NEDERLANDERS.FR

Hét netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk

Beste mede-lezers,

Voor het eind van het jaar wil ik me vestigen in midden-Frankrijk. Een jarenlange droom waar maken. Ik ben al 30 jaar bedrijfsbegeleider, kwam met cliënten regelmatig in Frankrijk, in een CdH in de Ardennen. Nu ga ik mijn activiteiten in en vanuit Frankrijk starten.

Discussie: door alle contacten in Frankrijk, en gestimuleerd door een bijeenkomst georganiseerd door de Franse Kamer van Koophandel in Amsterdam heeft het idee bij mij post gevat dat het niveau van management van bedrijven lang niet op hetzelfde niveau van NL staat.

Ik heb ervaring met een paar Franse bedrijven. Vaak nog erg hiërarchisch. En onze NL manier van leidinggeven zal voor de meeste Franse bedrijven nog een brug te ver zijn.

Zou er toekomst zitten in het begeleiden van bedrijven in Frankrijk? En om te beginnen NL talige bedrijven in de toeristensector? Zodat ze betere omzet gaan draaien? En meer winst? Minder kosten maken?

Graag ervaringen uit de Nièvre (Morvan) en de Allier. Maar ook uit andere streken welkom!

Hartelijke groeten, Hans Koch

Weergaven: 852

Berichten in deze discussie

Ik geloof er niets van....hier is het al vanaf de basisschool gewoon top down. Hiërarchisch ja. Mensen worden nauwelijks geacht mee te denken. Dat zie je overal om je heen, de desinteresse van medewerkers. Als je vlak voor 12 uur een winkel binnenkomt is de aankomenden lunch veel belangrijker dan de klant. Rond 12 uur bij de kassa in de supermarkt? Hoe lang de rij ook is....wij gaan eten! Als je dat als buitenlander zou willen veranderen? En waarom zou je dat willen? Ik wens je veel succes maar geef je erg weinig kans!

Beste Matty,

Dank voor je feedback. Tja ... dat moet je dus allemaal kunnen hanteren ... Oooo, die Fransen, hè? Met hun cultuurelementen ...

Dank je wel voor je goede wensen ....

Hoi Matty, jouw ervaringen bij kassa's zijn bepaald de mijne niet. Nog nooit meegemaakt, maar ik zit op het platteland, dat kan schelen.

Wel Caro, ik woon in the middle of nowhere, maar moet voor een beetje supermarkt naar de nabijgelegen stad.

Beste Hans,
Hieronder onze projecten die we een Frankrijk hebben en een begeleiding nodig hebben.
Graag jouw reactie naar : michielbak@gmail.com

Diverse vastgoed projecten beschikbaar in Aubeterre-sur-Dronne (16)
Door Michiel Bakker geplaatst op 22 Februari 2014 om 18.01

Diverse vastgoed projecten (koop, huur of pacht) beschikbaar in Aubeterre-sur-Dronne (16 Charente)

Met 4 broers hebben wij in de afgelopen 15 jaar in Aubeterre-sur-Dronne ("un des plus beaux villages" van Frankrijk, zie http://aubeterresurdronne.com/) een Hotel-Café-Restaurant (Hotel de France), een appartementen complex met restaurant (Hopital St. Francois) en een woonhuis gekocht en ontwikkeld.

Wij zijn nu geinteresseerd in Nederlanders die van ons het stokje willen overnemen van één of meerdere (bovengenoemde) projecten. Dit kan koop, huur of pacht zijn, alles is bespreekbaar.

Hotel de France is centraal gelegen (aan het dorpspleintje) en is ideaal voor een echtpaar om te runnen. Er is ook een woonhuisje bij. Voor meer info kijk op http://hotel-de-france-aubeterre.com/.

Hopital St. Francois is ook centraal gelegen (op 50 m afstand van Hotel de France) en is een 14e eeuws ziekenhuis dat gerenoveerd is en opgesplitst in een restaurant en 4 appartementen (momenteeel vakantie verhuur).

Allemaal eventueel individueel beschikbaar. Voor meer info kijk op http://www.hopitalsaintfrancois.com/.

Het woonhuis is gelegen aan de rand van het dorp op ca. 500 m van Hotel de France.

Ha, Michiel,

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ik heb je een mail gestuurd.

Hartelijke groeten, Hans Koch

Hi Hans, Heb geen mail ontvangen

Hi, Michiel,

Ik heb een mail naar je gmail account gestuurd, via COACH BV.

Hartelijke groete, dank voor de moeite.

Beste Hans,

Het veranderen van een managementcultuur kost normaal gesproken al een aantal jaren. In Frankrijk minimaal een generatie en in Midden-Frankrijk waarschijnlijk 2 generaties.

In Parijs geef ik je meer kans, maar daar zitten al heel veel van dit soort bedrijven.

Ik heb 11 jaar bij Michelin gewerkt. Edouard Michelin had plannen om de hiërarchische structuur te moderniseren, maar door zijn tragische dood heeft hij hier nooit echt aan kunnen beginnen. 

Iemand 'van buiten' die in Frankrijk een bedrijf wil moderniseren... kansloos.

En dan: spreek je perfect Frans, ken je de cultuur, heb je kennis van de Code du Travail, weet je hoe gevoelig de verhoudingen kunnen liggen?

Als dat niet zo is: kansloos!

Het klinkt wellicht wat cru, maar bezin in dit geval echt voordat je begint!

Groeten

Rob

Beste Rob,

Je lijst helpt enorm. Dank je wel!

Mijn idee is dat je altijd met iemand uit het land zelf moet samenwerken. Doe je dat niet, dan mag je inderdaad leren ver-springen ....

Over de taal .... Al spreek je het vloeiend, mijn ervaring is dat je altijd tekort komt. Of door het inhoudelijk vakgebied van de klant of doordat je allebei in een 2e taal spreekt.

Als betweter ergens binnenkomen; tja, dat lukt in ieder geval niet ...

Ik weet het; de Franse cultuur laat zich niet makkelijk veranderen. Alleen al het verschil tussen een Fransman en een Wallon. Ik kom nog wel een keer met je aan de praat. De Franse automobielbedrijven zijn op zoek naar nieuwe cultuurwaarden, zeker op het gebied van HRM. Het moet meer internationaal worden. Nu nog de Fransen mee krijgen, dus ...

Groeten, Hans

Er zijn enkele duizenden kleine bedrijven van Nederlanders in Frankrijk, voor ongeveer de helft in horeca/toerisme, de rest in van alles en nog wat. Sommige van die bedrijven zijn mijn klanten en er is altijd ruimte voor een collega/concurrent. Maar ik ben van mening, doe ermee wat je wil, dat er weinig behoefte is aan algemeen management-advies. Waar wel behoefte aan is, is hulp of ondersteuning op basis van specifieke kennis. En dan heb ik het over sectorkennis: marktomvang en -segmentatie, doelgroepen, best practices in die bedrijfstak, bewezen -sector gebonden- marketingstrategieën, kennis van kengetallen en statistieken uit die sector, etc etc. Ik heb een kleine praktijk ontwikkeld op dat gebied, genaamd 'de bedrijvendokter' volledig gericht op kleine toeristische bedrijven: chambres d'hôtes, mini-campings en gîtesverhuurders. Zie hier:   http://www.ondernemen-frankrijk.nl/dynamic3/zaken/customers/onderne...

Kortom, een gedegen kennis van de sector, zowel qua regelgeving, financieel en operationeel, is nodig, naar mijn mening om als management adviseur van toeristische bedrijven van Nederlanders in Frankrijk wat te kunnen verdienen.

Wim

Beste Wim,

Dank je wel voor je reactie. We hebben elkaar kort gesproken op de emigratiebeurs. Graag ben/word ik je collega. We werken niet op hetzelfde vakgebied. Ik maak de insteek via de psychologische c.q. communicatieve kant.

Ik ken je site; ik zoek hem regelmatig op. En ik was jaren geleden al bij een workshop van je. Wat aanvullend zou kunnen zijn: ik merk dat de eigenaren van CdH's die ik gesproken heb, vaak vanuit enthousiasme/droom begonnen zijn. En zich na jaren, wanneer het wat minder gaat dan ze gedacht/gehoopt hadden gaan afvragen waaraan dat ligt. Heel veel mensen kennen hun eigen kwaliteiten niet, weten hun aanleg niet en kunnen daardoor het onderscheid niet maken met hun collega's.

Er zijn minimaal 25.000 CdH's in Frankrijk. Hoe gaat een klant/gast kiezen? Dat is mijn vakgebied.

We houden contact!

Hans

RSS

© 2020   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden

Anton Noë ... google.com, pub-1033432903517354, DIRECT, f08c47fec0942fa0