg van Orange al voor mogelijke problemen, aanvankelijk geruststellend, later werd er geknepen in de maximale resolutie van video inhoud. Dat zijn grootverbruikers van bandbreedte. De afgelopen maanden werd er relatief vaak door Bouygues klanten aan de bel getrokken over internetproblemen is mijn indruk, harde cijfers heb ik daar nog niet voor kunnen vinden. Iets voor de ARCEP.

Reactie van Geert Jan de Boer op 19 Augustus 2020 op 9.58

Wij hebben een abbo van 80Gb (€16,99) en deze staat nu opeens ook op 100Gb (€19,99), ik dacht dat er een fout was gemaakt maar blijkbaar heb ik daar een mail over ontvangen.
Op zich ben ik blij met die extra 20Gb want bij ons gaat het hard met het gebruik van GB`s, alleen 2 maand geleden boden ze die 100Gb aan voor €11,99 (voor nieuwe klanten) en dat vind ik wel een aardig verschil op jaarbasis (€96).

Wij zijn wel heel tevreden met onze verbinding want we hebben geen enkele onderbreking gehad de afgelopen maand dat we in ons huis waren.

Reactie van Jako op 19 Augustus 2020 op 10.04

@Rob: Een Nederlandse simkaart krijgt per definitie voorrang van elke Franse provider. Hoe meer data die verbruikt, hoe meer gefactureerd kan worden aan de Nederlandse provider. Extra inkomsten altijd welkom, terwijl het abonnement van de Franse provider reeds betaald is en datagebruik slechts tot extra kosten leidt. Deze 'perverse prikkel' zorgt er voor dat een NL sim eigenlijk altijd werkt. Ik heb overigens met mijn mobiel ook nooit problemen, werkt altijd. Maar dat is toch een heel ander gebruik dan in een router.

Overigens ben je dus niet 'van de mast gegooid' als de router gewoon verbinding meldt. Dan zou de verbinding weg zijn en de router proberen om zonder succes opnieuw te verbinden. Er is wellicht heel iets anders aan de hand, zoals gebruik van IPV6 wat wellicht niet goed werkt in combinatie met IPV4 nummers op het lokale netwerk. Ik heb gelezen dat Bouygues verder is met de uitrol van IPV6 dan de anderen. IPV4 nummers zijn gewoon 'op', dus ze moeten wat. Het is maar een theorie, het kan bv zijn dat je vorig jaar nog een IPV4 nummer kreeg toegewezen. Ik neem aan dat je in de setup van de router kunt zien wat het door Bouygues toegewezen IP nummer is.

Mocht Bouygues werkelijk ingrijpen op 4G, dan is dat vermoedelijk niet het geval op 3G, vandaar het advies om de in de setup van de router de verbinding eens vast te zetten op 3G.

Reactie van jaap op 19 Augustus 2020 op 10.29

Eerst even on-topic, ik heb deze keer nog geen bericht gekregen van Bouygues.

Dan off-topic:

Vorig jaar tijdens de drukke weekenden wél last gehad van uitval van verbinding van mijn modem op het SFR netwerk (Lapostemobile abo), dit jaar - heel vreemd- alleen maar 1 x op een vrijdagmiddag.

Wèl heel af en toe terugval naar 3G (die vrijwel niets doet hier) maar gaat dan zelf weer rap terug naar 4G.

Blijft allemaal een beetje houtje-touwtje technologie op het platteland in LDF ;-)

Van de uitrol van 4G ook in de witte gebieden hier nog totaal niets te merken. Alleen Orange werkt hier aardig met H+ op de "gewone mobiele telefoon" de rest totaal niet of zeer matige 2 en 3G

Reactie van Rob van der Meulen op 19 Augustus 2020 op 10.42

@ Jaap: wij hebben een forfait mobile sens engagement B&YOU. Begonnen met het instap abonnement, speciale aanbieding, van 20 Gb. Ook van Bouygues, maar de low-cost tak van de familie, een sim-only oplossing. Dat verklaart misschien die gerichte aanbiedingen. 

Reactie van Jako op 19 Augustus 2020 op 10.54

Jaap had een ander abonnement die slechts één jaar dezelfde prijs had en zit in een andere ronde aanbiedingen. Zo lang ik upgrades van mijn abonnement mag weigeren doe ik dat, 20 GB/maand en onbeperkt bellen is ruim voldoende op een mobiel. Ik zit dus nog steeds op €4,99/maand.

Hier in de omgeving zijn op dit moment maar liefst drie antennes in aanbouw waarvan er al één operationeel is verklaart. Aangezien ik niks ontvang ben ik eens ter plaatse gaan kijken: de mast is nog niet eens gebouwd.

Ik heb wat software op internet gevonden die wellicht kan helpen om diagnose te stellen als de 4G verbinding niet meer lijkt te werken.klik

Hieronder is plaats voor een reactie

  • Blijf bij het onderwerp.
  • Wees constructief en vriendelijk.
  • Uw kennis en ervaring worden op prijs gesteld.

Onze huisregels ...

Bent u de plaatser van dit bericht? Reageer dan ajb op de gegeven reacties en adviezen.

Je moet lid zijn van NEDERLANDERS.FR om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van NEDERLANDERS.FR

WELKOM BIJ ONS FORUM

  * = inloggen nodig

GESELECTEERD

--

© 2020   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden

Anton Noë ... google.com, pub-1033432903517354, DIRECT, f08c47fec0942fa0