Nederlanders.fr

Hèt netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - zegt het voort!

||  PLAATS BERICHT  ||  PLAATS ADVERTENTIE   || 

Buitenlandse verkopers van tweede huizen moeten ook premies betalen

Bij het pakket fiscale maatregelen dat de Franse regering heeft aangekondigd - € 7,2 miljard extra opbrengsten in 2012 - behoort ook de maatregel om buitenlandse bezitters van Franse vakantiewoningen sociale premies te laten betalen over de verkoopwinst, de taxe sur la plus-value.

Weergaven: 1800

Rubrieken,

Klik hieronder voor meer berichten in dezelfde rubriek.

20120705, Geldzaken, Woningen Algemeen

Reactie van Brittany op 6 Juli 2012 op 5.54

Ja, als je in twee jaar 43 miljard moet zien te vinden en ondertussen een aardig gedeelte van de bevolking zwart werkt en/of geen belasting betaalt, ja, waar moet je het dan vandaan halen??  Bij de andere, de eerlijke mensen. En hetzelfde is gebeurd in Griekenland, Italie en Spanje en nu ook Cyprus. Sarko zei: "Travailler plus pour gagner plus" Maar nu wordt het "travailler au noir pour gagner plus" ?  De eerlijke mensen, die hun hele leven hard gewerkt hebben een daardoor een centje hebben gespaard zullen door deze regering tot op hun hemd worden uitgekleed. De anderen, die nooit gewerkt hebben of allles hebben uitgegeven zullen daar de begunstigden van zijn.  Ik heb het natuurlijk niet over mensen die buiten hun schuld in de problemen zijn geraakt! Dat die worden geholpen is normaal. Maar ook zij worden "gestraft"  Het belastingcredit voor de hulp die gehandicapten en ouderen nodig hebben zal ook worden verlaagd. Zo kunnen deze mensen binnenkort minder hulp betalen. Er bestaat ook al een plan om mensen met de Franse nationaliteit, die al jaren in het buitenland wonen en nergens in Frankrijk gebruik van maken, ook belasting aan Frankrijk te laten betalen.  Ik kan me voorstellen dat het land waarin ze wonen en waarin ze wél gebruik maken van de structuren het daar niet helemaal mee eens zal zijn. Wordt het dan dubbel belasting betalen??  Wat zal de volgende stap zijn ?

Reactie van jan van der lee op 6 Juli 2012 op 8.31

Nederlanders die jarenlang gebruikt hebben gemaakt van de franse infrastructuur omdat ze er een tweede huisje hebben en nooit belasting hebben hoeven te betalen (muw tax habitation) mogen toch wel een deel van hun winst bij verkoop aan de staat afdragen. Een huis koop je om in te wonen, niet om winst mee te maken en als je dat wel doet, stelt nu Hollande voor om dat eerlijker te verdelen. Toch niet zo vreemd?

Reactie van Brittany op 6 Juli 2012 op 8.55

 Marielle, geen enkel bezwaar tegen de plus value dat is normaal dat ben ik met je eens. Maar sociale premies van nog eens 15% over de plus value betalen terwijl ze niet meedelen in de sociale voordelen ?

Als je nu na 30 jaar een huis te hebben gehad in Frankrijk, het verkoopt,ben je meer dan 1/3  van de plus value kwijt.  Neem een huis dat je in 1982 kocht voor 50.000 FR . Dat was toen even veel als  14.868 €

Dat zelfde huis is helemaal verbouwd in die période en is nu 200.000 € waard.  De inflatie was over die période 134,7% = 20.027,€

Men betaalt over het huis nu dus .69.000 €  de plus value. Men houdt volgens mij geen rekening met de inflatie over die période, of klopt dat niet?  Zonder die sociale lasten en met aftrek van de inflatie zou men 34.194,87 €  hebben betaald. Verder is over het huis in 30 jaar ook al  Taxe foncière betaald.  Geen idee hoeveel want dat ligt aan de plaats waar je woont.  De plusvalue is dus niet het probleem, maar het is de berekening ervan. 

We gaan geen discussie aan over jongeren die geen baan kunnen krijgen want dan zijn we voorlopig nog niet uitgepraat.  Ik ben persoonlijk van mening dat: maar dat is helemaal persoonlijk. 1. Voor men aan een studie begint men moet kijken of in die branche werk is te vinden. 2. Als men merkt dat in die branche het moeilijk is aan de slag te komen gaat men een andere studuerichting in, waar wel mogelijkheden zijn. 3. Men zorgt ervoor op zijn minst zijn middelbare school af te ronden met een diploma.  Welk diploma dan ook.  Als in de streek waar men woont, vooral als men jong is, geen werk te vinden is in zijn branche kijkt men of er in een andere streek wel mogelijkheden zijn.  Men gaat door met bijscholen in plaats van naar "secret story" of aan verwanten te kijken. men leert een vreemde taal als men geen vreemde taal spreekt. Kortom men zoekt in alles en overal, zelfs als men tijdelijk even een veel mindere baan moet aannemen dan waarvoor men is opgeleid.  Iedere week bij pole emploi gaan kijken in zijn eigen buurt is niet de manier om een baan te vinden. Volgens mij, als je echt wilt werken vind je wel iets.  Er zijn natuurlijk uitzonderingen van mensen die ziek zijn etc. Maar een gewone gezonde jongere die wil werken vindt volgens mij echt wel iets.

Reactie van Brittany op 6 Juli 2012 op 9.54

Volgens mij is die wet per 1 februari 2012 veranderd en is de vrijstelling nu pas na 30 jaar.

Er zijn natuurlijk allerlei  "abattements en uitzonderingen" maar globaal genomen dacht ik dat het nu 30 jaar is. maar als jij het zeker weet. Ja ik kan me natuurlijk best vergissen

Reactie van Ingrid op 6 Juli 2012 op 9.54

Esme, Per 1 februari van dit jaar is de wet m.b.t. de plus-value gewijzigd... Pas na 30 jaar hoef je dat niet meer te betalen...

Reactie van Brittany op 6 Juli 2012 op 11.17

Boudewijn, de franse bezitters betalen dat al jaren. Nieuw is dus dat de niet Fransen het OOk gaan betalen terwijl die daar eerst van waren uitgesloten.

Hollande wil dat mensen die meer dan 1 miljoen per jaar verdienen OVER DE REST (dus alle andere miljoenen die ze nog hebben verdiend) 75% inkomstenbelasting gaan betalen. En inkomsten uit beleggingen etc. worden ook meer belast.  Maar de vraag is: wat gaan die mensen doen?  Monaco is geen optie: alle Fransen die hier wonen betalen belasting aan Frankrijk. Zwitserland, België, Engeland, zelfs Nederland is voordeliger. Dus nu denkt hij erover om alle Fransen, die Frankrijk verlaten belasting gaan betalen aan Frankrijk. Maar ze maken wel gebruik van de infrastructuren van het land waarin ze wonen. Dat land zal het daar dus niet mee eens zijn. Dit wordt waarschijnlijk een EU kwestie?  Amerikanen betalen trouwens hun belasting aan de USA als de belasting in het buitenland lager is dan in de USA. Ze betalen dan het verschil aan de USA. zo betalen alle amerikanen (evenredig hetzelfde bedrag. Dat zou Hollande dus ook best wel eens kunnen invoeren. Maar hij zou de grote multinationals moeten aanpakken die door hun administratie offshore te brengen hele grote sommen TVA ontduiken. Als hij dat aanpakt heeft hij zijn 43 miljard snel bij elkaar.

 

Reactie van reuvers op 6 Juli 2012 op 12.37

Helen,

Hopelijk heb jij geen kinderen die zich in de situatie bevinden dat ze geen werk enz. vinden, ik ken echt HOPEN jongeren die zich de benen uit het lijf rennen en alles aanpakken! Ik heb het dan niet over 'rijkeluiskindjes' die naar dure privéscholen of Grandes Ecoles gaan en via netwerk van papa/mama wel een stage of eerste baantje vinden en die voor (echt gehoord) een 'hongerloontje' zoals het SMIC gaan werken (sommigen dachten zelfs dat het zakgeld was...); ter vergelijking: veel jongeren zouden blij zijn met zo'n eerste vaste baan!

Mbt een taal leren: uit ervaring (zowel als ouder als docent) weet ik dat in het reguliere Franse onderwijs talen zeer slecht onderwezen worden; blijven particuliere instituten over die ong. 60 euro per uur kosten. 'Gewone' ouders kunnen dit niet betalen. 

