Hallo allemaal,
Sinds een aantal maanden heb ik (48), samen met mijn vrouw (46) en zoon (6), besloten eind 2018 te gaan emigreren naar Frankrijk. We hebben vele vakanties in Frankrijk doorgebracht en zijn “verliefd” geworden op dit land. We gaan wonen in de Charente of de Dordogne. Inmiddels hebben wij ons huis in Haaksbergen (Twente) te koop staan. Misschien zijn er op deze site geïnteresseerden? Tevens hebben we met een 8-tal verhuurders van woningen in de Charente en in de Dordogne gesproken. Hier gaan we in de mei- en zomervakantie kijken om een eerste goede indruk te krijgen. Graag willen we dan al een keuze maken welke woning we gaan huren voor de toekomst.
Ikzelf heb altijd een logistieke- en administratieve baan gehad, terwijl mijn vrouw een achtergrond in het onderwijs heeft. Ze heeft de PABO-opleiding in Groningen gedaan en heeft altijd in het onderwijs gewerkt. Ook heeft ze een achtergrond als pedagogisch medewerkster binnen de kinderopvang. Beiden hebben we altijd gedroomd en gehoopt te kunnen emigreren naar het buitenland. Wij hebben besloten nu de stap te maken. We zeggen beiden onze banen op en willen in Franrijk opnieuw beginnen.
Omdat ik een talenknobbel heb en ik in mijn werk hier veel meer gebruik van wil maken, altijd al in toerisme heb willen werken en van aardrijkskunde en geschiedenis houd, ben ik naarstig op zoek gegaan naar mogelijkheden in deze sector werk te vinden in Frankrijk. 2018 zal niet gaan lukken, maar 2019 zal ons jaar worden dat we in Frankijk echt willen integreren. Sinds een aantal maanden zijn we alle drie druk bezig de Franse taal onder de knie te krijgen. Dit middels privélessen. Al bijna 28 jaar heb ik, zowel administratieve, alsmede logistieke functies bekleed. Dit alles op MBO-niveau.
Ik ben geïnteresseerd geraakt in een functie binnen een grote camping. Als seizoenmedewerker binnen een grote camping zoals campingmedewerker algemeen, receptionist, hovenier, of winkelmedewerker in de Charente of de Dordogne, zijn functies die mij de kans bieden mij breder te kunnen ontwikkelen, zowel vaktechnisch als persoonlijk. Gezien mijn werkervaring en interesses kan ik deze werkzaamheden prima uitvoeren. Daarnaast zou het werken als gids een mooie optie voor mij zijn. Cultuur heeft mij ook altijd getrokken. Voor het volgen van eventuele opleidingen, cursussen en het krijgen van een goede begeleiding sta ik uiteraard open.
Naast het hebben van seizoenswerk, ga ik mijn vrouw helpen een eigen bedrijf op te starten in Frankrijk. Zij wil graag taalcursussen/taalbegeleiding (Engelse en Duitse taal) gaan geven aan mensen in de Dordogne of Charente. Een eigen website hiervoor maken etc. Met name is er in Frankrijk behoefte aan onderwijzers die les kunnen geven in de, met name, Engelse taal. Ook hierin kan en ga ik haar zeer zeker ondersteunen.
Onze vraag aan jullie is, kunnen jullie meedenken d.m.v. suggesties, opmerkingen, ideeën, wat onze mogelijkheden zijn? Of misschien is er iemand die iets concreets kan aangeven? Graag horen wij van jullie.
Alvast bedankt. We zijn benieuwd!
Groet,
Esther en Johnny
Pauline E. Berkhout-van Buuren
Goedemiddag Johnny, hebben jullie al een huis op het oog? Google anders eens naar Thierry Biguet. Een Fransman in Nederland die kopers/verkopers begeleid in hun aankoop/verkoop. Aanbeveling om met hem in zee te gaan, zo nodig. Hij behoedt je voor allerhande valkuilen. Steek in ieder geval eens je lichtje bij hem op :) Veel succes alle 3
7 Mrt 2018
jaap
@Pauline, zoals je kunt lezen gaat de familie Aarnink huren.
@Esther en Johnny, complimenten, jullie bereiden je (veel) beter voor dan gemiddeld, dit moet gaan lukken. Ik vermoed overigens dat de Dordogne/Lot meer (toeristische en ontplooiings) kansen biedt dan de Charente.
Succes !!
7 Mrt 2018
Henri Bik
Naar mijn smaak hanteren jullie de omgekeerde volgorde, ik zou
1. een baan zoeken in Frankrijk
2. die gevonden hebbende daar een huis huren
3. mijn baan in Nederland opzeggen
4. mijn huis in Nederland verkopen
Wat je nu doet is va banque spelen +
het maximale risico nemen zonder dat daar enig voordeel tegenover staat.
7 Mrt 2018
edith janzen
Eens met Henri Bik, je kunt evt al wel iets huren, desnoods een vakantiehuisje. Vind je daar in de regio geen job, is de huur zo weer beeindigd en kun je verkassen als je veel verder weg een job gevonden hebt. Je hebt dan in ieder geval een vaste stek vanwaar je e.e.a. kunt organiseren, ook formaliteiten als 'wonen' in Fr., bankrekening in Fr. openen etc. Voor een kind van 6 jaar is langere tijd een vaste plek weer wel nodig, i.v.m. school(vriendjes).
7 Mrt 2018
Filiz Atalay
Succes!
7 Mrt 2018
Lena
Helemaal eens met Henri! Voor banen kijk o.a. op glassdoor.fr en indeed.fr De meeste vacatures die net iets meer zijn dan 2 maanden animatie etc, worden in de winter/vroeg voorjaar geplaatst. Nu zou zoeken voor bijvoorbeeld 2018 al te laat zijn. Heb je eenmaal werk, dan heb je in ieder geval geen stress van financiele onzekerheid. Ook kun je via de Franse Open Universiteit Fun-Mooc cursussen Vivre en France volgen en op je interessegebieden evt. andere opleidingen zoeken. De werkeloosheid is hier hoog (de ww-uitkeringen zijn laag), dus zorg ook dat je goede extra's te bieden hebt zoals inderdaad je talen maar bij voorkeur nog meer.
Emigreren is al spannend genoeg en zeker met een klein kind dat ook moet wennen, Frans leren en naar een nieuwe school. Verdiep je ook in het onderwijs hier: de schoolsystemen, lesmethodes en omgang met de kinderen zijn hier wezenlijk anders dan in Nederland.
Eerst werk, dan huis. Overigens, zonder vaste inkomsten is het niet makkelijk/vrijwel onmogelijk een huis te huren. Alleen dat al pleit voor deze volgorde. En leuke huizen vind je altijd wel ergens, het is een land vól met leuke huizen.:-)
7 Mrt 2018
Lena
Tja Michael, met eigen kapitaal kun je ook een eind komen. Alleen wel lastig als je van daar uit meer dan een uur naar je uiteindelijke baan moet rijden. En uit ervaaring kan ik je vertellen dat je dat sloopt na een paar jaar. Met de lange franse werkdagen (lange lunchpauze) ben je maar zo 12u p/dag van huis en op campings wordt er vaak nog eens 2-3 uur pauze gehouden, zodat er eind van de dag ook nog personeelsbezetting is. Te korte pauze om op en neer te rijden en te lange werkdagen als je ook nog een eind van je werk af woont. (en je kind wil zien)
7 Mrt 2018
Lena
@michael: tuurlijk moeten ze voor hun geluk gaan en jij hebt het uitstekend gedaan. Overigens: regio Parijs is inderdaad een drama vwb verkeer. Maar mooi us het er zeker ook! Ik woon naast het grootste aaneengesloten natuurgebied van Frankrijk, volgens henzelf. Bossen van Rambouillet en het is hier prachtig. En te heuvelachtig voor de fiets ;-)
7 Mrt 2018
Lena
Mooi, Michael! Mijn huis staat bovenop een erg steile heuvel, echt een piek(je). Maar uiteraard niet die prachtige bergen op de achtergrond als bij jou. Ik zal morgen eens een mooi plaatje uitkiezen. :-)
7 Mrt 2018
Sequoia
Bittere Simon is er ook weer hoor....
Hoezo zou je met een jong kind geen nieuwe toekomst kunnen opbouwen in het prachtige Frankrijk? Ken genoeg jonge gezinnen dit precies dit aan het doen zijn op dit moment, en voor wie het onderwijs in Frankrijk uitermate goed bevalt.
Je doet telkens net alsof het hier een derde wereld land is, ga er zelf eens een tijdje wonen, voor mij en velen met mij is Frankrijk een ontzettend mooi rustig en comfortabel land om in te leven. Dat het voor jou zoveel beter is in Nederland is echt prima, maar respecteer ook eens dat er mensen zijn die andere keuzes in het leven willen en vooral ook durven nemen, en die zodoende nog eens iets zien van de wereld!
7 Mrt 2018
El Burro Català
Hoi Esther, Johnny en zoon,
Hartstikke leuk. Gefeliciteerd met de beslissing. Jullie hebben er als gezin duidelijk genoeg en goed over nagedacht. Jullie kunnen ons altijd raadplegen.
7 Mrt 2018
wilsam
Helemaal eens. Het is een cliché, maar des te meer waar: je krijgt alleen spijt van de dingen die je niet gedaan hebt. Dus, leef je droom in plaats van je leven te dromen. Veel succes!
Uit ervaring weet ik dat zes jaar een heerlijke leeftijd is om naar een ander land te verhuizen. Hij zal heel makkelijk de taal leren en nieuwe vriendjes maken.
7 Mrt 2018
wilsam
@Michael, ik dacht jij een webshop met handgemaakt keukengerei had. Doe je daar je campingwerk naast?
7 Mrt 2018
Jeroen van Oploo
Hi Johnny en Esther,
Ik denk dat hierboven al een heleboel nuttige tips zijn gegeven, waar jullie al veel aan kunnen hebben. Ik zou voornamelijk de veranderingen die jullie door gaan maken niet onderschatten, wij zelf zijn net opnieuw verhuist en de tijd (en energie) die het kost om te verhuizen, te settelen, alle administratieve dingen af te handelen is enorm groot!
Dit soort zaken zijn in Frankrijk vrij gecompliceerd, om bijvoorbeeld alleen al een bankrekening te openen heb je huisvesting nodig, je kunt geen huis te huren als je geen Franse bankrekening hebt, waar je dan weer die bankrekening en werk voor nodig hebt, maar voor werk heb je weer verschillende documenten nodig van de verzekering, die je alleen krijgt als je werk hebt et cetera (je snapt het cirkeltje)...
Mochten jullie daar de ruimte voor hebben zou ik proberen het zo goed mogelijk voor te bereiden, leer goed Frans spreken, huur eerst eens wat voordat je wat koopt, zoek eerst eens werk (lees je helemaal in op nederlanders.fr) enzovoort. Dit alles om niet al je geld op een paard te zetten, en zo lang mogelijk te kunnen genieten van dit avontuur!
8 Mrt 2018
Idzo Jansen
Na alle informatieve, opvoedkundige en andere goedbedoelde reacties op jullie aanstaand vertrek moest ik even denken aan een onlangs op deze pagina’s gevoerde discussie over de Nederlandse AOW.
Los van de technische aspecten rond deze “toekomstvoorziening” klonken in die discussie ook veel “ich habe es nicht gewusst”-kreten door.
Ik zou daarom deze jongelui allereerst een advies willen geven: benut de komende maanden vooral om in beeld te krijgen welke voorzieningen je bij jullie verhuizing naar La Douce achterlaten en lees vanaf vandaag ook elke dag de ervaringen van Medelanders in het Frankrijk.
Dat voorkomt grote teleurstellingen , zoals te lezen is op veel van deze pagina’s en soms te zien is in “Ik vertrek”-televisie series.
Want dit zijn niet de zaken waar je tijdens je vakanties aan denkt.
8 Mrt 2018
Idzo Jansen
@simon ik deed 2 (twee) suggesties.
8 Mrt 2018
Sequoia
@ Simon, een kritische blik is prima, je in zowat elk topic ongefundeerd negatief uitlaten over Frankrijk, daar zit niemand op te wachten!
8 Mrt 2018
Sequoia
Jij raadt deze mensen ten stelligste af om in Frankrijk te gaan wonen, want ze moeten aan de toekomst van hun kind denken. Zonder ook maar met 1 voorbeeld te komen waarom deze beste mensen dit beter niet kunnen doen....
Nu doe je ook nog net alsof Frankrijk zelfs niet in de top 200 van de VN voorkomt. Nederland staat inderdaad op de 7de plaats, Frankrijk op 21. klikkerdeklik
Zeker is de zorg in Nederland uitstekend, maar deze is ook onbetaalbaar aan het worden zeker in vergelijking met Frankrijk. Wij vinden de zorg in Frankrijk trouwens ook van een zeer hoog niveau!
Wij waren ook jonge nieuwkomers zonder baan, en zonder huis. Beiden waren zeer snel gevonden, als je wil werken dan hoef je als hoogopgeleide Nederlander echt niet zonder werk te zitten/komen hier, ruim voldoende mogelijkheden in alle sectors.
Wij kwamen voor de rust, de vriendelijke mensen, de natuur, en de mogelijkheid om een groot huis met veel grond te kopen voor de prijs van een tweekamerflat in Nederland. Dit hebben wij hier allemaal gevonden.
Zeker is het bureaucratisch maar met wat hulp is daar ook goed doorheen te komen , en dit traject is ook nog eens zeer goed voor je Frans!
Op jouw leeftijd zou ik er ook niet meer aan beginnen waarschijnlijk, de bejaardenhuizen zijn hier zeker niet zo luxe als in Nederland, maar voor ambitieuze jonge mensen is dit zeker wel een land waar je nog je dromen kunt waarmaken en waar het voor (jonge) kinderen erg prettig opgroeien is!
