Hallo,
Wij willen definitief verhuizen (emigreren) naar Frankrijk en daarnaast wil ik deels blijven werken als ZZP'er in Nederland. We willen dan ook op maximaal 1 uur rij afstand van een vliegveld gaan wonen, bijv, Toulouse.
Is zoiets mogelijk en zijn er hier ook leden die hetzelfde doen?
Groet, Nick
Wim van Teeffelen
Met het vinden van een huis nabij een vliegveld kan ik je niet helpen. Maar de rest is gemakkelijk. Je kunt niet als ZZP-er in Frankrijk in privé belasting betalen en in Nederland als ondernemer. Er is dus een keuze: in Nederland van de eenmanszaak een BV maken of de Nederlandse ZZP-inschrijving opheffen en in Frankrijk iets vergelijkbaars inschrijven (kan vaak met exact dezelfde naam).
In het eerste geval ben je in dienst van je BV, betaal je loonbelasting in NL en sociale lasten in Frankrijk. In het tweede geval kun je gewoon vanuit je Franse bedrijfje factureren aan Nederlandse klanten en betaal je zowel belasting als sociale lasten in Frankrijk. Het hangt van de omzet af, maar als je het hebt over 'deels blijven werken in NL' dan is de kans heel groot dat de tweede oplossing verreweg het voordeligst is. Afhankelijk van het soort klanten is het bovendien waarschijnlijk mogelijk om die klanten tegen het verlegde TVA-tarief (=0%) te factureren.
Kortom, dit allemaal organiseren is niet zo heel ingewikkeld (al hangt dat wel van je specifieke bedrijfsactiviteit af). Dus je kunt je concentreren op het vinden van een huis. Er zijn veel meer Franse steden met rechtstreekse vluchten naar NL, behalve Toulouse...
Wim
14 Mrt 2016
Matty Willigenburg
14 Mrt 2016
Rob van Schijndel
Hallo Nick,
Ik ben het niet eens met Wim van Teeffelen. Je kunt mijns inziens best een Franse woonplaats hebben en een Nederlandse eenmanszaak. Zolang je maar daadwerkelijk de arbeid verricht in Nederland. Dus als je een schildersbedrijf hebt, en je schildert de Nederlandse kozijnen en in Frankrijk geniet je van de zon, dan is het geen probleem. Je bent dan sociaal verzekerd in Nederland (want dat is het werkland). Je betaalt inkomstenbelasting in Nederland over de winst uit onderneming. Als je ook andere inkomsten hebt, zoals rente inkomsten, betaal je daarover belasting in Frankrijk. Je dient in Frankrijk sowieso een aangifte inkomstenbelasting in te dienen, omdat je daar dan woonachtig bent. In die aangifte moet je ook de Nederlandse winst uit onderneming opgeven, maar dan ook aangeven dat je daarover reeds in Nedeland belasting betaald. Dan is over dat stuk inkomen niet nogmaals belasting verschuldigd.
Momenteel te druk om nieuwe cliënten aan te nemen, hopelijk heb je iets aan bovenstaande uitleg.
14 Mrt 2016
Evert van der Weide
Rob, jou uitleg lijkt mij heel aannemelijk dat arbeid wordt belast in het land waar het verricht wordt. Ik heb zelf ooit in Duitsland gewerkt voor een Nederlands bedrijf die aldaar projecten aan nam en dan is het een andere zaak. In dienst in Nederland en werken in Duitsland.
14 Mrt 2016
Peter A. Schrage
Onderschrijf volledig Rob z'n uitleg. De situatie zijn dezelfde als werken als in het "grenswerk" verkeer.
14 Mrt 2016
Evert van der Weide
Dan bedoel jij werken voor een Duits bedrijf Peter. Heb ik ook ooit gedaan. Verdiende goed.
Daar het hier ZZP werk lijkt te betreffen voor een Nederlands bedrijf wordt het aldaar belast, als de ZZP-er aldaar is geregistreerd.
14 Mrt 2016
Peter A. Schrage
@Evert.....ok...maar belasting en soc verz. waren /verschuldigd in het werkland. Als de zzp-er uitsluitend in bv NL werkt en woont in LDF dan is hetgeen Rob uitlegde van toepassing. Is ook logisch want de kosten van de zzp-er komen ten laste van de Nederlandse onderneming. NL heeft dan het recht om de opbrengst van de zzp-er te "belasten".
14 Mrt 2016
Nick
ALlen,
Leuk de betrokkenheid en de adviezen ook zo snel. Zelf zag ik dat er gewoon lijnvluchten zijn van Toulouse naar Amsterdam en vv.
Mijn Freelancewerkzaamheden betreffen ICT-consultancywerkzaamheden en dit kan ik heel goed (deels) uitvoeren in Nederland en ook deels op afstand.
Mijn idee was ook om mijn eenmanszaak in Nederland te laten bestaan en van daaruit te werken. Grote uitdaging is natuurlijk het reizen, maar nu reis ik ook 4 uur per dag en 4x per week.
Welk vliegvelden in Zuid-Frankrijk hebben eigenlijk goede lijnverbindingen?
Ik lees van Matty dat Marseille dit ook heeft.
Groet, Nick
14 Mrt 2016
Evert van der Weide
Er zijn nog vliegvelden in Nancy en Lyon.
14 Mrt 2016
clasien van driel
14 Mrt 2016
Harry van Wees
Er zijn nog meer vlieg mogelijkheden. Nice en Hyeres Toulon hebben allebei vliegvelden waarop vanuit Nederland en Belgie gevlogen wordt. Hyeres voor sommige maatschappijen enkel in de zomer. Vertrekpunten kunnen zijn Schiphol, Rotterdam en Eindhoven.En voor Belgie b.v. Charleroi. Van de week was Nice-Rtd, slechts 19 euro. Tijd: een uur en veertig minuten.
TGV, Stations in Aix en Pr., Marseille, Draguignan en Nice.
14 Mrt 2016
jaap
zie hier alle lowcost airlines bestemmingen
https://www.lowcostairlines.nl/frankrijk/
14 Mrt 2016
jaap
Ik mis in de discussie tussen Rob en Wim nog de 6 maanden regel. Overigens staat alles alleraardigst verwoord op de site van onze onvolprezen EU:
http://europa.eu/youreurope/citizens/work/taxes/income-taxes-abroad...!lightbox-uid-0
14 Mrt 2016
Wim van Teeffelen
Rob en ik zijn het hier al jaren over oneens, maar dat geeft niet. Als Nick in Nederland als ondernemer blijft ingeschreven hoe komt hij dan in Frankrijk aan een ziektekostenverzekering? Als Nick's inkomen als part-time ICT consultant onder de €32.900/jaar ligt kan hij als Franse ondernemer kiezen voor de micro-entreprise en zal hij aanzienlijk minder gaan betalen aan sociale lasten + belasting, dan wanneer hij in NL blijft ingeschreven als ondernemer.
Wim
14 Mrt 2016
Rob van Schijndel
Tja, dat klopt Wim. Dat zijn we al jaren niet eens met elkaar. En dat is vreemd, want ik heb het al een paar keer duidelijk uitgelegd (haha).
Iemand die alleen in Nederland werkt (bij een ICT'er die ook in Frankrijk werkt, is het wat complexer) is in Nederland sociaal verzekerd en heeft recht op de Nederlandse basisverzekering. En met een E106 formulier kan hij dan ook een carte vitale bemachtigen.
14 Mrt 2016
Wim van Teeffelen
En ik heb het klaarblijkelijk nog altijd niet goed uitgelegd ;-)
Als je permanent in Frankrijk woont en je hebt een Nederlandse ziektekostenverzekering waar je regelmatig gebruik van maakt, dan gaat dat leiden tot vragen. In theorie is het allemaal mogelijk, maar in de dagelijkse praktijk kun je er last van hebben dat je als Frans ingezetene met een buitenlandse verzekering rond loopt. Daar komt nog bij: deze fijne Nederlandse verzekering blijft aanzienlijk meer kosten, dan een RSI-verzekering voor Franse ZZP-ers.
Wim
14 Mrt 2016
Rob van Schijndel
In de situatie die ik heb geschetst (Franse woonplaats, werk uitsluitend in Nederland dmv Nederlandse eenmanszaak) is het geen enkel probleem voor de Nederlandse ziektekostenverzekeraar. En voor de CPAM evenmin.
Anders is het natuurlijk als je fulltime in Frankrijk verblijft, genietend van je pensioen, terwijl je nog in Nederland ingeschreven staat. Dan kan de Nederlandse ziektekostenverzekeraar vragen gaan stellen.
Over wat de goedkoopste optie is: dat is sterk afhankelijk van de omzet en kosten.
Groet, Rob
14 Mrt 2016
Nick
Mooi te lezen dat er zoveel reacties en ook zoveel adviezen zijn. Ik ben hier goed mee geholpen.Het geeft ook nog eens een bevestiging van wat ik zelf heb gelezen. Nu op zoek naar een leuk huis......
14 Mrt 2016
Nol Janssen
Er zijn twee oplossingen gegeven ; een van Wim( niet die van de B.V) en een van Rob.
Wim gaat er m.i. vanuit dat dat "deels" grotendeels in Frankrijk zal zijn en bij Robs oplossing betekent "deels" grotendeels in Nl. Dit bracht me op de volgende gedachte:
1. Ga emigreren en kies voor de oplossing van Rob! ( je hoeft zakelijk niets te veranderen en je kunt zonder risico ieder moment weer terug naar NL. Je moet dan wel grotendeels je werk in NL verrichten.
Na enige tijd ( een of twee jaar ), als je het vele reizen een beetje beu bent en "deels" grotendeels in Frankrijk is geworden, dan kies je alsnog voor de oplossing van Wim!
Ik wilde je deze gedachte niet onthouden.
Veel succes,
Gegroet Nol
14 Mrt 2016
Rob van Schijndel
Heel wat vliegvelden voorbij zien komen. Girona is ook een optie. Dan ben je binnen een uur in het zuidelijkste puntje van Frankrijk, dan ben je helemaal een bofkont.
Groeten vanuit het Zuiden!
14 Mrt 2016
Wim van Teeffelen
Nog een gedachte: Ik weet niet hoe oud Nick is, maar als hij in NL blijft werken en dus een Nederlandse ziektekostenverzekering houdt die via de CPAM in Frankrijk wordt afgewikkeld is hij niet alleen nu duurder uit dan een ziektekostenverzekering van de RSI (uitgaande van een micro-entreprise), die hij krijgt als hij in Frankrijk ZZP-er wordt, maar bij zijn pensioen wordt hij dan automatisch verdragsgerechtigde. Wat zal leiden tot een forse korting op zijn Nederlandse pensioenuitkering. Dat gaat niet gebeuren als hij bij de RSI is verzekerd.
Wim
14 Mrt 2016
Nick
Halo Nol,
Dank ook voor jouw duidelijke uitleg.
Als dit doorgaat gaan we eerst voor optie 1.
14 Mrt 2016
Nick
Ik ben niet van plan tot in den treure (in Nederland) te blijven werken :-)
14 Mrt 2016
Rob van Schijndel
Normaal ben ik het met Wim eens. Ik zie nog al eens berichten verschijnen dat de bijdrageplicht voorkomen dient te worden. Maar dat hoeft zeker niet altijd financieel aantrekkelijk te zijn (dankzij de heffingskortingen, zorgtoeslag en maximale grondslagen in Nederland). Bovendien is het ook niet erg om geen contact te hebben met de RSI in Frankrijk.
14 Mrt 2016
edith janzen
Wil je in NL ZZP er zijn, dan moet je er ook een woonadres hebben. De KvK van Arnhem wil nog wel eens mensen inschrijven, die niet in NL wonen, maar dat was enkele jaren terug.
14 Mrt 2016
Wim van Teeffelen
Normaal ben ik het met Rob eens, maar af en toe een meningsverschil moet kunnen. Natuurlijk hangt het hele financiële plaatje af van de omstandigheden van de persoon, met name inkomen en vermogen buiten het bedrijf om. Toch hou ik vol dat voor de meesten een inschrijving als ZZP-er in Frankrijk (dus ziektekostenverzekering via RSI) goedkoper uitpakt dan een inschrijving als ZZP-er in NL, maar woonachtig in Frankrijk (met een Nederlandse ziektekostenverzekering die via de CPAM wordt afgewikkeld).
Wim
14 Mrt 2016