NEDERLANDERS.FR

Hét netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk

Hallo iedereen!

Ik heb een vraagje, misschien dat iemand van jullie er een antwoord op heeft.. Ik wil binnenkort in Frankrijk werken (honden training, probleemgedrag bij honden oplossen etc.) onder het statut "auto entrepreneur". Echter ik heb een Nederlandse ziektekosten verzekering. Nu vroeg ik me af, kan ik me inschrijven bij de chambre de commerces in Frankrijk zonder numéro de securité sociale? Bij voorbaat dank voor je reactie !

Nina

Weergaven: 995

Berichten in deze discussie

Ja, je kunt je rustig inschrijven bij de Chambre de Commerce en dan wordt je automatisch ingeschreven bij de RSI en dan betaal je dus dubbel voor je ziektekostenverzekering.

Ik weet niet of hondentrainer een gereglementeerd beroep (dat zou ik op moeten zoeken). In dat geval is het statuut van auto-entrepreneur niet toegestaan (al kun je wel voor hetzelfde regime social//fiscal kiezen als een auto-entrepreneur). Indien hij niet gereglementeerd is, hoef je met je auto-entreprise niet langs de Chambre de Commerce, maar kun je rechtsstreeks inschrijven via www.lautoentrepreneur.fr. Maar dan moet je wel in Frankrijk wonen en ga je sociale lasten afdragen (23% van je omzet), waarmee je in het RSI komt en je dus dubbel verzekerd bent. Als het beroep wel gereglementeerd is, moet je je inschrijven via de Chambre des Métiers. Ook dan ben je dubbel verzekerd.

Waarom wil je eigenlijk je Nederlandse ziektekostenverzekering houden? Op zich is dat wel mogelijk, maar dan moet je inschrijven via het CFE van Impots, als buitenlands belastingplichtige en vrijstelling aanvragen van sociale lasten. Dat kan nooit onder het statuut van auto-entreporeneur. Dan val je onder de micro-BIC.

Verward? Dit is nog maar een korte en simpele samenvatting als je je plan 'ik wil binnenkort in Frankrijk werken als hondentrainer' echt handen en voeten wil geven. Maar het antwoord op je oorspronkelijke vraag is simpel: ja je kunt je zonder numéro de sécurité social inschrijven bij de Chambre de Commerce...Alleen is die vraag niet relevant.

Wim
Hallo Wim,

Hartelijk dank voor de uitgebreide informatie ! Het statuut auto-entrepreneur is als het goed is toegestaan voor de hondengedrags deskundige, ik heb al contact gehad met collega's "éducateur et comportementaliste canin', die werken als auto-entrepreneur. er is me verteld dat dat belastingtechnisch ook nog eens voordelig zou zijn (lagere BTW? ik weet het niet meer), maar van die 23% sociale lasten schrik ik toch wel even..
Ik ga me uiteraard in Frankrijk verzekeren, wel zo handig. Met een beetje geluk kan in de mutuelle van m'n vriend. Ik ben van plan om in januari over te stappen. Als ik nou geen nr de sécu nodig had kon ik me nu alvast inschrijven (ipv januari), en dan zou het omzetten van de verzekering minder haast hebben. Dat was mijn redenatie. Ik denk dat ik uiteindelijk toch beter kan wachten tot januari en dan alles in 1x regelen..
En ja het klinkt nog redelijk ingewikkeld, maar met een frans verzekeringsnummer en de belastingplicht in Frankrijk wordt het iets eenvoudiger (hoop ik). Mij is verteld auto-entrepreneur = simpel en voordeling..

Nogmaals dank !
Hallo Nina,

Ik heb afgelopen maandag een uitgebreide uitleg gehad over jou verhaal van mijn Franse boekhouder. Een klein verschil is dat ik een Sarl heb. De RSI, RAM of hoe de instantie ook voor jou beroepsgroep heet int de sociale lasten. Ze innen een heel rijtje, van ziektekosten tot pensioen en zelfs een overlijdensverzekering (alles is verplicht). In de uitleg kwam naar voren dat ik een bedrag moet afdragen over een fictief inkomen van rond de € 15.000,-. Dit als ik een inkomen opgeef van € 0,-. Dit kan misschien per rechtsvorm verschillen maar de 23% over de omzet die eerder wordt genoemd is bij ons niet ter sprake gekomen.
De Chambre de Commerce kan je heel goed helpen om langs alle station van de Franse bureaucraten te laveren. En anders (maar ik weet niet of jou rechtsvorm dat nodig heeft) kan een goede Franse boekhouder je ook alles uit handen nemen. Wij hebben hier goede ervaringen en het scheelt heel wat kopzorgen. Wij hadden na 6 maanden een bevestiging van de RSI voor onze ziektekosten (ze waren alleen mijn vrouw vergeten). In die tussentijd moet je dus alle medicijnen zelf betalen. Als je dus medicijnen gebruikt zorg dan dat je voor vertrek in NL nog wat hamstert op dat gebied ;-) Na de bevestiging kan je ook pas een aanvullende verzekering aanvragen. De RSI keert namelijk maar 70% uit van je kosten en soms minder als de RSI een bepaald maximum heeft gesteld aan een uurtarief van bijvoorbeeld een tandarts.
Ik hoop dat je wat aan onze ervaringen hebt. Mocht je nog tips nodig hebben dan hoor ik dat wel.

Groet,

Frank
Die 23% bekend is ook helemaal niet van belang voor een SARL. Daar betaal je 45% van de winst (omzet minus bedrijsfkosten aan sociale lasten). Dat kan meer zijn of minder zijn dan 23% van de omzet. Bij ene SATL heb je ook ene boekhouder nodig. eeen goede boekhouder helpt je met al je aftrekposten en verdient meestal zijn geld terug.

Maar bij een auto-entrepreneur of een entreprise individuelle (met een bedrijfsactiviteit in 'service'\) die kiest voor het microregime heb je helemaal geen boekhouder nodig. Immers er wordt standaard 50% van je omzet gerekend voor je aftrekposten, hoe hoog of laag je bedrijfskosten in werkelijkheid ook zijn. Daar kan een boekhouder niks aan veranderen. Vervolgens betaal je 45% van de 50% theoretische winst en hopla, daar is de 23% van de omzet aan sociale lasten waar ik het over had.

Wim
Hallo Wim,

Bedankt voor het rekensommetje, ik snap nu waar de 23% vandaan komt. Aparte regeling met die 50%, maar dat zullen ze welbedacht hebben om het eenvoudig te houden. Een boekhouder zal ik inderdaad niet inschakelen. Ik zal iets minder verdienen dan gepland, jammer maar het houd me niet tegen !

Nina
Hallo Frank,

Bedankt voor je reactie! Een poos geleden heb ik ook gekeken naar het opzetten van een eenmanszaak, de microentreprise in frankrijk. Toen was dat nog een heel gedoe moest je langs verschillende instanties, geld voorschieten etc. (Tenminste dat is mij verteld). Nu hebben ze de regeling autoentrepreneur die dat simpler (en ik dacht ook goedkoper) moest maken. Als het goed is heb ik dus minder bureaucratische rompslomp dan jij met je SARL. Maar goed in frankrijk is eenvoudig en goedkoop natuurlijk niet hetzelfde als in NL ;-) Daar hoefde ik niks af te dragen omdat ik onder de grens zat, ik heb zelfs nooit btw afgedragen ! (kleine ondernemers regeling).

Succes met je zaak in Frankrijk !

Nina

hoi Nina, je kunt je inschrijven als auto-entrepreneur en daarmee word je automatisch verzekerd voor ziektekosten in Frankrijk. Het kan echter wel even duren voor alles rond is, maar het is dan wel met terugwerkende kracht vanaf de datum dat je als startdatum van je bedrijf hebt opgegeven.

Check nog wel even of deze activiteit 'mag' als auto-entrepreneur.

edit: o oeps, ik zie dat er al geantwoord was!

Hallo,

Nogmaals bedankt voor de reacties in 2010.

Inmiddels sta ik sinds februari 2011 ingeschreven als autoentrepreneur. Ik heb de Nederlandse verzekering inmiddels opgezegd, maar begin me nu toch zorgen te maken. Misschien dat een van jullie antwoord heeft op  mijn vraag.

Ik heb namelijk na 4 maanden nog steeds geen nr de sécurité sociale. Ik heb al gebeld met de RSI, ze hebben (nog) geen dossier van mij. Vervolgens de Urssaf gebeld of het dossier daar wel ok is, dat was het geval. Er werd mij verteld dat de Urssaf echter niks doet met het nr de sécu en dat ze deze ook  niet verstrekken. Het RSI heeft me verteld dat ze behoorlijk achter lopen en dat dat de reden zou kunnen zijn, maar dat ze nu iig geen gegevens van mij hebben (mijn naam staat niet in hun computer).

Mijn vraag, is het normaal dat je na 4 maanden nog steeds geen enkele vorm van bevestiging hebt? Kan ik ergens een getuigschrift krijgen waarin staat dat ik wel degelijk verzekerd ben? Ik heb straks namelijk behoorlijke kosten bij de tandarts en zou deze graag willen declareren, maar hoe zonder nummer? Ik weet dat papierwerk hier lang kan duren en dat ik naar de instanties zelf moet bellen maar die sturen me van het kastje naar de muur. Ik zal morgen weer bellen, maar hoop hier ontertussen wat tips te kunnen krijgen. Het zit me niet echt lekker dat ik nergens zwart op wit heb staan dat ik verzekerd ben.. (ik heb wel een SIRET nr uiteraard).

Alvast bedankt!

Nina

bekend verhaal, en ja het is normaal dat het meer dan 4 maanden duurt. Het mag een wonder zijn als het korter zou zijn. Ik had hetzelfde probleem als jij, en wat bij mij wonderen deed, was meerdere malen mailen (via de site, op het contactformulier categorie santé) en brieven schrijven naar de RSI.  Ik heb duidelijk gemaakt dat ik, omdat ik  geëmigreerd ben, geen recht heb op een andere verzekering. Als frans ingezetenen loopt je ziektekostenverzekering nl. nog 1 jaar door, na de datum dat je op basis van je status er geen recht meer op hebt. Op die manier is het voor een fransman geen probleem als het 9 maanden duurt voor de inschrijving rond is.

Ik heb 6 mndn na mijn inschrijving een brief gehad, met daarin de bevestiging dat ik aangesloten was bij de RSI en op basis daarvan verzekerd was.("attestation")

Wat de tandarts betreft: daarvan wordt maar een heel beperkt deel vergoed, afhankelijk van wat het wordt. Het meest praktische is alles voorschieten en  de rekening bewaren. Als je bericht hebt gehad dat je bent ingeschreven, de rekening opsturen naar je ziektekostenverzekering. Dit, heb ik mij hier laten vertellen, moet je binnen 2 jr na het ontvangen van de rekening doen. Genoeg tijd dus....

Hallo Linda,

Bedankt voor je bericht! Erg fijn om te horen dat het dus inderdaad normaal is en ze mij niet zijn "vergeten" ofzo en dus onverzekerd rondloop. Ik wist dat het lang zo duren, maar zo lang.. De carte vitale ontvangen schijnt nog langer te duren..

Ik had al een keer een mail gestuurd maar kreeg daar geen reactie op, dus heb besloten om te bellen (niet dat je daar wat wijzer van wordt). Ik ga op jouw advies dan ook maar brieven schrijven en nog eens mailen. De rekeningen zal ik bewaren, ik krijg 70%vergoed voor de standaard behandelingen dus dat valt mee (een kroon is een ander verhaal uiteraard, maar dat kan ik uitstellen blijkt, ik kies eerst maar voor de goedkopere "repareren"). Ik heb uiteindelijk voor een paar honderd euro aan eigen bijdrage, dus ik denk niet dat een mutuelle uit kan in dit geval.

Voor de vakantie sluit ik toch maar een reisverzekering af zolang ik geen nr de sécu heb.

Nog één vraagje: hoe zit dat als je moet worden opgenomen in een ziekenhuis ? Dat kun je toch moeilijk allemaal zelf voorschieten, is daar iets voor geregeld als je nog geen nr hebt?

RSS

© 2020   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden

Anton Noë ... google.com, pub-1033432903517354, DIRECT, f08c47fec0942fa0