Nederlanders.fr

Hèt netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - zegt het voort!

||  PLAATS BERICHT  ||  PLAATS ADVERTENTIE   || 

Goedemorgen!
Ik ben op zoek naar informatie over een scheiding in Frankrijk als je in Nederland getrouwd bent. Ik ben in 1991 in Nederland getrouwd met een Fransman en heb nog steeds de nl. nationaliteit. Sinds 1992 wonen we in Frankrijk.

Gister een advocaat gezien die mij vertelde dat de wet in Nederland anders is en er dus formaliteiten nodig zijn voor de afwikkeling...wie heeft hier ervaring mee of verstand van?
Groetjes
Joke

Weergaven: 3551

Rubrieken,

Klik hieronder voor meer berichten in dezelfde rubriek.

20180711, Overheid

Reactie van Lucas Roos op 11 Juli 2018 op 14.48
Hallo Joke,
Ik heb hier zelf niet zo veel verstand van, maar toen ik nog werkte als belastingadviseur hier in Frankrijk heb ik een paar keer klanten voor grensoverschrijdende kwesties op het gebied van het huwelijksvermogensrecht doorverwezen naar Kerstin van de Ven van Athena Advies en praktijk in Maastricht. Zie www.athena-adviesenpraktijk.nl . Zij is een kei op dit gebied. Op de openingspagina zie je direct al een casus die op de jouwe lijkt. Veel succes!
Reactie van Lucas Roos op 11 Juli 2018 op 14.51
Sorry, iets te snel: de casus gaat over een erfenis of een schenking. Neemt niet weg dat zij 'alles' weet van grensoverschrijdende huwelijkse kwesties.
Reactie van JoJo op 11 Juli 2018 op 15.13

Hoi Joike,

Allereerst vervelend voor je, wat de reden ook mag zijn het blijft altijd vervelend. Ik weet me ergens vaag te herinneren dat het "trouwland" ook de scheidingsregels bepaald. kan de Ambassade je niet op weg helpen? Misschien is Monique Rombouts iemand die je kan helpen, zij is notaris en gespecialiseerd in weliswaar erfrecht Frans-Nederlands, maar misschien kan ze je hiermee ook op weg helpen. In Nederland heb je bv ook recht op een deel van het pensioen van je man maar moet dat wel regelen. Geen idee hoe dat in Frankrijk is geregeld. Wat ik wel weet is dat een scheiding lang kan duren in Frankrijk. Je moet er samen met beide een eigen advocaat uit zien te komen en een verdrag opstellen en ondertekenen. Voor dat gebeurd moeten ook alle financiele zaken zijn geregeld, zoals hypotheek etc. Als dat is gebeurd gaat het naar de notaris en die regelt het verder. Afhankelijk van je rechtsbijstandsverzekering zou die wel eens een deel van de advocaatkosten kunnen overnemen.

Sterkte en succes

Reactie van Jeannette op 11 Juli 2018 op 15.57
Je kunt in Frankrijk scheiding aanvragen als de echtelijke woning de afgelopen 6 maanden in Frankrijk heeft gestaan.
Jullie zijn getrouwd onder het Nederlandse recht. Dat betekent dat op de scheiding zelf de Nederlandse rechtsregels van toepassing zijn, de scheidingsprocedure wordt door het Franse recht bepaalt. Dit betekent dat de Franse rechter de echtscheiding uitspreekt, maar dat er voor de veredeling die daarna volgt het Nederlands recht wordt toegepast, op grond van het huwelijksvermogensstelsel van je huwelijk (gemeenschap van goederen of onder huwelijkse voorwaarden).
Dit dus in tegenstelling van wat Jojo schrijft; eerst moet de scheiding worden uitgesproken, dan volgt de verdeling van het huwelijkse vermogen.
Inderdaad kan er wel alimentatie tijdens de procedure worden toegekend, na de verdeling is er geen sprake meer van alimentatie per maand, maar eventueel de betaling van een bedrag ineens door de ene partner ter compensatie van een verlies van levensstandaard aan de andere partner.
Een Nederlandssprekende advocaat die regelmatig internationale scheidingen afhandelt voor buitenlandse cliënten wonend in Frankrijk, is www.goffinvanaken.com
Je kunt hem vrijblijvend een email in het Nederlands schrijven, je krijgt altijd antwoord.

Alleen als beide partners het over de scheiding en de volledige verdeling en eventueel een regeling aangaande de kinderen volledig eens zijn, komt de rechter er in Frankrijk niet aan te pas en kan alles voor een notaris gescheiden. Maar dan moeten de partners het echt volledig over alles eens zijn!
Reactie van Jeannette op 11 Juli 2018 op 15.58
Je kunt in Frankrijk scheiding aanvragen als de echtelijke woning de afgelopen 6 maanden in Frankrijk heeft gestaan.
Jullie zijn getrouwd onder het Nederlandse recht. Dat betekent dat op de scheiding zelf de Nederlandse rechtsregels van toepassing zijn, de scheidingsprocedure wordt door het Franse recht bepaalt. Dit betekent dat de Franse rechter de echtscheiding uitspreekt, maar dat er voor de veredeling die daarna volgt het Nederlands recht wordt toegepast, op grond van het huwelijksvermogensstelsel van je huwelijk (gemeenschap van goederen of onder huwelijkse voorwaarden).
Dit dus in tegenstelling van wat Jojo schrijft; eerst moet de scheiding worden uitgesproken, dan volgt de verdeling van het huwelijkse vermogen.
Inderdaad kan er wel alimentatie tijdens de procedure worden toegekend, na de verdeling is er geen sprake meer van alimentatie per maand, maar eventueel de betaling van een bedrag ineens door de ene partner ter compensatie van een verlies van levensstandaard aan de andere partner.
Een Nederlandssprekende advocaat die regelmatig internationale scheidingen afhandelt voor buitenlandse cliënten wonend in Frankrijk, is www.goffinvanaken.com
Je kunt hem vrijblijvend een email in het Nederlands schrijven, je krijgt altijd antwoord.

Alleen als beide partners het over de scheiding en de volledige verdeling en eventueel een regeling aangaande de kinderen volledig eens zijn, komt de rechter er in Frankrijk niet aan te pas en kan alles voor een notaris gescheiden. Maar dan moeten de partners het echt volledig over alles eens zijn!
Reactie van Robert op 11 Juli 2018 op 20.25

Oh merde; bonne chance toi, Joke!

Reactie van marielle op 11 Juli 2018 op 22.50
  • Ik ben in Nederland getrouwd in gemeenschap van goederen met een Fransman. 8 jaar geleden ben ik in Frankrijk gescheiden, wat ook ons woonland was. We hadden dezelfde advocaat en alles ging zeer snel. Geen alimentatie; alleen kreeg onze jongste zoon van elk vd ouders een bijdrage in zijn onderhoud, daar hij nog niet geheel zelfstandig was. Na de scheiding heb ik in de Nederlandse gemeente waar wij getrouwd zijn , in het huwelijks register bij laten schrijven dat het huwelijk ontbonden was. Verder geen problemen.. Ons huis hebben wij verkocht en verdeeld . Daar ik meer inbreng had (wat geregistreerd stond bij de Franse notaris, kreeg ik ook meer bij de verdeling)
Reactie van marielle op 11 Juli 2018 op 22.54

Joke...wij hadden een Franse advocaat, die verder geen specialisatie in Nederlands of internationaal recht had. Gewoon iemand uit de buurt. 

Reactie van joke bellanger op 11 Juli 2018 op 23.20
Hartelijk dank allemaal voor jullie reacties ik ga morgen alles even verder bestuderen
Reactie van Yvonne Luijkx op 12 Juli 2018 op 15.54
Hi Joke,
Ik was met een Nederlander in Amerika getrouwd en gescheiden in Frankrijk. Een plaatselijke advocaat heeft ons geholpen en de rechter heeft nadien de scheiding uitgesproken. We hebben geen kinderen, wat de zaak wel makkelijker maakt. Het was voor mij in ieder geval wel belangrijk om het door te geven in Nederland dat het huwelijk ontbonden was.
Sterkte.

Je reactie hieronder, dit zijn de huisregels. 

Je moet lid zijn van Nederlanders.fr om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlanders.fr

GA DIRECT NAAR:

Laatste nieuws uit Frankrijk

© 2024   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden