Om onroerend goed in Frankrijk te laten vererven volgens Nederlands erfrecht, is het belangrijk om een testament volgens NL erfrecht te deponeren bij een Franse notaris. Ik heb laatst ook gehoord dat een verklaring bij een Franse notaris deponeren dat bij overlijden het Nederlandse erfrecht toegepast dient te worden, ook voldoende is als je anders in een NL testament de standaard zou hebben toegepast (dus geen afwijkende bepalingen of uitsluitingen)
Weet iemand meer hierover en zo ja, wat voor verklaring dient er dan worden opgemaakt? Zijn er voorbeelden van?
Graag jullie mening!
Oscar de Pater
De bedoeling van de vraag is: ik heb naar NL maatstaven geen testament nodig, maar voor OG in FR is het van belang dat het Nederlandse erfrecht prevaleert! Dat kan je regelen met een internationaal testament, maar kan het inmiddels ook simpeler? (met het vastleggen van voorkeur voor het Nederlands erfrecht in Frankrijk)
"(39) Een rechtskeuze wordt uitdrukkelijk gedaan in een verklaring in de vorm van een uiterste wilsbeschikking of blijkt uit de bewoordingen van die beschikking. De rechtskeuze zou kunnen worden beschouwd uit een uiterste wilsbeschikking te blijken indien bijvoorbeeld de erflater daarin heeft verwezen naar bepaalde rechtsregels van de staat van zijn nationaliteit of dat recht anderszins heeft vermeld."
Maar een uiterste wilsbeschikking of testament kun je ook zelf geheel met de hand schrijven. Zo'n holographisch testament (testament olographe) kun je bij een notaris deponeren, tegen eenmalige betaling van een (gering) bedrag. Het testament olographe moet voor de geldigheid ervan wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Onder andere op deze website vind je de voorwaarden en een voorbeeld-testament in het Frans. Daar moet je dan nog aan toevoegen zoiets als: Je choisis explicitement que mon héritage soit gouverné par le droit néerlandais of woorden van gelijke strekking.
Zelf heb ik enkele maanden geleden een handgeschreven testament bij een notaris gedeponeerd. Ik heb dat eerst in het klad getypt met behulp van voorbeelden op internet. De franse notaris heeft het in een eerste afspraak samen met mij doorgenomen en waar nodig verbeterd. Vervolgens heb ik het definitieve testament met de hand geschreven, dat ze tijdens een tweede afspraak heeft gecontroleerd. Vervolgens kon ik het deponeren bij het secretariaat. Totale kosten (eenmalig): € 60.
De notaris meldt het testament vervolgens aan bij het centrale testamentenregister. Het kan dus nooit meer verloren gaan. Mijn erfgenamen heb ik op de hoogte gesteld en hun meegedeeld bij welke notaris mijn testament is gedeponeerd.
Monique Rombouts heeft mij destijds ook geadviseerd. Ik gaf de voorkeur aan een franse notaris, omdat ik in FR woon en twee van mijn drie kinderen ook. Uiteraard heb ik haar naderhand van het verloop van de procedure op de hoogte gesteld.
Ik zie dat Oscar in Amstelveen woont en dat het dus een tweede huis in Frankrijk betreft. Toch lijkt het me ook in zijn geval het handigste om de rechtskeuze in een holographisch testament vast te leggen bij een franse notaris. Dat voorkomt problemen ter plaatse waar het huis zich bevindt. Fransen spreken geen Nederlands en hoewel een holografisch testament in alle talen mag worden opgesteld, voorkomt het vertaalproblemen voor de erfgenamen.
PS Maar het kan uiteraard nooit kwaad om Monique Rombouts te raadplegen. Integendeel, ze is vriendelijk, zakelijk en deskundig, zowel in het NL als het FR erfrecht.
Er bestaat een Frans document, op te stellen door een Franse notaris,
waarin bepaald word dat het bezit van (al) het onroerend goed, gelegen in Frankrijk,
op het moment van overlijden van één van de partners over gaat naar de andere partner.
Dat document kostte, meen ik, € 600,-
Het is in feite wat “dubbel op” samen met het huidige Nederlandse erfrecht.
Pas op, het gaat uitsluitend over grond en stenen.
Dus niet over de inboedel.
Een Frans testament waarin je bepaald dat het je wens is
dat je erfenis naar Nederlands recht behandeld is inderdaad een koopje.
dank voor jullie bijdragen i.h.a.
@Theodora: ik zie niet hoe jij - inmiddels een Frans staatsburger, met de Franse nationaliteit, kan kiezen voor het Nederlandse erfrecht! Ji hebt toch gekozen voor Frankrijk met zijn voor- en nadelen? (zoals een verouderd erfrecht). Het zou toch vreemd zijn als iedereen kan opteren voor het erfrecht van een land (binnen Europa) wat hem/haar het meest bevalt?)
Oscar, hoe kom je erbij dat ik de franse nationaliteit heb? Ik ben nog steeds Nederlandse. Ik heb in mijn testament ook niet gekozen voor het NL recht. Ik heb jou enkel op de mogelijkheid gewezen van een handgeschreven testament, omdat de rechtskeuze in een testament moet worden gemaakt en een holographisch testament veel simpeler en veel goedkoper is dan wanneer de notaris een testament opmaakt.
Frea, je kunt de dubbele reactie weghalen door op het rode kruisje rechts naast je tweede reactie te klikken.
Het enige voorbeeld dat ik kan geven staat in de link die ik hierboven heb gegeven. Ik weet immers niet wat mensen in hun testament willen bepalen. Zelf heb ik het ook aan de hand van zo'n voorbeeld opgesteld, in zeer eenvoudige franse bewoordingen. Je veux que Pietjepuk aura ditendat. Als Pp het niet wil hebben gaat het naar Dinges enzovoort. Mijn reden voor een handgeschreven testament was een nogal ongebruikelijke: ik wilde mijn erfenis regelen in strijd met de wettelijke bepalingen. Een notaris zal dat (moeten) weigeren. Ik ga er echter van uit dat mijn erfgenamen mijn wensen zoals vastgelegd in het holographisch testament zullen respecteren. Zo niet, dan zullen ze een gerechtelijke procedure moeten aanspannen om het testament aan te vechten. Ik weet zeker dat ze dat niet zullen doen. In ieder geval zijn ze nu al op de hoogte van mijn wensen en ze zijn het ermee eens.
Mijn ervaring was dat de notaris tijdens ons gesprek de nodige verbeteringen in het getypte testament aanbracht, naar aanleiding van vragen die ze me stelde. Daarna kon ik het testament zelf met de hand uitschrijven. Of iedere franse notaris bereid is dit te doen, weet ik niet. Maar in het geval van Oscar is het nogal gemakkelijk, omdat hij alleen maar hoeft te verklaren dat hij wenst dat zijn nalatenschap wordt afgewikkeld volgens NL recht, inclusief het huis in Frankrijk.
Dank je, Theodora! Ik dacht nl. dat je je uit NL had uitgeschreven en een residence principale hebt in FR, vandaar...maar dat hoeft niet te betekenen dat je daarmee ook de nationaliteit van je woonland hebt aangenomen, of moest aannemen.....je hebt dus ook nog de Nederlandse nationaliteit, neem ik aan? (zonder verblijfplaats)
Sinds de invoering van de Europese erfrechtverordening (17-8-2015) is het voor Frans ingezetenen mogelijk om te kiezen voor het recht van hun nationaliteit, Nederlands erfrecht dus. Dit kan niet met een verklaring, maar met een testament. In Frankrijk is het mogelijk om inderdaad een met de hand geschreven testament te deponeren bij de Franse notaris en daarin een keuze te maken voor Nederlands recht. Het is dus uitdrukkelijk niet een verklaring, maar een testament dat aan vormvereisten onderhevig is. Let er wel op dat je het BASIS erfrecht krijgt van Nederland. En of dat voor iedereen DE oplossing is, waag ik te betwijfelen, zeker als het gaat om samenwoners met kinderen (die in het basis erfrecht niet van elkaar erven) of samengestelde gezinnen die de wens hebben om alle kinderen gelijk te behandelen (dat lukt niet in het basis erfrecht). Ook de fiscal afwikkeling verdient aandacht, aangezien een erfenis van een Frans ingezetene in Frankrijk belast wordt met successierecht. Een rechtskeuze voor Nederlands recht is een keuze voor het ERFrecht, niet voor FISCAAL recht. In veel gevallen zal dus een rechtskeuze alleen niet voldoende zijn en zal nadere invulling moeten worden gegeven aan de rechtskeuze. En dit kan alleen bij een Nederlandse notaris aangezien een Franse notaris geen inhoudelijke kennis heeft van het Nederlands erfrecht.
Goed dat je hebt gereageerd, Monique! Inderdaad spelen ook familiale omstandigheden een rol. Dat het in sommige situaties de voorkeur verdient om een NL en niet een FR notaris in de arm te nemen, ook wanneer het enkel om de rechtskeuze gaat, heb je hierboven glashelder uitgelegd.
We kennen de familiale omstandigheden van Oscar niet, maar hij kan nu zelf beslissen of hij zich tot een FR of een NL notaris wendt. Bedankt.
@Monique: het gaat er bij mij om dat het Nederlands erfrecht van toepassing wordt op mijn residence secondaire in FR, en daarna natuurlijk ook de financiële afwikkeling bij verkoop. Erfbelasting betalen in NL of in FR, maakt het veel uit?
Cornelis (Kees) Vonk
7 Okt 2017
Lucia
Wij hebben het bij een notaris in testament laten beschrijven. Willen geen risico's nemen.
7 Okt 2017
Oscar de Pater
7 Okt 2017
Overleden
Theodora Besse
Art. 39 van de Europese Erfrechtverordening is duidelijk:
"(39) Een rechtskeuze wordt uitdrukkelijk gedaan in een verklaring in de vorm van een uiterste wilsbeschikking of blijkt uit de bewoordingen van die beschikking. De rechtskeuze zou kunnen worden beschouwd uit een uiterste wilsbeschikking te blijken indien bijvoorbeeld de erflater daarin heeft verwezen naar bepaalde rechtsregels van de staat van zijn nationaliteit of dat recht anderszins heeft vermeld."
Ook in de voorlichting van de Rijksoverheid staat: "U moet uw keuze bij de notaris in een testament laten vastleggen."
Maar een uiterste wilsbeschikking of testament kun je ook zelf geheel met de hand schrijven. Zo'n holographisch testament (testament olographe) kun je bij een notaris deponeren, tegen eenmalige betaling van een (gering) bedrag. Het testament olographe moet voor de geldigheid ervan wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Onder andere op deze website vind je de voorwaarden en een voorbeeld-testament in het Frans. Daar moet je dan nog aan toevoegen zoiets als: Je choisis explicitement que mon héritage soit gouverné par le droit néerlandais of woorden van gelijke strekking.
Zelf heb ik enkele maanden geleden een handgeschreven testament bij een notaris gedeponeerd. Ik heb dat eerst in het klad getypt met behulp van voorbeelden op internet. De franse notaris heeft het in een eerste afspraak samen met mij doorgenomen en waar nodig verbeterd. Vervolgens heb ik het definitieve testament met de hand geschreven, dat ze tijdens een tweede afspraak heeft gecontroleerd. Vervolgens kon ik het deponeren bij het secretariaat. Totale kosten (eenmalig): € 60.
De notaris meldt het testament vervolgens aan bij het centrale testamentenregister. Het kan dus nooit meer verloren gaan. Mijn erfgenamen heb ik op de hoogte gesteld en hun meegedeeld bij welke notaris mijn testament is gedeponeerd.
8 Okt 2017
Overleden
Theodora Besse
Monique Rombouts heeft mij destijds ook geadviseerd. Ik gaf de voorkeur aan een franse notaris, omdat ik in FR woon en twee van mijn drie kinderen ook. Uiteraard heb ik haar naderhand van het verloop van de procedure op de hoogte gesteld.
Ik zie dat Oscar in Amstelveen woont en dat het dus een tweede huis in Frankrijk betreft. Toch lijkt het me ook in zijn geval het handigste om de rechtskeuze in een holographisch testament vast te leggen bij een franse notaris. Dat voorkomt problemen ter plaatse waar het huis zich bevindt. Fransen spreken geen Nederlands en hoewel een holografisch testament in alle talen mag worden opgesteld, voorkomt het vertaalproblemen voor de erfgenamen.
8 Okt 2017
Overleden
Theodora Besse
PS Maar het kan uiteraard nooit kwaad om Monique Rombouts te raadplegen. Integendeel, ze is vriendelijk, zakelijk en deskundig, zowel in het NL als het FR erfrecht.
8 Okt 2017
Overleden
Boudewijn Bolderheij
Voor degene die getrouwd zijn.
Er bestaat een Frans document, op te stellen door een Franse notaris,
waarin bepaald word dat het bezit van (al) het onroerend goed, gelegen in Frankrijk,
op het moment van overlijden van één van de partners over gaat naar de andere partner.
Dat document kostte, meen ik, € 600,-
Het is in feite wat “dubbel op” samen met het huidige Nederlandse erfrecht.
Pas op, het gaat uitsluitend over grond en stenen.
Dus niet over de inboedel.
Een Frans testament waarin je bepaald dat het je wens is
dat je erfenis naar Nederlands recht behandeld is inderdaad een koopje.
Boudewijn
8 Okt 2017
Oscar de Pater
@Theodora: ik zie niet hoe jij - inmiddels een Frans staatsburger, met de Franse nationaliteit, kan kiezen voor het Nederlandse erfrecht! Ji hebt toch gekozen voor Frankrijk met zijn voor- en nadelen? (zoals een verouderd erfrecht). Het zou toch vreemd zijn als iedereen kan opteren voor het erfrecht van een land (binnen Europa) wat hem/haar het meest bevalt?)
8 Okt 2017
Oscar de Pater
8 Okt 2017
Fre@
Wat een geweldige info heb je weer gegeven, Theodora! Klasse!
Ben ik erg onbescheiden als ik je vraag om een voorbeeld in het Frans, om te deponeren bij de FR notaris?
8 Okt 2017
Fre@
Wat een geweldige info heb je weer gegeven, Theodora! Klasse!
Ben ik erg onbescheiden als ik je vraag om een voorbeeld in het Frans, om te deponeren bij de FR notaris?
8 Okt 2017
Fre@
De site werkt nog niet zomlekker, merk ik. Nu dubbele reactie zichtbaar..... sorry!
8 Okt 2017
Overleden
Theodora Besse
Oscar, hoe kom je erbij dat ik de franse nationaliteit heb? Ik ben nog steeds Nederlandse. Ik heb in mijn testament ook niet gekozen voor het NL recht. Ik heb jou enkel op de mogelijkheid gewezen van een handgeschreven testament, omdat de rechtskeuze in een testament moet worden gemaakt en een holographisch testament veel simpeler en veel goedkoper is dan wanneer de notaris een testament opmaakt.
Frea, je kunt de dubbele reactie weghalen door op het rode kruisje rechts naast je tweede reactie te klikken.
Het enige voorbeeld dat ik kan geven staat in de link die ik hierboven heb gegeven. Ik weet immers niet wat mensen in hun testament willen bepalen. Zelf heb ik het ook aan de hand van zo'n voorbeeld opgesteld, in zeer eenvoudige franse bewoordingen. Je veux que Pietjepuk aura ditendat. Als Pp het niet wil hebben gaat het naar Dinges enzovoort. Mijn reden voor een handgeschreven testament was een nogal ongebruikelijke: ik wilde mijn erfenis regelen in strijd met de wettelijke bepalingen. Een notaris zal dat (moeten) weigeren. Ik ga er echter van uit dat mijn erfgenamen mijn wensen zoals vastgelegd in het holographisch testament zullen respecteren. Zo niet, dan zullen ze een gerechtelijke procedure moeten aanspannen om het testament aan te vechten. Ik weet zeker dat ze dat niet zullen doen. In ieder geval zijn ze nu al op de hoogte van mijn wensen en ze zijn het ermee eens.
Mijn ervaring was dat de notaris tijdens ons gesprek de nodige verbeteringen in het getypte testament aanbracht, naar aanleiding van vragen die ze me stelde. Daarna kon ik het testament zelf met de hand uitschrijven. Of iedere franse notaris bereid is dit te doen, weet ik niet. Maar in het geval van Oscar is het nogal gemakkelijk, omdat hij alleen maar hoeft te verklaren dat hij wenst dat zijn nalatenschap wordt afgewikkeld volgens NL recht, inclusief het huis in Frankrijk.
8 Okt 2017
Oscar de Pater
8 Okt 2017
Overleden
Theodora Besse
Oscar, wanneer ik je reactie lees schieten mij spontaan enkele gevleugelde woorden van Louis van Gaal te binnen... Of is dit een grap?
8 Okt 2017
Monique Rombouts
Sinds de invoering van de Europese erfrechtverordening (17-8-2015) is het voor Frans ingezetenen mogelijk om te kiezen voor het recht van hun nationaliteit, Nederlands erfrecht dus. Dit kan niet met een verklaring, maar met een testament. In Frankrijk is het mogelijk om inderdaad een met de hand geschreven testament te deponeren bij de Franse notaris en daarin een keuze te maken voor Nederlands recht. Het is dus uitdrukkelijk niet een verklaring, maar een testament dat aan vormvereisten onderhevig is. Let er wel op dat je het BASIS erfrecht krijgt van Nederland. En of dat voor iedereen DE oplossing is, waag ik te betwijfelen, zeker als het gaat om samenwoners met kinderen (die in het basis erfrecht niet van elkaar erven) of samengestelde gezinnen die de wens hebben om alle kinderen gelijk te behandelen (dat lukt niet in het basis erfrecht). Ook de fiscal afwikkeling verdient aandacht, aangezien een erfenis van een Frans ingezetene in Frankrijk belast wordt met successierecht. Een rechtskeuze voor Nederlands recht is een keuze voor het ERFrecht, niet voor FISCAAL recht. In veel gevallen zal dus een rechtskeuze alleen niet voldoende zijn en zal nadere invulling moeten worden gegeven aan de rechtskeuze. En dit kan alleen bij een Nederlandse notaris aangezien een Franse notaris geen inhoudelijke kennis heeft van het Nederlands erfrecht.
9 Okt 2017
Overleden
Theodora Besse
Goed dat je hebt gereageerd, Monique! Inderdaad spelen ook familiale omstandigheden een rol. Dat het in sommige situaties de voorkeur verdient om een NL en niet een FR notaris in de arm te nemen, ook wanneer het enkel om de rechtskeuze gaat, heb je hierboven glashelder uitgelegd.
We kennen de familiale omstandigheden van Oscar niet, maar hij kan nu zelf beslissen of hij zich tot een FR of een NL notaris wendt. Bedankt.
9 Okt 2017
Oscar de Pater
9 Okt 2017
Overleden
Theodora Besse
Dat zou ik ook het meest logische vinden, Jardin. Maar Monique schrijft dat hierboven niet.
9 Okt 2017