Op 7 juli 2020 plaatste Rudolf hier een artikel over de ING buitenlandtoeslag van €1 per maand. De stichting GOED (Grenzeloos Onder Eén Dak) heeft intussen een enquête gehouden onder 658 buitenlandse klanten van ING, zoals ze in haar laatste Nieuwsbrief schrijft. Niet vreemd dat 77% van de buitenlandse klanten het er niet mee eens is. GOED heeft de resultaten aangeboden aan ING en om een reactie gevraagd.
Het antwoord van ING luidt:
"Allereerst begrijpen we dat een toeslag op de Betaalrekening geen prettig nieuws is voor klanten in het buitenland. Toch is het nodig geweest om deze toeslag te introduceren. We vinden het belangrijk dat iedereen die een betaalpakket bij ons heeft, evenredig bijdraagt aan de kosten van het pakket. Dit berekenen we op basis van het gemiddeld gebruik van een rekening in Nederland. Voor klanten die in het buitenland wonen, zijn de kosten die wij maken hoger, o.a. vanwege de complexere controles voor klantmonitoring en de hogere kosten voor ondersteuning voor klanten in het buitenland.
Klantmonitoring is de laatste jaren een steeds belangrijker thema geworden. Zowel de maatschappij als onze toezichthouders eisen van banken meer en uitvoerigere controles bij het aangaan van de bankrelatie en tijdens het hebben van een betaalrekening. Zo zijn onder andere de inspanningen voor klantonderzoek en transactiemonitoring in de strijd tegen financieel-economische criminaliteit toegenomen. Het gevolg hiervan is dat de kosten voor veilig betalingsverkeer en om te kunnen blijven voldoen aan wet- en regelgeving de afgelopen jaren zijn toegenomen.
Bij personen die officieel in het buitenland wonen, zijn de risico’s ten aanzien van financieel-economische criminaliteit bij het gebruik van onze producten hoger. Deze risico’s zijn bij het gebruik van onze producten door klanten die in het buitenland wonen lastiger te beperken vanwege lokale regelgeving en de tijd en moeite die wij moeten doen om informatie uit het buitenland te verifiëren. Het is niet zo zeer meer monitoring maar een meer complexe monitoring. Het vereist van ons dus een grotere inspanning om de risico’s goed te beheersen en brengt daarom hogere kosten met zich mee.
De buitenlandtoeslag is niet gebaseerd op specifiek gebruik (zoals overschrijvingen) van een individuele klant van betaaldiensten binnen Europa maar op het gemiddeld gebruik van de Betaalrekening door klanten die in het buitenland wonen. Daarbij kunnen wij helaas geen onderscheid maken tussen verschillende landen. Als klanten besluiten terug te verhuizen naar Nederland, dan is de buitenlandtoeslag voor deze klanten uiteraard niet meer van toepassing.
Ik hoop je hiermee voldoende informatie en inzicht te hebben gegeven in onze afwegingen. Mocht je toch nog vragen hebben, dan beantwoord ik die natuurlijk graag,"
De stichting GOED heeft hier weer een reactie op gegeven, die ze echter niet publiceert. GOED belooft ons op de hoogte te zullen houden. Inmiddels is de buitenlandtoeslag een feit, dus waarom al die moeite? ING gaat de toeslag echt niet stopzetten. Van de ING-klanten die het niet eens zijn met de toeslag, was er in de enquête slechts 1 klant die vanwege de buitenlandtoeslag de ING-rekening heeft opgezegd. Er zullen er vast nog enkele meer zijn, maar de meeste hebben allang eieren voor hun geld gekozen. En ING zal van enkele verloren klanten beslist niet wakker liggen.
In ieder geval hebben we nu dankzij GOED een uitgebreide uitleg van ING over de buitenlandtoeslag. De GOEDbedoelde nieuwe inspanningen van de stichting lijken mij echter mosterd na de maaltijd.
Jeannette
Tja, voor mij is dit een geval van met een kluitje in het riet: veel wollige taal maar het wordt er voor mij niet duidelijker op.
Misschien dat iemand er wel wijzer van wordt?
15 Nov 2020
Overleden
Susan
al diverse keren werd er gewaarschuwd voor de ING ten opzichte van zijn klanten.
ik heb op deze site het ook al div. keren geplaatst. wie nu nog klant is bij deze bank moet niet verwachten van enige coulance.
15 Nov 2020
Jako
Je zou denken dat de financiële risico's juist groter zijn bij personen die stiekem in het buitenland wonen...
15 Nov 2020
Jeannette
Nou gezien de laatste berichtgeving over de ING natuurlijk een lachertje, het gaat niet om mensen met een simpele rekening-courant en wellicht een spaarrekening, maar niet met miljoenen natuurlijk!
Lees het artikel in het FD over ING en Payvision en je leest dezelfde wollige taal...
Om het artikel te lezen moet je je wel aanmelden, dan kan je gratis 5 artikelen per maand lezen.
15 Nov 2020
Overleden
Theodora Besse
Inderdaad Jeannette, een hoop mooie woorden, waarmee ze alles kunnen rechtpraten, want wij hebben er toch geen verstand van. Ik schrijf niet voor niets dat we nu "een uitgebreide uitleg" hebben. 't Is gewoon hetzelfde liedje met iets meer tierelantijnen, maar duidelijker wordt het er niet op.
Onder het artikel van Rudolf schreef ik destijds al: "Ze hebben weer een leuk middel gevonden om mensen een poot uit te draaien en zo hun hoge boetes (en gedaalde winstcijfers) weer goed te maken. Zie Trouw.nl van februari 2020."
En nu hebben ze weer een verlies van 200 miljoen geleden door de overname van Payvision, waardoor ze ook nog eens in de porno en gokkerij zijn beland, zie Trouw.nl van 13 november 2020. Ze hebben die centen hard nodig en gaan de buitenlandtoeslag echt niet terugdraaien, omdat GOED dat zo graag wil.
Klopt Jako, met de zogeheten "spookemigranten" loopt een bank veel meer risico.
15 Nov 2020
Peter Jan
Ik ben benieuwd wanneer ABN AMRO de tarieven gaat verhogen voor zijn buitenlandse klanten. Enerzijds begrijp ik best dat er extra kosten worden gemaakt voor monitoring, maar vraag mij af in hoeverre die afwijken voor de Nederlandse relaties. Dat er stevig wordt gekeken naar je rekeningen heb ik in het verleden eens mogen meemaken.... Gelukkig goed afgelopen, want ik heb niets te verbergen.
15 Nov 2020
Overleden
Theodora Besse
Peter Jan, ik verwacht dat die de prijzen voor buitenlandse klanten helemaal niet gaat verhogen. Zij hebben immer geen torenhoge boete gekregen en niet die immense verliezen geleden?
15 Nov 2020
Peter Jan
Ik zie geen enkele relatie tussen boetes en elders geleden verliezen. Het lijkt mij normaal dat geboden diensten kostendekkend zijn. Daarbij spelen bijvoorbeeld te boeken reserveringen voor slecht lopende kredieten geen enkele rol.
Let wel, ik zit biet op verhogingen te wachten en verdedig niet een bank. Maar wijs meer op normaal gedrag bij het bedrijfsleven.
16 Nov 2020
Overleden
Theodora Besse
Peter Jan, ik vind het gewoon héél erg toevallig, dat ING de buitenlandtoeslag (als enige bank!) nu ineens heeft ingevoerd, nadat de eerste grote verliezen waren geleden en de torenhoge boetes waren opgelegd (februari 2020). Wanneer daar aanleiding toe was, bijvoorbeeld kostendekkendheid, hadden andere banken dat ook allang gedaan.
Maar we zullen afwachten. Ik hoop dat jij meldt wanneer jouw bank ABN ook een buitenlandtoeslag in rekening gaat brengen.
16 Nov 2020
Jeannette
Tja, een normaal gedrag in het bedrijfsleven is nu nét waar je de ING niet van kunt betichten.
Zo compenseert de ING als enige bank niet de slachtoffers van spoofing, terwijl dit bedrag natuurlijk in het niet valt bij de laatste mega-afschrijvingen, én andere banken dit wél doen.
16 Nov 2020
Rudolf
Ik zag bij dit item mijn naam verschijnen, vandaar nog even een reactie. Gezien de laatste ontwikkelingen op het gebied van bankfraude, ik bedoel spoofing, ben ik na het zien van een uitzending van "Kassa" tot de conclusie gekomen dat ik als buitenland klant van de ING beter beschermd ben als een klant in Nederland. In deze uitzending van Kassa kwamen slachtoffers aan het woord die tienduizenden euros kwijt geraakt waren door spoofing (zie google). Zie uitzending Kassa van 10 oktober 2020. Uit deze uitzending blijkt verder dat vooral ING klanten slachtoffer zijn. Andere banken zoals ABN-Amro en de Rabobank hebben veiliger systemen om in te loggen . Bijvoorbeeld door het gebruik van het scannen van een QR code met behulp van een apparaatje. Nu heb ik van de ING ooit ook zo'n apparaatje ontvangen om in te loggen met behulp van een QR code. Maar ik begrijp dat de Nederlandse klanten van de ING dit niet hebben. Dus als mijn 1 euro buitenlandtoeslag gebruikt wordt voor deze veilige inlogmethode, ben ik dik tevreden!
16 Nov 2020
Overleden
Susan
en hoe log je dan in bij de ING in nederland?
bij de RABO is het voor alle klanten gelijk .
16 Nov 2020
Reinier E
Tjonge Tjonge daar verdient de ING dus 658 klanten X 1 euro per maand aan Ze moeten zich echt schamen
16 Nov 2020
Rudolf
Weet ik niet, dat inloggen in Nederland. Maar ik dacht met behulp van code via de telefoon? In ieder geval een methode die makkelijker te "kraken" is dan met behulp van het scannen van een QR code.
16 Nov 2020
Reinier E
De ING scanner heeft mij een zo hoge bloed druk bezorgt zodat ik voor het eerst in mijn leven medicijnen moet slikken Ben inmiddels met een 2e scanner bezig omdat de eerste kapot ( nieuw) bleek te zijn en na 10 bellen met de help desk een 2e ontvangen die ook na 3 weken arriveerde Die werkt nu wel maar je wilt niet geloven wat een stress het kost om hem te activeren 20 cijferige codes invullen en ook in de zelfde tijd SMS jes ontvangen en ondertussen de scanner aan de praat houden want die valt na 10 seconden uit ( batterij besparing ) Ik kan het u niet aanbevelen
16 Nov 2020
Overleden
Theodora Besse
Susan, op m'n PC log ik in met een gebruikersnaam en een wachtwoord, dat je ieder jaar moet veranderen. Ik kreeg een paar dagen geleden nog een herinnering van ING dat ik mijn wachtwoord moest wijzigen. Op m'n mobieltje gaat het met een 5-cijferige code, waarvan Jako me ooit heeft verzekerd dat die net zo veilig is als de 8-cijferige code van m'n FR bank.
Van het apparaatje waar Rudolf het over heeft heb ik nog nooit gehoord of een schrijven van ING over gekregen. Ik weet dus totaal niet waar hij het over heeft. Overigens heb ik de pest aan wéér een apart apparaat.
16 Nov 2020
Reinier E
Nu Theodora ik hoop niet dat de ING jouw bericht ziet ,ik denk dat je niet opgevallen bent , ik heb tot het laatste moment gewacht met de scanner tot dat ik niet meer in kon loggen
16 Nov 2020
Reinier E
Theodora ik zie dat jij de app gebruikt ,dat is het verschil Mijn mobiel kan deze app niet aan en is dus ook al 5 jaar oud
16 Nov 2020
Jeannette
Nee, ik ken de QR-scanner ook niet, ik ken bijna 10 Nederlanders in Frankrijk met een ING-rekening en geen van hen heeft een QR code scanner......
Aha! je gebruikt geen app..... nee dan snap ik het.
Niet wij zijn de dus uitzondering, maar jij bent de uitzondering. Hoe dan ook, de QR-scanner is géén reden voor de buitenlandtoeslag.
16 Nov 2020
Reinier E
Jeanette ja ik ben dus de oorzaak van de verhoging , ja ik weiger echt om elk jaar een nieuwe mobiel te kopen ( niet van deze tijd ?) Mijn mobiel kan veel aan 3.4 maar de meeste apps vragen 6.0 en volgend jaar moet men dus weer een nieuwe mobiel aan schaffen voor de corona app bvb
16 Nov 2020
Overleden
Theodora Besse
Mijn mobieltje is ook al oud. Hoe oud, weet ik niet meer. Maar de app pakte hij nog wel. Ik doe vrijwel alles met de app, waar je gelukkig ook alles mee kan, in tegenstelling tot de app van mijn FR bank. Daarbij moet ik voor alles op PC inloggen, behalve om de af- en bijschrijvingen en het saldo te bekijken.
Ik ben best tevreden met ING, behalve met de buitenlandtoeslag en de uitleg die ze daarvoor geven. Maar ja, elk foordeel hep se naodeel.
16 Nov 2020
Reinier E
Hoi Theodora , ik snap het ook niet maar de app van de ING kreeg ik niet geinstaleerd ( niet geschikt voor deze mobiel ) Bij de franse bank log ik in net als jij omdat dezelfde mobiel ook niet geschikt was . Men kan zich bij mij melden dan zal ik de 1 euro aan een ieder vergoeden nu het blijkt dat ik de oorzaak ben
16 Nov 2020
Overleden
Susan
Juist daar gaat het zal mis op die app bij jullie er wordt zo gewaarschuwd niet bankieren op je mobiel!
16 Nov 2020
Reinier E
Suzan je haalt de woorden uit mijn mond ,helemaal eens . En ondanks mijn oude mobiel word ik 3x per dag gebeld door tel nrs uit Italie Tunesie Marokko en daarnaast ontvang ik ook fishing mails 5 per dag en zo echt ,werkelijk . En vorige week van mijn cred.card 35 euro terug ontvangen voor bestelde pantoffels op face book wat dus oplichters bleken te zijn en hun website maar 1 week ebruiken om even lekker te scoren Ik ben dus constant in gevecht met het geweldige internet
16 Nov 2020
Overleden
Theodora Besse
Susan, ik bankier altijd op m'n mobiel, véél simpeler. Gaat altijd goed, nooit problemen. En geen apart apparaatje nodig. Een doodenkele keer log ik nog in via de PC, meestal om iets op te zoeken. Ik heb namelijk het idee dat op de website toch iets uitgebreidere en gemakkelijker te vinden informatie staat dan in de app, hoewel die ook uitgebreid is. Kortom, ik ben een tevreden mens.
16 Nov 2020
Overleden
Theodora Besse
René, ik word helemaal NÓÓIT op m'n mobiel gebeld door wie dan ook die ik niet ken. Het heeft namelijk totaal niets te maken met mobiel bankieren, dat jij dus nooit doet, dus daar kán het ook niets mee te maken hebben. Maar ik geef simpelweg nóóit m'n mobiele telefoonnummer door aan wie dan ook. Naaste familie kent het nummer en héél goede vrienden ook, verder niemand. Ik doe gewoon of ik geen mobiel heb.
Maar de enkele keer dat ik geld moet overmaken, doe ik het altijd via de ING-app op m'n mobiel.
16 Nov 2020
Overleden
Susan
Theodora nou gelukkig dan , gewaarschuwd mens telt voor 2!
René blijf op je hoede en ga niet mobiel bankieren en leg de telefoon iets sneller neer en er zijn nu tijdens de corona ongelofelijk veel fake websites die niet te onderscheiden zijn v.d echte en bij twijfel gewoon even bellen.
16 Nov 2020
Overleden
Susan
René een app is makkelijker te hacken dus niet proberen !
16 Nov 2020
Overleden
Theodora Besse
Susan, lees dit artikel van de NL Consumentenbond eens:
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/mobiel-bankieren
Dan zie je dat er in 2019 geen toename was van hacking. Wel van phishing. Maar aan phishing en spoofing werk je zelf mee, doordat je je laat opnaaien door een valse sms of email (of telefoontje), waarin wordt gesteld dat je bankrekening niet veilig is. Als dat je gebeurt, moet je altijd eerst je bank bellen voordat je de gevraagde actie onderneemt.
Conclusie: mobiel bankieren (niet via een openbaar wifi-netwerk, zoals in restaurants enz.) is net zo veilig als internetbankieren.
Omdat mijn mobiele nummer slechts bij een beperkt aantal mensen bekend is en ik mijn vaste telefoon nooit opneem als ik een onbekend nummer zie (of opneem en meteen weer neerleg), loop ik geen risico. Fishing emails verdwijnen bij mij meteen in de spambox, die ik een paar keer per dag (na controle) leeg. Je moet nu eenmaal tegenwoordig zelf een aantal veiligheidsmaatregelen inbouwen. Serieuze mensen en bedrijven die mij willen benaderen, moeten dat maar per post doen.
René: in het bovemstaande artikel van de Consumentenbond staat ook een paragraaf over oudere mobiele telefoons.
17 Nov 2020
Overleden
Susan
Lees even het art in de AD vanmorgen online oplichting naar record hoogte
Phising, pfoofing en Whatsapp fraude! 30 miljoen !! Tel uit je winst!
17 Nov 2020
Overleden
Theodora Besse
Daar werken mensen zelf aan mee, Susan, door zelf geen veiligheidsmaatregelen te nemen en door niet eerst de bank te bellen, voordat ze actie ondernemen. Ik bankier safe via m'n app.
17 Nov 2020
Janny O.
Theodora, het is toch wel iets minder eenvoudig als dat je nu veronderstelt. Achteraf, na de tv uitzendingen gezien te hebben, lijkt het iets makkelijker om er aan te ontkomen.
17 Nov 2020
Overleden
Theodora Besse
Janny, ik heb geen tv-uitzending over dit onderwerp gezien, ik kijk namelijk geen praatprogramma's. Ik ben een pretkijker.
Maar natuurlijk ben je op internet en met de telefoon uiterst voorzichtig in deze tijd. Dat ben ik trouwens al jaren. Vandaar mijn hierboven genoemde maatregelen, die ik consequent toepas.
17 Nov 2020
Reinier E
Ik heb een voorbeeld van wat mij enkele zeken geleden is overkomen :Ik laat mijn mobiel s nachts aanstaan ,in de ochtend zag ik dat mijn telefoon uitgeschakeld was gedurende de nacht en dat het vertrouwde whatsapp symbool was vervangen door iets wat er vreemd uitzag . com.whatsapp stond er overheen geschreven . Dus mijn app was gewoon vervangen door iets waar ik zelf niets voor gedaan had of gevraagd . Omdat die vreemde app niet geactiveerd was heb ik hem gelijk verwijderd
Dus binnenkort doet men dat ook met de bank app ,stiekem vervangen voor fraude
17 Nov 2020
Jeannette
René: dan zou ik toch maar eens iemand naar je telefoon of netwerk laten kijken; dan is je telefoon gehackt en daar kom je niet zo maar van af.
Ik zet mijn telefoon nooit uit, voor de installering van een app is toestemming nodig dus niet alleen kan iemand van afstand in je telefoon, alle ww's heeft hij daarmee ook nog eens.
Ik ben geen expert, maar dit is én heel vreemd, maar ook nog eens héél gevaarlijk.
Mobiel bankieren wordt zelfs door de banken zelf als veilig beschouwd, ik wilde helemaal niet mobiel bankieren maar je ontkomt er niet aan.
Ook met mijn Franse bankapp. Geen probleem kan er alles meedoen.
17 Nov 2020
Overleden
Theodora Besse
Dank René, voor deze waarschuwing. Ik laat mijn telefoon ook altijd 's nachts aan staan, op m'n nachtkastje.
Maar kennelijk waren de criminelen er dus niet in geslaagd om het Whatsapp-symbool volkomen gelijk na te maken, waardoor je het meteen opmerkte. Zó slim zijn dus ook weer niet. Ik heb trouwens de pest aan Whatsapp, dus vrijwel geen mens die me apt. Bellen doe ik wel via WA, met Nederland.
Ja, ze zouden het ook met de ING app kunnen doen, maar dat zou ik ook meteen zien, zolang ze het niet volkomen gelijk kunnen maken en dat kunnen ze kennelijk niet door ingebouwde veiligheidsfrutseltjes.
17 Nov 2020
Reinier E
Ja Theodora dit kleine logo wat op je schermpje staat is maar gewoon een plaatje , foto , dat kan ik zelfs nog copieren , maar als je er op tikt dan pas zie je dat dit niet de orginele app is en dan kan het al te laat zijn want dat overnemen van jouw telefoon gaat in seconden hoor . Dat valse logo tje bij mij zag er heel anders uit en ook andere kleuren maar ze kunnen dus blijkbaar wel in de nacht mijn Whatsapp er uit gooien en dit voor in de plaats zetten . Het heeft mij 1 uur gekost om de oude app weer terug te krijgen en het werkt weer gelukkig want met 1 zoon in China en 1 in NL is het gratis bellen . Met China is het wat moeilijk om dat zij het eigenlijk verbieden en de chinese variant WeChat is sinds een half jaar ook te zwaar voor mijn toestel Skypen kan ik wel nog .. Als kunstenaar had ik mijn eerste website in 1996 en daarna nog zo n 6 websites gehad , uiteindelijk zijn ze allemaal gehackt en heb ik ze uit de lucht moeten halen Het blijken dikwijl gastjes te zijn die dan op mij oefenen voor het latere grote werk . Ik ben nu met pensioen en ik ben hier niet ingeschreven als kunstenaar dus mag ik dit alleen als hobby doen .
17 Nov 2020
Overleden
Theodora Besse
René, nu je dan toch officieel kunstenaar-af bent, wat let je dan om een andere mobiel te kopen met een heel ander nummer? En dan vanaf het allereerste begin mijn methode volgen: nummer alleen opgeven aan familie en goede vrienden. Voor anderen: je hebt gewoon geen mobieltje. Dan ben je van het gezeur af. Temeer daar je hele telefoon gehackt kan zijn, zoals Jeannette denkt. En die oude telefoon erg beperkt is, al kun je er nog op skypen.
Ik weet dat kunstenaars niet veel geld hebben, maar je hebt tegenwoordig goedkope en toch goede telefoons. Nee, geen Samsung of i-phone.
17 Nov 2020
Reinier E
Jeanette ,ja dat vermoede ik ook vandaar dat ik de laatste 2 jaar mijn toestel 6 x op de fabrieksstand had gezet dus alles is weg dan ,daarna alles weer geinstaleerd . Ook mijn 2 email adressen tig x ge checked honderden nieuwe wachtwoorden veranderd en ja hoor het gaat gewoon door In de google store zitten gewoon frauduleuze apps en in gratis advies sites zitten allerlei verborgen linkjes en dan hebben we het nog niet eens over coockies Hebben jullie wel eens geprobeerd om kranten artikelen te lezen op deze site zonder ? Onze gegevens worden gewoon verhandeld dat is toch al lang bekend ? Online bestellen ,daar gaat je wachtwoord en mail
17 Nov 2020
Reinier E
Face book heeft de laatste corona tijd heel veel reclame sites die frauderen , ik meld het ook bij ze en van de 6 sites waren er 3 frauduleus waar voor men mij ook nog bedankte dus niets is meer heilig . Met whats app hacken ze toch ook je app , en appen je vrienden of familie of ze snel geld over willen maken op een ander bank nummer Miljoen zij er al mee opgehaald .
17 Nov 2020
Janny O.
Theodora, je zult het misschien niet geloven, maar ik geef mijn nummer ook aan bedrijven die mij misschien wel terug moeten bellen, of aan de vervoerder, waarvan ik hoop dat hij dan laat weten dat hij er aan komt. (Wij hebben nog steeds geen huisnummers).
17 Nov 2020
Overleden
Theodora Besse
Janny, wij hebben ook nog steeds geen huisnummers, maar ik geef toch mijn fixe op, hoewel het hier heel moeilijk te vinden is. Dan zit ik enige uren naast de telefoon te wachten. Ik zit gelukkig meestal vroeg op de route en als het een keer niet zo is, jammer dan (vooral voor Pico).
17 Nov 2020