8 Mrt 2018
Ingrid de Eerste
Het allerbelangrijkste is de taal en niets anders. Uit ervaring weet ik dat het heel moeilijk is omdat in NL te leren. Een echte onderdompeling in een Franse omgeving is noodzakelijk. Spreek je nog onvoldoende Frans dan vind je geen werk. Je hebt geen wel omschreven professie zoals verpleegkundige, arts, ziekenverzorgende, rontgenlaborante, groepsleider, apotherkersassistente etc. In de Charente zal datniet gemakkelijk zijn. Wel, baantjes op Nederlandse campings maar daar leer je geen Frans. Probeer alle diplomas te vertalen en vooral te laten erkennen.
Jullie zoontje zal zonder problemen Frans leren en streeft jullie voorbij. Met zijn leeftijd zal het wel loslopen. Onderwijs is moeilijk hier. Geen enkele erkenning van NL diploma’s of ervaring.
Toch vind ik het geweldig wat jullie doen en zeker doorzetten. Als je niet al te gehecht bent aan familie en vrienden moet het lukken. Ikzelf werk en woon al 12 jaar in Zuid-West Frankrijk en keer nooit meer terug naar Nederland. Vragen etc zijn welkom. Je kunt altijd schrijven.
8 Mrt 2018
mw m.e.roosendaal-hessels
Waarom start je niet je eigen camping
oke Tigné is geen Dordogne maar de wijnen kunnen er zeker mee concurren en het gebied met kastelen is mooier
Hier word je ontvangen als gast bij een wij boer in de Bordeaux niet hoor.
Het weer is hier prima voor een camping
9 Mrt 2018
Sequoia
@ Simone, nou vooruit dan maar, blijkbaar weet je zelfs al niet meer wat je geschreven hebt dus daar komt ie nog een keer.......
Alleen de toekomst en de toekomstmogelijkheden van je kind (6 jaar) moeten leidend ( niet lijdend) zijn. Ik wist het wel, jullie tijd komt ooit nog en laat Frankrijk vooral een prachtig vakantieland blijven. Natuurlijk wil je dit niet horen en lezen ( en velen met jullie ook niet) maar de komende 15 jaren bepalen zijn of haar toekomst. Als je ècht wilt emigreren en kansen en uitdagingen aan wilt gaan zou ik kiezen voor Canada, Australië of Amerika . Maar Nederland us zo gek nog niet.
Daar zeg je toch duidelijk dat deze mensen beter niet naar Frankrijk kunnen gaan met een kind?
Ga jij maar op tv verhaaltjes af, zo'n lekkere dramaserie dat is representatief voor elke emigrant...echt wel
En nog even voor alle duidelijkheid, je hebt wel echt zelf in Frankrijk gewoond, of was dat weer een uit de duim gezogen "ik" verhaal net als je vorige en gaat het eigenlijk over een vriend/vriendin van je?
Ik heb geen problemen gehad met mijn emigratie, er is werk genoeg, goedkope woonruimte is er genoeg, iedereen is zeer behulpzaam, de levenskosten zijn een fractie van die in Nederland. Het enige waar je aan moet wennen is de bureaucratie, maar zelfs daarbij komt met geduld alles vanzelf goed!
Esther en Johnny lijken mij zeer goed op de hoogte van alles wat ze te wachten staat, dus ik zie echt niet waarom dit avontuur niet zou kunnen slagen.
9 Mrt 2018
Janny O.
@Sequoia, dat je het niet met Simon eens bent, dat is je goed recht, maar je één na laatste alinea komt wel erg over dat je niet echt kritisch bent. "werk genoeg", waarom dan zoveel werkelozen? "iedereen is zeer behulpzaam", dat kan in Frankrijk net zo goed of slecht uitvallen als in Nederland. "levenskosten zijn een fractie van in Nederland", knap, maar wij zijn zeker niet goedkoper uit. "goedkope woonruimte", dat is maar zeer plaatselijk, als het al klopt.
Daarnaast wil ik toch ook wel kwijt dat het onderwijssysteem in ieder geval niet bij onze kinderen gewerkt zou hebben. Daar hoeft niet een hele discussie over opgezet te worden, maar ik ben blij dat we toen in Nederland zaten.
Daarbij moeten Esther en Johnny zich ook realiseren dat in ieder geval de Dordogne nog steeds heel veel Engelsen herbergt, die ook taalcursussen kunnen en zullen geven. Dus of je daar zo maar je boterham mee kunt verdienen???
Maar er zijn door diverse mensen voldoende valkuilen benoemd, zodat Esther en Johnny zelf goed zullen kunnen bedenken of ze het wel of niet zullen moeten doen.
Janny
9 Mrt 2018
Sequoia
Wat is er volgens jou mis met het onderwijssysteem, wij hebben zelf geen kinderen maar gezinnen om ons heen zijn erg tevreden met de aandacht en manier van onderwijs op de Franse basisschool.
9 Mrt 2018