Nederlanders.fr

Hèt netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - zegt het voort!

||  PLAATS BERICHT  ||  PLAATS ADVERTENTIE   || 

Goedemorgen lieve mensen,

Enkele jaren geleden is er al een lijntje geweest over de perikelen rond een erfscheiding die zich bij mij afspelen in de Gard (30)

Er heeft inmiddels een juridische expertise plaatsgevonden waarvan het pré-rapport door mij is goedgekeurd op aanraden van mijn advocate.

De advocaat moet je 100% vertrouwen, maar toch is dat spannend.

Het is namelijk zo dat de gehele aanklacht tegen mij (assignation) door haar met list en bedrog is samengesteld. De expert heeft in zijn rapport gesteld dat er werkzaamheden uitgevoerd dienen te worden aan de scheidingsmuur aan haar kant die voor onderhoud nodig zou zijn. Het zijn echter werkzaamheden ter verfraaiing van de muur waar alleen zij baat bij heeft. Ik heb het gevoel dat ik door mijn “d’accord”, de zaak nu verlies. (Datzelfde heeft ze 6 jaar geleden ook al geprobeerd bij de vorige eigenaar, maar toen als schadeclaim)

Het noodlot slaat toe want ik ben er nu achter dat ik na mijn goedkeuring over het pré-rapport niets meer mag zeggen en dat ik ook geen kans krijg voor mijn inbreng in het echte lijvige rapport dat er helemaal niet blijkt te komen. Het advies gaat zo naar de rechter en ik krijg de schuld en moet bloeden voor alle proceskosten. Of zie ik het te somber in?...

Meer concreet: Is zo’n “d’accord” met een goede reden nog terug te draaien om de kans te krijgen er nog wat in bij te dragen? Of heeft mijn advocate dit bewust geadviseerd omdat zij de indruk heeft dat de ingezonden stukken (pièces) van mij overtuigend genoeg zijn voor de rechter dan dit rapport? Worden die meegewogen door de rechter in het oordeel?

En wat is de diepere betekenis van punt 5 als ik dat ook nog mag vragen?

Weergaven: 1240

Rubrieken,

Klik hieronder voor meer berichten in dezelfde rubriek.

20230603, Overheid, Woningen Algemeen

Reactie van Jeannette op 3 Juni 2023 op 16.20

Met de door de expert aanbevolen werkzaamheden zou het onderhoud van de muur gegarandeerd worden en het gezamenlijke eigendom ervan in stand gehouden worden.

Dit is wat er staat onder 5, vrij vertaald.

Wat bedoel je met; het rapport is door mij goedgekeurd? 
Of je het rapport goedkeurt of niet, doet niet ter zake feitelijk. 
Partijen kunnen opmerkingen maken op het pré-rapport van de expert en die worden opgenomen in de vorm van een DIRE.

Heb je geen opmerkingen dan doe je er het zwijgen toe, misschien bedoel je dit met 'akkoord gaan met het pré-rapport"? Dat jouw advocaat dus namens jou geen enkele DIRE heeft ingediend?

Zijn er geen DIRE"s ingediend door partijen dan is het definitieve rapport gelijk aan het pré-rapport. Dit heeft geen enkele consequentie voor het vervolg van de procedure. 

De expert dient vervolgens zijn definitieve rapport in bij de rechtbank en naar aanleiding van de inhoud van het rapport kun je of met de tegenpartij een akkoord sluiten, of je gaat voor de rechter verder procederen.

Meer concreet: Is zo’n “d’accord” met een goede reden nog terug te draaien om de kans te krijgen er nog wat in bij te dragen?

Of heeft mijn advocate dit bewust geadviseerd omdat zij de indruk heeft dat de ingezonden stukken (pièces) van mij overtuigend genoeg zijn voor de rechter dan dit rapport?

Worden die meegewogen door de rechter in het oordeel? Ja, de rechter neemt het rapport van de expert natuurlijk serieus voor wat de technische kant van het verhaal betreft, daar is de expert voor aangesteld, maar als jij goede redenen hebt het rapport te bestrijden, neemt de rechter die wel in overweging. 

Je kunt dus het rapport van de expert en zijn conclusies voor de rechter bestrijden maar daar moet je dan wel heel goede argumenten voor hebben.  De expert gaat over de technische kant van het geschil en de situatie, de rechter beslist over de gevolgen van de expertise.

In wat ben je het niet eens met wat de expert schrijft, en heb je daar dan goede argumenten voor? 

Wat eist de tegenpartij en wat zijn jouw eisen? 

Waarom stel je je vragen niet aan je advocaat?

Reactie van edith janzen op 3 Juni 2023 op 18.15

Over franse advocaten heb ik de afgelopen jaren voldoende voorlichting gegeven. Dat was zelden positief. Je moet je advocaat vertrouwen, maar juist niet als dit een franse advo is. Sterkte ermee.

Reactie van Coucou op 4 Juni 2023 op 17.46

… Dank je wel voor je antwoord Jeannette.

Ik heb echt een beetje hoop gekregen nu om me uit het moeras te kunnen gaan ontworstelen.

Ik  raak in ieder geval al goed op weg nu met  je verduidelijkingen.

Ik ben hard aan de slag om nu eerst een zo compact mogelijke, maar duidelijke reactie hierop te verwoorden.

Omdat ik beslist binnen 24 al met een teken van leven wil komen hier het begin.

Gelukkig, zoals je vertaling luidt, was ook mijn interpretatie. 

Wat bedoel je met; het rapport is door mij goedgekeurd?

Samen met het pré-rapport dat ik via mijn advocate ontving, schreef ze dat ik het van commentaar diende te voorzien. Dat heb ik nauwkeurig gedaan.

Alle punten beantwoordde ik met d’accord. Met punt 5 schreef ik dat ik het niet eens was.

Ik vermoed dat dit de door jou beschreven “Dire” was.

De tijd was al aan het dringen voor de deadline. Ze verraste me met het advies om nog een mailtje te sturen met een eenvoudig “d’accord” voor het hele pré-rapport.

Nu ik weet dat het een “Dire” heet zal ik haar vragen of ze die heeft ingediend of niet of een “light” (“legèr”) versie.

Die vraag aan haar ga ik nu netjes formuleren en versturen zodat ze die morgen heeft…

Binnenkort dus meer ...

Reactie van Coucou op 6 Juni 2023 op 18.06

Het is nodig dat ik iets in mijn verhaal snel rechtzet.

Bij  het teruglezen van mijn bericht zag ik dat ik een persoonlijk voornaamwoord foutief gebruikt heb. In dit geval met een schokkende valse beschuldiging als gevolg.

Niet de advocate, maar de eiser (buurvrouw) heeft zich op het pad van list en bedrog begeven … Hierbij dus nederig excuus aan de advocatuur. 

Tijdens mijn schrijven van mijn openingszin waren mijn gedachten bij mijn vorig lijntje over deze zaak: https://www.nederlanders.fr/profiles/blogs/burenruzie-wie-helpt-ons...

Reactie van Jeannette op 6 Juni 2023 op 18.56

Je schreef: Het is namelijk zo dat de gehele aanklacht tegen mij (assignation) door haar met list en bedrog is samengesteld. 

Haar kan in dit geval nooit op jouw eigen advocaat slaan, zij heeft niet de dagvaarding tegen jou opgesteld, dat heeft de buurvrouw bij monde van haar eigen advocaat gedaan....

Reactie van Coucou op 6 Juni 2023 op 20.23

... dank je Jeannette.

Ik heb inmiddels het antwoord gekregen van mijn advocate. Ze heeft namens mij geen Dire ingeleverd. Ze schrijft ook dat ik daaraan niets meer kan toevoegen of veranderen en ook: “Hij dient zijn rapport in en het is dan aan de partijen om ofwel tot een overeenkomst te komen of een nieuwe procedure te starten.

Is er een reden waarmee ik uitstel zou kunnen krijgen van het oordeel met als doel om de ontbrekende essentiële informatie nog op tijd in te brengen? Eerder heb ik al wel wat “Pièces” in kunnen brengen. Waaronder een reeks foto’s met summiere informatie erbij geschreven. Misschien in de vorm van een toevoeging daarbij?

Reactie van Coucou op 7 Juni 2023 op 1.01

Vraag van Jeannette:

Waarom stel je je vragen niet aan je advocaat?

De enkele vragen die ik haar in het verleden gesteld heb stuitten keer op keer op zodanig commentaar dat ze mij de moed in de schoenen doet zakken door de toon die ze gebruikt, de manier waarop ze me terecht wijst dat het zo niet werkt, enz. Daarbij moet ik wel zeggen, dat ik hoe ik mijn best ook doe, rommelig overkom. Ik heb een vorm van autisme en daarbij kwam ook nog een zware depressie. Juist op het moment van de vraag van haar of ik wou reageren op het pré-rapport kon ik eigenlijk niets. Ik heb mijn best toen gedaan, maar was werkelijk niet in staat. Ik denk dat ze daarvoor geen geduld had. Ik kon nog net binnen de termijn iets produceren.

Hier loopt het verder in de volgende vraag van Jeannette:

In wat ben je het niet eens met wat de expert schrijft, en heb je daar dan goede argumenten voor? 

Op dit moment zou ik wel in staat zijn om het te kunnen als ik daar 10 dagen op zou zwoegen. Jullie hadden in die tijd goede tips, maar ik kon er door mijn toestand niet zinnig over nadenken. Maar dan ik moet wel de kans krijgen. En door haar verkeerde interpretatie is die kans waarschijnlijk aan me voorbij gegaan.

Ondanks dat ik op alle punten gelijk krijg van de expert, geeft hij het advies dat het bij de muur zou gaan om gebrek aan onderhoud, waarvan de kosten dus door beide partijen gedeeld zou moeten worden. Hij gaat voorbij aan het feit dat in 1984 mijn voorganger zijn hele kant zeer grondig gerestaureerd heeft en nog steeds helemaal geen onderhoud nodig heeft. De voorganger van mijn buurvrouw heeft in 1984 besloten dat niet samen te doen en alles zo te laten aan zijn kant.

In 2016 koopt mijn buurvrouw dat huis. Ze gaat knutselen aan de muur aan haar kant en veroorzaakt daarbij schade aan de gezamenlijke waterloop waardoor zelfs bij haar in huis de boel blank staat. Ze probeert dit te verhalen op de weduwe van mijn huis met frauduleus rapport.

Ik had de indruk dat de expert alleen zou bepalen wat van wie is. Nu komt hij met alle werkzaamheden op de proppen, waarbij hij een deel dat in 1984 is gerestaureerd en nog steeds volledig intact gaat slopen omdat daardoor niet duidelijk zou zijn van wie de muur is. Dan zoekt hij ook nog de uitvoerder er zelf bij omdat wij dat niet zouden kunnen volgens hem. En die laat heb de offerte maken ter waarde van 13.500 Euro. En dat voor een groot gedeelte dus onzinwerk om de muur aan de kant van de buurvrouw te brengen in de staat omdat de eigenaar in 1984 dat niet interesseerde. En ook de reparatie van de schade, door haar aangebracht.

Ik heb heel veel bewijsmateriaal. Voor het aantonen van: misleidende handelingen van de buurvrouw, bewust foutieve info in de vorm van rapporten van haar deurwaarde, misleiding in haar vraagstelling om "gerechtigheid"; zoals ook de goodwill van mij toen ik hier kwam wonen om het met haar op te lossen met bijbehorend onderzoek naar de mogelijkheden door mij. Maar ze wou eerst dat ik geld voor de reparatie van de schade zou neerleggen voordat er over onderhoud gepraat ging worden. Toen ze daar nergens bewijs van kon laten zien ging ze claimen dat de waterput van haar zou zijn. In haar assignation claimde ze dat die waarschijnlijk van haar zou zijn en ook dat is gebleken van niet..

Maar omdat ik me niet kon verweren in de korte tijd die ik daarvoor kreeg en het advies van mijn advocate om het maar eens te zijn met het rapport, dreigt alles helemaal fout te lopen.

Reactie van Jeannette op 7 Juni 2023 op 7.21

Hoe dan ook, op dit moment levert de expert zijn rapport in, of heeft dit al gedaan 

De buurvrouw is de procedure gestart. Zij kan of met jou in overleg gaan en een compromis sluiten om een einde te maken aan het geschil of ze brengt de zaak voor de rechter en handhaaft haar eisen.

De procedure volgt zijn verloop en je kunt nu niet meer terug komen op het pre rapport dat is een gepasseerd station.

Hoezo dreigt het fout te gaan ? Je zegt zelf dat de buurvrouw in het rapport geen gelijk krijgt van de expert. Als haar eis is het onderhoud te verrichten, zal zij de kosten mede moeten voldoen en kunnen jullie natuurlijk ook kiezen voor een goedkopere oplossing.

Ben je het niet eens met het punt van de expert over de herstel/onderhoudswerken al heden, dan moet je je argumenten hierover voor de rechter brengen. Voorlopig is de buurvrouw weer aan zet, zij is de procedure begonnen. Wacht maar af hoe zij op het rapport reageert.

wat de opdracht is geweest aan de expert is te lezen in het vonnis waarmee de expert is aangesteld, meestal wordt de expert ook verzocht om een oplossing voor te stellen, dus is zijn rapport niet vreemd.

let wel: de expert heeft aanbevelingen gedaan en verplicht de eigenaren nu niet tot het uitvoeren van het onderhoud en de werkzaamheden die hij voorstelt en nog minder om de offerte aan te nemen, dit is alleen een indicatie van de omvang en kosten van de werkzaamheden die volgens zijn deskundige mening een oplossing moeten zijn voor de problemen die de buurvrouw ondervonden heeft.

Van de eisen van de buurvrouw blijft niets overeind in ieder geval, misschien laat zij het er wel bij zitten ?

Reactie van Coucou op 7 Juni 2023 op 11.35

... wat een geruststelling. Even wat druk van de ketel. Ik zat al te wachten op een bus bouwvakkers die de muur zouden gaan attaqueren ...

Ik zal nu de feiten op een rijtje proberen te zetten en te voorzien van de nieuwe inzichten.

Ook zal ik de ingeleverde pièces nogmaals checken op details die de buurvrouw zou kunnen gaan inzetten in een eventueel vervolg. Ik wil proberen te voorkomen dat ik weer achter de feiten aan blijf lopen als een onnozele.

Ik zal binnen deze post zeker snel terugkomen om wat te melden of te vragen. Op het moment is het denk ik aan mij om fragmenten van wat ik tot nu toe geleerd heb van jullie en van de toestand, als nuttig materiaal te reproduceren voor degenen die dit in de toekomst terug zouden kunnen lezen.

Mede daarom hoop ik nog steeds op eventuele verdere reacties van anderen ...

Reactie van Coucou op 8 Juni 2023 op 20.20

Enkele tips voor degene die dit ooit terugleest bij het ontvangen van een Assignation (lerend van mijn fouten):

Ik kreeg die persoonlijk aan de deur overhandigd. Er werd bij gezegd dat ik binnen 4 weken een advocaat moest hebben… Eerst checken: is het op te lossen met een conciliateur (bemiddelaar) of een advocaat via een instantie? Controleer of de advocaat werkelijk de talen beheerst die op de website genoemd worden.  Of Nederlandstalige advocaat in Frankrijk, liefst in de buurt. 

Als iemand dit anders ziet, graag reactie.

Wat voor mij op dit moment erg belangrijk was eindelijk te weten is dat het rapport van de expert (die niet altijd ingeschakeld wordt bij een assignation) niet direkt letterlijk uitgevoerd gaat worden zodra de rechter die onder ogen krijgt.

Je reactie hieronder, dit zijn de huisregels. 

Je moet lid zijn van Nederlanders.fr om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlanders.fr

GA DIRECT NAAR:

Laatste nieuws uit Frankrijk

© 2024   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden