Nederlanders.fr

Hèt netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - zegt het voort!

||  PLAATS BERICHT  ||  PLAATS ADVERTENTIE   || 

Nu eens een vraagje over Nederland.

Al weer dik 20 jaar uit Nederland, zie ik af en toe de meest vreemde berichten en/of video's op 'het web' verschijnen waar 'Handhavers' of 'BOAs' een, vaak vreemde, hoofdrol in spelen. Laatste in de rij: de beboete balonopblazer...

Vraag ik me sinds een tijdje af: wat zijn dat nou die 'handhavers' en 'BOAs'?

Handhavers: afgekeurde dorpswachters?

BOAs: Bewust Ongeschoolde Ambtenaren?

Natuurlijk zijn de berichten op de verschillende sites niet de meest strelende voor deze personen, maar als je dan ook ziet hoe ze te werk gaan verbaast je dat dan ook weer niet.

Wat is hun rol, want wat ik begrepen heb, mogen ze veel minder dans de reguliere 'dienders' (die in de meeste gevallen wel respect verdienen.)

Weergaven: 2456

Rubrieken,

Klik hieronder voor meer berichten in dezelfde rubriek.

20170719

Reactie van Goof52 op 19 Juli 2017 op 23.10

Buitengewone opsporingsambtenaren. Opsporingsambtenaren aangesteld voor een bepaald taakveld. Ze doen werk waar de reguliere dienders niet aan willen of kunnen beginnen. Voorbeeld is hondenpoep. Vraag naar de grootste ergernis van Nederlanders en ze noemen poep. Er is geen politieambtenaar die daarvoor schrijft. Zij doen het wel. Meestal zijn ze in dienst van de gemeente en worden ze ook aangestuurd door de gemeente. Met het opschrijven van dit soort overtredingen maak je geen vrienden en ze worden nogal eens agressief bejegend.

Reactie van Norbertus van den Bosch op 20 Juli 2017 op 7.49

Die agressiviteit kan ik begrijpen. Met name het laatste 'balon incident' is natuurlijk te gek voor woorden. De bonnenschrijfster was vroeger waarschijnlijk al de minst populaire van de klas.. Nu neemt ze wraak.

Reactie van Norbertus van den Bosch op 20 Juli 2017 op 10.04

Precies wat ik verwachte...
Ik beledig niemand, maar observeer (via inderdaad getinte video's en berichten) dat er in het legioen van de BOAs/Handhavers een (klein?) percentage rondloopt die een negatief/verbazingwekkend beeld geeft van deze 'bonnenschrijvers. Wie herinnert zich niet de BOA aanval op een toerist voor het centraal station van Amsterdam omdat die met een fiet aan de hand overstak op een plek waar dat niet mocht?
En voor de goede orde @Monte Carlo, het 'geordend' samenleven zal toch eerst door de ouders moeten worden aangeleerd, niet per sé door bonnenschrijvers. Mijn kinderen zijn blij met mij als vader...

Reactie van BassieB op 20 Juli 2017 op 10.07
Gebrek aan respect begint al bij het aanspreken. Alles en iedereen is blijkbaar ineens een je, jij of jou. In een winkel, op terras, restaurant of waar dan ook word je voortdurend in jij en jou(w) taal aangesproken. En nu zie je het in praatprogramma's op TV ook al. Het klinkt al zo respectloos dat je vervolgens ook geen respect meer kan verwachten.
Reactie van Norbertus van den Bosch op 20 Juli 2017 op 10.31

Precies BassieB! Volkomen mee eens. In FR is het gelukkig nog heel veel 'Vous'.

Reactie van Norbertus van den Bosch op 20 Juli 2017 op 12.52

En respect dwing je af.

Je kan alleen anderen respecteren als je jezelf respecteerd, anders gezegd, een 'echte' baas hoeft z'n team er niet aan te herinneren dat hij de baas is.

Reactie van Velona op 20 Juli 2017 op 12.57

Feit is Norbert dat je je afvraagt, gezien het teken, of het afgekeurde boswachters of ongeschoolden zijn. Dat komt toch een tikje denigrerend over. Deze mensen moeten telkens hun kunnen bewijzen op cursus. En ja wie zich niet aan de regels houdt dient hierop worden gewezen anders wordt het zo"n bende, dat was ooit zo vandaar dat we BOA'S nodig hebben. Mensen in democratieën krijgen dikwijls een verkeerd beeld van wat vrijheid inhoud. Dat er fouten worden gemaakt tja daar zijn we mensen voor gelukkig. 

Reactie van Norbertus van den Bosch op 20 Juli 2017 op 14.11

Grappig, MC legt me woorden in de mond die bij mij als vraag naar voren kwamen.
Iedereen is deel van een team, of meerdere, denk aan werk, samenleving etc.

Als mensen hun werk doen, al dan niet voor 100% op straat, dwingt dat respect af, het is de manier waarop die bij mij de vragen naar boven deden dwarrelen.

De voorbeelden, ik weet uitzonderingen, die ik naar voren bracht bevestigen de regel, maar begrijpend lezen is moeilijk.

Ik heb niemend persoonlijk beledigd, dat heeft geen zin en zou onjuist zijn.

En over de maatschappelijke tendens, waarom denkt u dat ik 20 jaar geleden uit NL vertrokken ben?

Reactie van Tessa48 op 20 Juli 2017 op 14.24

Mede gezien het personeelsgebrek, de soms onaanvaardbare druk, de, vooralsnog volledig mislukte, reorganisatie bij de politie, de algemeen opsporingsambtenaren, is het instituut  BOA een welkome aanvulling, in het bijzonder op de, hier reeds aangegeven, taakstellingen. De opleiding, vergis U niet, is geen "basisschool" niveau. Men zou gelukkig moeten zijn met het toezicht in een maatschappij, die, o.a. naar mijn eigen waarneming, in NL niet altijd een hoog niveau van een "goed geoliede" samenleving nastreeft. Waarbij aangetekend, dat bij sommigen ( naar ik aanneem een scherpe minderheid) de sociale vaardigheden, kennelijk, ontbreken. Overigens worden situaties, zoals het "ballonnetjes" incident breed in de media uitgemeten. De aso, die uw uitrit blokkeert en daarvoor op de bon geslingerd wordt, zal zichzelf niet in de media terugzien.

Reactie van Lena op 20 Juli 2017 op 14.43

"Je kan alleen anderen respecteren als je jezelf respecteerd". Nog los van de vele Nederlandse taalfouten, zit de denigrerende toon en gebrek aan respect al in je vraagstelling/bericht hierboven. Niemand persoonlijk beledigd? Jawel hoor, ELKE BOA is door jou persoonlijk beledigd, je spreekt vanwege 1 incident alle BOA's hierop aan. Bovendien is het nog maar de vraag waar je het incident vandaan hebt.. Fok.nl? Dumpert? Nederlanders zijn uiteraard een keurig volk, waar eigenlijk geen BOA's voor nodig zouden zijn, zie maar hier bij dit nieuwsbericht. Ze hebben geen grote bek en als ze het wel hebben, is het natúúrlijk omdat die BOA zoiets stoms deed als je beboeten voor je hond die midden op de stoep poept, de troep die je zomaar weggooit etc en dan mag je die natuurlijk uitmaken voor "Bewust Ongeschoolde Ambtenaar" of "afgekeurde boswachter"... Jaja, respect dwing je af....  De BOA's en Handhavers zijn mede de ogen en oren op straat. Niet alleen controleren ze dus, ook geven ze via de gemeente meldingen door van zaken waar zij niet toe bevoegd zijn te beboeten, maar die wel voor veel overlast zorgen. Dit doen ze in het belang van de samenleving, en krijgen vaak stank voor dank. Reacties als van Norbert kwam ik vaak tegen bij de verongelijkte mensen die een boete hadden gehad of alleen maar al aangesproken werden door een BOA. Of bij mezelf, werkend in de zgn "zware wijken" de laatste 15 jaar dat ik in Nederland was. Ik was ook een "halve randdebiel" omdat ik mensen beroepshalve (woningcorporatie) aansprak op hun tuin vol met afval, asociaal woongedrag en "moest ook maar eens een vak leren". Ach ach ach.... ik nam het nooit persoonlijk, zulke mensen wisten niet beter denk ik dan maar. Wisten ze namelijk wèl beter, dan hadden ze wellicht zich anders opgesteld. En "vous"?? Je kunt iemand perfect uitkafferen met "vous", dus dat heeft niets met respect te maken. Respect zit in je handelen, Norbert. @Monte Carlo: helemaal eens met je reacties. 

Je reactie hieronder, dit zijn de huisregels. 

Je moet lid zijn van Nederlanders.fr om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlanders.fr

GA DIRECT NAAR:

Laatste nieuws uit Frankrijk

© 2024   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden