CAK-aangifte
Mijn echtgenote heeft nu ook AOW en wordt verzocht aangifte wereldinkomen te doen aan de Belastingdienst en het CAK in verband met buitenlandbijdrage ZVW.
Zelf heb ik een (bescheiden) Frans pensioen en dus is de Franse basisziektekostenverzekering voor mij gratis. Bij deze aangifte hebben wij (hopelijk eenmalig) deskundige ondersteuning nodig.
Onze Franse boekhouder heeft hier geen kaas van gegeten. Wie kan ons wie aanraden ? We betalen graag de kosten/het tarief.
Janny O.
Max ik begrijp echt niets van je opmerking over 50%, terwijl ik normaal er best wat van begrijp.
3 Nov 2021
Bert
@Janny, ik geef het op !
@Max wij hebben een extern geheugen. Hij woont in Cahors en regelt alles voor ons.
3 Nov 2021
jaap
Het wordt inderdaad nog iets gecompliceerder, want:
Óók het spoorwegen-pensioenfonds is veranderd van staatsrechtelijk naar privaatrechtelijk.
Hier een passage uit de recente uitspraak (juni 2021) van de rechtbank Zeeland-West-Brabant over een zaak tegen de belastingdienst van een gepensioneerde in Duitsland:
In 2013 ontving X een brief van het pensioenfonds waarin het aangaf dat van 6 september 1971 tot 1 januari 1994 sprake was van ‘100% staatsrechtelijke opbouw’ en van 1 januari 1994 tot 1 juli 2008 van ‘100% privaatrechtelijke opbouw’. Dit onderscheid heeft te maken met het per 1 januari 1994 privatiseren van de spoorwegen, waardoor een zelfstandige NV ontstond met de Nederlandse staat als aandeelhouder.
Dus inderdaad Gerard, haal er en pro bij ...........
3 Nov 2021
Janny O.
Waarom moet Gerard "Nederland" niet wijzer maken? De belastingdienst heeft toch al besloten dat ze in Frankrijk belasting betalen? Dan heb je toch behalve dat Wereldinkomen verder niets met ze van doen?
3 Nov 2021
jaap
Ja Max, je kunt gokken dat de belastingdienst zit te pitten, tót er een "wraakzuchtige" belastinginspecteur, die gewoon z'n werk probeert te doen, wakker wordt en je vervolgens het risico loopt over een X periode te moeten terugbetalen, al of niet met boete. Óók het pensioenfonds zelf kan (moet!!) melding maken bij de belastingdienst.
Lees het hele verhaal van de zaak, die ik hierboven vermeldde:
3 Nov 2021
Janny O.
Max, ik heb met je te doen, maar als 50% van je inkomen zorgt dat je in het toptarief zit dan heb je een heel leuk inkomen. En het klopt ook niet, want voor iedereen zijn de eerste schijven hetzelfde en zeker geen 50%.
Ik denk dat er wel serieus gerekend bij de belastingdienst. Voor mij is besloten dat ik voor 8%!!! in Nederland belast wordt ( pensioen van nog geen 400 euro)
3 Nov 2021
jaap
Max, lees je eerst even in over de verdragen. Tot 2016 waren die tussen NL en FR/D vrijwel identiek. Daarna is er een nieuw verdrag tussen NL en D , met gunstiger voorwaarden voor NL. Dat probeert NL nu ook met FR maar FR wil niet.
3 Nov 2021
Janny O.
Ja Max, we hebben het hier al heel vaak over gehad. Je hebt financieel een goed leven en dat laat je verzieken door al je rechtszaken? Het is en blijft een keuze.
3 Nov 2021
Jeannette
Nee Max, je wordt niet in beide landen aangeslagen voor het totale inkomen, je totale inkomen wordt meegewogen ter berekening van de schaal voor het belastingtarief. Dat is logisch en terecht anders zou je in beide landen de laagste belastingschaal en de hoogste vrijstelling krijgen over je inkomen. Maar je betaalt niet in beide landen over je totale inkomen. Kwestie van het in Nederland belaste inkomen in Frankrijk in het juiste vakje aangeven op je aangifteformulier.
3 Nov 2021
Janny O.
John ik denk toch dat je nog wat meer informatie tot je moet nemen. Juist Italianen werken beduidend langer dan jij schrijft, als mijn internet informatie klopt. Waarom begin je niet over de Fransen?
Nog een leuk weetje, juist in Luxemburg gaat men relatief vroeg met pensioen terwijl de officiële pensioenleeftijd wel 65 jaar is
3 Nov 2021
Jeannette
Wat wil je dat ik over die 90% regeling zeg Max? Er wordt ergens een grens gelegd, er zijn altijd mensen die net 1% aan de goede of de verkeerde kant zitten. Tant pis, jammer maar het is zo. Maar waarom focus jij je zo op de Nederlandse aftrekposten, die heb je toch niet of nauwelijks? En in Frankrijk bestaan ze helemaal nauwelijks, daar wordt een automatische aftrekpost toegepast en bovendien hebben je kinderen ook altijd als een halve "part" meegeteld, voordeel genoeg lijkt mij.
3 Nov 2021
Janny O.
Ja Jeannette, met twee keer een "n" Max wil nu eenmaal het beste uit de twee landen.
3 Nov 2021
Janny O.
Max, ik wil dat helemaal niet uitleggen en me er niet druk over maken. Daar is het leven veel te kort voor. Zei ik zittend in een winters zonnetje.
Maar ik wil je wel jaloers maken. Wij hebben nog een huis in Nederland. Vanwege de gelijkheid gaan we nu nog meer geld terugkrijgen voor de electriciteit. Soms heb je p ch soms geluk.
3 Nov 2021
Bert
Laat ik nu gedacht hebben dat @Gerard J.M.Zegers vroeg of iemand hem kon helpen.! En weer gaat het over Max en zijn problemen me de Nederlandse overheid (lees belastingdienst )
3 Nov 2021
Jeannette
Nee Max, maar in Frankrijk krijg je over je volledige inkomen standaardaftrekken wat je in Nederland niet krijgt.
Ik durf te stellen dat jij in Nederland bitter weinig tot niets zou kunnen aftrekken uit hoofde van gezondheidskosten. Ik heb mij er eens heel erg in verdiept, voor mijn partner maar nee, niets. In Frankrijk krijg je al veel vergoed, in geval van een ALD 100% van de CPAM (of andere caisse) en daarnaast heb je ons laten weten een dure mutuel te hebben die daarnaast nog het een en ander vergoed, ik denk niet dat er nog iets in te dienen valt, de bedragen die jezelf moet betalen zijn domweg te laag.
En ja, je wilt het beste van twee landen net als die mijnheer uit het voorbeeld van Jaap, hij krijgt het ook niet voor elkaar. Neus maar eens rond op de site van de VBNGB daar kun je lezen dat dit toch echt wel klopt.
3 Nov 2021
Janny O.
Bert je hebt gelijk, maar Gerard reageert ook niet meer op de aangedragen oplossing.
3 Nov 2021
evelien hiltermann
Och, het is alleen maar geld.....
4 Nov 2021
Janny O.
Ik zou ook niet aan milieumaatregelen willen doen John, wat kan jou schelen wat er hierna gebeurt. Maar dat is iets waar Evelien zich dan wel weer mee bezig houdt.
4 Nov 2021
Jeannette
Tja, het wordt een welles nietes verhaal. En inderdaad ben ik niet op de hoogte van jouw specifieke situatie.
Maar als je nu je recht wil hebben moet je gewoon een bon de transport vragen aan je arts. Na een dagopname krijgt iedereen dat als dat nodig is en het is ook niet de sécu die bepaalt dat je een bus moet nemen of je buurvrouw moet vragen je te rijden, dat is je arts:
Vous pouvez être remboursé de vos frais de transport par l'Assurance Maladie, sur prescription médicale, dans les cas suivants :
4 Nov 2021
Antoine
Hallo iedereen,
…de toeslagenaffaire en de onlangs aan het licht gekomen ‘zwarte lijst’ treft niet alleen Nederland maar kennelijk ook sommige Nederlanders waar ook ter wereld en bijzonderlijk in Frankrijk, zo lees ik in dit draadje.
Volslagen dwaasheid, dwaling en schraperswoede beheersen de geest van de wraakzuchtige belastinginspecteur (vrij naar Baudelaire) die ons expats het leven onnodig zuur maakt.
En willen we ons gelijk door de rechter laten afdwingen staan wij met onze plattelandsadvocaat tegenover 10 advocaten en fiscaal juristen van de Landsadvocaat waarvan de kosten inmiddels opgelopen zijn tot 25 miljoen euro per jaar. En Staatsecretaris Dekker van ‘Rechtsbescherming’ stelt een onderzoek in… Een gotspe.
Terug naar het draadje. (Anders zou ik door Anton worden beticht van ‘meesteppen’.)
Meeverzekeren van de echtgenote.
Deze is meeverzekerd totdat zij een eigen onderneming begint.
Ervaring.
Twee en een halfjaar na haar 65e begon mijn echtgenote een eigen bedrijfje (régime micro-sociale simplifié) met een eigen Carte-Vitale. Tot die tijd genoten wij samen van ons Franse pensioen, onze beider AOW en mijn pensioenen uit Nederland, met vrijstelling van inhouding van loonbelasting en sociale premies. Nooit iets van het CAK gehoord en dat is juist. Een expert-comptable verzorgt jaarlijks met succes onze aangifte.
Transportkosten bij ziekenhuisopname.
De behandelend arts/specialist verstrekt een formulier (Cerfa N° 11575*05) en reserveert het vervoer.
Ervaring.
Bij mijn eerste opname bracht mijn echtgenote mij in haar eigen auto naar de Clinique (180 km). Bij het ontslag kreeg ik twee formulieren, één voor het vervoer naar huis en één voor het volgende bezoek aan de Clinique een maand later. Bij dat ontslag kreeg ik wederom twee formulieren één voor het vervoer naar huis en één voor het volgende bezoek aan de Clinique twee weken later.
Als ik iemand nog ergens mee kan helpen ?
Een fijne avond en groetjes,
Antoine
5 Nov 2021
Janny O.
Ja Antoine, vertel... Wat heb je in dit draadje gelezen over Nederlanders in Frankrijk op de zwarte lijst van de Nederlandse belastingdienst. Ik niet. Meer van Nederlanders die altijd komen vertellen hoeveel onrecht ze aangedaan wordt. Wat er bij de belastingdienst gebeurd is, is ernstig genoeg, maar om de ziektekosten bijdrage daar ook onder te laten vallen.....
Maar ook u lijkt vreselijke ervaringen te hebben.
5 Nov 2021
Jeannette
Antoine, de situatie die jij beschrijft met je vrouw en jezelf is niet dezelfde als Gerard hier beschreven heeft en bovendien is er ook het een en ander veranderd in de afgelopen jaren. De vrouw van Gerard heeft geen Frans pensioen en dus gaat zij vanaf het moment van haar pensionering onder het CAK vallen. zij kan niet (meer) via haar partner verzekerd worden.
Nee, er is bij mijn weten geen sprake van wanbeleid maar er zijn nu eenmaal personen die vinden dat de regels (die hier conform worden toegepast) niet eerlijk zijn en dat proberen zij voor de rechter aan te tonen, dat is hun goed recht en daarin worden ze ook niet gedwarsboomd. Het gaat hier niet om zwarte lijsten of discriminatie maar om een geschil van inzicht en mening.
5 Nov 2021
Janny O.
Max, ieder heeft recht om te procederen, maar zoals eerder gezegd, ik vind helemaal niet dat we belachelijk veel aan Nederland betalen. Je kunt blijven geloven dat ziektekosten niet hoog zijn. Maar jij zou als geen ander moeten weten dat collectiviteit een groot goed is. Ga toch eens genieten van je leven.
6 Nov 2021
jaap
In NL betaalt een verzekerde met een geringe aanvullende verzekering al snel €150 / maand. Daarbij komen eigen risico, eigen bijdrage, brillen, gehoorapparaten, eigen bijdrage ziekentaxi (die slechts zeer beperkt wordt vergoed) en nog meer. Alles bij elkaar ook nog €70/ maand.
In FR worden brillen, tandarts, taxi en nog veel meer vergoed sinds Macron de vergoedingen versoepelde 3 jaar geleden.
6 Nov 2021
jaap
Hier dan de officiële echte cijfers Max:
Het CAK rekent over 2021 € 134/maand als basis voor de berekening.
daarbij betaalt men ZVW premie (maximaal € 280/maand, 5,75% over bruto inkomen)
Dus alles bij elkaar kost de zorgverzekering in NL ca € 500 p.p. max (mensen met een minimum inkomen krijgen maximaal € 107/maand zorgtoeslag.
(bron: zorgwijzer)
Hoe duur is een zorgverzekering?
Een basis zorgverzekering kost tussen de 110 en 135 euro per maand. De prijs is sterk afhankelijk van het type polis.
De gemiddelde premie van een zorgverzekering komt uit op 124,80 euro per maand in 2021. Hierbij geldt een eigen risico van 385 euro.
En in FR is slechts voor een deel van de zorg de vergoeding 60%, sterker nog in NL zit tandheelkunde niet eens in de basisverzekering en in FR krijg je vrijwel altijd 100% tandheelkunde vergoed .
6 Nov 2021
Janny O.
Nee Max, jij praat krom wat recht is.
Heb je doorgeklikt bij Independer? Dan kom je tot de conclusie dat jij die 105 euro nooit krijgt. Maar je maakt je er nu al zo lang druk over. Ik neem aan dat je dan ook weet wat het verschil is tussen een restitutiepolis en een naturapolis. Daar zit al een prijsverschil in. En je kunt wel schrijven dat het pakket hetzelfde is, maar de plek waar je de behandelingen kunt krijgen niet. Dat de overheid voor Zilveren Kruis gekozen heeft, ja het zei zo. Ik kan me voorstellen dat lang niet alle verzekeringen staan te springen om die "leden" er bij te willen hebben.
Zoals Jaap al schreef jij als grootgebruiker (heb je ook niet om gevraagd) zou in Nederland 385 euro per jaar aan eigen bijdrage betalen. In het basispakket zit ook geen fysio, Daar krijg je in Frankrijk ook 60% van terug.
Dan nog even over mijn goedkoop meeverzekeren. Je zult het niet geloven maar ik word ook ouder, en heb inmiddels mijn AOW, dus manlief betaalt het maximum en ik gewoon mijn eigen deel. Maar je lijkt nog steeds niet dankbaar te zijn dat velen bijdragen aan jouw behandelingen.
6 Nov 2021
Janny O.
Ja John, ga eens een vergelijkend onderzoek doen. Maar wat moet jij blij zijn uit dat ...land weg te zijn. Fijn dat je hier nog mag komen klagen. Jullie hebben nog steeds niet door dat gezondheidszorg geld kost, veel geld. En als er dan niet voldoende capaciteit is omdat je niet wilt betalen, ja dan zijn de rapen gaar. Dan "eis" je weer een meer vooruitziende blijk.
John, kun jij een bewijs leveren dat je maar 86 euro per maand betaalt aan een basisverzekering. Dat kan zeker wel in Nederland, maar dan wordt je eigen risico veel hoger.
6 Nov 2021
jaap
Geen appels met peren vergelijken Max.
Je krijgt in NL alleen de huisarts 100% vergoed vanuit de basisverzekering. Voor vrijwel alle andere zorg betaal je een deel (eigen risico) zelf, met een maximum van € 385 p.p./jaar. Voor veel andere zorg betaal je een vast deel (eigen bijdrage) zelf ,of een vast bedrag per jaar , voor medicijnen bv, met een maximum van € 250 p.p./jaar. Ook de nederlandse inwoner betaalt 5,75 % ZVW, een gepensioneerde bv gemiddeld € 180/maand.
Voor zorg buiten de basisverzekering moet je je bijverzekeren:
Hier een overzicht over bijbetalen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-a...
Hier zie je bv dat in NL 25% moet worden bijbetaald , wat in Frankrijk 100% vergoed wordt (hoortoestellen)
Met Zekur krijg je lang niet altijd 100% vergoeding, je kunt bv in Amsterdam naar maar liefst 1 ziekenhuizen. In heel NL zijn er veel ziekenhuizen niet gecontracteerd door Zekur.
Je mag naar een ander ziekenhuis, maar krijgt dan maar 80% vergoed vanuit de basisverzekering van Zekur. Ook heeft Zekur maar met een beperkt aantal zorgverleners een 100% contract, dus wil je naar een ander, ook dan maar 80% vergoeding.
Vandaar dat men kijkt naar de gemiddelde prijs voor een verzekering. De verzekeringen met vrije keuze en 100% vergoeding, kosten vanaf € 125/maand.
Over die 60% in FR, dat is inmiddels veranderd middels de cent-pourcent santé regeling voor veel zorg.
zie hier:
https://www.fanf.fr/vergoeding-van-zorgkosten-in-frankrijk/
6 Nov 2021
jaap
Klopt John, met € 885 eigen risico per jaar betaal je € 86 / maand bij Zekur (en nog een paar).
Dus € 500 meer eigen risico voor € 240 minder premie per jaar, dat doe je goed man!!
Janny, John is niet weg uit NL, anders zou hij geen € 86 zorgpremie betalen in NL, toch??
6 Nov 2021
Janny O.
Jaap, ik heb nog op zijn profiel gekeken en daar staat Gers. Maar iets klopt niet. Hij komt hier regelmatig dus de boel opruien. En dat kan zo makkelijk anoniem.
6 Nov 2021
Janny O.
Nee Max dat klopt niet. Want juist voor hele dure behandelingen, kanker hart en vaataandoeningen etc. ben je voor 100% verzekerd. Maar dat vergeet je liever omdat het zo lekker klaagt.
6 Nov 2021
Janny O.
Vertel Max.
6 Nov 2021
Jeannette
Max, als je kiest voor een andere bril is die gratis. Je moet wel van te voren even vragen wat vergoed wordt en wat niet, dat je voor een bril van 650 euro maar 4,80 vergoed krijgt is volledig je eigen keuze, dat kan je het systeem niet verwijten en al helemaal het CAK niet.
Wat je bij de specialist zelf betaalt krijg je gewoon terug via je mutuel tenzij je naar een dure specialist non-conventionne gaat uit vrije keuze. Niks bittere noodzaak die complémentaire; voor 1200 euro per jaar moet je echt wel héél veel eigen bijdrages betalen wil je daar over heen gaan! Een complementaire is een keuze, zeker geen must.
ALD is al aardig uitgebreid, een beetje hartkwaal en diabetes valt er gewoon onder.
https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F34068
Gezien de discussie is er dus geen consensus over de oneerlijkheid van het systeem lijkt mij zo.
6 Nov 2021
Janny O.
Ja Max dat eerste ging over John en het tweede over jou. Ik heb nog nooit iets anders gezien dan klagen. Nou ja bij de zonnepanelen dan niet.
6 Nov 2021
Janny O.
Ach John, dit zijn geen appelen met peren vergelijken, maar appelen met druiven. Je vergeet er bij te vertellen dat je in België gelijk af mag rekenen in bepaalde gevallen. Waar ik mijn schouder prothese totaal betaald kreeg in Nederland, mag je in België een substantieel bedrag bij betalen.
6 Nov 2021
Janny O.
Ja John ieder land bekostigt de ziektekosten op zijn manier. Je kunt vast niets verzinnen dat in België slechter is dan in Nederland.
6 Nov 2021
jaap
Voor een ieder, hier wat voorbeelden van zorgkosten voor FR (verdragsbijdrage) en NL (zorgverzekering +ZVW) voor gepensioneerden:
Inkomen € 2400 bruto/maand, verdragsbijdrage € 500/maand, in NL totale zorgkosten € 565
idem € 3400 vb € 610 NL € 635
idem € 4400 vb € 677 NL € 650
idem € 5500 vb € 720 (maximum) NL € 717
6 Nov 2021
Janny O.
Max, je leest niet eens wat ik hier geschreven heb, en John dus ook niet. Op deze manier kun je ieder keer hetzelfde schrijven, want je leest toch niets wat je niet bevalt. En al zou ik nog steeds met mijn man meeverzekerd geweest zijn, dan moet die ca 110 euro per maand alsnog betaald worden. En wat ik al eerder schreef hij betaalt het maximum.
6 Nov 2021
Janny O.
Ja Max had je veel eerder moeten laten gebeuren dat hij in België ging studeren. Ik heb van dichtbij hele andere verhalen. Neef die in België studeert. Maar hoe kun je afstandsonderwijs vergelijken met fysiek onderwijs.
6 Nov 2021
Janny O.
John, ik begrijp werkelijk niet dat je nog in Nederland gezien wilt worden. Zo beroerd het daar is. Mijn oudste zoon heeft vier jaar voor een Belgisch bedrijf gewerkt, maar is blij daar vanaf te zijn.
6 Nov 2021
Janny O.
Max, zou je niet een eigen topic beginnen? Ga eerst nog eens lezen wat er allemaal in dit topic staat.
7 Nov 2021
Janny O.
Max, waar schrijf ik dat ik het veel vind? Het gaat ook helemaal niet alleen over dat bedrag. En je gaat nog steeds verder zonder te lezen. Die 105 euro, daar krijg je het nergens voor, kijk op Independer en klik eens door. Het verschil van de verschillende soorten verzekeringen heb je waarschijnlijk ook nog niet doorgespit.
Ik vermoed zelfs dat je alleen die 109 euro afdraagt en jouw uitkeringsinstantie de procentuele bijdrage
7 Nov 2021
Antoine
Mensen, mensen,
...we dwalen behoorlijk af.
Het is goed om na dagen gediscussieerd te hebben vast te stellen waarover ook al weer...
Hebben we met z'n allen Gerard J.M. Zegers geholpen ? Of is hij naar Vlaanderen gevlucht, Max achterna ?
Fijne zondag nog.
Groetjes,
Antoine
7 Nov 2021
Janny O.
Max, ga rustig nog een poosje door maar dan zonder mij. En ik kan het niet helpen dat je een zoon hebt, waar je dan ook nog voor moet betalen.
7 Nov 2021
jaap
Max, lees nou eens goed, wat ik (en o.a. Jeannette) hiervoor aan feiten uit officiële bronnen hebben gemeld.
Je bent NIET 100% verzekerd voor € 105 per maand in NL, niet met Zekur, niet met welke zorgverzekering dan ook met natura vergoeding.
En - nogmaals- in FR is de vergoeding vaak wel 100% (bv. tandarts,brillen, gehoorapp , deze zijn in NL NIET verzekerd in de basisverzekering)
Dat jij je een bril laat aansmeren zonder vergoeding , zegt meer over jouw kennis van het franse zorgsysteem , dan aan het zorgsysteem zelf.
7 Nov 2021
Janny O.
Max, omdat je door gaat moet ik wel. Ik ben inmiddels AOW gerechtigd, dus betaal zelf. Dat heb ik al eerder in dit draadje meegedeeld. Dus ook even niet mij de maat lezen.
7 Nov 2021
jaap
En zoals we allemaal weten (toch?), kun je als verdragsgerechtigde altijd een beroep doen op zorg in NL. Ook WLZ, zelfs zonder eigen risico.
https://www.fanf.fr/zorg-naar-keuze-in-nederland-voor-verdragsgerec...
7 Nov 2021
Overleden
Theodora Besse
Dat jullie niet dood- en doodziek worden van je eigen gekissebis en welles-nietes-spelletjes.
De vraag van Gerard luidde: "Aangifte de Belastingdienst en het CAK, wie kan ons hiermee helpen?" en dan hebben jullie het over studeren in België, de Toeslagenwet en wat dies meer zij. Alles wordt er bij gesleept. om maar je gelijk te halen. Gerard stelde een simpele vraag en daar wordt nu al 10 pagina's over doorgeouwehoerd, echt niet normaal.
Weten jullie dan echt niet van stoppen?
7 Nov 2021
Theodor Strauss
Veel dank Theodora Besse voor uw zeer gepaste opmerking.
7 Nov 2021
Janny O.
Misschien is het wel fijn als Gerard ook aan gegeven zou hebben dat hij iets aan de eerste opmerkingen gehad heeft. Dat deed hij jammer genoeg niet.
7 Nov 2021