Nederlanders.fr

Hèt netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - zegt het voort!

||  PLAATS BERICHT  ||  PLAATS ADVERTENTIE   || 

Ik zou in zonnepanelen moet investeren, maar heb geen idee hoe dat hier gaat

Dag allemaal (meer dan 18.000 leden! een vraag voor een ieder die er iets zinnigs over kan zeggen

We (2 kinderen en mijn persoon) hebben al ruim 25 jaar een maison de vacances in de Normandie, met een dak op zuidwest dat om zonnepanelen vraagt!!

In NL heb ik ook een geweldig gunstige ligging wat dak betreft en daarop zes jaar geleden 16 zonnepanelen laten leggen en ben een behoorlijke energieleverancier geworden. Dat was in 2014 best een risicovolle beslissing maar heb er geen seconde spijt van gehad. Ben 78 jaar, alleenstaand, veel in Fr. dus weinig energieverbruik. Geen kunst dus, kook ook al 25 jaar op inductie.(mijn dochter, gedreven lid van milieudefensie schreef voor haar gymnasiumeindexamen natuurkunde een werkstuk getiteld”mijn vader kookt liever op gas”,maar dat was 1985!

Nu mijn vraag: ik vind dat ik in Fr. in zonnepanelen moet investeren, maar heb geen idee hoe dat hier gaat. Vooral mijn kennis van het frans is en blijft bedroevend slecht, ondanks 7 jaar Alliance Francaise. (Ben wat je zou noemen een beta-vrouw, het talen-gen ontbreekt) Ik zou graag in contact willen komen met iemand die hier alles van weet: wat ik zou moeten investeren, hoe gaat dat met terugleveren, met EDF, of misschien toch een nederlandse leverancier nemen? Nog een vraagje: als ik naar NL ga sluit ik hier altijd de elektra af, met zonnepanelen niet natuurlijk, maar dan de meeste zekeringen op off?

Wie oh wie zou me hierin kunnen bijstaan?

Theodora Besse, die volgens mij overal verstand van heeft (geweldig, ik lees alles van je en bewonder je talenten) zou dat ook kunnen?

Mijn beide kinderen (zijn eigenaar) verwachten van me dat ik zonnepanelen aanschaf en ik ben het daarmee eens,

ben heel benieuwd, bij voorbaat dank, gr Agnes

Weergaven: 1739

Rubrieken,

Klik hieronder voor meer berichten in dezelfde rubriek.

20190312, Bouw, Geldzaken

Reactie van agneske op 14 Maart 2019 op 9.45

Rob, weer een wijze raad, dank je. Zijn de meeste installateurs op de hoogte van zo’n parafoudre en kunnen ze die installeren?  Parafoudre betekent  bliksemafleider, maar ik neem aan dat voor dit onderdeel een technische term bestaat,wat is de NLse naam?

Ik begin wel de moed een beetje te verliezen, durf het haast niet meer aan, het wordt wel heel ingewikkeld, de misverstanden liggen op de loer, ben denk ik te oud om dit nog te ondernemen.Maar wie weet kan ik weer een lichtpuntje zien. Overleg met mijn kinderen moet nu eerst maar.

Wel eerst alles printen en verzamelen dan, Reuze bedankt, gr Agnes

Reactie van agneske op 14 Maart 2019 op 10.01

Rob, ik vergeet iets, in mijn franse dorp zijn vorig jaar de electrische leidingen (en telefoon)ondergronds gegaan, een hele verbetering, want bij ieder onweer hield je je hart vast:valt de elektra nu weer uit? Ook krijg ik altijd melding via de mail van mijn provider sfr wanneer er onweer dreigt boven de Manche(50). Er zitten altijd zekeringen tussen de omvormers, als die op off springen, wat zou er dan nog kunnen gebeuren? Schade aan de installatie? Brand?

Vorig jaar, bij die vreemde onweersknal (er was geen enkele onweersdreiging) sprong dus de zekering van EEN omvormer(heb er 2) eruit. Kon ik dus (helaas pas na 5 mnd) zo weer inschakelen. Niets defect. Geluk gehad?

gr nieske

Reactie van Rob van der Meulen op 14 Maart 2019 op 10.22

Agnes, een fusible of disjoncteur beschermt tegen overbelasting aan de gebruikerskant. Bij een kortsluiting schakelt die onmiddellijk uit, bij overbelasting duurt dat wat langer. Machteloos zijn ze echter tegenover van buiten binnenkomende spanningspieken. Gedurende een paar milliseconden een piek van bijvoorbeeld 4000 volt. Hier heeft iemand de moeite genomen er voor de Amerikaanse netspanning van 120 volt een grafiekje van te maken. Spanningspieken die overigens niet alleen door blikseminslag kunnen worden veroorzaakt: ook een boerderij waar zware elektrische apparatuur wordt in- of uitgeschakeld kan spanningspieken het openbare stroomnet opsturen. Zit je als laatste klant aan het eind van het stroomnet - en bout de ligne - dan worden dit soort verschijnselen alleen maar heftiger.

Een oude buizenradio kon nog redelijk wat verdragen. Moderne elektronica is vele malen gevoeliger.

Reactie van Henk Rientjes op 14 Maart 2019 op 10.40

Hoi Rob

Tegen een overspanning door onweer dus van buitenaf kan je je niet beveiligen met zo,n ding 

Het Amperrage (lees stroom) is op het moment van inslag direct of (indirect) zo hoog dat de leidingen de muur uit komen

En bij een indirecte inslag dat kan km,s ver weg zijn kan het elektromagnetisch veld zo hoog zijn dat alle apparaten met gevoelige elektronica kapot is

Dus het is een leuk iets zo,n ding maar of het werkt daar heb ik mijn ernstige twijfels over ,als het zou werken schrijft de verzekering het ook wel voor

Reactie van Henk Rientjes op 14 Maart 2019 op 10.47

Ik was nog iets vergeten,het is alleen te hopen dat de hoofdzekering er uit gaat bij inslag maar vrijwel altijd zitten er trage zekeringen in als dat niet zo zou zijn zou bij iedere piek van het net de zekering er uit springen.

Wij hebben dacht ik een 60 amp hoofdzekering en een ontlading gaat ver boven de 10000 amp uit dus alles sneuvelt gewoon

Reactie van Rob van der Meulen op 14 Maart 2019 op 10.50

@ Henk, zelden zich ik dat het oneens ben met iemand. Deze keer dus ook niet, ik hou het op een diplomatiek: ik ben het gedeeltelijk met je eens. Tegen de kracht van een directe blikseminslag is niets bestand. Ook wanneer het een "near miss" is die tientallen meters van een huis verwijderd de grond ingaat. Want dan kan de aardleiding plotseling op een torenhoog potentiaal komen te liggen, vindt de aangesloten elektrische apparatuur niet leuk. Tegen het merendeel van de spanningspieken op het stroomnet als gevolg van verder verwijderde blikseminslagen of andere lichtnetvervuiling helpen ze wel degelijk. 

Reactie van Henk Rientjes op 14 Maart 2019 op 11.08

Hoi Rob

De meeste mensen denken dat ze volledig beschermd zijn met zo,n overspanningsbeveiliging en dat is niet zo,ik heb ooit eens een lezing bijgewoond  dat ging over onweer die werd gegeven bij de afd 42 van de Veron ik had het idee ook dat je je kon beveiligen dat ivm onze antenne mast.

Het is een hele wetenschap die erg interessant is

Reactie van Rob van der Meulen op 14 Maart 2019 op 11.10

@ Henk, wat je tweede opmerking betreft: er is een essentieel verschil tussen de werking van een zekering/automaat en een overspanningsbeveiliging. Niets is inzichtelijker dan een eenvoudige tekening: spanningspieken dienen onmiddellijk na binnenkomst in huis door de cipier in de diepste kerker te worden gegooid, m.a.w. naar aarde doorgeleid voordat ze elders in de installatie kwaad kunnen aanrichten. Hier ooit voor de Britten uitgelegd en eenvoudiger dan onderstaand schema kan 't niet:

  

Reactie van Rob van der Meulen op 14 Maart 2019 op 11.17

@ Henk, department "I rest my case": heb ik ooit ergens beweerd of geschreven dat een volledige bescherming mogelijk is?

Reactie van Henk Rientjes op 14 Maart 2019 op 11.29

maar dit systeempje kost wel iets meer dan 100 euro

Je reactie hieronder, dit zijn de huisregels. 

Je moet lid zijn van Nederlanders.fr om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlanders.fr

GA DIRECT NAAR:

Laatste nieuws uit Frankrijk

© 2024   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden