Hallo, ik heb deze lange draad met veel aandacht gevolgd omdat, ook ik, het allemaal niet zo duidelijk vind voor mensen zonder juridische achter grond. Mag ik jullie mijn recente geschiedenis met het CAK, de CPAM en het wel of niet verdrags rechtig zijn doorgeven ? Sedert 1983 Officiel uit Nederland vertrokken, hier altijd gewoond, gewerkt, belasting betaald en verplicht sociaal verzekerd kreeg ik op 3/5/17 een AOW uitkering voor de tijd die ik voor 1983 din Nederland heb gewerkt. Na drie maanden werd daar opeens 100 euro per maand op ingehouden.
Verdrags gerechtigd werd mij meegedeeld. Daar ben ik tegen in gegaan. Na 9 lange brieven over en weer, plus telefoontjes werd mijn bezwaarschrift gegrond. Ik kreeg teveel ingehouden geld terug. Mijn bezwaar was gegrond op het bewijs dat ik : in Frankrijk woon ( eigen huis ), inkomen heb ( verhuur van het grootste gedeelte van mijn huis) en belasting betaal. Taxe sur revenue foncieres ) Wat mij toen nog niet duidelijk was en nu wel, is dat deze "Tax" eigenlijk geen belasting is maar sociale zorgen kosten. Daar kwam ik pas achter na een bezoek aan het belasting kantoor. Daar werd het bedrag gespecificeerd, en bleek dat ik in feite een te laag jaarinkomen heb, om belastbaar te zijn maar wel via revenue micro foncieres sociale zorgen kosten betaal. Het woord IMPOT op het formulier is dus eigenlijk fout.
Inmiddels, op 30/4/2018 stuurde het CAK een formulier E 108 naar het CPAM in Nice ( internationale betrekkingen ) en die gooide mij met terugwerkende kracht ( 3/5/17 ) uit de verplichte sociale verzekering. Ik ontving een brief dd 18/6/18 " mon assurance a cesse " en ik moet alles terug betalen over 3/5/17 tot heden. Alleen een nieuw formulier E 121 van CAK kon dit recht zetten. CAK had daar geen zin in maar na veel pleiten ( ik moet een heup operatie ondergaan, afspraak al 3 keer afgezegd ) Stuurden ze dat formulier naar mij op met een begeleidend schrijven dat ik nu vanaf 4/5/18 weer verdragsbijdrage moet betalen. ( 100 euro over 370 AOW ). In diezelfde brief staat een hoofdstuk
" Al verzekerd in het buitenland ? Wij verzoeken U het formulier E 121 ook in te leveren als U al VERPLICHT verzekerd bent in uw woonland. Uw ziekenfonds kan op het formulier 121 uw bestaande verzekering bevestigen. Daarna vragen wij uw pensioenfonds(en) om de verdragsbijdrage niet meer in te houden. "
In dit formulier E 121 komt een zin voor onder 6.3;
" De kosten van de verstrekkingen die worden verleend in het land van de woonplaats komen te onzen ( WIE ?) lasten, tenzij de betrokkene in het bevoegde land woont. "
Die zin heb ik geprobeerd te vertalen in het Frans, want er zijn geen officiele vertalingen meer te vinden van dit formulier E 121. Is sedert 2016 vervangen door S 1. in Europa maar het CAK maakt nog steeds gebruik van dit formulier.
Ik denk dat, als het mogelijk zou zijn, het CAK en het CPAM Nice met elkaar te laten telefoneren ( frans, engels, nederlands) ze er misschien ooit uitkomen, maar waar blijf ik in deze idiote situatie ?
Ik ga natuurlijk weer officieel een bewaar schrift aan vragen maar ben op het moment 0% verzekerd en kan dus ook niet verder met de aanvraag voor een Mutuelle hier in Frankrijk, waarvoor ik via het ACS een cheque van 550 euro heb ontvangen via CPAM Toulon. Ik woon in de Var en ben nu 67 en drie maanden.
Alvast hartelijk dank als iemand de moeite wil nemen mijn relaas te begrijpen.
Vriendelijke groeten,
Thelma Hiskes
Als je sinds 1983 in Frankrijk hebt gewerkt en premies betaald, dan heb je toch ook recht op een Franse ouderdomsuitkering waar je Nederlandse rechten ook naartoe gaan en waardoor je direct ontheven bent van je 'verdragsrecht'?
Bedankt voor je antwoord Jako. Ja inderdaad, heb ik vanaf 1/1/2019 recht op een "retraite sociale " dat waarschijnlijk ongeveer 90 euro bedraagt en hopelijk als laatste redding een eind maakt aan deze situatie.
In Frankrijk heb ik eerst met mijn Nederlandse echtgenoot voor jaren gewerkt in een tweede huis beheer bedrijfje, niet met een loon maar wel verzekerd als epouse. Daarna weer jaren lang als conjoint in een "paysagiste entreprise" met mijn dan Engelse partner. Weer altijd verzekerd maar nooit gedeclareerd als betaalde medewerker. De Franse comptable zei niks en wij wisten niet beter.
Toen ik later alleen kwam te staan heb ik wel gedeclareerd gewerkt maar toen was het te laat. Ik zou nooit genoeg "trimestres bij elkaar krijgen. Maakt niet uit, ik red het best en doe nu vrijwilligers werk, maar een echte retraite zit er niet in
Ik heb 4 jaar enkele uren per week gewerkt, van 2009 t/m 2012. Ik ging in september 2016 met AOW en ik heb het pensioen wat betaalt werd via de cheque d'emploi aangevraagd en ontvangen. Het stelt helemaal niets voor (kan er niet van uit eten! haha) maar het betaald mijn CPAM verzekering! Sus niet meer via het CAK en ik heb alles netjes met werkende kracht terug gekregen van het SVB. Kun je niet controleren of er pensioen betaald is?
Bedankt Ada, dat is heel interessant ! Ik heb ook voor cheque d'empoi gewerkt, druiven en olijven geplukt en drie jaar als de kok in een creche.
Ook in een hotel, voor de Mairie en voor l'office de Tourisme o.a. Maar niet genoeg trimestre. Dus dat werk voor cheque d'empoi moet ik verder uitzoeken ...,
Met "deze lange draad" bedoelt Thelma dit onderwerp. Ze heeft daar de reactie geplaatst die ze nu als nieuw onderwerp opvoert.
Thelma, je haalt alles door elkaar. Was je in loondienst? Zo ja, dan heb je recht op een frans pensioen en op basis daarvan:
1. ben je verplicht verzekerd in Frankrijk, 2. word je niet verdragsgerechtigd, 3. heb je dus niets met het CAK of E121 te maken, 4. hoef je geen verdragsbijdrage te betalen en 5. heb je alleen van doen met de CPAM.
Dat heeft allemaal niets te maken met de taxe foncière of de impôts of wat dan ook, maar alleen met EU-recht. Je moet dus naar de CPAM in Nice en uitleggen dat je hier sinds 1983 in loondienst hebt gewerkt, een frans pensioen hebt en op basis daarvan verplicht verzekerd bent in Frankrijk. Je kunt je dus zonder problemen in een frans ziekenhuis laten opereren.
Maar als je net zo warrig te werk gaat als je hierboven schrijft, dan wordt het er voor de instanties bepaald niet gemakkelijker op. Hoewel ze eigenlijk wel moeite zouden moeten doen om de ingewikkelde toestand (die eigenlijk heel simpel is) te ontwarren. Omdat je er kennelijk helemaal niets van begrijpt zou je eigenlijk iemand in de arm moeten nemen om je zowel bij het CAK als bij de CPAM te begeleiden. Misschien dat iemand van Raad en Daad je wil helpen. In jouw regio is ook het Nederlandse Ondersteuningsfonds actief. Zij verlenen niet alleen financiële hulp, maar geven ook sociale ondersteuning. Want van wat ik hierboven lees krijg ik de indruk dat je uit wanhoop maar wat aanrommelt. Met alle misverstanden van dien.
Hierbij een site waar alle formulieren voor sociale zekerheid in het buitenland worden uitgelegd. In het geval van Thelma, geldt het formulier A1,aan te vragen bij de secu in Frankrijk, en dus zeker niet S1!
Volgens mij Louise (leuk weer van je te horen!), is A1 (E101) bedoeld voor zelfstandigen die in meer lidstaten een bedrijf uitoefenen.
Ik heb geen idee welk van de formulieren Thelma moet hebben, maar dat weten ze bij de CPAM wel. In ieder geval moet het CAK een E-108 formulier naar de CPAM sturen dat ze niet langer (en eigenlijk nooit) recht heeft (gehad) op zorg ten koste van Nederland.
Voor een (oud) overzicht (met uitgebreide toelichting) van alle E-formulieren van (destijds) het CVZ (die nu allemaal anders zijn geletterd en genummerd), zie hier.
Voor Nederlanders is het woord retraite soms verwarrend. Men denkt dan aan aanvullend pensioen. De bijdrage aan de cpam of msa is niet meer en minder dan je AOW. Alleen is het helaas geen volksverzekering en kun je in het basispensioen al vele gaten hebben. Nederland heeft een zeer ruim ouderdomspensioen waar je als niet werkende ook in aanmerking komt. Dit is de reden waarom in NL zoveel vrouwen part time werken, een luxe probleem In Frankrijk werken de meeste vrouwen voltijds en dan de rest nog thuis.
Hartelijk dank allemaal voor jullie tijd en moeite. Ja, ik heb vele nachten wakker gelegen over het feit dat ik onverzekerd rond loop, auto rijd enz.
Ik ben ook erg teleurgesteld in het CAK. Deze instantie weet donders goed dat ik vanaf 1983 in Frankrijk heb gewerkt en ( zo nu en dan) in loondienst ben geweest. In al die lange brieven is dat allemaal aan de orde gekomen. Dat bleek niet genoeg in hun ogen en daarom ben ik gaan uitzoeken wat ik NU, HEDEN eigenlijk betaal.
Toen ik uitvond dat ik in feite NU sociale zorgen lasten afdraag aan Frankrijk vond ik dat een belangrijk punt in mijn voordeel.
Morgen ochtend heb ik een Rendez Vous met een Dame die ik al eerder heb ontmoet op het bureau van het CPAM in Draguignan, mijn lokale "Caisse". Waarom ze mij in Nice uit de verzekering hebben gegooid na 35 jaren zonder problemen is mij een raadsel.
Ik zal nu al die E formulieren gaan bekijken, bedankt voor de link Theodora Besse.
Als er morgen geen positieve conclusie wordt bewerkstelligd zal ik contact opnemen met het Nederlands Ondersteuningsfonds
Goedemorgen, de discussie interressert mij ook, temeer omdat ik over een jaar of drie ook de AOW ga krijgen over ongeveer 12 jaar, en zeker geen verdrachtsgerechtigde wil worden. Omdat ik ook vanaf 1983 officieel in Frankrijk woon en gewerkt heb. Bovendien ben ik door de geboorte van mijn drie kinderen tot het eind van mijn leven bij de CPAM verzekerd (in ieder geval tot 2099!!)
In de link zie ik dus allerlei formulieren, waaronder de meest voor de hand liggende voor mij het A1 formulier is. Hiermee gaat de CPAM naar de CAK om te zeggen dat ik in Frankrijk ben verzekerd voor de zorg. Dat S1 formulier werkt andersom: je bent in Nederland zorgverzekerd en krijg de zorg in Frankrijk.
@Theodora, ik zie nergens in de link dat het A1 formulier bedrijfsgebonden is.
"U woont in een land van de EU (Europese Unie). U kunt kiezen. U kunt de AOW aanvragen bij de pensioeninstantie in het land waar u woont of in het land waar u het laatst verzekerd was. Wij adviseren u om uw AOW 6 maanden voor uw AOW-leeftijd aan te vragen in het land waar u woont."
Je moet dus je aow aanvragen in Frankrijk. De Nederlandse rechten worden omgezet naar Franse rechten en je krijgt je uitkering van de Franse instantie.
Wat je wél moet doen is er voor zorgen dat de Carsat (of jouw frans pensioenorganisme) de jaren in Nederland meetelt voor berekening van het aantal trimesters. Daarvoor moet je de Carsat aanschrijven, die op hun beurt je gegevens van de SVB in Nederland opvragen.
Dit is belangrijk voor de berekening van je franse pensioen!
Sorry Louise, iets later. Dinsdag is de uitgangsdag voor mij en mijn zomervriendinnen. Thuisgekomen heb ik het opnieuw opgezocht.
Ik had mijn wijsheid van een geval dat hier enige tijd geleden speelde. Een Nederlander, woonachtig in Frankrijk, had een bedrijf in Nederland, betaalde daar sociale lasten en oefende ook in Frankrijk bedrijfsactiviteiten uit. De NL autoriteiten hadden toen een A1 formulier afgegeven.
Ik zocht na jouw opmerking dat Thelma een A1 formulier nodig heeft daarom nogmaals formulier A1 op. Ik kwam op deze vlaamse website terecht. Daar staat onder meer:
"Wanneer je voor je werkzaamheden in een andere EU-lidstaat onder de Belgische sociale zekerheidswetgeving der zelfstandigen blijft vallen, levert de internationale dienst van het RSVZ het formulier A1 af.
Dit is onder meer het geval:
Wanneer je normaliter als zelfstandige werkzaamheden verricht in België en gedurende een periode van maximum 24 maanden werkzaamheden van gelijke aard gaat verrichten in een ander land;
Of wanneer je tegelijkertijd of afwisselend als zelfstandige werkzaamheden verricht in meer dan een EU-land en de Belgische wetgeving op jou van toepassing is;
Of wanneer je tegelijkertijd als loontrekkende werkzaam bent in België en werkzaamheden als zelfstandige verricht in een ander EU-land."
Het gaat in alle gevallen over arbeid als zelfstandige. Misschien moet Thelma ook een A1 formulier hebben, ik heb geen idee, maar zoals gezegd is het niet erg belangrijk, omdat de CPAM zonder twijfel weet welk formulier ze moeten gebruiken.
Overigens heeft Jako gelijk wat betreft de te bewandelen weg. In je woonland kun je, wanneer je er pensioen hebt opgebouwd, tegelijk met je franse pensioen heel goed NL AOW/pensioen aanvragen. Daarmee zouden heel veel moeilijkheden voor Thelma zijn voorkomen.
Louise, veel te laat zie ik dat de link een website voor zelfstandige ondernemers betreft! Oliedom van mij! Je hebt dus helemaal gelijk! Mijn excuses.
Ondertussen heb je ook al op Jako gereageerd. Kennelijk heb je alles al tot in de puntjes uitgezocht. Ik heb je opmerking genoteerd, want mijn oudste zoon is over 6,5 jaar al aan zijn franse pensioen toe. Bedankt! Blij dat je er weer bent!
Geldt er ook niet een criterium hoe lang men in het buitenland heeft gewoond. woonde/werkte men in het buitenland langer dan de tijd in Nederland, dan is men GEEN verdragsgerechtigde.
Nee, volgens mij niet. Wanneer je recht hebt op een frans pensioen (hoe klein ook), heb je recht op de franse basisverzekering. Je wordt (of bent) dan niet verdragsgerechtigd. Want EU-burgers kunnen in het algemeen slechts onder het sociale-verzekeringsstelsel van één lidstaat vallen. Die van het woonland gaat vóór.
De CPAM moet het S1 = in Nederland het E121 opsturen naar het Cak.
Daarmee geeft de CPAM aan het CAK aan dat je al verplicht verzekerd bent in Frankrijk en dat je dus geen verdragsgerechtigde wordt.
Dit zijn internationale Europese formulieren die voor alle landen van de EU hetzelfde zijn.
Geen paniek dus!
Inderdaad is er een probleem dat je eigenlijk nooit, of veel te weinig zelf loon hebt ontvangen en dus zelf geen sociale lasten hebt afgedragen, maar dat is gebeurd. Als je maar iets hebt aan pensioen, hoe klein ook, of net als Theodora nog steeds inkomsten hebt en dus sociale lasten afdraagt, hoe weinig ook, val je NIET onder het CAK en ben je NIET verdragsgerechtigde!
Sorry, ik zei dat nu wel heel stellig dat Frankrijk het S1 naar Nederland moet sturen, maar ik twijfel er nu aan of dit wel het S1 moet zijn. Hoe dan ook, Frankrijk moet verklaren dat jij onder hun stelsel valt, met welk formulier dan ook, dat moet de CPAM weten.
Overigens ben je hoe dan ook wel verzekerd, de vraag is allen waar en door wie!
een vertaling kan overigens zijn: "Les frais des prestations livrées dans le pays de résidence sont à notre charge, sauf si l'intéressé réside dans le pays compétent."
Daarbij is in dit geval notre= Nederland en "le pays compétent" in jouw geval Frankrijk.
Louise, ik ga over een jaar met pensioen en heb nu officieel mijn Nederlandse pensioen trimesters bij de franse CNAV bij laten schrijven. Eerst in Nederland aan gevraagd, formulier ingevuld, terug gekregen en opgestuurd naar mijn CNAV (regio Parijs) en sinds juni heb ik ze officieel er bij gekregen, zodat ik nu weet wanneer ik mijn pensioen aan zal vragen . En de verrassing was dat ik er ineens 26 trimesters erbij kreeg en nu heb ik een surcôte, die niet te verlozen is!
Nog even gekeken , maar ik heb het formulier E205 ingevuld, wat SVB Nederland mij had toe gezonden. Ingevuld, weer terug naar NL en daarna weer vanuit Nederland teruggekregen. Dit aan de CNAV van mijn regio gezonden (of de CARSAT voor de provincie) en daarna een formulier van Frankrijk , CNAV, die mij er dus officieel de AOW jaren bij mijn Franse pensioen heeft geteld( =26 trimesters)
Dat is goede praktische informatie, Marielle! Dankjewel. Je kunt door je AOW-opbouw in Nederland dus ook een teveel aan trimesters opbouwen. En krijg je dat teveel dan ook uitbetaald?
Dat zou plezierig zijn, want de AOW gaat momenteel 5 jaar later in dan het franse pensioen.
Hallo @Marielle, die stap heb ik inmiddels ook ondernomen, voor mij heeft de Carsat in Straatsburg alles opgevraagd, en de trimesters zijn er bij mij ook bijgeteld. Heb jij vanuit Nederland hiermee een DigiD gekregen? Want die zou ik graag willen hebben.
@Louise, ik heb geen digid en ook niet er bij gekregen. Ik weet ook niet of ik dat aan moet vragen voor mijn pensioen.
@Theodora, Ik ben op mijn 23ste naar Frankrijk gekomen als jong gediplomeerde verpleegkundige en hier gaan werken. Ik heb wat jaren niet gewerkt ivm de opvoeding van mijn kinderen. Ik kwam in Frankijk niet aan mijn volledige aantal trimesters en wilde doorwerken tot dat ik alles volledig krijg (dit is voor mij 66 jaar en 2 maanden). Na het aanvragen van mijn NL. AOW krijg ik er dus de 26 trimesters bij en heb ik nu al meer trimesters dan ik zou moeten hebben en omdat ik niet van de een op de andere dag weg wil van mijn werk, ga ik tot 1 oktober 2019 door en ben dan bijna 66. Onder tussen heb ik dus een surcôte en voor mij is dat ongeveer 200E per maand, omdat ik langer door heb gewerkt dan ik eigenlijk zou moeten. Altijd meegenomen! Vooral ook omdat ik mijn werk nog steeds met plezier doe.
Ik krijg wel iets later dan Oktober 2019 mijn AOW uitbetaald, nl. in juli 2020. Dat is niet veel zo ongeveer 100E. Ik maakte me wel eens wat zorgen omdat ik niet mijn aantal trimesters had en ook alleenstaande ben en uiteindelijk valt het nu reuze mee.
En dan over een jaar begint er een ander leven....Mar daar ben ik ook al druk mee bezig , want ik me ga dan als yogalerares installeren
@Marielle, dat is toch mooi meegenomen. Er zijn vast nog meer Nederlanders, die op deze manier te werk moeten gaan om de trimesters erbij te krijgen. Je krijgt ook nog wat extra trimesters in verband met het feit dat je kinderen hebt, maar dat zul je op je rélévé de carrière wel hebben gezien.
De DigiD code krijgen wij dus pas(jij hebt vast ook nooit een sofi-nummer gehad) op het moment dat de AOW wordt verstrekt. Dat is jammer want via die code kun je ook zien of je nog wat krijgt van een pensioentje uit het Nederlandse werkverleden.
En @Theodora dank je wel voor je aardige ontvangst ;)
Nu is het helemaal duidelijk, Marielle. Wat leuk dat je yogalessen gaat geven na je pensionering.
Louise en Marielle, voor pensioen is Digid niet noodzakelijk, wel gemakkelijk. Wanneer je eenmaal een brief van de SVB hebt gekregen dat je recht hebt op AOW of wanneer je al AOW hebt, kun je een Digid online aanvragen bij de SVB.
Ook kun je nu al online een Digid aanvragen op de Digid-website, maar dan moet je om de activeringscode in ontvangst te nemen je wel persoonlijk melden bij de consulaire afdeling van de ambassade in Parijs. Voor Marielle iets gemakkelijker dan voor Louise.
Voor beide methodes heb je een geldig NL paspoort nodig plus een SoFi- of BurgerServiceNummer (BSN).
Hallo allemaal, heel interessant, al de stukjes legpuzzel genaamd " AOW, RETRAITE.
Ik ben terug van mijn onderhoud met mijn "caisse" CPAM in Draguignan.
Daar werd het nieuwe E 121 formulier van het CAK met " tres bien " ontvangen. Een copie had ik met een begeleidende brief al dagen geleden naar Nice gestuurd.
Mij werd uitdrukkelijk bevestigd, dat de fout van het CAK een E 108 naar CPAM Nice te sturen mijn verzekering in Frankrijk had beeindigd. Ik vroeg ; " maar jullie weten toch beter ? Ik heb hier te lande in loondienst gewerkt voor de overheid in 4 verschillende banen.
Ja maar dit formulier E 108 is heel officiel en daar kunnen wij niet omheen was het antwoord.
Het blijkt dat Nice zelfs de telefoon heeft gegrepen en CAK persoonlijk heeft gevraagd een nieuw E 121 zo snel mogelijk te zenden.
Normaal gesproken ben ik nu terug in mijn sociale verzekering -zoals 35 jaren daarvoor - binnen twee weken.
Rest mij nu, voor de tweede keer officieel bezwaar maken tegen het besluit van het CAK om van af 4/5/2018 100 euro per maand op mijn 370 euro AOW in te houden.
Ik houd moed, het is me een keer gelukt, het zal me weer lukken.
Op naar de nieuwe afspraak met de chirurg nu 29 November 2018.
Thelma, nu snap ik er helemaal niets meer van. E121 = verdragsgerechtigd. E108 = niet meer verdragsgerechtigd. Als je verdragsgerechtigd bent, houden ze in Nederland geld in op je AOW. Dus waarom protesteren?
Je schrijft: "En mijn retraite 1/1/2019 hier in Frankrijk". Ik had begrepen dat je in Frankrijk allang retraite had, wat ook logisch is op jouw leeftijd.
Kennelijk ben je dik tevreden, dus dan ben ik het ook. Maar begrijpen doe ik het niet.
Hallo Theodora Besse, in antwoord op Jako schreef ik op maandag ; Nee ik heb nog geen pensioen in Frankrijk, op 1/1/2019 wordt mijn retraite sociale van kracht ongeveer 90 euro.
Je hebt volkomen gelijk aan de ene kant, ik begrijp er ook niets van, daarom ben ik hier.
Aan de andere kant heb je niet gelijk, ik ben absoluut niet tevreden, heb veel pijn en onzekerheid, beiden brengen stress, 100 % niet goed.
Het eerste jaar 3/5/2017 tot 3/5/2018 had ik aan alle kanten mijn situatie duidelijk gemaakt na vergeet niet 9 lange brieven.
Altijd beantwoord door andere personen, dus je bouwt ook niets op bij het CAK.
Verzekerd, zoals daarvoor en niet verdrachts gerechtigd.
Nu onverzekerd en sedert 4/5/2018 op eens weer verplicht 100 euro per maand af te dragen.
Ik ben een vrouw alleen en zal altijd voor mijn recht opkomen, maar kan je je al die andere voorstellen, die gewoon denken, ach het is de overheid, laat maar.
Jako
Als je sinds 1983 in Frankrijk hebt gewerkt en premies betaald, dan heb je toch ook recht op een Franse ouderdomsuitkering waar je Nederlandse rechten ook naartoe gaan en waardoor je direct ontheven bent van je 'verdragsrecht'?
8 Okt 2018
Thelma HISKES
In Frankrijk heb ik eerst met mijn Nederlandse echtgenoot voor jaren gewerkt in een tweede huis beheer bedrijfje, niet met een loon maar wel verzekerd als epouse. Daarna weer jaren lang als conjoint in een "paysagiste entreprise" met mijn dan Engelse partner. Weer altijd verzekerd maar nooit gedeclareerd als betaalde medewerker. De Franse comptable zei niks en wij wisten niet beter.
Toen ik later alleen kwam te staan heb ik wel gedeclareerd gewerkt maar toen was het te laat. Ik zou nooit genoeg "trimestres bij elkaar krijgen. Maakt niet uit, ik red het best en doe nu vrijwilligers werk, maar een echte retraite zit er niet in
8 Okt 2018
Ada
8 Okt 2018
Thelma HISKES
Ook in een hotel, voor de Mairie en voor l'office de Tourisme o.a. Maar niet genoeg trimestre. Dus dat werk voor cheque d'empoi moet ik verder uitzoeken ...,
8 Okt 2018
Overleden
Theodora Besse
Met "deze lange draad" bedoelt Thelma dit onderwerp. Ze heeft daar de reactie geplaatst die ze nu als nieuw onderwerp opvoert.
Thelma, je haalt alles door elkaar. Was je in loondienst? Zo ja, dan heb je recht op een frans pensioen en op basis daarvan:
1. ben je verplicht verzekerd in Frankrijk,
2. word je niet verdragsgerechtigd,
3. heb je dus niets met het CAK of E121 te maken,
4. hoef je geen verdragsbijdrage te betalen en
5. heb je alleen van doen met de CPAM.
Dat heeft allemaal niets te maken met de taxe foncière of de impôts of wat dan ook, maar alleen met EU-recht. Je moet dus naar de CPAM in Nice en uitleggen dat je hier sinds 1983 in loondienst hebt gewerkt, een frans pensioen hebt en op basis daarvan verplicht verzekerd bent in Frankrijk. Je kunt je dus zonder problemen in een frans ziekenhuis laten opereren.
Maar als je net zo warrig te werk gaat als je hierboven schrijft, dan wordt het er voor de instanties bepaald niet gemakkelijker op. Hoewel ze eigenlijk wel moeite zouden moeten doen om de ingewikkelde toestand (die eigenlijk heel simpel is) te ontwarren. Omdat je er kennelijk helemaal niets van begrijpt zou je eigenlijk iemand in de arm moeten nemen om je zowel bij het CAK als bij de CPAM te begeleiden. Misschien dat iemand van Raad en Daad je wil helpen. In jouw regio is ook het Nederlandse Ondersteuningsfonds actief. Zij verlenen niet alleen financiële hulp, maar geven ook sociale ondersteuning. Want van wat ik hierboven lees krijg ik de indruk dat je uit wanhoop maar wat aanrommelt. Met alle misverstanden van dien.
8 Okt 2018
Overleden
Theodora Besse
PS Het maakt niet uit hoe klein een eventueel frans pensioen(tje) is.
8 Okt 2018
Louise (68)
Hierbij een site waar alle formulieren voor sociale zekerheid in het buitenland worden uitgelegd. In het geval van Thelma, geldt het formulier A1,aan te vragen bij de secu in Frankrijk, en dus zeker niet S1!
https://europa.eu/youreurope/citizens/work/social-security-forms/in...
8 Okt 2018
Overleden
Theodora Besse
Volgens mij Louise (leuk weer van je te horen!), is A1 (E101) bedoeld voor zelfstandigen die in meer lidstaten een bedrijf uitoefenen.
Ik heb geen idee welk van de formulieren Thelma moet hebben, maar dat weten ze bij de CPAM wel. In ieder geval moet het CAK een E-108 formulier naar de CPAM sturen dat ze niet langer (en eigenlijk nooit) recht heeft (gehad) op zorg ten koste van Nederland.
Voor een (oud) overzicht (met uitgebreide toelichting) van alle E-formulieren van (destijds) het CVZ (die nu allemaal anders zijn geletterd en genummerd), zie hier.
8 Okt 2018
Ingrid de Eerste
Voor Nederlanders is het woord retraite soms verwarrend. Men denkt dan aan aanvullend pensioen. De bijdrage aan de cpam of msa is niet meer en minder dan je AOW. Alleen is het helaas geen volksverzekering en kun je in het basispensioen al vele gaten hebben. Nederland heeft een zeer ruim ouderdomspensioen waar je als niet werkende ook in aanmerking komt. Dit is de reden waarom in NL zoveel vrouwen part time werken, een luxe probleem In Frankrijk werken de meeste vrouwen voltijds en dan de rest nog thuis.
8 Okt 2018
Overleden
Theodora Besse
Ik begrijp niet zo goed wat je daarmee in dit verband bedoelt, Ingrid. Wat heeft dit te maken met het geval van Thelma?
8 Okt 2018
Thelma HISKES
Ik ben ook erg teleurgesteld in het CAK. Deze instantie weet donders goed dat ik vanaf 1983 in Frankrijk heb gewerkt en ( zo nu en dan) in loondienst ben geweest. In al die lange brieven is dat allemaal aan de orde gekomen. Dat bleek niet genoeg in hun ogen en daarom ben ik gaan uitzoeken wat ik NU, HEDEN eigenlijk betaal.
Toen ik uitvond dat ik in feite NU sociale zorgen lasten afdraag aan Frankrijk vond ik dat een belangrijk punt in mijn voordeel.
Morgen ochtend heb ik een Rendez Vous met een Dame die ik al eerder heb ontmoet op het bureau van het CPAM in Draguignan, mijn lokale "Caisse". Waarom ze mij in Nice uit de verzekering hebben gegooid na 35 jaren zonder problemen is mij een raadsel.
Ik zal nu al die E formulieren gaan bekijken, bedankt voor de link Theodora Besse.
Als er morgen geen positieve conclusie wordt bewerkstelligd zal ik contact opnemen met het Nederlands Ondersteuningsfonds
9 Okt 2018
Daan
Sorry , je hebt niets aan dit antwoord maar de 'volgen' knop is foetsie, zoals zo vaak....
9 Okt 2018
Louise (68)
Goedemorgen, de discussie interressert mij ook, temeer omdat ik over een jaar of drie ook de AOW ga krijgen over ongeveer 12 jaar, en zeker geen verdrachtsgerechtigde wil worden. Omdat ik ook vanaf 1983 officieel in Frankrijk woon en gewerkt heb. Bovendien ben ik door de geboorte van mijn drie kinderen tot het eind van mijn leven bij de CPAM verzekerd (in ieder geval tot 2099!!)
In de link zie ik dus allerlei formulieren, waaronder de meest voor de hand liggende voor mij het A1 formulier is. Hiermee gaat de CPAM naar de CAK om te zeggen dat ik in Frankrijk ben verzekerd voor de zorg. Dat S1 formulier werkt andersom: je bent in Nederland zorgverzekerd en krijg de zorg in Frankrijk.
@Theodora, ik zie nergens in de link dat het A1 formulier bedrijfsgebonden is.
@ Thelma: hier de link in het Frans: https://europa.eu/youreurope/citizens/work/social-security-forms/in...
9 Okt 2018
Jako
simpel:
"U woont in een land van de EU (Europese Unie).
U kunt kiezen. U kunt de AOW aanvragen bij de pensioeninstantie in het land waar u woont of in het land waar u het laatst verzekerd was. Wij adviseren u om uw AOW 6 maanden voor uw AOW-leeftijd aan te vragen in het land waar u woont."
Je moet dus je aow aanvragen in Frankrijk. De Nederlandse rechten worden omgezet naar Franse rechten en je krijgt je uitkering van de Franse instantie.
zie: https://www.svb.nl/int/nl/aow/aanvragen/aow_aanvragen_als_u_buiten_...
Als Thelma Hiskes deze procedure had gevolgd was er nooit een probleem ontstaan.
9 Okt 2018
Louise (68)
@Jako, je krijgt de AOW niet van de franse instantie. De AOW wordt vanuit Nederland naar jou overgemaakt. Zie: https://www.svb.nl/int/nl/aow/uitbetalen_aow/buiten_nederland/
Wat je wél moet doen is er voor zorgen dat de Carsat (of jouw frans pensioenorganisme) de jaren in Nederland meetelt voor berekening van het aantal trimesters. Daarvoor moet je de Carsat aanschrijven, die op hun beurt je gegevens van de SVB in Nederland opvragen.
Dit is belangrijk voor de berekening van je franse pensioen!
9 Okt 2018
Overleden
Theodora Besse
Sorry Louise, iets later. Dinsdag is de uitgangsdag voor mij en mijn zomervriendinnen. Thuisgekomen heb ik het opnieuw opgezocht.
Ik had mijn wijsheid van een geval dat hier enige tijd geleden speelde. Een Nederlander, woonachtig in Frankrijk, had een bedrijf in Nederland, betaalde daar sociale lasten en oefende ook in Frankrijk bedrijfsactiviteiten uit. De NL autoriteiten hadden toen een A1 formulier afgegeven.
Ik zocht na jouw opmerking dat Thelma een A1 formulier nodig heeft daarom nogmaals formulier A1 op. Ik kwam op deze vlaamse website terecht. Daar staat onder meer:
"Wanneer je voor je werkzaamheden in een andere EU-lidstaat onder de Belgische sociale zekerheidswetgeving der zelfstandigen blijft vallen, levert de internationale dienst van het RSVZ het formulier A1 af.
Dit is onder meer het geval:
Het gaat in alle gevallen over arbeid als zelfstandige. Misschien moet Thelma ook een A1 formulier hebben, ik heb geen idee, maar zoals gezegd is het niet erg belangrijk, omdat de CPAM zonder twijfel weet welk formulier ze moeten gebruiken.
Overigens heeft Jako gelijk wat betreft de te bewandelen weg. In je woonland kun je, wanneer je er pensioen hebt opgebouwd, tegelijk met je franse pensioen heel goed NL AOW/pensioen aanvragen. Daarmee zouden heel veel moeilijkheden voor Thelma zijn voorkomen.
9 Okt 2018
Overleden
Theodora Besse
Louise, veel te laat zie ik dat de link een website voor zelfstandige ondernemers betreft! Oliedom van mij! Je hebt dus helemaal gelijk! Mijn excuses.
Ondertussen heb je ook al op Jako gereageerd. Kennelijk heb je alles al tot in de puntjes uitgezocht. Ik heb je opmerking genoteerd, want mijn oudste zoon is over 6,5 jaar al aan zijn franse pensioen toe. Bedankt! Blij dat je er weer bent!
9 Okt 2018
Emile van der Sluijs
9 Okt 2018
Overleden
Theodora Besse
Nee, volgens mij niet. Wanneer je recht hebt op een frans pensioen (hoe klein ook), heb je recht op de franse basisverzekering. Je wordt (of bent) dan niet verdragsgerechtigd. Want EU-burgers kunnen in het algemeen slechts onder het sociale-verzekeringsstelsel van één lidstaat vallen. Die van het woonland gaat vóór.
9 Okt 2018
Jeannette
De CPAM moet het S1 = in Nederland het E121 opsturen naar het Cak.
Daarmee geeft de CPAM aan het CAK aan dat je al verplicht verzekerd bent in Frankrijk en dat je dus geen verdragsgerechtigde wordt.
Dit zijn internationale Europese formulieren die voor alle landen van de EU hetzelfde zijn.
Geen paniek dus!
Inderdaad is er een probleem dat je eigenlijk nooit, of veel te weinig zelf loon hebt ontvangen en dus zelf geen sociale lasten hebt afgedragen, maar dat is gebeurd. Als je maar iets hebt aan pensioen, hoe klein ook, of net als Theodora nog steeds inkomsten hebt en dus sociale lasten afdraagt, hoe weinig ook, val je NIET onder het CAK en ben je NIET verdragsgerechtigde!
Succes!
9 Okt 2018
Jeannette
Die van het woonland gaat vóór mits je er iets, hoe weinig ook het opgebouwd of verdient!
9 Okt 2018
Jeannette
Sorry, ik zei dat nu wel heel stellig dat Frankrijk het S1 naar Nederland moet sturen, maar ik twijfel er nu aan of dit wel het S1 moet zijn. Hoe dan ook, Frankrijk moet verklaren dat jij onder hun stelsel valt, met welk formulier dan ook, dat moet de CPAM weten.
Overigens ben je hoe dan ook wel verzekerd, de vraag is allen waar en door wie!
een vertaling kan overigens zijn: "Les frais des prestations livrées dans le pays de résidence sont à notre charge, sauf si l'intéressé réside dans le pays compétent."
Daarbij is in dit geval notre= Nederland en "le pays compétent" in jouw geval Frankrijk.
9 Okt 2018
marielle
9 Okt 2018
marielle
9 Okt 2018
marielle
9 Okt 2018
Overleden
Theodora Besse
Dat is goede praktische informatie, Marielle! Dankjewel. Je kunt door je AOW-opbouw in Nederland dus ook een teveel aan trimesters opbouwen. En krijg je dat teveel dan ook uitbetaald?
Dat zou plezierig zijn, want de AOW gaat momenteel 5 jaar later in dan het franse pensioen.
9 Okt 2018
Louise (68)
Hallo @Marielle, die stap heb ik inmiddels ook ondernomen, voor mij heeft de Carsat in Straatsburg alles opgevraagd, en de trimesters zijn er bij mij ook bijgeteld. Heb jij vanuit Nederland hiermee een DigiD gekregen? Want die zou ik graag willen hebben.
10 Okt 2018
marielle
@Theodora, Ik ben op mijn 23ste naar Frankrijk gekomen als jong gediplomeerde verpleegkundige en hier gaan werken. Ik heb wat jaren niet gewerkt ivm de opvoeding van mijn kinderen. Ik kwam in Frankijk niet aan mijn volledige aantal trimesters en wilde doorwerken tot dat ik alles volledig krijg (dit is voor mij 66 jaar en 2 maanden). Na het aanvragen van mijn NL. AOW krijg ik er dus de 26 trimesters bij en heb ik nu al meer trimesters dan ik zou moeten hebben en omdat ik niet van de een op de andere dag weg wil van mijn werk, ga ik tot 1 oktober 2019 door en ben dan bijna 66. Onder tussen heb ik dus een surcôte en voor mij is dat ongeveer 200E per maand, omdat ik langer door heb gewerkt dan ik eigenlijk zou moeten. Altijd meegenomen! Vooral ook omdat ik mijn werk nog steeds met plezier doe.
Ik krijg wel iets later dan Oktober 2019 mijn AOW uitbetaald, nl. in juli 2020. Dat is niet veel zo ongeveer 100E. Ik maakte me wel eens wat zorgen omdat ik niet mijn aantal trimesters had en ook alleenstaande ben en uiteindelijk valt het nu reuze mee.
En dan over een jaar begint er een ander leven....Mar daar ben ik ook al druk mee bezig , want ik me ga dan als yogalerares installeren
10 Okt 2018
Louise (68)
@Marielle, dat is toch mooi meegenomen. Er zijn vast nog meer Nederlanders, die op deze manier te werk moeten gaan om de trimesters erbij te krijgen. Je krijgt ook nog wat extra trimesters in verband met het feit dat je kinderen hebt, maar dat zul je op je rélévé de carrière wel hebben gezien.
De DigiD code krijgen wij dus pas(jij hebt vast ook nooit een sofi-nummer gehad) op het moment dat de AOW wordt verstrekt. Dat is jammer want via die code kun je ook zien of je nog wat krijgt van een pensioentje uit het Nederlandse werkverleden.
En @Theodora dank je wel voor je aardige ontvangst ;)
10 Okt 2018
Overleden
Theodora Besse
Nu is het helemaal duidelijk, Marielle. Wat leuk dat je yogalessen gaat geven na je pensionering.
Louise en Marielle, voor pensioen is Digid niet noodzakelijk, wel gemakkelijk. Wanneer je eenmaal een brief van de SVB hebt gekregen dat je recht hebt op AOW of wanneer je al AOW hebt, kun je een Digid online aanvragen bij de SVB.
Ook kun je nu al online een Digid aanvragen op de Digid-website, maar dan moet je om de activeringscode in ontvangst te nemen je wel persoonlijk melden bij de consulaire afdeling van de ambassade in Parijs. Voor Marielle iets gemakkelijker dan voor Louise.
Voor beide methodes heb je een geldig NL paspoort nodig plus een SoFi- of BurgerServiceNummer (BSN).
Zie de SVB-website en Nederlandwereldwijd.nl.
10 Okt 2018
Overleden
Theodora Besse
Wanneer je geen SoFinummer hebt, kan de SVB dat t.z.t. voor je aanvragen. Zie:
https://www.svb.nl/int/nl/aow/direct_regelen/dni/index.jsp
10 Okt 2018
Thelma HISKES
Ik ben terug van mijn onderhoud met mijn "caisse" CPAM in Draguignan.
Daar werd het nieuwe E 121 formulier van het CAK met " tres bien " ontvangen. Een copie had ik met een begeleidende brief al dagen geleden naar Nice gestuurd.
Mij werd uitdrukkelijk bevestigd, dat de fout van het CAK een E 108 naar CPAM Nice te sturen mijn verzekering in Frankrijk had beeindigd. Ik vroeg ; " maar jullie weten toch beter ? Ik heb hier te lande in loondienst gewerkt voor de overheid in 4 verschillende banen.
Ja maar dit formulier E 108 is heel officiel en daar kunnen wij niet omheen was het antwoord.
Het blijkt dat Nice zelfs de telefoon heeft gegrepen en CAK persoonlijk heeft gevraagd een nieuw E 121 zo snel mogelijk te zenden.
Normaal gesproken ben ik nu terug in mijn sociale verzekering -zoals 35 jaren daarvoor - binnen twee weken.
Rest mij nu, voor de tweede keer officieel bezwaar maken tegen het besluit van het CAK om van af 4/5/2018 100 euro per maand op mijn 370 euro AOW in te houden.
Ik houd moed, het is me een keer gelukt, het zal me weer lukken.
Op naar de nieuwe afspraak met de chirurg nu 29 November 2018.
En mijn retraite 1/1/2019 hier in Frankrijk.
Hartelijk dank tot nu toe,
Thelma Hiskes
10 Okt 2018
Overleden
Theodora Besse
Thelma, nu snap ik er helemaal niets meer van. E121 = verdragsgerechtigd. E108 = niet meer verdragsgerechtigd. Als je verdragsgerechtigd bent, houden ze in Nederland geld in op je AOW. Dus waarom protesteren?
Je schrijft: "En mijn retraite 1/1/2019 hier in Frankrijk". Ik had begrepen dat je in Frankrijk allang retraite had, wat ook logisch is op jouw leeftijd.
Kennelijk ben je dik tevreden, dus dan ben ik het ook. Maar begrijpen doe ik het niet.
10 Okt 2018
Thelma HISKES
Je hebt volkomen gelijk aan de ene kant, ik begrijp er ook niets van, daarom ben ik hier.
Aan de andere kant heb je niet gelijk, ik ben absoluut niet tevreden, heb veel pijn en onzekerheid, beiden brengen stress, 100 % niet goed.
Het eerste jaar 3/5/2017 tot 3/5/2018 had ik aan alle kanten mijn situatie duidelijk gemaakt na vergeet niet 9 lange brieven.
Altijd beantwoord door andere personen, dus je bouwt ook niets op bij het CAK.
Verzekerd, zoals daarvoor en niet verdrachts gerechtigd.
Nu onverzekerd en sedert 4/5/2018 op eens weer verplicht 100 euro per maand af te dragen.
Ik ben een vrouw alleen en zal altijd voor mijn recht opkomen, maar kan je je al die andere voorstellen, die gewoon denken, ach het is de overheid, laat maar.
Ik vind het schandalig
10 Okt 2018
Thelma HISKES
10 Okt 2018