Blijven over Erasmusuitwisselingen e.d.: dat kan een goed idee zijn, maar ik ken daar de financiële kant niet van.

Verder hoop ik dat jij zelf nooit aanspraak zult hoeven maken op welke (sociale) hulp dan ook: ik vind dat je nogal makkelijk iedereen over één kam scheert en je wrschl zelf nooit noemenswaardige problemen hebt meegemaakt in Frankrijk. Loop bv. eens een week mee met een gezin uit de midden- of lagere inkomens: zie eens hoe hard ze moeten werken om aan een gemiddeld inkomen te komen en hoeveel tijd dit kost (ik ken enkel de privésector). Ik ken mensen die allebei werken en nog steeds in een HLM wonen en al tien jaar CDD's aannemen of uitzendwerk (niet zelf gekozen!).

Je zou je mening dan misschien wel eens kunnen herzien: hoe je het ook draait of keert: iedereen die een tweede huis kan betalen, Frans of niet, heeft puur een luxeprobleem met deze maatregel, vaak defiscaliseren ze sowieso ook al (de Fransen in ieder geval), en ik ken geen enkele werkloze of RMIste met een tweede huis, vaak niet eens met een eerste huis!

Sorry iedereen maar dit moest er even uit!

Prettig weekend iedereen!

Carine Reuvers

Reactie van Rob van Schijndel op 6 Juli 2012 op 14.08

Dit soort berichten / nieuwe maatregelen gaan over het algemeen niet door.

1. Het is zeer dubieus om sociale premies te heffen, terwijl men niet sociaal verzekerd is. Door de diverse Europese regelgeving (Geert, leve Europa) kunnen dit soort maatregelen niet worden ingevoerd. Oplossing voor monsieur Hollande zou kunnen zijn om voortaan van iedereen 35% belasting te heffen bij verkoop en geen splitsing meer te maken tussen sociale pemies en belasting.

2. Het zal hoogstwaarschijnlijk ook niets opleveren. Het is veel voordeliger om bij iedere transactie overdrachtsbelasting te heffen - werklui het huis op laten knappen (werkgelegenheid) - etc, dan heel af en toe plus value te heffen. Heel af en toe, omdat dergelijke maatregelen de onroerend goed markt geen goed zullen doen.  

Reactie van Brittany op 6 Juli 2012 op 17.59

Dag Carine, fijn dat het er even uit is.  Ik moet hier dus uit opmaken dat mijn kinderen rijkeluiskindjes zijn; Dat ik nooit een enkel probleem in mijn zowel professioneel als privé leven heb meegemaakt. Dat je alleen talen kunt leren op dure privé instituten. Dat ik makkelijk een tweede huis kan betalen. en ik vergeet nog het een en ander. O ja, ik heb een hoog inkomen en moet eens gaan kijken hoe andere gezinnen rondkomen (zelfs een gezin met een middeninkomen) En dat alles alleen omdat ik naast Monaco woon?

Dus.... ben ik rijk. zijn mijn kinderen rijkeluiskindjes, heb ik nog noot een enkel probleem in mijn leven gehad?  

Je moest eens weten!  Maar juist omdat ik WEL een heleboel en echt een heleboel heb meegemaakt, weet ik ook dat waar een wil is een weg is. UIT PURE ERVARING. En om een taal te leren hoef je geen dure cursussen te volgen.  Er zijn een heleboel praktische manieren om een taal te leren.

Zo, jij ook een fijn WE en voor je over iemand vertelt hoe die persoon is terwijl je er niets vanaf weet, zou ik zeggen draai je vingers 7 keer over je toetsenbord om voor je iets schrijft ;-)

Reactie van Brittany op 6 Juli 2012 op 18.04

Geen gek idee Rob, Want inderdaad, mensen die hun huis willen verkopen kunnen wel eens geneigd zijn nog enkele jaren te wachten. Dat komt de huizenmarkt niet ten goede. Minder aanbod dus hogere prijzen?

Maar op deze manier wordt iedereen inderdaad hetzlfde behandeld. en als Hollande een deel daarna voor sociale doeleinden wil gebruiken, nou dan doet hij dat toch gewoon?

Je reactie hieronder, dit zijn de huisregels. 

Je moet lid zijn van Nederlanders.fr om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlanders.fr

GA DIRECT NAAR:

Laatste nieuws uit Frankrijk

© 2024   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden