Nederlanders.fr

Hèt netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - zegt het voort!

||  PLAATS BERICHT  ||  PLAATS ADVERTENTIE   || 

Een iets lagere woonlandfactor voor Frankrijk in 2021


Na de forse verhoging voor het jaar 2020 (zie het artikel over de woonlandfactor voor Frankrijk in 2020 op Nederlanders.fr) kunnen verdragsgerechtigde Nederlanders in Frankrijk nu voorzichtig opgelucht ademhalen: de verhoging zet zich niet voort. De woonlandfactor (WLF) voor Frankrijk voor het jaar 2021 gaat zelfs met ruim 1 punt omlaag van 0,9066 naar 0,8918. Ook de eventuele zorgtoeslag wordt dus iets lager.

Het CAK heeft opnieuw de woonlandfactoren voor 2021 berekend, net als vorig jaar op basis van de laatst bekende WHO gegevens. Volgens de toelichting (googel op Staatscourant 2020 nummer 53972, officiële bekendmakingen) heeft het CAK daarvoor dezelfde methode en dezelfde formule gebruikt als in 2019 (voor 2020). Zie dus het artikel op Nederlanders.fr, waarin deze formule staat vermeld. Met dien verstande dat de laatst bekende WHO-gegevens inmiddels uit 2017 dateren en dat de berekening het jaar 2021 betreft.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zou in 2019 een onderzoek doen naar de houdbaarheid van deze berekeningswijze op lange termijn. Ik schreef daarover in oktober 2019: "Ook ben ik zeer benieuwd tot welke WLF-resultaten het CBS komt. Maar daar moeten we wellicht nog een jaar op wachten."

Nu, een jaar later, heeft het CBS naast de bestaande berekeningsmethode nog zeven andere varianten onderzocht om de WLF te berekenen. Geen enkele andere variant verdiende volgens het CBS de voorkeur, want ze hebben allemaal hun voor- en nadelen. Het CBS komt tot de conclusie dat de huidige variant "correct en toepasbaar" is. En daar moeten we het voorlopig mee doen.

Weergaven: 1899

Rubrieken,

Klik hieronder voor meer berichten in dezelfde rubriek.

20201021, Geldzaken, Overheid

Reactie van Max Boret op 21 Oktober 2020 op 14.46

Hoe je het draait of keert een woonfactor van 0,8918 is natuurlijk veel te hoog!

Je zou (heel simpel) kunnen zeggen dat 1 euro die je betaalt in Nederland voor je ziektekostenverzekering, je in Frankrijk 89,18 euro centen betaalt.

Echter ben je in Frankrijk, via de Secu, maar voor 65% VERZKERD.

Naar mijn idee zou de juiste woonlandfactor dan ook, 0,65 moeten zijn.

Reactie van Wilna Maijenburg op 21 Oktober 2020 op 16.38

Max dan zouden ze dus wel rekening moeten houden met het feit dat wij geen eigen bijdrage betalen van bijna 400€. Dat wordt even rekenen voor het CAK. Ik betaal 500€ voor mijn mutuelle, dus al met al maakt het niet veel uit om op 100% vergoeding te komen. 

Reactie van Theodora Besse op 21 Oktober 2020 op 17.05


Bovendien, Max en Wilna, wordt voor de WLF niet gekeken naar de zorgkosten voor de patiënt, maar worden de totale zorgkosten van beide landen vergeleken. Vroeger gebeurde dat op basis van wat landen aan de EU opgaven en nu op basis van WHO-cijfers per land.

Wanneer de zorgkosten in Nederland dalen door bijv. nieuwe wetgeving, dan wordt de WLF in andere landen automatisch hoger. En als de kosten van de basiszorg in Frankrijk beduidend stijgen ten opzichte van die in Nederland, wordt de woonlandfactor voor Frankrijk ook hoger.

Reactie van Joke van der Woude op 22 Oktober 2020 op 12.00

Theodora, bedankt voor je bericht. Horen we ook eens een positief bericht. Wie het kleine niet eert....

Reactie van Herman van Veldhuizen op 24 Oktober 2020 op 11.20

En dat noemen jullie een Verlaging?.
Het is te weinig om op te reageren. Maar wathet CAKwel deed : Eerst geld terugsturen en later over hetzelfde jaar het dubbele bedrag terugeisen. Ik begrijp daar niets van!

Reactie van Max Boret op 24 Oktober 2020 op 11.33

Ik wel eens een fluctuatie in mijn inkomen gehad. Dus in een jaar betaalde ik weinig aan het CAK, gebaseerd op het inkomen van het jaar er voo.

Toen mijn definitieve inkomen over dat jaar, werd doorgegeven door de belastingdienst (ook niet altijd de snelsten) moest ik bijbetalen.

Ik ben het niet eens met het systeem ziektekosten en woonlandfactor, ben het niet eens met behandeling door de CAK medewerkers, maar moet in dit geval het CAK wel gelijk geven.

Reactie van Theodora Besse op 24 Oktober 2020 op 11.47


Herman, ik noem het een "iets lagere" woonfactor, mede doordat men in de reacties op mijn bericht van vorig jaar vreesde, dat de stijging zich zou voortzetten tot boven de 1. Dat is dus dit jaar (nog?) niet gebeurd.

Dat de bijdrage voor jou eerst wordt teruggestort en dan later weer wordt opgeëist, komt door het merkwaardige systeem van eerst de voorlopige berekening en een jaar later pas de definitieve. Dat wordt veroorzaakt doordat ze pas een jaar later inzicht hebben in je wereldinkomen, dat je opgeeft via het ninbi-formulier. Ik weet ook niet waarom ze niet gewoon wachten tot je wereldinkomen definitief bekend is. Dat zou ook veel minder werk (en dus minder kosten) betekenen voor het CAK.

Reactie van Theodora Besse op 24 Oktober 2020 op 12.23


Max, ik ben heel blij dat ik nu weer onder Nederland val, want toen ik nog een bedrijfje had en direct verzekerd was via Frankrijk, betaalde ik net als alle Fransen me ieder jaar scheel aan de FR sociale lasten (CGT, CRDS enz. over het bruto wereldinkomen!) en ik had geen recht op de NL zorgtoeslag.

Dat heb ik nu wel en ik betaal in het vervolg geen FR sociale lasten meer. Ik sta iedere maand weer te kijken wat ik ondanks de verdragsbijdrage in handen krijg, zonder dat ik er ook maar iets voor hoef te doen! Hoewel dat heus niet zo verschrikkelijk veel is (anders kreeg ik geen zorgtoeslag). 

We weten zelf niet hoe verschrikkelijk rijk we zijn. Klagen, klagen en nog eens klagen over hoe slecht we het wel hebben en hoeveel ze van ons afpakken, maar wel steeds meer eisen stellen. Bedenk maar eens, als je weer eens naar je nieuwste tv kijkt, en je mensen ziet die niet eens een dak boven hun hoofd hebben en geen eten en drinkwater om aan hun kinderen te geven, hoe goed je het eigenlijk hebt!

Reactie van Max Boret op 24 Oktober 2020 op 12.39

Dag Theodora, ik ben het helemaal met je eens hoe goed wij het hebben. Als ik kijk naar de Franse pensioenen, dan denk ik precies zo als jou.

En ik ben blij dat je zorgtoeslag krijgt en weinig betaald aan het CAK. Daarentegen betaal ik een kapitaal. Nu zal mijn inkomen ook wel hoger liggen, maar fair vind ik het systeem niet.

Ik zou in Frankrijk stukken minder betalen. Ook particulier!

Maar zit, helaas, gebonden aan het EU/NL zorgsysteem.

Ook de verhouding Secu/mutuelle snappen ze niet in Nederland. Of ze snappen het wel maar voor de inkomsten vinden ze nog steeds dat je zogenaamd een 90% vergoeding krijgt. Immers de woonlandfactor schommelt altijd rond dit percentage.

Daarom blijf ik vinden dat de woonlandfactor naar 65% moet, immers dat is de vergoeding (via het CAK Nederland) die je krijgt in Frankrijk voor uitgaven via de Secu.

Reactie van Peter en Marion van Osselen op 24 Oktober 2020 op 23.04

Theodora , ik sta er van te kijken welke draai jij gemaakt hebt. Maar, je hebt gelijk , we weten inderdaad niet eens hoe "rijk " we zijn en hoe de zorgverzekering in ons gastland Frankrijk geregeld is . Wij ( Nederlanders klagen inderdaad heel snel , helaas. ) Maar iedereen heeft 't hier goed. En jij, Theodora dank voor alle goede raadgevingen. 

Je reactie hieronder, dit zijn de huisregels. 

Je moet lid zijn van Nederlanders.fr om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlanders.fr

GA DIRECT NAAR:

Laatste nieuws uit Frankrijk

© 2024   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden