Nederlanders.fr

Hèt netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - zegt het voort!

||  PLAATS BERICHT  ||  PLAATS ADVERTENTIE   || 

Bij toeval kwam ik terecht op de website van Previssima.fr. Op die handige website kun je allerlei zaken berekenen, zoals de hoogte van uitkeringen, hoeveel houd ik over van mijn bruto salaris, hoeveel ontvang ik wanneer ik ouderschapsverlof opneem enzovoort. Gezien de plannen van president Macron voor volgend jaar (verhoging van de CSG met 1,7%) ging het in mijn geval om de vraag of ik als niet-verdragsgerechtigde gepensioneerde in 2018 méér CSG moet betalen en hoevéél meer. De website  geeft berekeningen voor drie categorieën personen: een voor ambtenaren, een voor mensen in loondienst en een voor gepensioneerden.

De meeste gepensioneerde Nederlanders in Frankrijk zijn verdragsgerechtigd; zij betalen dus over hun AOW en pensioen geen CSG. Maar voor nederlandse gepensioneerden die een frans pensioen ontvangen, een eigen bedrijfje uitbaten of in loondienst werken is het met behulp van Previssima buitengewoon simpel uit te rekenen. Je kunt dan ook controleren in hoeverre de afschaffing van de taxe d'habitation (in termijnen, voor 80% van de huishoudens) de verhoging van de CSG in jouw geval compenseert.

Wat je nodig hebt zijn je belastbare inkomen (revenu de référence) over 2016 (dus van de aanslag die je dit jaar hebt ontvangen), je bruto inkomen over 2016 en het aantal "parts" van je huishouden. Wanneer je die invult verschijnt het bedrag dat je met ingang van 2018 méér moet betalen. Wanneer ik dat vergelijk met het bedrag op het avis de taxe d'habitation scheelt het € 100 in mijn nadeel. Dat komt doordat de taxe d'habitation hier laag is. Al met al ga ik er volgend jaar, wanneer de taxe d'habitation in eerste instantie met slechts 30% wordt verlaagd, financieel flink op achteruit. Op de langere duur zal het verschil kleiner worden totdat de taxe d'habitation volledig zal zijn afgeschaft, maar van volledige compensatie zal in mijn geval geen sprake zijn. In gebieden met een hogere taxe d'habitation kan de vergelijking gunstiger uitvallen.

Weergaven: 1674

Rubrieken,

Klik hieronder voor meer berichten in dezelfde rubriek.

20171121, Geldzaken, Overheid

Reactie van Henny Verbeek op 21 November 2017 op 15.59
Verdragsgerechtigden betalen echt wel CSG!!!Frankrijk heeft dit na de beroemde uitspraak meteen gerepareerd en noemt de belasting nu anders. Maar betalen doen we!
Reactie van Theodora Besse op 21 November 2017 op 16.26

Henny, ik heb het hierboven over AOW en pensioen. Daarover betalen verdragsgerechtigden helemaal geen sociale lasten, dus ook geen CSG. Maar je hebt gelijk: over de opbrengst uit kapitaal betalen verdragsgerechtigden opnieuw sociale lasten door een slimme truc (reparatiewetje) van de regering Hollande-Valls, nadat dit door een uitspraak van het Europese Hof van Justitie onmogelijk was geworden. Overigens is de Europese Commissie over dit onderwerp een inbreukprocedure tegen Frankrijk begonnen, die echter jaren kan duren.

CSG over AOW en pensioen betalen NL verdragsgerechtigden al sinds de wetswijziging van 2001 niet, nadat Frankrijk ook daarover op de vingers was getikt door het EHvJ. Het reparatiewetje van de vorige regering heeft dat onaangetast gelaten.

Ik zal Mod verzoeken om de betreffende zin in het artikel zodanig aan te passen dat deze volledig juist is. Dankjewel.

Reactie van Henny Verbeek op 21 November 2017 op 16.32
Muggenziften, maar de meeste mensen ontvangen toch vaak wel, een heel klein beetje, rente of id.
Geen dank hoor, ben altijd blij met jouw bijdragen!

Overleden
Reactie van Susan op 21 November 2017 op 16.33
Reactie van Harrien op 21 November 2017 op 20.02
Cervantes schreef het al in zijn prachtige werk Don Quichot: 'Of de kruik de steen raakt, of de steen de kruik. Het loopt altijd slecht af voor de kruik.' Wie de kruik is in dit geval moge duidelijk zijn...
Reactie van Peter A. Schrage op 22 November 2017 op 10.21

Begrijp ik hieruit dat "verdragsgerechtigden"geen CSG verschuldigd zijn als ze onder het "zorgverzekeringsregime" van NL vallen, maw ze betalen hun bijdrage in NL?

Als dat laatste niet het geval is dan zijn ze dus niet "verdragsgerechtigden"? .. is mijn conclusie correct?

Reactie van Theodora Besse op 22 November 2017 op 11.40

Nog maar eens een keer:

Van verdragsgerechtigden wordt op hun NL AOW en pensioen door Nederland een "bijdrage" ingehouden. Deze zogenaamde "verdragsbijdrage" heet geen premie, omdat alleen ingezetenen van Nederland verzekerd kunnen zijn voor de zorgverzekeringswet (ZVW). Verdragsgerechtigden zijn ook in Frankrijk niet verzekerd, maar ze hebben recht op de voorzieningen van de franse (én de nederlandse) basiszorg, ten laste van Nederland. Daarom wordt van hun inkomsten de verdragsbijdrage ingehouden. 

Omdat zij dus sociale lasten betalen aan Nederland en volgens EU-recht iedere EU-burger slechts in één EU-land sociale lasten hoeft te betalen, mag Frankrijk dus van NL verdragsgerechtigden geen sociale lasten heffen. Sinds 2001 deed Frankrijk dat ook niet meer over NL AOW, pensioenen en uitkeringen, maar nog wel over inkomsten uit kapitaal. Sinds februari 2015 kwam aan dat laatste ook een einde door het bekende EHvJ-arrest De Ruyter, waarin werd bepaald dat Frankrijk ook over inkomsten uit kapitaal geen sociale lasten mag heffen van mensen die al sociale lasten in een andere lidstaat verschuldigd zijn. 

De franse regering legde zich echter niet neer bij deze aderlating waardoor zij zich ook de inkomsten uit de winst van de verkoop van tweede woningen zag ontgaan. Er werd een noodoplossing gevonden door de bestemming van de CSG zogenaamd een andere bestemming te geven. Dit werd vastgelegd in een reparatiewetje, dat even snel door het parlement werd gejaagd. Met als gevolg dat verdragsgerechtigden per 1 januari 2016 opnieuw CSG-aanslagen ontvangen voor al hun inkomsten uit kapitaal (rente, gîte- of eigen-woningverhuur, maar ook eventuele plus-value bij verkoop van een tweede woning).

De CSG-vrijstelling uit 2001 van AOW, pensioen en uitkeringen uit Nederland bleef echter gehandhaafd. Zoals ik hierboven al heb geschreven is de Europese Commissie het oneens met Frankrijk over deze kwestie. Evenals vele deskundigen (en sommige franse parlementsleden!) gelooft zij niet in de zogenaamd "andere bestemming" van de CSG. Zij is daarom een inbreukprocedure begonnen tegen Frankrijk bij het EHvJ. Het kan echter vele jaren duren eer het EHvJ uitspraak doet. Ter vergelijking: De Ruyter heeft 10 jaar geprocedeerd voor hij de procedure eindelijk won. Hij was inmiddels zelf al overleden.

Dit alles wil zeggen dat de laatste zin van je bovenstaande reactie dus niet correct is. Bovendien kan het gebeuren dat per vergissing bij iemand toch CSG wordt ingehouden over zijn AOW-, pensioen- of uitkeringsinkomsten. Dat zegt niets over de verdragsgerechtigdheid, want dat is in wezen een verdragsplicht.

Reactie van Peter A. Schrage op 22 November 2017 op 17.04

Oeps... lees ik het dan goed, dat al of niet fysiek een bijdrage doen aan het systeem zoals in NL is niet relevant. Er is sprake van per definitie Verdragsgerechtigde zijn; dwz dus geen CSG heffing. Laat ik het verduidelijken: inkomsten in Frankrijk: AOW+ aanvullend NL pensioen + pensioenuitkeringen niet uit NL + inkomsten uit zakelijke activiteiten in LDF. De 1e twee (AOW+aanvullend NL pensioen) worden NIET meegenomen bij de berekening van de CSG. Is mijn aanname juist?

Reactie van Theodora Besse op 22 November 2017 op 17.41

Peter, wanneer je welk inkomen dan ook geniet, dat recht geeft op een franse basisverzekering, dan ben je niet verdragsgerechtigd. Want dan betaal je al sociale lasten in Frankrijk. Dus wanneer je "pensioenuitkeringen niet uit NL" uit Frankrijk zijn en/of je "zakelijke activiteiten" bestaan uit het uitbaten van een officiële franse entreprise, dan is er sprake van een voorliggende voorziening en ben je al basisverzekerd in Frankrijk.

Maar wanneer je "pensioenuitkeringen niet uit NL" uit een derde land komen én je zakelijke activiteiten doe je erbij als bijverdienste dan ben je verdragsgerechtigd en je betaalt geen sociale lasten in Frankrijk.

Er bestaat geen tussenweg. Het is óf óf. Óf je bent verdragsgerechtigd en betaalt sociale lasten in Nederland óf je betaalt sociale lasten (waaronder CSG) in Frankrijk over je gehele wereldinkomen, inclusief NL AOW en pensioen. Hopelijk is het nu eindelijk duidelijk.

Reactie van Peter A. Schrage op 23 November 2017 op 9.21

Merci Mdm Besse, duidelijk...!!

Je reactie hieronder, dit zijn de huisregels. 

Je moet lid zijn van Nederlanders.fr om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlanders.fr

GA DIRECT NAAR:

Laatste nieuws uit Frankrijk

© 2024   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden