Hartje zomer. De chambres d'hôtes exploitanten hebben hun drukste tijd van het jaar en helemaal geen tijd om ook maar ergens anders aan te denken. Dit is de tijd van het jaar dat in de hoofden van heel veel toeristen, bezoekers aan Frankrijk, het plannetje rijpt voor een eigen chambres d'hôtes. Voor mij is dit een rustige tijd, nu eerst even op vakantie en dan barsten de vragen weer los in september. Bij een zoektochtje op internet, struikelde ik over dit overzichtelijke artikeltje. De moeite van lezen voor iedereen die geïnteresseerd is in chambres d'hôtes: http://www.accueillir-magazine.com/boite-a-outils-pour-chambres-d-hotes/outils-pour-chambres-d-hotes/chiffres-cle-chambres-hotes.html
Dit is een goede tijd om de vijf belangrijkste fabels van chambres d'hôtes (cdh) eens op te schrijven. Let wel, dit zijn de vijf belangrijkste fabels die ik zie. U ziet er mogelijk meer. Of andere.
1. Er zijn al teveel chambres d'hôtes in Frankrijk! Hou er nou eens mee op om dit te promoten. Het artikel hierboven heeft het over 70.000 officiële maisons d'hôtes met gemiddeld 2,8 kamers, dus een kleine 200.000 cdh-kamers beschikbaar in Frankrijk. ik denk dat dat een onderschatting is. Er zijn nog heel veel niet-gedeclareerde cdh's. 300.000 lijkt mij een redelijk getal. Ja de markt is verzadigd, maar er is meer dan voldoende ruimte in de markt voor nieuwe, enthousiaste exploitanten die moderne marketingtechnieken begrijpen, sociale media weten te gebruiken en in staat zijn heel goed doelgroepen te kiezen. Dus laat ze maar komen, al die goede exploitanten. Die drukken vervolgens iedereen uit de markt, die het niet begrepen is, die bij het service-niveau of de kamerinrichting van vijftien jaar geleden is blijven hangen, maar vooral van de exploitanten die vinden dat het ieder ander hun schuld is dat het slecht gaat, maar nooit van hun zelf. Dit komt de toeristen alleen maar ten goede!
2. Een chambres d'hôtes in Frankrijk heeft een bezettingsgraad van 110 nachten/jaar. Onzin, het gemiddelde van alle bezettingsgraden van alle regio's in Frankrijk is 110 nachten/jaar. Er is geen enkele garantie dat u dat haalt. Het gaat nooit vanzelf. Er zijn cdh's die de 30 nachten nog niet halen. Er zijn er die meer dan 200 nachten vol zitten. Haalt u de 110 nachten niet? Eigen schuld! Nee, het ligt niet aan de markt, niet aan de moderne toerist, niet aan uw locatie, het ligt alleen maar aan uzelf. U heeft de boot gemist, u bent niet of niet meer geschikt voor dit vak.
3. Chambres d'hôtes op het platteland doen het het beste. Cdh-gasten zoeken rust en ruimte en uitzicht. Tot nu toe verzamelde de INSEE statistieken over bezettingsgraden per regio, vaak ook per departement en in sommige departementen met heel verschillend landschap (bv met een kuststrook) soms in delen van departementen. Voor het eerst is er voor enkele departementen een onderzoek gedaan naar verschillen tussen platteland en steden (definitie van een 'stad' in deze studie: 30.000 inwoners of meer). Conclusie: in de steden is de bezettingsgraad gemiddeld 50% hoger dan op het platteland. Er zijn dus te weinig cdh's in de steden en/of er zijn er teveel op het platteland. Dit was nog maar een onderzoek van 1 jaar (gebaseerd op cijfers uit 2013). Het is te vroeg om van een trend te spreken, maar ik denk dat de beste kansen voor nieuwe cdh-exploitanten liggen in de steden en stadjes en juist niet op het verlaten platteland.
4. CHD's moeten het vooral hebben van gasten die terugkeren. Exploitanten die dat geloven gaan zeer zware tijden tegemoet. De terugkeerpercentages van toeristen in de kleine toeristische accommodaties nemen al enkele jaren af. Met dramatische cijfers. Van gemiddeld 39% van alle geboekte nachten in 2005 tot nog maar 18% van alle geboekte nachten in 2013 (laatst beschikbare analyse). Exploitanten die op hun lauweren rusten vanwege al hun fijne, o zo tevreden terugkerende gasten, gaan het niet redden. Er moet fors veel marketing gedaan worden om gemiddelde bezettingsgraden te halen of meer!
5. Je moet proberen zoveel mogelijk doelgroepen te bedienen. Ik heb hier geen bewijs bij, noch statistieken over, maar ik heb hier wel heel erg van overtuigd: Hoe kleiner de doelgroep, hoe hoger de bezettingsgraad!
Er is veel veranderd in de Chambres d'hôtes wereld in de laatste 5-10 jaar. ik heb voor de aardigheid nog eens mijn eerste Chambres d'hôtes cursus (november 2007!) te voorschijn gehaald. Sindsdien zijn zeker enkele regels aangepast. Sommige zaken (zoals de table d'hôtes) zijn totaal veranderd qua wetgeving, maar de allergrootste verschillen tussen de cursus die ik in 2007 gaf en die ik komende november weer geef (2-daagse Chamres d'hôtes & Gîtesverhuurcursus in Delft) is de marketing. In de huidige wereld van bnb, booking.com en sociale media lijkt de marketing in bijna niets meer op die van 2007. Maar 1 zin staat al 8 jaar lang in mijn cursusmap: Marteting begint rond Kerst...en houdt nooit op!
Wim
Overleden
Carin Schonhage
Mooi stukje weer Wim en helemaal waar. CdH vooral in het hoogseizoen, maar het werk stopt nooit!
28 Jul 2015
bram geene
Beste Wim,
Wat goed dat ik nu eens lees wat ik eigenlijk al wist. Ik heb het niemand horen zeggen, niemand durfde dat? Wilde het weten? Zelf heb ik geen cdh maar vrienden hier wel. Zelf had ik wel plannen maar ga ze niet meer verwezenlijken met als reden juist wat jij nu omschrijft. In het gunstigste geval is er een heel klein stukje van de grote taart over en daar moet je dan slaaf van worden en hard voor ploeteren? Nee toch maar liever niet. Een vriend hier met cdh heeft eindelijk een website en dacht dat het nu wel beter zou gaan. Hij is niet te vinden op het hele internet, alleen als je gericht zoekt. Dat schiet dus ook niet op. Hij is helemaal netjes ingericht, alles voor elkaar maar in een stijl van mijn oma en opa. Marketing, doelgroeponderzoek, allemaal termen die hij niet kent. Nu zou ik dat zelf wel beter doen, ik zie het en besef het maar toch durf ik het niet aan. Ik zie het om me heen, dromen die in duigen vallen, gewoon om het geld gaat het, geen verdiensten, mensen moeten er een baantje bij zoeken om rond te komen. En dan lijkt mij dat 2015 nog erger is dan ooit.
Bedankt Wim voor eindelijk eens de waarheid,
bram.
28 Jul 2015
Overleden
Susan
hetzelfde met de gites , altijd eraan blijven werken nieuwe foto's en presentatie , gelukkig heb ik voor mijn eigen gite , weer voor 2016 een aardige bezetting van terugkerende vaste gasten die hier al 5 of 6 jaar komen sommige voor de 2e keer en anderen die weer na een paar jaar terug komen maar ja het is een gite hé.
voor de rest van (mijn huizen) komen de boekingen meestal binnen net na de zomer en voor november. rond kerst is het de laatste jaren stiller, en dan weer in het voorjaar.
en allemaal à la campagne .
28 Jul 2015
Wim van Teeffelen
@Simon: er is zeker een ontwikkeling naar grotere diversiteit: zowel naar hele luxe all-inclusive accomodaties, maar ook naar simpele goedkope accomodaties. Allemaal aangepast op de wensen van -daar is-ie-weer, zeer goed omschreven doelgroepen. Echter één ding: in de wet staat dat chambres d'hôtes altijd met ontbijt is, al is er door de wetgever geen definitie van 'ontbijt' bij gegeven...
Wim
28 Jul 2015
Overleden
Susan
ik zat er even over na te denken een low budget cdh , sobere kleine kamers, douches en toiletten op de gang , oke alleen ontbijt geen th wat krijg je dan? net als op een camping zelf gaan ze BBQ in de tuin overal flessen bier vol of leeg, peuken met andere woorden rotzooi om maar niet te speken van geluidsoverlast. en jij mag het opruimen en dat alles voor een lage prijs .Simon ik zou zeggen veel geluk er mee.
28 Jul 2015
Overleden
Susan
haha dat geloof je toch zelf niet ,wel eens op een camping geweest afd jongeren?
goed opgeleide, niet zuipende ( zijn jou woorden) en niet rokende (jonge) mensen ,contradictio in terminis
28 Jul 2015
Lucie Schagen
Heel interessant om te lezen Wim, Ik heb dit jaar de marketing ontdekt en het loopt als een trein. Als we allemaal zo werken vissen we desondanks weer met zijn allen in dezelfde Vijver en wordt het weer heel dun!
Ik hoor van buren , in Oostenrijk gelogeerd voor 1 nacht met ontbijt `a 19 euro, dat is toch zeker 2 uur werk , dus nog geen 10 euro per uur en dan minus water, electriciteit en ontbijt! Hoe is dit nog te doen?
Zelf had ik een jong stel: kunnen we om 11 uur ontbijten? twee keer per dag onder de douche en hebben allebei op twee snikhete, drukkende dagen nog een bad vol laten lopen.Hoe haal je dat in je hoofd? Nederlanders! je neemt het ervan want het is gratis.
Hier verdien je toch niks aan en werkt je doodmoe.
28 Jul 2015
Overleden
Boudewijn Bolderheij
Mag ik één vraag stellen ? Ik ga uit van de door jou genoemde cijfers.
Een CdH heeft een gemiddelde bezetting van 110 nachten en heeft ook gemiddeld 2,8 kamers.
De gemiddelde bezetting per kamer is dus 110 : 2,8 = 39 nachten, net geen 6 weken ?
28 Jul 2015
Overleden
Susan
Simon heb jij een cdh?
28 Jul 2015
Wim van Teeffelen
@Boudewijn,
Het spijt me, dat heb ik dan niet goed verwoord. De gemiddelde bezettingsgraad van een cdh is 110 nachten per jaar per kamer (voor HEEL Frankrijk, grote regionale verschillen!!!). Een gemiddelde maison d'hôtes heeft in Frankrijk 2,8 kamers, dus behaalt 308 nachten/jaar. Een gemiddelde exploitant die 5 kamers exploiteert zou dus 550 nachten per jaar verkopen in totaal.
Wim
28 Jul 2015
Lucie Schagen
.H`e, Jurgen is dat nou nodig? (interpunctie mislukt..)
En Simon, niks uitdaging volgens mij moet je het gewoon leuk vinden mensen te ontmoeten en voor ze klaar te staan, verdienen ermee is volgens mij een van de fabels.
28 Jul 2015
Overleden
Susan
Dank je Lucie ach ik trek me daar niet veel van aan hoor ,je hebt nu eenmaal van die mannen jammer.
28 Jul 2015
El Burro Català
28 Jul 2015
Overleden
Boudewijn Bolderheij
Gemiddelde bezetting per KAMER 110 nachten.
De meeste CdH's zijn á la campagne, daar is buiten het seizoen niets te doen.
Dus die CdH's zijn open van juni t/m september en halen allemaal een bezettingsgraad van 100%.
Een fabeltje.
We rekken het seizoen een beetje op mei ( kan nog ) t/m oktober ( echt niet )
en komen toch nog aan een bezettingsgraad van 60% !!
Tja, als dat waar zou zijn, dan begrijp ik dat de halve wereld een Chambre d'Hôtes wil beginnen.
Maar volens mij is dit het allerbelangrijkste fabeltje.
28 Jul 2015
Overleden
Boudewijn Bolderheij
28 Jul 2015
Overleden
Susan
tjonge tjonge wat een gekrakeel van sommige heren nou ja heren?
BB er zijn sommige cdh die s'winters wel gasten hebben of iets organiseren voor een groep maar in het algeemen begint het seizoen in mei
ik heb in mijn gite wel gasten in april maar voor een spec prijs en in oktober altijd vrienden( ja heren dat leest U goed ) dus voor mij is het jaar oké
28 Jul 2015
Wim van Teeffelen
@Boudewijn,
110 nachten/kamer/jaar als gemiddelde voor alle cdh's in Frankrijk is wat de INSEE rapporteert. Ik zou niet durven beweren dat de INSEE (misschien wel een van de beste statistische bureaus ter wereld) fabels verkoopt. Overigens houdt de INSEE ook rekening met zwarte kamerverhuur: de gerapporteerde gemiddelde bezettingsgraad in Frankrijk is slechts 90 nachten per kamer per jaar, maar de daadwerkelijke bezetting dus 110, aldus de INSEE.
Er zijn dus sterke aanwijzingen dat de bezettingsgraad in de steden beduidend hoger ligt dan in op het platteland en hij ligt zeker hoger in de bergen (met een winterseizoen) en aan het strand. Kijk je naar de gemiddelde bezettingsgraad van gemiddeld toeristische departementen zonder strand en grote steden zoals de Aveyron (98 nachten per jaar), Haute-Loire (100 nachten per jaar) of Ardennes (95 per jaar), dan durf ik wel te stellen dat er op het platteland (geen stad, geen strand, geen winterseizoen) om en nabij 95 nachten per jaar wordt gehaald. Dat is dus het GEMIDDELDE. Ik ken meerdere cdh's, op het platteland in voor toeristen onbekende departementen, die aanzienlijk hoger uitkomen!
Kijk je naar de verdeling over het jaar dan zie je deze gemiddelden: nagenoeg volledig bezet in juli-augustus (anders doe je echt wat verkeerd!), dus 55 nachten per kamer voor deze 2 maanden + 30 nachten in voor- en naseizoen (mei, juni, sept) + 10 nachten bij elkaar gesprokkeld in de rest van het jaar (Paas- of Kerst-arrangementje, herfstvakantie, schilder- of schrijfweekje, etc.).
Wim
28 Jul 2015
Henri Bik
Het laatste punt van Wim lijkt mij het belangrijkste: Definieer je doelgroep, richt je marketing op die doelgroep en biedt de door die doelgroep gewenste prestatie. Een algemene waarheid in de verkoop, maar in mijn regio zie ik dat de mensen die dat doen met hun CdH en gites veel succes hebben en een hoge bezettingsgraad realiseren tegen mooie prijzen.
Essentieel is dat je affiniteit hebt met je doelgroep en begrijpt wat ze willen ervaren. Hoe strakker je je doelgroep omlijnt hoe meer ze gelijkgestemden bij je zullen vinden en dat scoort.
Een mooi voorbeeld is een CdH in the middle of nowhere, maar wel aan een looproute naar Santiago de Compostella, een hit.!
28 Jul 2015
Henri Bik
Theodora brengt een ander element in de discussie: hoeveel nachten wil je eigenlijk gasten hebben.? Theodora vind 2 per maand blijkbaar wel genoeg.
Dat herinnert mij aan de nacht die ik in een B&B in Brabant doorbracht, waarbij de gastvrouw klaagde dat ze doordat ze volgeboekt was zes bedden moest verschonen en dat was teveel van het goede. Mijn zuster heeft 7 jaar 'Vrienden van de Fiets' B&B geleverd, maar vond 3 nachten per maand wel genoeg gezelligheid bij het ontbijt. Zij weigerde dan ook een boeking als ze geen zin had.
Het is dus belangrijk dat je het zelf leuk blijft vinden en dat merken je gasten.
28 Jul 2015
Overleden
Susan
Theodora helemaal mee eens je doelgroep is belangrijk ik heb mijn kleine gite in een beschermd natuur gebied en totaal vrij gelegen dus men kan zwemmen en rondom het huisje lopen zoals men wilt , dus ik heb veel nudisten helemaal geweldig .
je website up to date houden en foto's tonen die gewoon laten zien hoe het is , hoe is het gelegen en wat is de vrijheid erom heen en dan krijg je goh het is nog mooier dan de site .
alleen nu met die hitte is het minder groen dan de foto's , ik dacht weleens oh jee , maar nee daar kijken de gasten niet zo naar, het is de stilte ,de natuur de rust enz en hoe je als gastvrouw zelf bent . al die mensen hebben volle banen werken zich 3x in de rondte , en dan zeg je kom in mijn wereld ik laat je zien dat het nog bestaat.
28 Jul 2015
Overleden
Boudewijn Bolderheij
Aan die lokatie, langs een wandelpad, zit een doelgroep vast.
28 Jul 2015
Wim van Teeffelen
@Boudewijn. Dat klopt: heel veel doelgroepen zijn lokatiegebonden (Mont Ventoux-fietsers, grotduikers, stadswandelaars en noem maar op). Maar er zijn ook veel doelgroepen die minder afhangen van een specifieke locatie. De truc is de doelgroep te kiezen die bij je past: Hoe kleiner de doelgroep, hoe hoger de bezettingsgraad (als een hoge bezettingsgraad je doel is)
Wim
28 Jul 2015
Lucie Schagen
Hoe kleiner de doelgroep, hoe hoger de bezettingsgraad, dit klinkt mij vreemd in de oren, niet logisch.
Als je bedoelt, hoe beter afgebakend, dan snap ik het beter.
28 Jul 2015
bram geene
Juist Wim, daarom heb ik mijn plekje speciaal voor alleen maar homofiele zeepaardjesliefhebbers die graag borduren.....
28 Jul 2015
bram geene
en druk dat ik het heb.....
28 Jul 2015
bram geene
in de wei met mollen, die hebben iets met elkaar die zeepaardjes en die mollen...
hoezo off topic?
28 Jul 2015
Wim van Teeffelen
@Lucie: Hoe kleiner de doelgroep, hoe beter identificeerbaar. Als je zelf tot de doelgroep behoort dan kun je met enthousiasme over het onderwerp praten. Je kent de tijdschriften die de doelgroep leest, de websites die ze bezoeken en dus ken je de weg om met ze in contact te komen. Niet alleen een advertentie in een tijdschrift voor de doelgroep, zelfs een interview.
Voorbeeld: een gedeelte van de Lot schijnt een van de mooiste grotduikplekken in Europa te zijn. Een enthousiaste grotduiker is precies daar een chambres d'hôtes begonnen. Hij trekt klanten het gehele jaar door en van over de hele wereld, want hij kent de grotten daar en hij weet precies wat grotduikers zoeken. Bovendien kan hij helpen met apparatuur. Zit dus zo ongeveer het hele jaar vol, bij een extreem kleine doelgroep, namelijk grotduikers.
Wim
28 Jul 2015
Wim van Teeffelen
28 Jul 2015
1
Peter Hootsen
Zo is het wel Wim!, uitstekend artikel vol met waarheden. En inderdaad MARKETING is het toverwoord. Wij doen er heel veel aan om onze chambre d'hôtes enz. vol te houden, dat lukt, maar het lijkt inderdaad of je er steeds meer voor moet doen. Een niet te vergeten belangrijk aspect is natuurlijk zeker ook GASTHEER-/VROUWSCHAP, hoe verzorg je je gasten, hoe ga je met ze om enz. Mooi vak maar inderdaad intensief. Never a dull moment en nooit op je lauweren rusten want daar word je voor gestraft.
29 Jul 2015
Overleden
Susan
Peter helemaal mee eens gastheerschap is heel belangrijk, al is de locatie nog zo mooi ,een vriendelijke gastv/hr volmaakt het verblijf.
29 Jul 2015
Wim van Teeffelen
Je hebt volkomen gelijk, Jardin!
29 Jul 2015
Overleden
Susan
Simon 18 uur geleden
Suzanne nee, ik ben ex-ondernemer met een hart voor het ondernemen en geïnteresseerd in de toekomst.
een ander kussen nemen en dan slaap je misschien beter.
29 Jul 2015
Overleden
Susan
Theodora prima ook ik ben o.a daardoor hier belasting plichtig en hoef ik niets af te dragen aan Ned. en ik vind het verhuren ook nog heel leuk.
29 Jul 2015
Wim van Teeffelen
Over het onderwerp gastheerschap: Dat is geen fabel. Uitmuntend gastheer/vrouw-schap is een allereerste vereiste voor deze business (ook als het slechts een leuke activiteit erbij is zonder winstoogmerk). In een eerdere discussie op deze site heb ik al eens geschreven dat naar mijn mening een gastheer zich op de allereerste plaats op de achtergrond houdt om zaken zo leuk mogelijk te maken voor hun gasten. Zelf zo bescheiden mogelijk zijn om gasten een zo groot mogelijke kans te geven een voor hen perfecte vakantie te beleven. Het staat buiten kijf dat niet elke gastheer dat begrepen heeft. Er zijn websites van chambres d'hôtes, waar het vooral lijkt te gaan om het ego van de gastheer. Ik vermoed dat dergelijke websites niet leiden tot hoger dan gemiddelde bezettingsgraden.
Wim
29 Jul 2015
Overleden
Susan
vanzelfsprekend , als het moet heb ik e-mailcontact met mijn gasten en als ze het zelf willen komen ze bij mij aan huis of in huis of samen een keer eten. verder altijd de gasten met rust laten
veel eerder opstaan, zwembad in orde maken en het terrein , planten wateren ,zo kan de dag beginnen ...........nu ...........nee kan niet waar zijn regen!!!!!!!
29 Jul 2015
Anneke Vos
Wij hadden al een (parttime) Ch.d'H. in ons Franse huis voor we definitief in Frankrijk gingen wonen. Op de emigratiebeurs hoorden we van de mogelijkheid om de ZIN bijdrage te vermijden, dat leek een leuk extraatje. Aangemeld dus bij de RSI/MSI toen we hier gingen wonen. Tot onze verbazing kregen we na verloop van tijd te horen dat we te weinig inkomsten zouden hebben (minimaal ongeveer €3000,- netto geloof ik) om bij de RSI/MSI ingeschreven te kunnen zijn. Het gaat om een appartement voor vier personen. Nu dus gewoon verzekerd bij de CPAM, en de bijdrage aan ZIN moeten we dus wel betalen. Jammer, we hadden begrepen dat het ook voor een micro-entrepris zou gelden.
Gelukkig hebben we veel plezier met ons onderneminkje!
29 Jul 2015
Overleden
Susan
ik hoop dat Theodora hier een antwoord op weet want ik snap het niet helemaal.
29 Jul 2015
Wim van Teeffelen
Ter voorkoming van teveel jargon waardoor deze discussie onleesbaar wordt: Als Anneke spreekt over RSI/MSI dan bedoelt ze waarschijnlijk de RSI, de Franse organisatie die de sociale lasten (en vaak ook belasting) voor de meeste kleine ondernemers incasseert in Frankrijk. De MSI is één van de commerciële aanbieders van aanvullende ziektekostenverzekeringen waar je voor kunt kiezen als ondernemer.
Ik begrijp de reactie van de RSI niet. Als je kiest voor een entreprise individuelle in het régime micro social/fiscal dan is er helemaal geen minimum omzet. Alleen als je acht kwartalen op een rij helemaal geen omzet zou hebben, dan wordt je uit het systeem gegooid. Mogelijk dat de MSI een minimaal inkomen eist, dat weet ik niet (ik ken de polisvoorwaarden van dit bedrijf niet). Zonde van de CPAM-inschrijving en daarmee de Nederlandse inhoudingen....
Wim
29 Jul 2015
Overleden
Susan
oh Wim bedankt voor je antwoord.
29 Jul 2015
Overleden
Boudewijn Bolderheij
Wat een perfekt gastheer-/gastvrouwschap is,
bepaald uitsluitend en alleen de gast die het heeft ondergaan.
En die geeft in een terug-kom-percentage daarover zijn oordeel.
29 Jul 2015
Wim van Teeffelen
@Boudewijn. Dat is correct, maar zie mijn mythe numero 4. Het perfecte gastheerschap moet ook al af te lezen zijn aan de website, om zo nieuwe gasten te verwelkomen.
@Theodora/Anneke. Ik vrees inderdaad ook dat Anneke als gepensioneerde is geregistreerd met een parttime auto-entrepreneur inschrijving daarnaast en dus de CPAM. Zoals ik al schreef: zonde van al die Nederlandse inhoudingen!
29 Jul 2015
Anneke Vos
Het lijkt me zinnig als we nog eens naar de Chambre du Commerce en naar de RSI gaan om het opnieuw te proberen!
29 Jul 2015
Rob
Ik heb toch wel enige bedenkingen bij de woorden van Wim, maar zeker ook bij de reacties. Daarom deze aanvullingen:
Bij fabel 1: "Dus laat ze maar komen, al die goede exploitanten. Die drukken vervolgens iedereen uit de markt, die het niet begrepen is, die bij het service-niveau of de kamerinrichting van vijftien jaar geleden is blijven hangen". Dit kan wel waar zijn Wim maar ik denk dat er een hoop Fransen die nog een aantal jaar moeten doen met hun "papi/mami" inrichting moeten doen woest worden als ze dit lezen!
Fabel2: "U heeft de boot gemist, u bent niet of niet meer geschikt voor dit vak". Dat is kort door de bocht, er kan van alles aan de hand zijn waardoor de boekingen terug lopen. Denk bv. maar eens aan de nieuw te bouwen eolienneparken e.d. of simpelweg gewoon huizenbouw om je heen, of een andere reden waarom jóuw huis minder interessant wordt.
Fabel 3: Mee eens, maar ik denk dat hier meer moderne AirBnB gastenverblijven nodig zijn, dat is wat anders dan CdH op het platteland.
Fabel 4: "Exploitanten die op hun lauweren rusten vanwege al hun fijne, o zo tevreden terugkerende gasten, gaan het niet redden". Alsof er één eigenaar zou zijn die niet blij is met elke nieuwe (gast) boeking. Ook bij 39% terugkomende geboekte nachten blijft er 61% over om hard voor te werken dus niets "lauweren rusten"!
Fabel 5: "Maar 1 zin staat al 8 jaar lang in mijn cursusmap: Marteting begint rond Kerst...en houdt nooit op!" Marketing begint elke dag, zelfs op de dagen dat je druk bent en vol zit, de beste marketing is de directe wanneer je gasten er zijn, zorg dat ze mond tot mond reclame gaan maken of een ander jaar weer terug komen.
Marketing buiten Europa is aan te bevelen. De nieuwe generatie reist n.l. de hele wereld over.
29 Jul 2015
bram geene
Mijn zeepaardjes keren ieder jaar terug......
29 Jul 2015
bram geene
Klopt, een zo ernstige droge discussie kan wel wat humor door heen is mijn mening. Maar wil je me serieus?
Er is een risico aan het specialiseren op een doelgroep. Is het blijvend of is het mode? De vraag verandert in de loop der tijd. Het ene moment ben je helemaal okee met safaritenten en even later kun je met zo een ouwe glampingtoestand niet aankomen hoor. Geef je schildercursussen een moment later is dat helemaal passee. Geef je kookcursussen, wijncursus, zeepaardjescursus, ( sorry), even later moet het weer wat anders zijn. Ben je up to date met mooie spullen. mooie keuken, moet het weer low-budget worden.
29 Jul 2015
Overleden
Susan
ja en kritisch blijven kijken , vernieuwen , onderhouden , bijhouden binnen en buiten enz ik heb toch voor mijn huisje 2 ** gekregen.
29 Jul 2015
Rob
Suzanne, 2 van de 6 sterren is niet zo veel toch?
29 Jul 2015
Overleden
Susan
haha ja hoor heel blij mee.kijk maar op mijn site !
29 Jul 2015