Nederlanders.fr

Hèt netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - zegt het voort!

||  PLAATS BERICHT  ||  PLAATS ADVERTENTIE   ||

Nederlands Ondersteuningsfonds, jaarverslag 2015-2016

Al eerder heb ik op deze site aandacht gevraagd voor de activiteiten van het Nederlands Ondersteuningsfonds. Onderstaand ons jaarverslag 2015-2016 waaruit blijkt dat de door het fonds geboden ondersteuning - praktisch of financieel - een groot verschil maakt in het leven van onze cliënten. Voor informatie over wie voor ondersteuning door het Nederlands Ondersteuningsfonds in aanmerking kot zie de website www.nederlandsondersteuningsfonds.fr

JAARVERSLAG 2015-2016

In de periode 2015-2016 had het Ondersteuningsfonds 19 cliënten en ontvingen 7 cliënten maandelijks financiële ondersteuning. In een aantal gevallen werd incidenteel hulp verleend. De cliënten van het fonds ontvangen op hun verjaardag een financiële  gift en in de maand december een ‘kerstuitkering’, waarvan de hoogte afhankelijk is van de individuele omstandigheden. Voor een drietal cliënten betaalt het fonds de kosten van de mutuelle.

De ondersteuning van één cliënt is per 1 oktober beëindigd omdat hij naar een maison de retraite is verhuisd en de ondersteuning van één cliënte zal in de loop van 2016 worden beëindigd omdat zij en haar echtgenoot weer in staat zijn zelf in hun  levensonderhoud te voorzien.Uitgangspunt bij het bepalen of (financiële) hulp wordt verleend is altijd de vraag of een beroep kan worden gedaan op de Franse of Nederlandse overheid, dan wel familie van de aanvrager van hulp. Alleen als andere hulp niet voorhanden blijkt, verleent het Ondersteuningsfonds (financiële) hulp, waarbij het streven erop is gericht cliënten zodanig te begeleiden dat zij op termijn weer op eigen benen kunnen staan.

Onderstaand enkele voorbeelden van hulpverlening door het Ondersteuningsfonds in de periode 2015-2016.

Op verzoek van de ambassade in Parijs is een bestuurslid van het fonds in de zomer van 2015 aan de slag gegaan voor een gezin dat door onfortuinlijke omstandigheden grote schulden had opgelopen. De man, die geen oplossing meer zag, is daardoor in ernstige psychische nood gekomen. Het bestuurslid heeft ‘op het scherpst van de snede’ onderhandeld met twee banken en voor de schuld van ruim €50.000,- een afkoopkom van circa € 7.400,- weten te bedingen. Dit bedrag is door het fonds renteloos aan het echtpaar geleend en wordt maandelijks afgelost. Het echtpaar heeft met ingang van 1 januari 2016 een nieuwe werkkring gevonden en een nieuwe woning betrokken en hun inkomen is gestegen. Ter gelegenheid van de kerst heeft het fonds € 250,- op de lening afgeschreven en € 250,- voor de kinderen geschonken.

In oktober besloot het bestuur maandelijks € 250,- te gaan overmaken aan een 65-jarige vrouw, die al jarenlang cliënte van het fonds is maar voordien uitsluitend incidenteel financiële hulp had ontvangen omdat zij erop staat in haar eigen levensonderhoud te voorzien. Door haar ziekte was zij in de zomer van 2015 niet in staat om te werken en een buffer op te bouwen voor de wintermaanden en bovendien brengen haar medische behandelingen extra kosten met zich mee die niet door de  verzekering worden gedekt.

Via de ambassade in Parijs kwam het fonds in contact met een alleenstaande vrouw, die voor haarzelf en haar drie kinderen nieuwe identiteitsbewijzen nodig had en zich de kosten daarvan plus de kosten van de noodzakelijke reis naar Parijs niet kan veroorloven. Na onderzoek van haar financiële situatie heeft het fonds de vrouw het benodigde bedrag geschonken. Daarnaast schonk het fonds haar een bedrag benodigd voor een niet vergoede noodzakelijke medische behandeling van haar zoon.

Voor een 90-jarige dementerende man kwam de benoeming van een tuteur aan de orde. Aanvankelijk gaf de familie in Nederland er de voorkeur aan een familielid als tuteur te benoemen. Na overleg met het fonds werd besloten in te stemmen met de benoeming van een professionele Franse tuteur. Het fonds heeft bij meerdere cliënten ervaren dat de aanstelling van een professionele tuteur, die exact weet hoe hij of zij zich bij de rechter moet verantwoorden, veruit de voorkeur verdient boven het vervullen van die taak door een Nederlands familielid.

Twee cliënten die al tientallen jaren geleden uit Nederland zijn vertrokken werden geholpen bij het invullen van hun aanvraag AOW. Eén aanvraag is inmiddels toegekend, de tweede is nog in behandeling.

In de periode 2015-2016 werden twee hulpaanvragen afgewezen, één aanvraag omdat de dame waarvoor hulp werd gevraagd zich nog niet officieel in Frankrijk had gevestigd. De andere aanvraag werd afgewezen omdat de persoon in kwestie over een grote familie beschikt die in staat moet worden geacht de problemen zelf op te lossen.

De verleende incidentele hulp betreft: de kosten van een dans-en muziekschool voor de dochter van één van de cliënten; het lidmaatschapsgeld van een gezelligheidsclub voor een cliënte die zich vaak eenzaam voelt; de aan twee banken betaalde afkoopsommen, die zijn omgezet in een renteloze lening waarop maandelijks wordt afgelost en de kosten van een retourticket naar Nederland om een ernstig zieke vader te bezoeken.

Algemeen

Het Nederlands Ondersteuningsfonds verleent niet alleen financiële steun. De bestuursleden van het fonds bezoeken regelmatig (veelal oudere) Nederlanders die vereenzaamd zijn, bieden een luisterend oor en verlenen assistentie bij het afwikkelen van juridische kwesties en het invullen van formulieren en begeleiden cliënten bij dokter- of ziekenhuisbezoeken, afspraken met instanties et cetera.

Publiciteit

De vrees dat het Ondersteuningsfonds, als gevolg van de gewijzigde werkwijze van de consulaten, minder goed  bekend zal raken onder de Nederlanders in de PACA-regio lijkt niet bewaarheid.  Dankzij de betrokkenheid van de beschermheer van het fonds, de consul te Nice, de goede contacten met de ambassade in Parijs en met Nederlandse clubs in de PACA-regio, de jaarlijkse mailing, de advertenties in de magazines van DNC en ANM en het regelmatig verstrekken van informatie over het fonds op door veel Nederlanders gelezen websites lijkt de kennis over de mogelijkheden voor hulpverlening door het fonds op peil te blijven.

Financiën

Het Nederlands Ondersteuningsfonds sluit het jaar 2015 af met een negatief saldo van € 4.737,-.

Dankzij het voorzichtige financiële beleid is het echter nog steeds mogelijk mensen die om hulp vragen financieel bij te staan als blijkt dat hun aanvraag gerechtvaardigd is en geen andere hulp voorhanden is.

In verband met de teruglopende inkomsten uit donaties is in het jaar 2015 geen toevoeging gedaan aan het kinderfonds, dat € 34.500,- bevat.

Op de kerstactie 2015/2016, in welk kader 1834 brieven zijn verzonden, werd door 169 donateurs gereageerd.

De opbrengst van de actie bedroeg per 15 mei 2016: € 28.688,50.

Het fonds keerde in het jaar 2015 in totaal € 31.491,- aan steun uit, waarvan € 21.398,- in de vorm van maandelijkse bijdragen. Voorts is voor een drietal cliënten de kosten van de mutuelle betaald; is – zoals hierboven vermeld – incidentele financiële hulp verleend; heeft een aantal cliënten een ‘kerstuitkering’ ontvangen en is een lening van € 7.405,- verstrekt, waarop maandelijks € 250,- wordt afgelost.

Bestuur

Op de 20e algemene ledenvergadering, gehouden op 12 juni 2015 te Opio, zijn mevrouw I. van der Schalk en mevrouw E. Gerritse afgetreden als lid van het bestuur; mevrouw I. Cohen, mevrouw R. de Gans en mevrouw N. Hoedemaker zijn herbenoemd en mevrouw V. Keulen is tot lid benoemd.

Namens het bestuur,

R.M. de Gans

27 mei 2016

Weergaven: 445

_____________________________

☑️ Beste plaatser van dit bericht,

fijn dat je gebruik maakt van dit forum. Doe alsjeblieft mee met de discussie die volgt op je bericht! Reageer zelf op de reacties die anderen geven. Dat mag ook best een bedankje zijn.

_____________________________

Rubrieken,

Klik hieronder voor meer berichten in dezelfde rubriek.

20160607

Reactie van petra broek op 8 Juni 2016 op 8.38

wat een mooie stichting!

Je reactie hieronder, dit zijn de huisregels.

Je moet lid zijn van Nederlanders.fr om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlanders.fr

GA DIRECT NAAR: