Nederlanders.fr

Hèt netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - zegt het voort!

||  PLAATS BERICHT  ||  PLAATS ADVERTENTIE   || 

Als je vandaag de dag iets over eten leest, gaat het dikwijls over “bio”. Wat daarbij naar mijn mening dikwijls vergeten wordt, is dat bio geen oplossing biedt voor het probleem van voedsel tekorten voor een nog steeds rap groeiende wereldbevolking, die tevens meer welvarend en dus meer eisend wordt.

Vandaag las ik een verhelderend artikel over dit onderwerp in de Volkskrant.
https://www.volkskrant.nl/mensen/denk-goed-na-voor-je-biologische-l...

Het is een interview met de kleindochter van de nobelprijs winnaar Norman Borlaug ; Julie Borlaug.
Een andere kijk op de « bio-cult ».

Citaat

‘Het is prima om biologisch te boeren als dat je eigen keuze is. Ik begrijp ook wel waarom boeren in Europa dat willen: je krijgt een hogere prijs voor je producten en kennelijk extra subsidie. Maar we moeten wel beseffen dat biologische landbouw veel meer land vereist. De opbrengst ligt gemiddeld 30 procent lager dan bij conventionele landbouw, dus moeten we wellicht bossen gaan kappen om er landbouwgrond van te maken. Ook heb je meer mensen nodig, want het is veel arbeidsintensiever en tijdrovender: biologische landbouw vereist bijvoorbeeld handmatig wieden en voortdurende controles voor schadelijke dieren en plagen.’

Einde Citaat

Voor mensen die geïnteresseerd zijn in landbouwmethodes  zeker een aanrader.

 

Weergaven: 5456

Rubrieken,

Klik hieronder voor meer berichten in dezelfde rubriek.

20200209, Midden- en Kleinbedrijf

Reactie van Hans van den Bos op 11 Februari 2020 op 13.19

@ Louise Meertens

Als je graag de kern van de zaak wilt ontwijken met taalkundige haarkloverij, ga je gang. En inderdaad je hebt gelijk, mijn woordkeus was niet juist. Maar dat maakt de overtreding van het auteursrecht nog niet ongedaan. En als je dat zou doen op je eigen site dan zijn de gevolgen voor jou, maar je doet heb op de site van iemand anders. Dat vind ik op zijn minst ongepast. Je bagatelliseert je eigen fouten, door die van anderen uit te vergroten.

Ciraten van geleerden omdat het jezelf aan woorden ontbreekt? Ca je gang, mij doet het weinig. Maar gerenommeerde kranten verwijten dat ze "vullis" schrijven zegt meer over jou dan over de kwaliteit van de kranten.

Reactie van Hans van den Bos op 11 Februari 2020 op 14.13

 @Lodewijk Lievendag n anderen

Je hebt deels gelijk. Ik stook graag een vuurtje en gezien het feit dat er al meer dan 50 reacties op dit item zijn, werkt het. Over dat out of in de box denken zullen we het maar niet te veel hebben. In ieder geval heb ik nog niemand gezien (zeker niet hier op deze site) die heeft geprobeerd gentechnologie en bio cultuur aan elkaar te knopen. Dus mag ik dat misschien wel als "out of the box" betitelen.

Ik ga er beslist niet van uit dat mijn bron de hele waarheid in pacht heeft. Dat heeft niemand! Mijn bron was, met in het achterhoofd de sprinkhanenplaag in Afrika, een kapstok om de gentechnolie en de bio cultuur weer eens in discussie te brengen.

Ik heb het al eerder gezegd, gentechnologie is iets wat de moeite van het overwegen waard is. In tegenstelling tot wat de bio- aanhangers beweren, is gentechnologie niet helemaal onnatuurlijk. Virussen doen dit namelijk al duizenden jaren. Ze halen het DNA uit een cel en zetten er hun eigen DNA voor terug. Bovendien is de geest uit de fles en het is onmogelijk die weer terug in de fles te krijgen. CRISPR CAS bestaat en het wordt gebruikt. Als twaalf procent van de voedselproductie al uit genetisch aangepaste planten bestaat, valt dit niet meer terug te draaien. Genetisch aangepaste zaden worden over de hele wereld met scheepsladingen tegelijk getransporteerd. Daarvan komen er onherroepelijk in de vrije natuur terecht. Een container die overboord slaat, verlies bij het overladen van lading en transport, zaden die wegwaaien door de wind, enzovoorts. En omdat ze resistent zijn tegen vele ziektes, hebben ze een grote kans te ontkiemen en tot bloei te komen en zich te kruisen met niet aangepaste gewassen. In plaats van gentechnologie te bestrijden lijkt het mij verstandiger het te accepteren en te proberen het in goede banen te leiden. Anders krijg je soort Don Quichotte strijd, die nooit gewonnen kan worden.

Ook de gedachte dat je de vleesconsumptie kan beperken is wishfull thinking. Opkomende landen willen ook vlees eten en het gevolg is dat de wereldwijde consumptie enkel toeneemt. Als ik dan een eurocommissaris van Nederlandse bloede hoor zeggen dat hij en twee miljard bomen wil planten en de bio cultuur wil bevorderen, kan ik niet anders dan een diepe zucht slaken. De mens blijft voorlopig vlees eten en gaat misschien daarnaast ook bio voedsel eten. Gevolg, meer hectares nodig voor de veeteelt en meer hectares nodig voor de bio teelt. Waar wil hij dat bos dan planten?

Om een pandemie als oplossing te zien voor de overbevolking vindt vind ik niet buiten de box maar buiten all proporties☺. Je kunt ook denken aan een muur om Afrika en het midden oosten, daarin een grote voorraad wapens en munitie verdelen en dan maar zien wie er overleeft. Het kan een opossing zijn, maar of die menselijk en wenselijk is.....?

Ik heb respect voor de liefde die Marielle voor dieren heeft. Misstanden bij slagerijen dioen mij ook pijn. Maar denk nu niet dat het er in de natuur aardiger aan toe gaat. Wij spreken over stress bij dieren die naar de slacht moeten, maar wat denk je van de stress bij een kudde gnoes die door een troep leeuwen worden bejaagd? En denk je dat een haal met de klauwen door een leeuw geen pijn veroorzaakt? En wat te denken van het wild dat gewond aan een aanval weet te ontkomen en daarna een langzame dood sterft door infecties. Ik eet vlees, hoewel niet erg veel, maar ik eet het wel. Ik heb graag dat dit vlees afkomstig van een dier, dat een behoorlijk leven heeft kunnen leiden en op een fatsoenlijke manier aan zijn einde komt. Maar fouten worden gemaakt. ik zie nog de beelden voor me van een man die de elektrische stoel tot twee keer toe overleefde. Ik zie ook de fouten voor me die chirurgen hebben gemakt en die onnoemelijk lijden bij de patienten hebben veroorzaakt. Fouten komen overal voor en zullen ook bij het slachten worden gemaakt. Dat is triest maar menselijk.

Reactie van Lodewijk Lievendag op 11 Februari 2020 op 14.23

@marielle Als er vlees gegeten wordt worden er dieren gedood. Dat geldt ook voor melk, kaas, boter eieren, schoenen en alle andere bijproducten waar iedereen ongemerkt van profiteert. En ook voor verkeer in alle vormen, alle vormen van groene energie wat een ellende allemaal, zorgt allemaal voor dierenleed. Als je een hond of poes hebt heeft dat de dood van andere dieren tot gevolg; je zak met voer komt uit de industrie...

Ik ken overigens een hoop mensen die over dierenleed schrijven, vaak in activistische vorm ontdaan van de nuance van de andersdenkenden. 

@Frans  Je moet mijn opmerking dat alle veganisten en vegetariers het bij het verkeerde eind hebben met een korreltje zout nemen. Ieder zijn meug. Je moet doen waar je je goed bij voelt en als de dokter zegt dat alle waardem goed zijn kaken opmekaar!

   

Reactie van Sequoia op 11 Februari 2020 op 15.42

@ Hans, nou ga je rare dingen zeggen... eerst zeg je dat je zo goed als al je boodschappen bij de grootgrutter doet. en nu zeg je "Ik eet vlees, hoewel niet erg veel, maar ik eet het wel. Ik heb graag dat dit vlees afkomstig van een dier, dat een behoorlijk leven heeft kunnen leiden en op een fatsoenlijke manier aan zijn einde komt. Maar fouten worden gemaakt."  Ik kan je zo vertellen waar het fout gaat, bij de kiloknaller consument (jij dus) die zijn vlees bij de grootgrutter blijft halen. Ga nou niet in 1 keer lopen verkondigen dat het jou ook maar iets uitmaakt waar je vlees vandaan komt, als je daar werkelijk geen idee van hebt...

Reactie van Hans van den Bos op 11 Februari 2020 op 16.35

@ Sequoia

ik ga je een heleboel vertellen! Want je weet niet waarover je praat! Ook bij de grootgrutter staat vermeld, met naam en adres, en voorzien van een foto, wie het vlees heeft geleverd. Bij ons komt al het vlees uit de Limousin, waar geen intensieve veeteelt bestaat.
De term kiloknaller is een term die is bedacht door bio-idioten die niet begrijpen dat producten goedkoper worden als je ze in grote hoeveelheden inslaat.
Wie garandeert dat de slager, waar jij je vlees koopt, ook inderdaad vlees koopt van beesten die goed zijn behandeld? Sta jij er bij als die beesten worden aangevoerd en geslacht? laat me toch niet lachen man. je lult echt uit je nek!

Reactie van Leonard Rh op 11 Februari 2020 op 16.57

Hans van den Bos beweert: "De term kiloknaller is een term die is bedacht door bio-idioten die niet begrijpen dat producten goedkoper worden als je ze in grote hoeveelheden inslaat. "
Of is het toch: producten worden goedkoper als de tussenhandel de boer dwingt steeds goedkoper te produceren met alle gevolgen van dien voor dierenwelzijn. En de klant accepteert dat of eist die lage prijzen.

Reactie van Hans van den Bos op 11 Februari 2020 op 17.16

@ Leonard

Welke slager slacht er nog zelf? Het is voor het overgrote deel zelfs verboden. (Hieronder de regelgeving.)
De slager krijgt carcassen aangeleverd die hij dan verder in delen snijdt. Maar hoe weet je dan hoe de slacht is gebeurd? Alle slagerijen worden geïnspecteerd, maar toch gebeuren er schandalige dingen. Maar de kans dat het vlees van een bij slager een goed leven heeft gehad en op een goede manier is geslacht is net zo groot als die van een supermarkt. Ze komen gewoon van dezelfde slachthuizen.

Voor wat de prijs betreft heb je gelijk. Maar of het vlees nu van een slager of van een supermarkt komt, elkeen wil een zo laag mogelijke prijs. Anders verkoopt hij niets. Maar vlees rechtsreeks van de boer kopen is vrijwel onmogelijk. Rundvlees kan al helemaal niet. Dus wie zegt dat je bij de super geen vlees koopt dat een behoorlijk leven heeft gehad en op fatsoenlijke wijze is geslacht kletst uit zijn nek!

L'abattage familial à la ferme des animaux de boucherie : ce qu'il faut savoir

En France, l'abattage des animaux de boucherie (bovins, ovins, caprins, porcins, équidés) pour la consommation humaine doit obligatoirement être réalisé dans un abattoir agréé, où chaque carcasse fait l'objet d'une inspection sanitaire suivie d'un estampillage officiel. Cette obligation s'applique également aux abattages rituels.

Il existe toutefois deux types de situations dans lesquelles l'abattage d'animaux de boucherie hors d'un abattoir agréé est licite :

1) Abattage d'urgence pour cause d‘accident, ou dans le cas d'animaux dangereux ou de certains gros gibiers d'élevage : dans ces cas, une inspection des animaux vivants doit être pratiquée par un vétérinaire, puis une inspection sanitaire des carcasses et abats sera effectuée dans un abattoir agréé.

2) Abattage familial à la ferme : cette pratique suppose le respect de conditions bien précises détaillées ci-dessous.

Conditions préalables à l'abattage familial à la ferme

Les seules espèces d'animaux de boucherie dont l'abattage familial à la ferme est autorisé sont les ovins, caprins, porcins. Cette pratique est totalement proscrite pour tout équidé ou bovin, y compris les veaux.

L'abattage familial à la ferme n'est autorisé que pour les animaux qui ont été préalablement élevés ou entretenus sur place.

Sur le plan administratif, ceci suppose que le détenteur ait déclaré son élevage à l'Etablissement de l'Elevage (EdE) et ait désigné un vétérinaire sanitaire à la Direction Départementale de la Cohésion Sociale et de la Protection des Populations (DDCSPP). Seul est dispensé de ces formalités le détenteur d'un seul porc non reproducteur.

Reactie van jaap op 11 Februari 2020 op 17.45

hahaha iedereen buitelt en struikelt weer over iedereen..... mmmmm straks weer zelf gesneden kippenblokjessaté van scharrelkippen, die weet-ik-waar-vandaan komen (vrachtwagen CO2 uitstoot??) en hun gezonde leefstijl alsnog hebben moeten bekopen met de dood en gelukkig  wèl bijdragen aan mijn gelukszalig gevoel vanavond. De kant-en-klare-gesneden groente , waarvan de prei en uien zo'n 1000 km hebben gereden maken de nasi (voor vanavond) uit blik compleet.

Ik las hiervoor ergens over bio-rijst en ik lach me dood, die komt uit het verre oosten, lekker CO2 footprint-vriendelijk.Ook iemand die 3 bio-appeltjes per dag eet, goed voor zo'n 50 gram suiker (goed bezig .......) Idd kan milieu-vriendelijk, biologisch (wat dat dan ook betekent)verbouwen, CO2 arm vervoeren, dierenleed voorkomend kweken van kippen, varkens en koeien NOOIT (ik schrijf dus ècht nooit !!!!) de wereldbevolking voeden.

O, en af en toe zo'n lekker frikandelletje (evt "speciaal") kalfskroketje, mmmmm , gevuld met het allerlaatste van het bot afgeschraapte kippen-,kalfs-, rund- en paardenvlees , jaja we gooien niks weg...

Wat zou er een armoe ontstaan als alle boeren op de wereld geen vlees meer mogen "produceren" ,  welk één kaalslag voor het verbouwen van palmolie, wat een problemen door de al eerder genoemde sprinkhanen (rare kip) plaag (trouwens , die kun je toch ook geroosterd oppeuzelen....?)

Van mij mag een ieder zo biologisch als hij/zij wil leven en eten, vegan, vegetarisch of zelfs veganistisch zijn, mij best.

Ik doe er niet aan mee, zolang er Trumps, Poetins, Johnsons , Ruttes en Macrons zijn en de chinezen ratten, slangen, honden en katten eten.

Het braafste jongetje van de klas is vaak alleen en een bleekneusje, die als laatste gekozen wordt bij een potje voetbal  ;-)

Reactie van Hans van den Bos op 11 Februari 2020 op 19.00

@Jaap

Hier kan ik wel om grinneken. Overigens komt er ook rijst uit Frankrijk en Italië, dus van zo ver hoeft het niet te komen. En de footprint van transport per schip is niet zo groot. Ik eet niet veel vlees, niet omdat "men" het niet wil, maar voor mijn gezondheid.
Maar gedurende mijn werkende leven moest ik gewoon eten wat de pot schafte. En denk maar niet dat de krijgsmacht bio op tafel zette!

Ik ben het eigenlijk wel eens met de Fransen. Die houden van dieren mits goed klaargemaakt. Je moet behoorlijk voor dieren zorgen, maar het hoeft ook weer niet te soft te zijn. Ik ben dan ook geen lid van "Wakker dier". Ik denk dat heel veel beesten in boerderijen een heel wat beter leven hebben dan in het wild. Goed te eten en te drinken. Ze hoeven niet te werken voor eten. Geen gevaar van roofdieren. Menig in het wild levend dier zou er voor tekenen.

Reactie van marielle op 11 Februari 2020 op 19.07
Nee hoor Jaap, ik schreef over biorijst en die komt uit Frankrijk uit de Camargue .....

Je reactie hieronder, dit zijn de huisregels. 

Je moet lid zijn van Nederlanders.fr om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlanders.fr

GA DIRECT NAAR:

Laatste nieuws uit Frankrijk

© 2024   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden