Nederlanders.fr

Hèt netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - zegt het voort!

||  PLAATS BERICHT  ||  PLAATS ADVERTENTIE   || 

Ik heb een behoorlijk grote moestuin, die ik tot dit jaar biologisch verzorgde, voor zover ik daar verstand van heb. Nu ben ik de laatste tijd meer gaan lezen over Permacultuur..en ik raak erg geïnteresseerd. Zelfs de meest alternatieve tuinier die ik hier in de omgeving ken heeft daar nog nooit van gehoord, hoe zit dat bij jullie, is hier iemand die aan permacultuur doet?

Weergaven: 3785

Berichten in deze discussie

hallo Jet, als je op de link klikt komt er niets, maar ik heb even gezocht en vond een interessante site http://www.permacultuurnederland.org/index.php wellicht dezelfde?

Heel interessant en ga zeker bestuderen!

dank Ada

Inderdaad dezelfde Ada! Dank je wel..

Mooi, ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik ben het afgelopen jaar al begonnen met het verzamelen van vaste groenteplanten..zoals Eeuwig Moes, Egyptische ui, meerjarige broccoli, zuringsoorten enz. Sommige dingen die in de permacultuur worden aangeraden deed ik al vanzelf, daarom spreekt het me ook erg aan. Ik vind het ook geweldig dat je gestimuleerd wordt zoveel mogelijk  "locale" te werken, met de spullen die je al hebt...

Ik heb me ook aangemeld op het forum.

Hi dank voor de site Annette,

Ik heb eens een documentaire gezien waarin het gebruik van  permacultuur werd verteld in Afrika en China. Daar werkt het heel goed, zelfs in het droge gebied in Afrika, waar er helemaal niets meer groeide, ( ik weet niet meer welk programma dat was en de exacte locatie) maar ik heb het wel onthouden. Zeer interessant!

Ik tuinier biologisch, compost en zo, en ik rommel maar wat aan, en het lukt allemaal heel goed, maar dit Perma gedoe lijkt me wel wat.. en zoals ik al eerder zei, ik ga het zeker bestuderen.

veel succes met dit eventuele nieuwe project, en een gelukkig nieuw groeiseizoen!

groet Ada

Mooie link Annette! Mooi daar in de Allier..we komen er nog wel eens terug om te vogelen!

Geweldig dat je al kippen hebt..wij zijn volgend jaar met retraite..dan mogen hier ook kippen komen.

Ada die documentaire heb ik niet gezien, maar het zou zomaar over Sepp Holzer kunnen gaan, een Oostenrijkse boer die een boek heeft geschreven dat over permacultuur gaat. Hij heeft ook projecten in India en de Sahara gedaan. Ik heb zijn boek pas gekregen ( en al weer uit)..ik zou het graag aan jullie uitlenen, ik denk wel dat de verzendkosten hoog zijn hier.

Ik hou ook een blog bij..over mijn tuin, koken en het leven hier..in de winter is er niet zo veel op te beleven maar je kunt even kijken:  www.bloggen.be/appeljam

Dank je wel Annette.

Hoe je het blog kan volgen weet ik niet..ik denk er al een jaar over het om te zetten naar Google blog, maar zie tegen het werk op.

Practical plants: een handige link!

Hallo Dolly, dank je wel voor je reaktie.

De cursus downloaden moet ik maar eens doen..liever zou ik eens een live-cursus volgen want ik leer beter visueel ter plekke dan vanaf computer/ papier

Ik tuinier in Frankrijk..in Nl heb ik maar een postzegeltje tuin. Tot nu toe heb ik alleen maar gelezen over de permacultuur, maar inderdaad zoals je zegt, het is heel natuurlijk, sommige oplossingen paste ik al toe.

Zo heb ik altijd al veel bloemen in de moestuin om insecten te lokken..en werk ik liever met een grenilette dan met een frees. Ook de meerjarige groente vind ik geweldig, ik heb o.a. Egyptische ui, oerprei, eeuwig moes en verschillende zuringsoorten in mijn tuin.

Het klimaat hier in de Lorraine valt te vergelijken met het klimaat in NL..een klein beetje warmer in de zomer en iets meer vorst in de winter.

Voor het aankomende jaar zou ik een deel van mijn moestuin om willen zetten naar het systeem van Gertrud Franck..(een gezonde tuin door mengcultuur) wiens boek mij pas als pdf is getuurd..dat ga ik laten uitprinten bij de copyshop als ik weer in NL ben.

Hallo Dolly, en de anderen,

Ik tuinier in Bretagne, niet in nederland. Ik heb jaren in Canada gewoond en daar had ik een grote moestuin die ons het hele jaar rond van groenten en aardappelen voorzag. Hier gaat het net zo, en we eten nu ook nog van de tuin. Winterharde groenten, of zoals Jet al zegt zouden meerjarige groenten goed in mijn tuin passen. Bloemen kruiden alles een beetje door elkaar (uit)geplant levert een redelijke productie.

Wij hebben een grote lap en nog een kleinere voor aardappelen ed. Daar heb ik tevens mijn "kraamkamer" voor boomzaden ed kleine planten, aparte rozen die ik daar probeer te kweken. Er komt daar weinig zon, omdat de bomen (van ons) te hoog worden. Maar die gaan we niet omhalen, dat is zonde.

Ik had het geluk dat ik een hele grote kas kreeg vorig jaar en daar staat nu sla, snijbiet en ook wat prei in. Ik ga straks wat vliesdoek erover gooien want het vriest nu 's nachts. buiten de kas staat ook nog stielmuss, een lekkere, en volgens mij meerjarige want het gaat maar door, 'n soort snijandijvie nu en in jonge staat meer een raapsteel. Erg lekker maar ik moet het wel beschermen denk ik.

Nog dank voor de sites over permacultuur ik moet nog van alles lezen eer ik begin aan een verandering, dus een cursus is niet zo slecht om er meer over te weten te komen.

Veel succes en een fijne zondag, Ada

Hey Ada, ik begrijp dat wel, dat je bomen niet om wilt halen..ze groeien al zo lang, en zijn zo om, komen niet meer terug. Wij doen het wel met de bossen hazelaars die we hier hebben aangetroffen, maar die kan je dan omzagen zonder ze te verliezen..ze komen vanaf de basis zo weer op. Zo houden we een beetje licht op de voormoestuin.

Voor vragen over de permacultuur heb ik me ook aangemeld op het permacultuurforum..dat begint een beetje van de grond te komen. http://permacultuur.actieforum.com/

Dat stielmus heb ik even gekoekeld..het lijkt inderdaad veel op raapstelen.. Ik vond er geen tekst over in het Ndrlnds..ik vond nergens dat hij meerjarig is? ik zou hem inderdaad afdekken. Heb je deze plant(en) uit zaad gekweekt?

Hi Jet, ja ik heb het zaad bij Baumaux gekocht vorig jaar, nu staan ze niet meer in de catalogus, jammer, raapstelen ook niet en die zijn zo lekker. Maar ik ga kijken of het inderdaad doorgroeit en dan kan ik zelf zaad opkweken.

dat omzagen van de hazelnoot is een elk jaar terugkerende klus voor mijn man, ik ga daar niet aan beginnen. Bij de grote tuin groeit dat elk jaar hogen en hoger en dan heb je in de winter geen zon meer daar, dus zo nu en dan zagen maar.

daag

Heb jij al die boeken gelezen Dolly?

Ik heb -ondanks het feit dat ik in NL woon- twee grote moestuinen. Ik heb goede buren die voor de kas zorgen als ik niet weg ben, en koop vaak op de markt in NL planten die ik dan in de tuin zet. Maar ik zaai ook veel. Soms neem ik planten mee heen en weer, je lacht je suf, de rijdende moestuin...;0)

We wonen dan ook niet ver in Frankrijk..minimaal 4 uur rijden vanuit het Gooi,dan komen je plantjes nog fris aan.

We gaan bijna met pensioen, dat gaat het allemaal nog wat gemakkelijker maken.

Je zegt terecht dat permacultuur niet alleen over de moestuin gaat..het is een hele levenswijze..maar je kunt eruit halen wat je wilt..ook in de tuin. Mijn man is een permaculturist van voor we het woord maar kenden, onze hele ruïne is opnieuw opgebouwd met gerecycled materiaal.

Over die boeken nog even.

Het boek van Gertrude Franck is al lang niet meer te verkrijgen, maar wordt misschien herdrukt in eigen beheer door mensen van het permaforum.

Holzer`s boek heb ik. heel leuk om te lezen, maar erg gericht op de bergen in Oostenrijk..ook wat commercieel. Ik wil het met alle liefde uitlenen, maar ik geloof dat de verzendkosten in Frankrijk niet zo zijn als in NL? Het is net te dik voor de brievenbus.

Het boek van Willy Schilthuis heb ik ook, wie het wil mag het hebben voor verzendkosten.

Ik heb in november een lezing gevolgd van Fransje de Waard, inspirerend, dat zeker, erg gericht op de stad. Haar boek ken ik niet.

Het boek van John Seymour zoek ik nog.

Het Veltboek is mijn bijbel..daar kan je echt zoveel in vinden!

Hallo, dank voor de boekenlijst, ik heb zelf mijn leidraden en die heten: Milieu vriendelijke adviezen van Greet Buchner/ Fieke Hoogvelt en Biologisch tuinieren van Catharine Osgood Foster uit 1972. En verder mijn eigen gevoel,  logica en gezond verstand. Eigenlijk rommel ik maar wat aan en dat werkt ook!

Dank voor de pd,f ik heb ook nog gezocht op Gertud franck maar kan niets vinden.

Er groeit hier volop klaver en dat laat ik ook groeien als paden, samen met gras, ik trek het met de hand kort en gooi het op de compost, dat gaat dus veranderen, er is ook veel muur, zou dat hetzelfde werken, ik laat het altijd staan, vooral tussen de aardappelen, wel zo nu en dan afscheuren. Dat houd het vocht vast en ander onkruid weg. Je kunt het ook nog door de salade mengen. Het is eerdaags weer tijd om de tuin om te gooien en dan strooi ik er kalk, houtas en kali op, erdoor werken en klaar is kees. ik gebruik dan alleen nog compost op de rijen waar ik uitplant.

Ik laat door gebrek aan een gezonde rug vaak onkruid staan en haal alleen het hoognodige weg. Dat haalt ook allerlei vlinders en vogels naar de tuin, nu nog in de kas, want daar zijn veel slakjes op dit moment, hoe krijg ik die nu, behalve wassen, uit de sla?!

Ik heb allerlei bessen rondom staan en vaste kruidenplanten, dus ik word al aardig "perma"!

groet

RSS

GA DIRECT NAAR:

Laatste nieuws uit Frankrijk

© 2024   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden