Nederlanders.fr

Hèt netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - zegt het voort!

||  PLAATS BERICHT  ||  PLAATS ADVERTENTIE   || 

Ik heb een behoorlijk grote moestuin, die ik tot dit jaar biologisch verzorgde, voor zover ik daar verstand van heb. Nu ben ik de laatste tijd meer gaan lezen over Permacultuur..en ik raak erg geïnteresseerd. Zelfs de meest alternatieve tuinier die ik hier in de omgeving ken heeft daar nog nooit van gehoord, hoe zit dat bij jullie, is hier iemand die aan permacultuur doet?

Weergaven: 3785

Berichten in deze discussie

Hallo Annemarie, Dolly en Jet,

Er is een groep begonnen op Nederlanders over Permacultuur, best leuk om ervaringen uit te wisselen1

Zie je daar?

Groet Ada

PS die recepten komen nog wel eens op cuisine te staan hoor, dames!

Hallo Dolly,

het is alweer een tijdje geleden, maar ik heb toen het boek van Gertrude Frank gedownload van jou. Ik ben ook op die manier gaan tuinen, maar het bevalt me niet echt.

Ik heb het eigenlijk ook fout gedaan, tenminste, je moest rijen van 50 cm maken en daar tussen spinazierijen maken. Dit deed ik ook alleen heb ik de spinazie direct op de lijn tussen twee rijen gezaaid, nu had ik dus weinig ruimte over. De spinazie zou dus op een tussenrij van 50/25 cm gezaaid moeten worden. Dit vind ik erg veel ruimte innemen en het kweekt ook veel onkruid en gras dat overal tussendoor groeit en tja dat vind ik wel een heleboel werk om dat schoon te houden (grote tuin 200m2). Je loopt ook op die "paden" en dus kan dat nooit lekker bewerkt worden het volgende jaar.

Dus ik ga gewoon op mijn eigen manier verder en dat beviel eigenlijk heel goed. Alleen zal ik de verschillende gewassen door elkaar uitplanten in het idee van Gertrude, zodat het meer bescherming biedt tegen plagen van insecten. een heel verhaal maar ik hoop dat je iets aan mijn ervaring hebt!

groet Ada

Hallo Dolly,

Wij zitten in Bretagne, daar is het klimaat ietsjes gematigder dan de Dordogne. Maar het kan hier ook droog en heet zijn. Ik zit halverwege een heuvel en de tuin is bosgrond en het water loopt zo naar beneden als het ware.

Ik deed altijd maar wat, rijtjes maken en wieden maar. In februari gooi ik de as van de kachel over de tuin samen met wat kalk en koemestkorrels uit Nederland. Daarna gebruik ik compost na de vroege aardappelteelt bv. die nemen altijd nogal veel energie uit de grond. Ik heb wel geleerd dat bepaalde onkruiden (vogelmuur), gewoon tussen de aardappels kunnen blijven, niet alleen omdat het  niet uitmaakt maar ook omdat als die grond lekker bedekt is, deze ook niet zo snel uitdroogt en dat is deze zomer wel handig. Ik neem wel dat abc gedoe over van Gertrude, dat werkt wel, en verder heb ik een site ( http://blog.natuurlijkemoestuin.be/4-basisprincipes-om-alles-proble...) gevonden en die manier ga ik volgend jaar uitproberen en combineren met wat ik nu weet.

Ja elk jaar weer meer wetenschap. Ook dat die tuin die ik nu heb te groot is, ik kan het moeilijk nog aan. We hebben ook een grote siertuin en dat komt allemaal (bijna) op mijn ruggetje neer en die wil niet meer zo erg. Dus verkleinen en intensiever werken. weer nieuwe dingen om te leren!

Warme groet Ada

hallo dolly,

Ik zaaide meestal voor in onze veranda, lekker warm en zo. Mar dit jaar dacht ik gegroet met dat werk en heb direct in de tuin gezaaid. het maakt niets uit namelijk. Alleen de tomaten en paprikas heb ik voor gezaaid, direct daar waar ze in geplant werden. Dit jaar heb ik de tomaten in hele grote potten gezaaid en gedund naar kleinere potten. De hle grote staan in de kas en de rest buiten in de tuin en ook een paar in de veranda. De schamele plantjes heb ik direct in de grond geplant en raad eens welke het het beste doet! De in de grondf, tja je raad het ook nooit. Alle jaren mislukken mijn tomaten en krijg ik een of andere ziekte erin. ik denk dat zit in de grond dus vandaar de potten. Ik kijk expres niet naar die paar om,ze vallen alle kanten op en staat vol in bloei nu. Misschien is dat de truc.

In Canada had ik ook van die harde grond, in de winter had je een bijl nodig om de prei eruit te halen, maar door stug vol te houden met mulchen, wat dan ook, je onkruiden gewoon laten vallen waar het valt en als ze een beetje droog zijn onder schoffelen. veel schoffelen!

Die klaver is een goed idee, maar ik heb muur ertussen en dat komt vanzelf! en je haalt het gelijk met de aardappelen uit de grond en die is dan schoon. ik trek alleen de grootste onkruiden eruit de rest snijd ik af en als het te erg word schoffel ik alles om of spit, zoals van de week. Ik loop er ook nooit op, alleen op kleine paadjes ertussen door. dit jaar ging dat wat minder ivm verkeerde aanleg gertrude tuin.

Kruiden staan overal waar het opkomt, het staat vol met selderij, peterselie, marjolaine, dille munt en pepermunt en helemaal erg is citronelle, maar wel lekker!, en ik heb ook heel veel rucola, heerlijk.

groet Ada

Heel erg interessant allemaal om te lezen, had er nog nooit van gehoord. Ik heb een behoorlijke grote moestuin waar ik elk jaar moedeloos van wordt. Dit wordt nu mijn 4de zomer in Bretagne en wil nu toch wel eens een heerlijke makkelijke moestuin. Hij zit nu vol mey gras en onkruid. Heb geprobeerd online een pagina te vinden over hoe en waar te beginnen maar niet veel gevonden. Moet ik nu eerst de hele moestuin onkruid en grasvrij maken om te beginnen??

Antoinnette

Dank je Dolly voor de info. Heb ook al 3 kippen en zat eraan te denken hun in de moestuin te zetten aangezien die moestuin omheind is maar geen idee hoe lang 3 kippen daarover doen? Tuin is denk ik 20 meter bij 30 meter.Afgelopen jaren dus ook maar een gedeelte gebruikt, was te veel om onkruid vrij te houden. Staat ook 1grote perzikenboom in die ziek is, elk jaar gaan er meer takken dood en 1 kleinere maar vollere perzikenboom dus die laat ik zeker staan. Rabarber komt elk jaar automatisch weer op en voorin kruidentuin waar ook de meeste in de winter v blijven staan en de rest moet dus opnieuw gedaan worden. zag 1 website door 1 v jullie gegeven waar die mensen een heerlijke volle en hoog begroeide moesttuin hadden,schitterend.

Groetjes Antoinnette

Hoi Antoinnette, Dolly heeft je al wat tips gegeven. Ikzelf heb in een van mijn twee moestuinen dit jaar ook heel erg veel onkruid en ik heb wel besloten om dit een jaar dat stuk met ongeverfd karton te beleggen. Over het hoe en wat van lijm in dit karton is er een topic op het nederlandse permacultuurforum..je kunt het lezen door  door hier te klikken

Voor mij is het te bedoeling om in het voorjaar eigen kompost op dit karton te strooien( het ligt er al voor een groot deel), en dan door de kartonlaag heen te zaaien of te planten. Dit is een goedkope en snelle oplossing, en als je dit eenmalig doet zal er nauwelijks rommel uit het karton( volgens iemand vooral verlijmd met zetmeel) in je tuin komen.

Kippen nu in je tuin zetten is wel een prima idee! Ze eten veel zaden, slakken en ook het groen. Ik krijg dit jaar ook kippen en ben van plan om met een kippentraktor te gaan werken in de tuin..als er op een stuk tuin geen planten meer staan dan gaan de traktor op dat stuk met een of twee kip erin..die kunnen dat stuk dan schooneten.

Als je perzik echt ziek is zou ik hem eruit halen. dat geeft ook licht op je tuin. Misschien kan je ergens anders nieuw fruit zetten?

Omdat ik wat lichamelijke problemen begin te krijgen ben ik er erg mee bezig mijn tuin wat arbeidsvriendelijker te maken. Het systeem van Gertrud Frank spreekt me erg aan..tuinieren in rijen( ik doe het al 25 jaar in blokken) zonder al te veel tussenruimte...ik heb het het afgelopen jaar een beetje geprobeerd met het bladstuk: hier heb ik selderij, witlof, roodlof, sla, en snijbiet gekweekt..redelijk dicht op elkaar..en ik hoefde erg weinig te wieden daar!

lees het stukje over mengcultuurtuin maar eens. Ik heb het boek nog op een usb stick staan.

Okay net een heel antwoord getypt en die zie ik nu niet terug? Jet jou tuin ziet er goed uit hoor zo met al die groente en bedankt voor de tips en websites, echt fijn om te weten dat jullie hier zijn voor info. Blij dat ik dit forum gevonden heb :-)

Als je dat boek in epub hebt hou ik me aanbevolen :-)

Ik heb idd nu de kippen erin staan, tot zonsondergang en dan open ik het hek zodat ze naar het kippenhok gaan voor de nacht. Kijken hoe lang ze erover gaan doen ;-) waar haal je dat karton vandaan, is ook een idee misschien als het te lang duurt met d ekippen. En idd in rijen wil ik dit jaar ook gaan proberen en ik heb genoeg stro ivm de kippen dus dat als mulch er tussen?

Groetjes Antoinnette

PS de link werkt niet?

Hi Annette, ik had die website idd gezien en ondanks dat het idd iets voor mij zou zijn wil ik toch liever gebruik maken vd moestuin die ik al heb maar het is een idee voor later misschien want het ziet er wel heel leuk uit.

Bedankt voor alle ideeen en tips echt blij ermee!

Groetjes Antoinnette

De wijn recepten staan bij Cuisine!

ada

Dank je Ada, ik ga er meteen kijken!

Antoinette, ik heb het boek als pdf op een usb stick. Volgens mij heeft Dolly het als ebook, maar dat was niet fijn lezen geloof ik. Ik wil je de stick wel toesturen..heb je een NL adres?

RSS

GA DIRECT NAAR:

Laatste nieuws uit Frankrijk

© 2024   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden