www.nederlanders.fr

Voor en door alle Nederlandstaligen in Frankrijk - Zegt het voort!

Ik weet haar naam zelfs nog. Nicolette H. Ik leerde haar kennen tijdens een familievakantie op een camping in Normandië. Er bloeide in korte tijd een kalverliefde op. Ze was een mooie, ranke meid, een kop groter dan ik. Ik zal vijftien of zestien geweest zijn en was in de wolken.

Op een zonnige dag zaten wij op het campingterras bij het zwembad een ijsje te eten. Ik had getrakteerd. Ik kon mijn ogen niet van de donzige blonde haartjes op haar gebruinde benen af houden en trok de stoute schoenen aan. Voorzichtig legde ik mijn hand op haar blote knie. Nicolette reageerde als door een wesp gestoken en haalde uit. Haar vlakke hand landde op mijn wang. Pets. Mijn ijsje viel, mijn hart versteende.

Al maanden leef ik met de vrees dat mijn vrijpostigheid van toen, al is het ruim veertig jaar geleden, me elk moment kan opbreken; dat ik alsnog door Nicolette aan het digitale kruis wordt genageld. Maar er lijkt een kentering gaande. Een groep vooraanstaande Franse vrouwen, met Catherine Deneuve als boegbeeld, ziet de op zichzelf lovenswaardige #MeToo campagne ontsporen tot hysterie en vreest het effect van de boemerang: een terugval in de verworven vrijheden van zowel vrouwen als mannen; een nieuwe fase van preutsheid en heksenjachten. Flirten mag, zeggen deze vrouwen, evenals stuntelen en avances maken. Maar ‘nee’ is ‘nee’ voegen ze er duidelijk aan toe.

Ik denk aan mijn vakantie in Normandië, aan de ranke Nicolette H., aan mijn hand op haar blote knie. Ik denk aan de even pijnlijke als vernederende draai om mijn oren. Kom ik er mee weg? Het gesternte lijkt me gunstig gezind. Met dank aan mevrouw Deneuve.

Weergaven: 2608

Tags: 20180111, Kunst en Cultuur

Reactie van yolanda op 11 Januari 2018 op 13.07

Haha, die Nicolette van jou die had lef, een kop groter en dan uithalen. Je had er misschien uit op moeten maken dat ze het eigenlijk wel wilde maar het gestuntel vond en dat niet zo zag zitten. Pas maar op dat ze het zich niet als nog herinnert of hier leest en je alsnog aan het kruis(!) nagelt. Groet, Yolanda

Reactie van Barbara de Groot op 11 Januari 2018 op 13.20

hear hear! Grondig met je eens,Cora

Reactie van Hans van den Bos op 11 Januari 2018 op 13.38

Beste allemaal

Om een relatie te beginnen zal iemand het voortouw moeten nemen. Laat niemand iets toe, dan sterft de wereld snel uit. Natuurlijk hoeft het niet onmiddellijk van "grab them by their pussy" te gaan zoals sommige presidenten menen te mogen doen. Maar iemand zal moeten beginnen met bijvoorbeeld zoenen. Blijkt de ander dat niet op prijs te stellen, dan moet je er mee ophouden! Maar als deze pogingen al "verboden" zijn, dan houdt elke hofmakerij en elke relatie al op voordat deze begonnen is. Ik ben niet vrijpostig, eerder verlegen van aard, maar ben toch blij dat ik in de jaren zestig wel een meisje heb durven zoenen. Iets waar zij even bij tegenstribbelde (welke vrouw wil "easy to get" zijn?) maar er al heel snel enthousiast aan mee deed. We zijn inmiddels ruim 47 jaar getrouwd en ik heb van deze "vrijpostigheden" nooit spijt gehad. Ook bij seksualiteit zal er iemand het voortouw moeten nemen. Dat hoeft niet de man te zijn, maar zonder dat iemand er mee begint zal de mensheid snel uitsterven.

Ik ben tegen seksuele agressie, maar kom op, laten we ook niet terug gaan naar kneuterige preutsheid. Ik ben ook wel eens door een meisje betast, terwijl ik dat niet wilde. Ik heb haar dat netjes gezegd, zonder haar iets kwalijk te nemen. Grenzen moeten gerespecteerd worden, maar laten we die niet zo nauw stellen dat de liefde geen kans meer krijgt;

Reactie van mieke b. op 11 Januari 2018 op 14.48

Helemaal eens met Cora. Het hangt af van de machtsrelatie waarin je verkeert. Op het werk kan het je je baan kosten. Privé ligt het anders. Maar 'de liefde' van Ton heeft denk ik heel goed gereageerd. Hij had geen woorden, zij ook niet en baf! Het kan heel agressief overkomen als een man je aanraakt en je dat als vrouw absoluut niet wilt. Woorden kunnen iets inleiden en dan merk je als man gauw genoeg of het gebaar welkom is, denk ik. Nee, het leven zonder verleiding, flirten en spelen lijkt me een vreselijk saai leven.

Reactie van mieke b. op 11 Januari 2018 op 14.57

Helemaal eens met Cora en Hans. Het hangt af van de machtsrelatie waarin je verkeert. Op het werk kan het je je baan kosten. Privé ligt het anders. Maar 'de liefde' van Ton heeft denk ik heel goed gereageerd. Hij had geen woorden, zij ook niet en baf! Het kan heel agressief overkomen als een man je aanraakt en je dat als vrouw absoluut niet wilt. Woorden kunnen iets inleiden en dan merk je als man gauw genoeg of het gebaar welkom is, denk ik. Nee, het leven zonder verleiding, flirten en spelen lijkt me een vreselijk saai leven.

Reactie van Jeannette op 11 Januari 2018 op 15.08

Beste Ton,

Jouw ervaring met de mooie Nicolette heeft voor geen milimeter iets te maken met "ik ook" ervaringen waar een machtsongelijkheid op een schandalige seksueel wordt uitgebuit. 

Dat geldt dus ook voor de reactie van Hans, bij de me too beweging gaat het zeker niet om de versiertechniek en wie het voortouw neemt; de agressor is zeker niet van plan de dame (of heer)

in kwestie te veroveren om vervolgens de rest van het leven mee door te brengen, in tegendeel! Het is de bedoeling de ander met wat beloftes seksueel te kunnen misbruiken en verder niets.

Ik wordt enigzins verdrietig en mismoedig van de dit soort reacties, jullie zijn niet de enigen hoor, en ik vrees dat de kern van de zaak niet echt begrepen is, noch door veel mannen noch door vele vrouwen.

Hoe durf je dit op te schrijven Ton, je hebt er helemal niets van begrepen, natuurlijk zal jouw Nicolette je niet meer benaderen; zij heeft je al 100 jaar geleden duidelijk gemaakt wat zij van jou en je gedrag vond, zij zal je nu echt niet benaderen en zeggen dat je je misdragen hebt, zij heeft je dat direct, op dat moment duidelijk kunnen maken en is jou allang, maar dan ook echt allang vergeten!

Dit soort reacties maakt duidelijk dat vrouwen kunnen emanciperen wat ze willen maar dat mannen daar niet toe in staat zijn.

Sodermieterop met je ego-tripperij, het gaat een keer niet om jullie!

Bedankt Cora, voor je genanceerde en beheerste reactie, ik ben er even niet toe in staat.

Reactie van mieke b. op 11 Januari 2018 op 15.42

@ Jeannette. Sta achter je! Veel mannen begrijpen er niks van! Al eeuwen hebben ze hun gedrag niet hoeven te verantwoorden. Nu worden vele vrouwen duidelijk en er zijn mannen die zich nog gefrustreerd voelen door een duidelijke reactie van een reactie van 50 jaar geleden.

We hebben nog een lange weg te gaan voordat de egootjes enigszins gekalmeerd zijn. De romantiek en het spel van de verleiding zouden best op het schoolprogramma mogen staan. Het is niet iedereen gegeven hier goed in te zijn, dus een beetje wegwijs kan absoluut geen kwaad. Het heeft alles met omgangsvormen en respect te maken.

Reactie van Idzo Jansen op 11 Januari 2018 op 16.38

Zeventiger jaren,ik had pas een carrièrestap gemaakt bij een grote bankinstelling.Enigszins nerveus had ik voor de eerste keer een drukbezochte promotie-bijeenkomst geleid en,naar men mij toevertrouwde,met veel succes! Na afloop werd er in een bar nog wat geevalueerd ,nagekletst en stoom afgeblazen.Ik raakte in een geanimeerd gesprek met een bankstel van beider kunne. Wat ik in die tijd dronk weet ik niet meer , maar ik weet nog als de dag van gister dat mijn rechterdij plots warm werd. Niet van een omgevallen kop warme thee maar van het linkerbeen van mijn bargenote. Och ik was jong en voelde me gestreeld na die spannende middag maar heb sindsdien menigmaal teruggedroomd over dit kontakt.

Pas de laatste weken realiseer ik me dat deze ervaring wellicht een mietoe-val is geweest???

Reactie van Michael op 11 Januari 2018 op 16.56

Ik denk dat Ton zich prima bewust is van wat wel en niet kan. Zijn punt is waarschijnlijk dezelfde als Deneuve en Jort Kelder; er ontstaat parralel aan de volkomen terechte MeToo beweging, een kleinere groep die onder het mom van machtsmisbruik en sexuele intimidatie meent om nu volkomen onterecht dezelfde beschuldigingen te uiten tegen mannen in situaties zoals beschreven door Ton en Hans, en ik word daar ook ietwat onpasselijk van. Onder het mom van 'MeToo' maar raak slaan met een stok is het andere uiteinde...en dat maak ik op uit het verhaal van Ton.

Sowieso valt het mij de laatste jaren op, meer- en meer mensen buitelen over ellkaar heen om in een soort van slachtofferrol te kunnen zitten. Voor mensen die nu meteen moord en brand willen huilen over onrecht, misbruik etcetc.; dat heeft NIETS maar dan ook NIETS te maken met terechte aantijgingen. Maar bijvoorbeeld in de nasleep van 'Je suis Charlie'....wat ik soms las over mensen die onder dat mom zich permiteerden de ergste dingen te kunnen zeggen, walgelijk. Onder een maatschappelijk gedeelde warme paraplu als MeToo en Je Suis Charlie zijn nu eenmaal een aantal mensen die een stok zoeken om mee te slaan; dat is wat Tom bedoelde denk ik.

Jort Kelder zei zijn uitspraak op een wat ongelukkig moment, maar ook hier weer...het had niets te maken met verkrachtingen in de lettterlijke zin van het woord. Hij zei iets in de trant van 'Er zijn vrouwen geweest, die mij hebben gevraagd hen te verkrachten'. Als je weet wie Jort Kelder is, of om het even welk bekend persoon, dan weet je in welk verband je dat moet zien. Maar nee, het woord 'verkrachting' en men luistert al niet eens meer. Men begint om het hardst te gillen en te veroordelen en het liefst met naam en toenaam vooraan opdat de wereld maar goed ziet hoe rechtschapen men wel niet is...brrrrr.

Groet, Michael

Reactie van Hans van den Bos op 11 Januari 2018 op 17.03

Beste mensen

Met woorden als "sodemieter op", komen we niet verder. Dat draagt beslist niet bij tot een constructieve discussie. Maar goed, zand erover.
Naar mijn mening draait alles om respect. Machtsmisbruik bestaat overal. Van mannen naar vrouwen, van mannen naar mannen, van vrouwen naar vrouwen en van vrouwen naar mannen.
Vergeet niet dat sexappeal ook macht geeft en dat ook die macht misbruikt kan worden. Er zijn legio vrouwen die hun sexappeal gebruiken om hogerop te komen of om een baan te bemachtigen. Ik heb het van dichtbij meegemaakt.
Versiertechnieken worden niet altijd gebruikt voor een duurzame relatie. Aan een "one night stand" gaan ook versiertechnieken vooraf. En vergeet niet, ook vrouwen doen daar vrijwillig aan mee. In deze wereld, of je dat nu juist vindt of niet, is het meestal de man die de eerste stap zet en is het daarom ook meestal de man die een blauwtje loopt. Over die eerste stap gaat het. Ik heb zelf meegemaakt dat een mij totaal vreemde vrouw mij open en bloot vroeg of ik met haar naar bed wilde. Ik heb dat met een rood hoofd weggelachen. Zou ik dat op die manier bij een vrouw doen dan kan ik klap in mijn gezicht verwachten! Mannen reageren anders op seksuele provocaties dan vrouwen.

Mannen zijn niet beter dan vrouwen, maar omgekeerd is ook het geval. Bij beiden is soms machtsmisbruik in het spel. En hoe meer vrouwen er aan de macht komen, waar ik overigens niet op tegen ben, hoe meer machtsmisbruik ook van hun kant te verwachten is. Misschien krijgen we over twintig jaar een omgekeerde me too discussie!

Hieronder is plaats voor een reactie. Blijf bij het onderwerp. Wees constructief en vriendelijk. Uw kennis en ervaring worden op prijs gesteld. Onze huisregels ...

Je moet lid zijn van www.nederlanders.fr om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van www.nederlanders.fr

Werken in Frankrijk:


Google advertenties

© 2018   Gemaakt door: Anton Noë.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden