Nog nooit had ik de waarde ingezien van een DigId (ben al op 47-jarige leeftijd gestopt met werken en naar Frankrijk vertrokken) maar inmiddels is na 14 jaar het DigId steeds belangrijker geworden. Mijn pensioen komt in zicht op 61-jarige leeftijd en mijn vrouw ik worden nieuwsgierig naar wat wij kunnen verwachten van onze persoonlijke pensioenen in combinatie met de AOW. Dat is op te zoeken op de site www.mijnpensioenoverzicht.nl . Maar dan heb je wel een DigId nodig.
Tijdens de aanvraag procedure kom je er al snel achter dat je met een baliecode naar de ambassade in Parijs moet om persoonlijk een activeringscode af te halen. In ons geval betekent het dat we 700 km visa versa moeten reizen!! Een simpele code kost ons dus minimaal een hele dag reizen + de reis- en verblijfskosten. Wij wonen heel centraal in Frankrijk, maar wat als je in het zuiden tegen de Pyreneeën aan woont en wat als je ook nog eens mindervalide bent en je niet zelfstandig kunt reizen?
In America is de situatie nog veel absurder; mocht je bv. in of bij Los Angelos wonen (en daar wonen nog al wat Nederlanders) dan moet je 8500 km reizen naar Washington D.C. om je code persoonlijk af te halen met alle reis- en verblijfskosten van dien.
Bij telefonisch contact met het ministerie van BZ kreeg ik te horen dat het allemaal wel heel veilig moet, alsof mensen dat niet begrijpen. Toen ik tegenwierp dat een mailtje naar een mairie, of desnoods een prefectuur, met daarin de activeringscode ook zou kunnen onder de voorwaarde dat men de code persoonlijk zou afhalen en dat tijdens het afhalen de identiteit wordt gecontroleerd via paspoort (eventueel zelfs via een vingerafdruk scan die immers ter vergelijking ook in het paspoort staat) (of voor mijn part beide; paspoort en vingerafdrukken controle). Na deze tegenwerping werd het stil. Aan een dergelijke mogelijkheid had men nog niet gedacht.
Ik kreeg wel te horen dat er wordt gewerkt aan een "Europees erkend inlogmiddel wat je in elk Europees land zou kunnen krijgen. Heel erg fijn, maar om het te krijgen moet je weer uitgebreid een verificatie procedure doorlopen waarvoor je -niet geheel onwaarschijnlijk - naar je ambassade moet. Kortom de frustratie van die 1e keer je DigId aanvragen blijft.
Waarom meld ik dit nu weer!? (ik zag dat het onderwerp DigId al vaker aan de orde is geweest)
Ik wil ALLE Nederlanders die in Frankrijk wonen en, net als ik, de bestaande situatie "van de zotte" vinden, oproepen om te reageren naar het ministerie van binnenlandse zaken via het volgende email-adres:
met als onderwerp:
Persoonlijk afhalen activeringscode voor het DigId bij de Ned. ambassade in Parijs
met als tekst:
Geachte lezer(es),
Hierbij beklaag ik mij persoonlijk over de uiterst slechte dienstverlening van de Nederlandse staat t.a.v. het genoemde onderwerp waarbij zowel valide als mindervalide burgers gedwongen worden onevenredige kosten te maken in tijd en geld om te kunnen beschikken over een geldige DigId teneinde op afstand en langs digitale weg normaal gebruik te kunnen maken van de dienstverlening die gekoppeld is aan het bezit van een geldig DigID. Een normaal recht voor elke burger die over een geldig Nederlands paspoort beschikt en die over inkomsten uit Nederland nog steeds net zoveel belasting betaald als Nederlandse ingezetenen; dezelfde plichten dan ook dezelfde rechten. De huidige procedure leidt voor Nederlands burgers in het buitenland tot absurde en onevenredig hoge kosten qua inspanning, tijd en geld in vergelijking met Nederlandse ingezetenen.
Hierbij enkele sprekende voorbeelden:
Wij vragen de Nederlandse staat z.s.m. een einde te maken aan deze absurde situatie voor Nederlandse burgers in het buitenland.
Graag uw reactie,
Met vriendelijke groet,
………………………………….
Ik heb het makkelijk gemaakt, dus kom op! Kopieer en plak het onderwerp, de tekst en het emailadres in een mailtje, en mailen maar! Alleen samen kunnen we iets betekenen!
Jako
Er is theoretisch een simpele oplossing te realiseren via de DigiD App. Daarmee kun je de aanvraag valideren via een scan van je paspoort. Alleen werkt dit nog steeds alleen met in Nederland uitgegeven paspoorten en niet met Nederlandse paspoorten die zijn uitgegeven door een Nederlandse ambassade in het buitenland.
Dat is op te lossen door de juiste bestanden met elkaar te koppelen, zoals al twee jaar geleden is toegezegd. Maar kennelijk heeft dit geen enkele prioriteit bij de Nederlandse ambtenaren.
Deze discriminatie van Nederlanders met een 'ander' Nederlands paspoort is verboden volgens artikel 1 van de Nederlandse grondwet. Je zou denken dat het handelen naar de grondwet een hogere prioriteit krijgt.
27 Okt 2020
Hans03
Ik heb jaren geleden dit DIGID nummer via internet aangevraagd en ook gekregen (met een bevestiging hiervan per brief) en het werkt nog steeds. Nog nooit hiervoor naar een ambassade of naar Nederland geweest.
27 Okt 2020
marielle
Ik heb sinds afgelopen maart mijn AOW ontvangen en dat zonder mijn DiGId code. Ik kreeg ook van te voren via de SVB te horen hoeveel ik kreeg. Maar ik kreeg na het ontvangen van de AOW wel een brief waar in staat dat ik een DiGiD kan aanvragen ( makkelijk met het jaarlijks aangeven van het in leven zijn) . Ik ga me er deze week mee bezig houden. Nu woon ik toch vlak bij Parijs , dus voor mij is het niet zo een probleem, maar toch ik zou toch liever een code thuis gestuurd krijgen
27 Okt 2020
Heleen
- Dat je het recht hebt om je buiten landsgrenzen te vestigen met behoud van de Nederlandse nationaliteit, wil toch niet zeggen dat de overheid ook verplicht is al hun dienstverlening buiten de landsgrenzen te leveren?
- als je weten hoeveel geld je van iemand krijgt, is het dan zoveel moeite om diegene even een bezoekje te brengen?
- ik zou het gros van de mairies in Frankrijk niet vertrouwen bij het bewaken van mijn digitale identiteit. Niet dat ze corrupt zijn, maar natuurlijk ook niet echt professioneel. En in andere landen is het ook maar de vraag welke instanties je daarin kan vertrouwen
- Attent dat je het opneemt voor de mindervaliden onder ons. Doe je dat ook in situaties waar je zelf geen hinder van ondervindt? Just asking :)
- Wie gaat eigenlijk betalen voor het realiseren van de DigiD-verstrekking in alle buitenlanden? Zou je bereid zijn 150€ te betalen om je DigiD af te halen bij de lokale Mairie? Of is dat dan ook weer discriminatie ten opzichte van de mensen die hem gratis kunnen aanvragen bij hun eigen woongemeente in Nederlands grondgebied?
- waarom niet het nuttige met het aangename combineren? Maak er een romantisch weekend Parijs van of bezoek familie in NL terwijl je je DigiD op Schiphol regelt.
Bonne soirée!
Heleen
27 Okt 2020
Jeannette
Zodra je AOW ontvangt kun je een DigiD code aanvragen zonder de code persoonlijk te hoeven afhalen.
Wat moet ik met de DigiD-code op dit moment anders dan even kijken wat ik wellicht zou kunnen krijgen op het moment dat ik met pensioen ga? Overigens kun je de OAW zelf uitrekenen, en wat je aan pensioen krijgt kun je opvragen bij je pensioenuitkeerder.
Ik heb geen DigiD en zou ook een code moet ophalen aan een van de genoemde balies, maar ik vind het een beetje veel geschreeuw om niets. Waarom zou je die code nu willen?
Je doet alsof de DigiD-code een onmisbaar iets is in het leven van een Nederlander in het buitenland.
Er zijn inderdaad andere zaken die op dit moment prioriteit hebben, zoals het ongewild verlies van het Nederlands paspoort.
Overigens betaal je geen belasting in Nederland als je buiten Nederland woont (afgezien van ABP-pensioen maar dan heb je die DIgiD ook al), althans ik betaal over mijn inkomens, ook die uit Nederland, in Nederland géén belasting, jij dus wel?
Hans03: dat waren andere tijden, zorg dat je DigiD af en toe gebruikt, anders vervalt deze.
27 Okt 2020
Alle Laversma
Even buiten het onderwerp om: @Marielle over "het jaarlijks aangeven van het in leven zijn". Tja in Italië rees de gemiddelde leeftijd de pan uit waarop ze tijdens controles gruwelijke ontdekkingen deden; opa's en oma's die in de vriezer lagen om de uitkeringen maar door te laten lopen. De check is er dus niet voor niets.
@Jako; het is inderdaad een vorm van discriminatie! Gelukkig niet zo erg als rassendiscriminatie maar toch voelt dit wel heel vervelend en absurd aan. Zeker wanneer er al jaren een oplossing onder handbereik lijkt te liggen en er bovendien toezeggingen zijn gedaan!
27 Okt 2020
JoJo
Leuker kunnen we het niet maken. Het is van de zotte. Maar ik denk dat ik weet waar de schoen wringt. Ik heb 2 jaar geleden mijn paspoort verlengt bij de ambassade. Te laat realiseerde ik me de DigiD aanvraag te doen. Dom.
Ik vertelde dat de Britten via Inernet hun paspoort kunnen laten verlengen en waarom dat voor ons ook niet mogelijk is. Dat zit er aan te komen.... de betreffende balie zou ook gaan sluiten om die reden alleen een datum kon hij niet zeggen.
Het probleem zit hem in de software en dan wel de beveiliging en privacy bewaking. We zijn 2 jaar verder en nog steeds moeten we naar de ambassade. Ik denk dat er nog wel 20 jaar bij gaat komen want overheidsinstanties en goed en betrouwbaar werkende software is een utopie.
27 Okt 2020
Rob van Schijndel
Als je reeds AOW krijgt, kun je de DIGID code inderdaad aanvragen via www.svb.nl.
Krijg je nog geen AOW, dan is het inderdaad heel erg lastig! Net zoals bij het verlengen van het paspoort. Kon eerst op 30 km (in Perpignan), toen in Toulouse, daarna in Barcelona en tegenwoordig dus in Parijs of in Nederland.
27 Okt 2020
Peter A. Schrage
Wat denkt u van EHerkenning die de NL belastingdienst heeft ingevoerd sinds eind vorig jaar, omdat Digid niet meer wordt geaccepteerd. Procedure.: terug naar NL voor een persoonlijke visitatie en de procedure moet ook nog betaald worden.
27 Okt 2020
Alle Laversma
@Heleen; we hebben het hier over digitale dienstverlening via het Internet. Indien je kunt inloggen maakt afstand niet meer uit; het werkt dan over de hele wereld, dat is het mooie ervan. Maar juist het verkrijgen van een geldig en geactiveerd DigiD om in te kunnen loggen verloopt voor Nederlanders in het buitenland veel problematischer en duurder dan voor Nederlandse ingezetenen. Elke Nederlander heeft het recht om te weten wat er van hem of haar is opgeslagen door de overheid en het recht om wijzigingen in onjuiste gegevens aan te brengen. Dat is een wettelijk recht. Alleen al daarom zou iedereen op dezelfde manier en tegen gelijke kosten moeten kunnen inloggen en dat is duidelijk niet het geval! (zie mijn inleiding)
Je hebt het over "even een bezoekje brengen"; heb je überhaupt wel de moeite genomen om te lezen HOEVER, in het buitenland wonende, Nederlanders moeten reizen om een geldig DigiD te krijgen?
"het gros van de mairies in Frankrijk niet vertrouwen bij het bewaken van mijn digitale identiteit". De mairie geeft alleen een "activeringscode" door (na identificatie) en niet je DigiD. Ze krijgen niet de mogelijkheid om ooit in te loggen met jou DigiD. En bovendien zou het ook helemaal digitaal kunnen zonder tussenkomst van de Franse autoriteiten.
Je hebt het over "150€ te betalen om je DigiD af te halen bij de lokale Mairie" dat is natuurlijk een volkomen belachelijke "slag in de lucht". Er zijn alleen maar eenmalige kosten voor het inrichten van het systeem. En bovendien zou het ook helemaal digitaal kunnen zonder tussenkomst van de Franse autoriteiten.
Je zegt: " ik betaal over mijn inkomens, ook die uit Nederland, in Nederland géén belasting". Daar zou ik nog maar eens goed over nadenken, dat lijkt me niet juist of er is iets niet in orde.
@Jeannette; je vind "het een beetje veel geschreeuw om niets". Ik denk dat je nog niet weet wat je er allemaal mee kunt doen en waar je het voor nodig hebt. Maar heb geduld, dat komt vanzelf nog wel. Of je zou nu eens de moeite kunnen nemen dat op te zoeken via het Internet. Onder @Heleen heb ik ook een goede reden opgegeven.
Ik ben het met je eens dat er belangrijkere zaken zijn dan het DigiD maar het is wel heel handig om te hebben. Het scheelt veel tijd, geld en vervuiling(van gereden kilometers). Dat zijn trouwens ook een aantal goede redenen om een geldig DigiD te hebben i.p.v. "even een bezoekje te brengen" zoals Heleen opmerkt.
@Peter A. Schrage; de EHerkenning die de NL belastingdienst en de Douane hebben ingevoerd is op basis van Europese afspraken tot stand gekomen en speciaal bedoeld en vereist voor ondernemers. Het DigiD is bedoeld voor "gewone" burgers en dat is het onderwerp hier.
27 Okt 2020
Wilna Maijenburg
Mijn man kreeg elk jaar een overzicht voordat hij 65 werd met opgave van zijn pensioenopbouw, dat zul je zo op kunnen vragen. Op de site van de SVB kun je zo uitrekenen wat je AOW wordt, zal iets minder dan 60% zijn. Dat gaat alleen niet in op 61 jaar, het was 65, maar nu 67 of meer.
27 Okt 2020
Marga
@Alle, Stichtig Goed (voor Nederlanders in het buitenland) houdt zich hier ook mee bezig.
Meer informatie: https://www.stichtinggoed.nl/digid/
28 Okt 2020
Jean
Ik ben het helemaal met je eens het is een enorme "zotte" regeling. Hetzelfde hebben we met het verlengen van een paspoort. We zijn verplicht een retourtje TGV Parijs te nemen, wij wonen op 270 km van Parijs. Enkele jaren geleden kon dat nog via het consulaat (65 km van ons vandaan en gemakkelijk met de auto te doen). Dit is OOK niet meer mogelijk.
Belachelijke regelingen. Ik stel voor een onkosten nota bij de ambassade in te dienen.
Groeten,
Jean
28 Okt 2020
Jeannette
@Elly: ik zuig de informatie niet uit mijn duim:
Ontvangt u AOW of krijgt u dit binnenkort? Dan vraagt u vanuit het buitenland DigiD aan via de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB). U hoeft dan niet langs een DigiD-balie.
https://mijnsvb.svb.nl/aanvraag-dni/flow/aanvraagdni?execution=e2s2
Ik denk dat je dit gemist hebt....
28 Okt 2020
Wilna Maijenburg
Elly als je AOW hebt kun je de DigiD wel via de SVB aanvragen, de code wordt dan per post thuisgestuurd. Ik heb sinds juni AOW en even daarvoor kon ik het aanvragen.
28 Okt 2020
Theodor Strauss
Dat DiGiD verhaal heb ik enige jaren geleden reeds uitgebannen. Doe vooral geen moeite.
De post werkt prima. Met een brief kan alle informatie binnen twee dagen bij u zijn. Bovendien is de brief (of postpakket) een prima middel om mensen bij LaPoste en PostNL werk te geven. Ik weiger alles digitaal te doen en ben zeer content met papieren informatie. Misschien ouderwets, maar wel afdoende.
28 Okt 2020
Jeannette
@Alle: ik zit bijna in dezelfde situatie als jij; vertrokken uit Nederland toen ik 46 was, ik ben nu 62 jaar en moet nog grof weg 5 jaar werken voor ik WAO en pensioen ontvang uit Nederland en uit Frankrijk.
Je zegt; wacht maar af, je zult het nodig hebben, ik heb nog steeds niet van je begrepen waar ik het nu voor nodig zou kunnen hebben behalve voor de website mijnpensioenoverzicht.
Ik woon in Frankrijk, dus betaal ik over mijn inkomsten, ook die ui... in Frankrijk belasting, zo is dat geregeld volgens het belastingverdrag tussen Frankrijk en Nederland.
Als jij wél belasting betaalt in Nederland over inkomsten uit Nederland, is dit óf een heel uitzonderlijke situatie die uitgesloten is van de regels in het belastingverdrag, of je doet zelf iets niet goed. Hoe dan ook, je geeft geen uitleg over je situatie, sterker nog, je doet alsof ik iets niet goed doet. Terwijl voor de meeste Nederlanders, woonachtig in Frankrijk in principe geldt dat zij in Frankrijk belasting betalen en niet in Nederland, ook niet over hun inkomsten uit Nederland.
Maar goed, in principe heb je natuurlijk wel een punt, maar ik denk dat je actie weinig zinvol is en de brief inhoudelijk ook niet optimaal. Ik zou, als ik jou was inderdaad je probleem melden bij eerdergenoemde stichting GOED, die de belangen van Nederlanders in het buitenland wereldwijd behartigd. Zij hebben dit onderwerp ook al op de kaart staan trouwens: https://www.stichtinggoed.nl/project/digid/
Sluit je aan bij deze Stichting, meld je aan voor de nieuwsbrief, doneer of wordt actief in de stichting, dat lijkt mij zinvoller dan deze eenmansactie, hoe goed bedoeld en hoe legitiem dan ook.
28 Okt 2020
Alle Laversma
@Nigella; Ik ben bepaald geen 'prinzipienreiter' (iemand die kleingeestig vasthoudt aan zijn principes)(leuk woord trouwens). Sterker nog daar heb ik, waarschijnlijk net zo als jij, een vreselijke hekel aan. Maar een beetje meer inlevingsvermogen in de situatie van anderen (ouderen, mindervaliden, financieel zwakkeren) mag wel van je verwacht worden. Wij gaan inderdaad nooit meer naar Nederland en om dan gedwongen te worden 700km te rijden (voor vele anderen nog veel meer) met alle bijbehorende reis en verblijfskosten van dien voor een activeringscode waarvoor legio andere veilige mogelijkheden voorhanden zijn om die aan te aan te leveren zonder te reizen, ja dat levert de nodige frustraties op, en niet bepaald alleen bij mij. Hier kun je lezen dat het een algemeen probleem is voor Nederlanders die in het buitenland leven: open-brief-aan-ministerie-van-binnenlandse-zaken. Het probleem speelt ook rond paspoortaanvragen en dus krijgt iedere Nederlander die in het buitenland leeft er op termijn mee te maken. Maar er is hoop (zie onderstaande link)
@Marga; bedankt voor je link. Daar staat nuttige info waar uit blijkt dat er hoop is dat het probleem in het 1e kwartaal van 2021 misschien is opgelost! Na vele jaren van frustratie zou dat heel mooi zijn voor alle betrokkenen maar eerst zien en dan geloven. Zie hier: DigiD Nieuws
28 Okt 2020
Alle Laversma
@Jeannette: Een geldig DigiD wordt steeds belangrijker omdat: 1) steeds meer websites van de (semi)overheid en gezondheidszorg en pensioensector alleen maar gebruikt kunnen worden via een DigiD 2) Deze websites steeds beter worden; d.w.z. meer functionaliteit krijgen om zaken op afstand te regelen. 3) voor Nederlanders die in het buitenland leven geldt dat ze niet even "langs kunnen wippen" 4) het burgers heel veel tijd, kosten en middelen bespaart (en het heeft dus ook een positief effect op het milieu door veel minder verplaatsingen)
Wat de belastingen betreft heb je helemaal gelijk, ik had me niet zo tegenover jou moeten uitlaten. Wij betalen echter wel loonbelasting in Ned. over een uitkering vanuit een stamrecht bv. Dit wordt door de fiscus terecht als "uitgesteld loon" gezien vanuit een Nederlands arbeidsverleden. Het leuke voor ons is wel dat er geen sociale premies over deze inkomsten worden geheven in Nederland en ook niet in Frankrijk. De Franse fiscus beschouwt ze als "revenus de remplacement" en dus zijn ze "exonérer". Voor de Franse solidariteitsgedachte is dat echter weer een stuk minder.
De stichting GOED waar jij over spreekt lijkt mij heel goed bezig. Ik zal zeker hun website voortaan gaan volgen en misschien dat ik mij er dan na verloop van tijd ook bij aansluit. Toen ik dit onderwerp opende wist ik nog niet van het bestaan van de stichting Goed en dat dit onderwerp al langere tijd bij hen op de agenda stond. Vandaar mijn "eenmansactie". Het lijkt mij heel goed om hen te steunen, ook in relatie tot de vele andere problemen waar ze zich voor inzetten.
28 Okt 2020
franciscus
Heb een uurtje geleden via SVB site digid d aangevraagd . Ging prima en kreeg meteen bevestigingsmail dat code binnen 3 dagen per brief wordt toegestuurd. Dat laatste is natuurlijk ook wel afhankelijk van La Poste. We wachten het af.
28 Okt 2020
Esmee Beerenschot
De FB groep NIHB (Nederlanders in het Buitenland) houdt zich actief bezig met zaken waar NIHB's tegen aan lopen. Er is een direct (persoonlijk) contact over DigiD met de Nederlandse overheid. Als je lid wordt, zie je rechts bovenaan *DigiD* met 50 onderwerpen. Elke verandering wordt doorgegeven. ***
Zodat dit hopelijk in Q1 2021 gerealiseerd kan worden.
28 Okt 2020
Alle Laversma
@franciscus; Ik hoop uiteraard dat het voor jullie werkt. MAAR dit is wat ik op de site van de SVB lees "U krijgt daarna bericht dat u uw DigiD-brief kunt ophalen bij een balie." Dat zou betekenen dat je nog steeds naar de ambassade in Parijs moet .... eh, sorry die is i.v.m. Corona gesloten .... dus moet je maar "effe in Nederland aanwippen"
28 Okt 2020
Wilna Maijenburg
Alle, er zijn dus 2 verschillende mogelijkheden bij het aanvragen van DigiD bij de SVB. Alleen als je al AOW ontvangt of de brief hebt ontvangen dat je over 4 maanden de AOW leeftijd bereikt kun je de code per post ontvangen. Ik heb het zelf meegemaakt dit jaar en ik neem aan dat Francisco's dus ook al AOW heeft.
Heeft u een AOW? Of heeft u een brief van ons dat u AOW krijgt? Dan kunt u een DigiD aanvragen via Mijn SVB. U moet hiervoor wel een burgerservicenummer ( BSN) hebben.
Heeft u geen BSN? Dan kunt u zich als niet-ingezetene laten inschrijven in de Registratie Niet-Ingezetenen ( RNI). Daarna krijgt u een BSN.
Hoe werkt DigiD aanvragen via Mijn SVB
28 Okt 2020
Louise (68)
Alléén als je AOW ontvangt/gaat ontvangen en je woont in het buitenland krijg je de DigiD code thuisgestuurd.
28 Okt 2020
Alle Laversma
@Wilna en @Louise, bedankt! Goed om te weten voor degenen die al aan hun AOW toe zijn. Ik moet nog even wachten (6 jr. en 3 maanden).
28 Okt 2020
albert van wijngaarden
28 Okt 2020
Peter A. Schrage
@Alle: Uw opmerking begrijp ik niet. Is een ondernemer iets anders dan een individu?
28 Okt 2020
Alle Laversma
@Peter A. Schrage; de bel.dienst maakt kennelijk onderscheid tussen aangiftes over privé inkomsten en inkomsten uit een bedrijf (van ondernemers). Ze vinden het kennelijk belangrijk om bedrijfsgegevens beter te beveiligen dan privégegevens (terwijl daar eigenlijk geen onderscheid tussen zou moeten zitten naar mijn mening).
28 Okt 2020
Juliette
DigiD wordt gemaakt en beheerd door een stichting in Nederland. Ik ben er, toen ik naar Parijs ging om die code te halen, ook niet naast de deur voor mij, later achtergekomen dat DigiD een extra service is. Alle instellingen waartoe ik toegang wil via hun sites zijn ook verplicht een eigen inlogmethode te hanteren. Dus het is prima reclame die die stichting maakt, maar in verreweg de meeste gevallen is het niet nodig. Je kunt je hoogst waarschijnlijk de reis en opwinding besparen.
28 Okt 2020
Alle Laversma
@Juliette; ik denk dat ik begrijp wat je wilt zeggen maar hier is een voorbeeld waar men kennelijk "lak heeft" aan die verplichtig: https://www.pensioenfondsachmea.nl/inloggen-op-mijn-pensioen/
Weet je dat wel zeker van die verplichting? Waar heb je dat vandaan?
28 Okt 2020
Frank Vogel
Ik begrijp het probleem niet. Ik heb een DigiD aangevraagd voor mijn zuster die in Frankrijk woont, het gehele proces ging gewoon achter mijn computer.
Misschien zo makkelijk omdat ikzelf al over een DigiD beschikte.
Ik ben zelf woonachtig in Amsterdam en heb een vakantiehuis vlak bij mijn zuster waar ik nu vanwege de Corona in Amsterdam wat langer verblijf.
Vorig jaar werd ik beroofd in de Parijse metro, om aan een nieuwe ID kaart te komen moest ik toen wel naar Parijs, 800 km totaal in de trein. Want zonder ID-kaart kom je het vliegtuig niet in.
Ik was erg blij dat ik niet in Vladivostok was beroofd maar slechts in Parijs, dat scheelt toch al gauw een week in de trein heen en een week terug.
28 Okt 2020
Juliette
@Alle : dat heeft de stichting DigiD mij destijds telefonisch medegedeeld, na enig doorvragen. Iedere instelling moet zijn eigen login ook hebben, maar er zijn er die dat voor het gemak maar niet meer doen. Die website-inlogservice is een commerciële dienst, het bedrijf erachter beslist over wat dat mag kosten. Ik neem aan dat een eigen login naast die van DigiD iets extra kost.
Het is overigens interessant de stichting DigiD eens te bellen, dan hoor je wat er echt achter zit. Stichting = commercieel bedrijf.
Voor jouw specifieke site: ik heb even contact gehad met een vriend die ook pensioen heeft van Achmea en in Frankrijk woont. Je hebt gelijk, zonder DigiD kom je die site niet in. Die vriend doet alle uitwisseling met Achmea pensioenfonds daarom per post en telefoon. Als men dat massaal zou doen is dat voor Achmea wel vervelend veel meer werk, lijkt me. Misschien zet dat eens aan tot nadenken... Succes ermee!
29 Okt 2020
Jeannette
@Alle: bel je pensioenfonds, zij zullen je aangeven hoe je wel aan de informatie komt zonder DigiD.
Zo heb ik het ook gedaan met mijn ABP, via de website kreeg ik geen info, via de telefoon wel, als ik meer wilde weten dan moet het schriftelijk.
29 Okt 2020
jaap
Peter Schrage, het antwoord op uw vraag " is er verschil tussen een individu en ondernemingen " is JA.
de E-herkenning is ALLEEN voor ondernemingen, in NL heb je 2 belastingdiensten, die voor particulieren en die voor ondernemingen, met dientengevolge ook 2 verschillende inlogmethodes: voor particulieren met DIGID en voor ondernemingen (niet zijnde ZZP-ers en eenmanszaken, die hebben nl. DIGID) met E-herkenning.
DIGID is gratis en E-herkenning kost elk jaar geld (er komt een kleine compensatie regeling voor een beperkte E-herkenningsnorm)
29 Okt 2020
Maria
Alle, zoals je wellicht weet heeft de NL Ambassade het Mobiele Aanvraagstation opgericht. Twee keer per jaar strijken ze twee dagen neer in een centraal gelegen stad waar men terecht kan.
Nu door COVID 19 lopen de zaken even anders maar je hebt nog de tijd. Ik zou zeggen, blijf op de hoogte en wellicht komen ze in jouw regio. Het is nu eenmaal niet anders en het archief hier staat bol van de klachten over de afwezige dienstverlening. Maar je zal maar zelf bewust gekozen hebben voor vestiging in Maleisië of Australië of verweggistan.
Wij hebben beide pijnpunten (paspoort en DigiD) in Maastricht geregeld. Je zal toch een keer terug moeten voor paspoort vernieuwen.
Uw paspoort, identiteitskaart of DigiD aanvragen in regio Nice verplaatst naar oktober
Het Mobiele Aanvraagstation (MVA) gaat niet door op 26 & 27 maart maar is verplaatst naar begin oktober.
Uw paspoort, identiteitskaart of DIGID aanvragen op locatie
29 Okt 2020
Alle Laversma
@Maria; Ja, joh, laten we over een jaartje maar eens kijken of we ergens in Frankrijk misschien wel iets kunnen regelen en ik beloof op te letten want voor je het weet is je moment weer voorbij. Maar ach, ik kan natuur ook even "aanwippen" in Nederland of natuurlijk nog een jaartje wachten!
Dit klinkt mij tamelijk belachelijk in de oren! ("understatement of the year"). Helemaal voor de acute gevallen die er kennelijk ook zijn (zie reactie van Elly Zwennes).
(Ik wil trouwens wel benadrukken dat ik mijn opmerking absoluut niet persoonlijk bedoel!)
29 Okt 2020
Francesca Houttuin-Jacqueson
31 Okt 2020