Hallo,
Ik was vandaag bij de opticien omdat ik een nieuwe bril wil. Nu was mij al opgevallen dat ik in Frankrijk alleen dure en vooral heel lege brillenwinkels zie. Geen Hans Anders met een leuke aanbieding, zal ik maar zeggen.
Eenmaal binnen werd mij verteld dat ik alleen een bril kan laten aanmeten als ik een briefje van de oogarts heb. Dat vond ik nogal verbazingwekkend.
Mijn twee vragen aan jullie zijn:
Het is niet mogelijk in Nederland een bril aan te schaffen voor mij, omdat ik de reis daarheen niet kan maken en er dus niet meer kom.
Alvast bedankt voor de tips!
anneke19
Volgens mij klopt het dat het alleen met een recept van de oogarts kan. Na 2 jaar lenzen ( weeklenzen) te hebben aangeschaft bij een opticien hier, kreeg ik ook al de mededeling dat ik een recept moest hebben, want dat ze niet oneindig nieuwe lenzen meegaven.
Wat ik nu doe is: bij mijn oude opticien in NL lenzen telefonisch bestellen en die sturen ze dan op. alsnog gaat de rekening naar de mutuelle en die betalen me terug. Ook heb ik dit gedaan (met mijn "oude" opticien in NL, met een zonnebril op sterkte en een "autorijbril".
Zij zoeken dan een goedkoop montuurtje voor me uit en dat is tot nu toe goed bevallen.
Maar ja dan moet je in NL wel een opticien hebben die je glazensterkte in zijn archief heeft staan.
24 Mrt 2016
Overleden
Carin Schonhage
Het klopt inderdaad, recept van de oogarts is nodig. Ik ben bij de opticien van de Leclerc keten geweest, die hebben leuke en niet al te dure monturen.
24 Mrt 2016
Ruud Vermunt
Zonder recept van een oogarts inderdaad geen bril. Maar zo'n recept blijft bij mijn weten 2 jaar geldig. Dus 2 jaar nadien zou je nogmaals een bril met dezelfde glazen kunnen kopen. De wachttijd bij de oogartsen kan flink oplopen. Heb bij Lyon ruim 6 maanden moeten wachten en bij Bordeaux "maar" bijna 2 maanden. Dat is overigens inmiddels wel een aantal jaren geleden.
24 Mrt 2016
Mieke V.
Klopt, eerst langs de oogarts en met een beetje geluk ben je na 4 maanden wachttijd aan de beurt. De Générale d'Optique is een budgetvriendelijke keten en - dat is mijn persoonlijke mening - je wordt er goed geholpen. En zo zullen er in iedere regio nog wel andere zijn die voor schappelijke prijzen brillen verkopen.
De oogartsen hebben hier een monopolie en dat willen ze zo houden. Eigenlijk hetzelfde als dat je alleen maar bij de apotheek paracetamol kunt kopen en niet zoals in Nederland, bij Kruidvat of Etos enz.
24 Mrt 2016
Theo Tarn
Ik ben net als Harrie ook met een verwijsbriefje van de huisarts naar de opticien gegaan, die de meting heeft gedaan. Ik had op dat moment echter een kapotte bril en dringend een nieuwe nodig. Weet niet of het bij minder urgente gevallen ook op deze manier is toegestaan.
24 Mrt 2016
carla de rond
Ik reageer op de reactie van Anneke. Betaalt de mutuelle in Frankrijk een rekening van een bril/lenzen die in Nederland is aangeschaft?
24 Mrt 2016
Overleden
Susan
of ordonance bij oogarts en het wordt dan vergoed of bij de opticien zonder ordonance en het wordt niet vergoed.
hier lange wachttijden bij oogartsen in Agen dus devis vragen bij De Générale d'Optique is een budgetvriendelijke keten, ja dat is waar.
hier
24 Mrt 2016
Danielle Monnier
Er bestaat een "nieuwe" keten, die zo goedkoop zijn brillen verkoopt, dat je voor de prijs niet via een oogarts zou hoeven gaan.... alleen zitten die in grote steden, zoals Parijs!
https://www.lunettespourtous.com/site/index/
24 Mrt 2016
Overleden
Susan
Danielle dat wordt vanuit hier een beetje duur brilletje.
24 Mrt 2016
edith janzen
De bekende ketens (specsafers, h.anders etc) beginnen steeds vaker dépendances in Fr. Eerst in Parijs natuurlijk, maar in grotere plaatsen, en ook zuidelijker, begint het door te dringen. Ik ga doorgaans in NL naar de opticien, als ik toch daar ben, als het klaar is, sturen ze hem op naar Fr. Alles bij elkaar nog altijd goedkoper dan hier, mutuelle ook meegerekend. Wachtijd bij oogarts is niet nodig in Fr, als je een goede huisarts hebt, kan zij(hij) met een oogarts een afspraak regelen binnen enkele dagen. Als je zelf gegevens hebt, of zelf kunt meten, op internet zijn er vele aanbieders van complete brillen (met bestelde glazen daarin).
24 Mrt 2016
Peter A. Schrage
hier in onze regio (Caen) recept oogarts nodig....(diverse opticien geprobeerd, maar geen enkele bereid noch dat ze de apparatuur hebben, om te -kunnen- meten)...wachttijd oogarts lang.
Aanschaf 2 brillen een "normale"en een zonnebril laatste ook op sterkte met varie-vocale glazen. Kosten alles samen € 125,- (brillen+ glazen)..via Leclerc Optique...De opticien zorgde voor de declaraties bij de CPAM en de mutuelle. Zeer tevreden en uitstekende service. Kosten hangen uiteraard af van het hebben van een mutuelle en/of het niveau van de verzekeringsvoorwaarden. Mutuelle keert uit op basis van accoord CPAM.
24 Mrt 2016
Overleden
Susan
je kan zo naar een oogarts zonder ordonance van de huisarts en dan meet die je ogen en dan met ordonance naar de opticien maar de wachttijden zijn hier heeeel lang door gebrek aan oogartsen
dus.... wat is wijsheid als je kippig de weg op gaat.
24 Mrt 2016
lien grahame
Omdat ik regelmatig mijn bril laat slingeren of er op ga zitten, bestel ik voortaan hele goedkope brillen bij brillen24.nl. Je moet dan wel de sterkte van de glazen weten en het duurt ongeveer 3 weken. Ze hebben ook een Franse website maar daar zijn de brillen €10 duurder. Via de Nederlandse site sturen ze de brillen ook naar Frankrijk.
24 Mrt 2016
joke vloemans
ik was op mijn bril gaan zitten en heb de glazen in een ander montuur laten zetten, dat kostte me € 10,--. Dus voor € 39,-- heb ik nu twee brillen. Geen merkmontuur, maar dat hoeft ook niet voor mij. Het duurt één week voor je hem hebt.
24 Mrt 2016
Overleden
Susan
mijn bril voor de pc hebben ze bij Generale d'optique 29 euro prima gemeten en ik kan er heel goed doorzien nu is weer die aanbieding kijken wat het gaat kosten voor verzien bij auto rijden
ik vond ze heel goed met het meten zeer precies .
24 Mrt 2016
Overleden
Susan
Ja je hebt natuurlijk volkomen gelijk.
24 Mrt 2016
carla de rond
Ik vraag mij eigenlijk af welke mutuelle een bril vergoedt die in Nederland is aangeschaft.
24 Mrt 2016
leroux
neem altijd eerst contact op met je "mutuelle" voordat je een brillenzaak instapt - ze vergoeden niet altijd de brillenzaken op het "zelfde" niveau (spreek uit ervaring - het beste zijn de "opticiens mutualistes"
24 Mrt 2016
Jeannette
Nou MF, ben je er een beetje uit?
Het probleem in Frankrijk is dat er te weinig oogartsen worden opgeleid waardoor de wachtlijsten behoorlijk oplopen. Dit kende Nederland ook in de jaren 80, en toen heeft men een opticien opleiding in het leven geroepen. Opticiens kunnen in Nederland nu dus oogmetingen doen, oogdruk meten en nog meer onderzoek verrichten. Daarom gaan de meeste mensen in Nederland alleen naar een oogarts als er echt een probleem is, dat vaak door de opticien wordt ontdekt. Afijn, Frankrijk heeft dit niet, oogartsen verzetten zich ook tegen het opleiden van opticiens, en de brillendrager heeft daar last van.
De tip die ik gelezen heb van de oogarts is een goede; heb je nog de gegevens van je brillenglazen dan kan de oogarts een recept uitschrijven waarmee je een bril kunt kopen.
Overigens kan je elke opticien kiezen die je wilt, wél is het zo dat mutuelles vaak contracten hebben gesloten met opticiens waardoor je soms wat meer vergoeding krijgt bij die opticiens. Je hoeft de keuze van je mutuelle dus niet te volgen.
het is wel verstandig om ook een afspraak te maken met een oogarts, zit je eenmaal ergens in het systeem dan kun je daar ook op korte termijn terecht. In mijn regio zijn wachttijden van meer dan een jaar heel gewoon!
Dus voor nu is de gang naar een huisarts dé oplossing, (weet je de sterkte niet meer vraag het je opticien in NL) op de langere termijn is de oogarts onvermijdelijk, er zijn toch echt controles die belangrijk zijn en die de opticien in Nederland voor je deed.
Overigens koop ik mijn lenzen gewoon online, mijn ervaring is dat dit de helft goedkoper is! Ik betaal voor zachte lenzen mét allerlei optische afwijkingen en speciale bolling 150 per jaar, in Nederland was dat meer dan 350 per jaar via mijn opticien.
Mijn mutuelle vergoed de lenzen niet, wel een bril, zeg maar voor iets meer dan de helft.
Succes ermee!
24 Mrt 2016
Jeannette
La Colline:nee de huisarts meet niets, dat kan hij ook niet. Maar omdat hij arts is mag hij wel een recept voor brillenglazen uitschrijven, logisch toch ;-)). de meeste huisartsen kennen het probleem en dus is dat meestal geen probleem. Een recept dus, geen doorverwijzing.
24 Mrt 2016
ineke blom
Ik heb dure glazen! De aanvullende verzekering vergoed maar een klein deel van die glazen. Dus ik heb besloten geen aanvullende verzekering te nemen voor mijn bril, want die centen kan ik net zo goed opzij zetten voor de nieuwe bril. En dan heb ik ook geen probleem dus mbt recepten etc. Mijn opticien meet of mijn oogafwijking veranderd is en ik kan er weer even tegen. Mijn echtgenoot had onlangs in twee jaar tijd een enorme achteruitgang. Toch maar even naar de oogartszei de opticien. Het zou beginnende staar kunnen zijn. Dus het is m.i. niet zo dat de opticien niet kan meten, het is zo dat de verzekering problemen geeft. Maar mischien zie ik iets over het hoofd?
24 Mrt 2016
Jeannette
Inderdaad Ineke is het zo dat een enkele opticien wel kan meten, maar ze mogen eigenlijk in Frankrijk geen glazen voorschrijven. De meeste doen het dan ook niet en kunnen het niet, ze kunnen wel de sterkte van je bestaande glazen doormeten. In Nederland zou een opticien die beginnende staar kunnen zien en je dan doorsturen. Deze opticien heeft alleen maar een vermoeden op basis van ervaring. Snap je het verschil? De opticien in Nl meet de oogdruk, kijkt ín het oog, dat kan de opticien in Fr niet, hij heeft de apparatuur niet en mag die ook niet kopen of gebruiken.
Je hebt gelijk met de mutuelle, de vergoedingen bij hoge sterktes of bijkomende afwijkingen zijn minimaal, die premie kun je beter in je zak houden.
24 Mrt 2016
MF
Wauw, wat een overweldigend aantal reacties... Dat had ik niet verwacht! Bedankt iedereen :)
Ik draag al een tijd geen bril meer, maar wil er toch weer een voor autorijden e.d. Ik zie op zich ook wel prima zonder, dus het is meer om alles wat scherper te krijgen op afstand en als ik moe ben. Ik doe het dan ook het liefst zonder allerlei gedoe met wachtlijsten van oogartsen enzo. Ik heb overigens ook geen mutuelle, dus voor mij maakt het niet of het vergoed wordt of niet.
Mijn oude sterkte klopt niet meer. Ik heb nog wel oude brillen maar die zijn of te sterk of te zwak. Een nieuwe meting is dus wel welkom.
Jammer dat de opticiens dat hier niet kunnen zoals in Nederland. Ik kreeg van een vriendin een tip voor een opticien in de buurt waar ik zonder ordonance terecht zou kunnen. Hopelijk slaag ik daar.
Nogmaals bedankt allemaal!
24 Mrt 2016
Jeannette
Succes!
24 Mrt 2016
ineke blom
Een andere keer met spoed wel naar de oogarts (doorverwezen door de generalist en meteen aan de beurt) Daar idd; alle toeters en bellen met oogbaldruk en weet ik veel, maar dat was nadat ik een beschadiging opgelopen dacht te hebben!
Mij zie je niet meer bij de oogarts voor een simpele contrôle.
24 Mrt 2016
Edith
www.hansanders.fr
24 Mrt 2016
Jeannette
Edith, in de FAQ:
Les lentilles sont considérées comme un dispositif médical nécessitant une ordonnance de moins d’un an. Vous devez donc consulter votre Ophtalmologiste tous les ans afin de renouveler vos lentilles.
Dus, Hans Anders kan in Frankrijk óók geen oogmetingen doen.
24 Mrt 2016
Victor
Je kan overal een bril kopen zonder een oogarts te raadplegen, zowel in NL als in FR. Alleen als je de kosten vergoed wil hebben moet je een recept van de oogarts hebben.
24 Mrt 2016
MF
Hallo Victor,
Dat is niet wat men bij de opticien tegen mij zei... Zij konden mij geen bril aanmeten zonder ordonance.
Raar maar waar!
24 Mrt 2016
clasien van driel
24 Mrt 2016