Nederlanders.fr

Hèt netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - zegt het voort!

||  PLAATS BERICHT  ||  PLAATS ADVERTENTIE   || 

Pharmacie en France - Franse apotheken, een paar vraagjes

Ik ben voor de Nederlandse staat, omdat ik verdragsgerechtigd ben, een hele dure. In mijn oude woonplaats, 1000 inwoners, kon ik lezen en schrijven met de pharmacie en diegene die daar de leiding had/heeft. Nu woon ik in een plaats met 7500 inwoners en kom ik regelmatig wit heet de pharmacie uit.

Nieuwsgierigheid:
Wat is de handelsmarge voor een apotheek op een doosje Paracetamol van € 2,18 ?
En wat is de handelsmarge op een verpakking Zytiga van € 3.000,- ?

Vragen:
Heeft de apotheker het recht uit een doosje Abstral er twee uit te halen,
omdat het recept 28 dagen aangeeft terwijl er 30 pilletjes in een doosje zitten?
Zo ja, dient de apotheker er dan 28 of 30 af te rekenen. Hij rekent er 30 af.

Heeft de apotheker het recht, of de plicht,
om minder pijnstillers af te geven als de dokter voorschrijft?
Ik gebruik Durogesic.
Dat is een op Fentanyl gebaseerde pleister die het 3 dagen doet.
Door het zeer krap verstrekken heb ik geen enkele reserve.
Door vakantie van mijn huisarts duurt het 32 dagen voor ik weer een recept krijg.
Daarom heeft de huisarts op mijn dringende verzoek
op het recept van vandaag gezet: 3 doosjes
De apotheek weigert en geeft mij 2 doosjes = 10 pleisters = 30 dagen.
Deze keer dus niet alleen géén reserve maar twee á drie dagen pijn.

Weergaven: 6331

Rubrieken,

Klik hieronder voor meer berichten in dezelfde rubriek.

20180719, Gezondheid, Sport en Spel, Overheid

Reactie van Jeannette op 19 Juli 2018 op 19.36
Helemaal eens met Theodora, ga gewoon naar een andere apotheek.
Overigens zijn er ook nog recepten die voor een jaar geldig zijn, ik weet ook niet waarom maar die krijg ik van de specialist. Standaard is voor mij voor 3 maanden, à renouveller 2 fois dus, voor 2 maanden heb ik nog nooit gezien, dat zal dan wel weer verschillen per arts.
Kun je je ook weer over opwinden Boudewijn; het is namelijk een manier voor huisartsen om een geregeld inkomen te genereren..... waar ze weinig voor hoeven doen.
Reactie van Theodora Besse op 19 Juli 2018 op 20.08

Lucie, een arts kent en weet alles van zijn patiënt, persoonlijke omstandigheden, andere ziektes en behandelingen, voorgeschiedenis, operaties enzovoort. Een apotheker weet niets van hem/haar. Een apotheker moet zich dus niet bemoeien met de inhoud van recepten.

Bij mijn huisartsenpraktijk (een centre pluridisciplinair)  kun je, als je al een eerder recept hebt ook bij de secrétaire een nieuw recept halen, maar misschien is de secrétaire tegelijk met de Boudewijn's huisarts met vakantie? In ieder geval hebben huisartsen in het algemeen vervangers als ze met vakantie zijn.

Volgens mij hoeven huisartsen echt geen moeite te doen om extra inkomen te genereren, Jeannette. Als je de volle wachtkamers ziet... Jaar in jaar uit iedere dag al die ellendeverhalen over je heen krijgen. En vervolgens visites rijden. Ik zou niet graag in hun schoenen staan. Dus tijdens het spreekuur ff een gemakkelijke patiënt tussendoor die alleen maar zijn bloeddruk komt laten opmeten en een nieuw recept halen, lijkt me een welkome verademing.

Reactie van Paul J.J. Verpaalen op 19 Juli 2018 op 20.59
@Theodora, in Nederland worden niet alle geneesmiddelen via de basisverzekering vergoed. Dit geldt alleen voor de geregistreerde geneesmiddelen uit het GVS. Bovendien geldt een vergoeding vaak voor de goedkoopste variant (lees: generiek) en ook wordt er soms een bijdrage gevraagd. Verder is 'gratis' hier niet juist omdat de geneesmiddelen meestal vallen onder het verplichte eigen risico (eerste minimaal € 385 voor eigen rekening). Tenslotte is het ook in Nederland zo dat medicijnen die onder de 'Opiumwet' vallen, zoals Durogesic,een aparte manier van voorschrijven en afleveren kennen: maximale hoeveelheid/tijdsduur per recept en maximale aflevering door de apotheker per recept. Oeps, dat waren nogal wat 'slips of the pen'...
Reactie van Wilna Maijenburg op 19 Juli 2018 op 21.06
Theodora het is wel goed dat de apotheker oplet wat voor medicijnen er voorgeschreven worden, zeker als er meerdere artsen recepten uitschrijven. Mijn man had wel een keer medicijnen van een specialist die niet samen konden met zijn gebruikelijke medicijnen. Een telefoontje naar de huisarts en het probleem was opgelost, dit was trouwens nog in Nederland. Maar hier kijkt de apotheker ook altijd als er weer eens iets nieuws voorgeschreven wordt.
Reactie van Pieter Veenendaal op 19 Juli 2018 op 21.18
Hoewel niet helemaal bij de discussie passen wil ik opmerken hoe het mij verbaast hoe makkelijk apotheken in Frankrijk medicijnen afgeven waarvoor eigenlijk een recept, ook in Frankrijk, is vereist. Het meebrengen van de oude verpakking volstaat. Ik ben er blij mee, maar het verbaast me en lijkt me niet zonder gevaar.

Nog wat vragen: weet iemand of je met een Nederlands recept van een Nederlandse arts bij een Franse apotheek terecht kunt?
Of zou een Nederlandse apotheek de medicijnen naar mijn adres in Frankrijk op kunnen sturen?
Reactie van Jeannette op 19 Juli 2018 op 21.29
Inderdaad moet de apotheek goed opletten, dat is onder andere zijn/haar taak. Artsen schrijven van alles voor en houden totaal geen rekening met wat een andere specialist of arts heeft voorgeschreven. Het is mij meermalen overkomen bij doorlezing van de bijsluiter dat medicijnen absoluut niet tegelijkertijd geslikt mochten worden, overigens lette de apotheker in deze gevallen ook niet op.

Nee, ik zou ook niet graag huisarts zijn, maar vraag mij wel altijd af waarom er in Frankrijk geen systeem is van een herhalingsrecept dat via de telefoon voor de helft van de prijs van een consult in Nederland te krijgen was (ik heb het wel over 15 jaar geleden). Ik vind elke 3 maanden naar de huisarts voor een simpel receptje een crime, en zie het nut ook niet in, behalve dan dat de huisarts er makkelijk en snel geld mee verdient (nog geen 2 minuten binnen).

Ik denk dus weldegelijk dat het een compensatie is voor al die ander consulten die ruim meer dan 20 minuten in beslag nemen (en dat voor 25 euro), en de visites rijden op het platteland die ook niet meer dan 50 euro per visite opleveren. Het is de plattelandshuisarts van harte gegund maar voor de patient is het bijzonder ongemakkelijk.

Juist op het platteland zou dat heel wat efficienter kunnen met een herhalingsrecept, elke 3 maanden moet de huisarts al die ouderen langs om een herhalingsrecpt uit te schrijven, echt waanzin.
Reactie van Lucie Schagen op 19 Juli 2018 op 21.36
Pieter ik heb ooit via e-mail naar mijn Nederlandse huisarts een naam van een mogelijk geneesmiddel door gekregen, ging ermee naar de dorpsapotheek, daar werd in de computer gekeken en :"is morgenmiddag ok?".
Het ligt er natuurlijk wel aan, hoe onschuldig het medicijn is.
Ook een vriendin , die hier een paar dagen logeerde ,maar toch niet genoeg van een noodzakelijk medicijn bij zich had, naar die apotheek gestuurd, maar daar lukte het niet. Even later in een stadje weer geprobeerd, en ja, een hele doos vol meegekregen. Wel contant betaald, natuurlijk,maar het was heel goedkoop.
Je kan het proberen.
Reactie van Jeannette op 19 Juli 2018 op 21.38
Overigens op je vraag terug te komen Boudewijn, hier http://www.medisite.fr/argent-droits-remboursements-p kun je vinden wat een apotheker verdiend, kortweg een percentage van de kostprijs van het medicijn; tussen 0 en 22,90 is dat 26,10 % + 0,53 € per doosje.
Een doosje medicijnen dat 10 euro kost (fabrieksprijs), daarvan krijgt de apotheker 3,14. Dit geldt voor medicijnen die vergoed worden, voor medicijnen die niet vergoed worden is de apotheker vrij en kan de de opbrengst oplopen tot 40% van de kostprijs..
Reactie van Mieke en Bos op 19 Juli 2018 op 21.52
Je kunt gaan naar welke apotheek dan ook die je maar wilt, dus wat let je?

Overleden
Reactie van Boudewijn Bolderheij op 19 Juli 2018 op 22.04

.
Wilna,
Mijn specialist, die ik iedere drie maanden bezoek, schrijft een recept uit
voor een jaar, waarvoor ik dan wel 13 keer naar de pharmacie moet.
Op dat recept staat de Zytiga van meer dan € 3.000,- en daar wordt nooit
een pilletje uitgehaald, alhoewel een verpakking voor 30 dagen is.
Mijn huisarts kan recepten uitschrijven voor drie maanden
en daarvoor moet ik 3 maal naar de apotheek. Geen probleem mee.
Een huisarts moet een apart recept uitschrijven voor “opiaten”,
maar dat recept moet ik iedere 4 weken halen. Dat recept is HAND geschreven.

Susan,
Jawel, ook mijn huisarts heeft een vervanger.
Maar die is vast niet zo lief als mijn huisarts en spreekt ook geen Nederlands.

Rob,
dat klopt, je hebt helemaal gelijk.
Maar in juli/augustus kan dat wel eens moeilijk uitpakken.

Marieke,
dat doet mijn apotheker dus wél.

Theodora,
mijn pillen, en de rest, worden door de Nederlandse staat betaald.
Maar als ik door de kassa afdruk zie dat de apotheek voor 30 pillen vangt
en er maar 28 levert dan wordt ik kriebelig.
Ja, ik vraag mij ook af waar die andere pilletjes blijven
en of ze zwart verkocht worden.
Met Abstral/Fentonyl zou verkoop aan junks heel profitabel zijn.

Het exact afgepast verstrekken van medicijnen heeft voor de patiënt nadelen.
Een pilletje verdween, door mijn onachtzaamheid, in de syphon.
Een anti-pijn-pleister houdt het niet tijdens het zwemmen.
Een beetje reserve is goed voor de gemoedstoestand van de patiënt.

Jako,
dank je wel, dat van die nooduitgifte dat wist ik niet.

Boudewijn

Je reactie hieronder, dit zijn de huisregels. 

Je moet lid zijn van Nederlanders.fr om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlanders.fr

GA DIRECT NAAR:

Laatste nieuws uit Frankrijk

© 2024   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden