Nederlanders.fr

Hèt netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - zegt het voort!

||  PLAATS BERICHT  ||  PLAATS ADVERTENTIE   || 

Bijenkasten op het dak.

Parijs is in Frankrijk denk ik het bekendste voorbeeld van imkers die hun bijenkasten midden in de stad op de daken hebben geplaatst.  In Clermont-Ferrand in de Auvergne wordt dit ook al een tijdje gedaan. 

Vorig jaar werden er al in Vichy, op de daken van het college des Celestins, enkele bijenkasten geplaatst. Na het succes van 2012 wordt het aantal bijenkasten dit voorjaar uitgebreid.  Het houden van bijen past uitstekend bij het educatieve programma van de school. Vorig jaar werden er bovendien een honderdtal potjes honing geoogst en deze werden op school verkocht.     

Het met succes houden van bijen in de stad komt doordat de bewoners in hun tuinen en op hun balkons veel bloeiende planten hebben staan.  

Zijn er nog meer steden die dit initiatief hebben overgenomen?

Tom

Weergaven: 1203

Berichten in deze discussie

Had ook al beelden van bijenkasten op de daken in New York gezien.

Tom

Jos, Ja, verwarrend inderdaad en ook wel ironisch.

In de stad overleven de bijen het blijkbaar - vermoedelijk omdat er geen landbouwgif is. En het gaat goed zolang er maar voldoende nectar en stuifmeel te vinden is. Ik juich het vooral toe omdat (enkele) bijenvolken er mee gebaat zijn en omdat het jongeren/scholieren/studenten de kans geeft om van dichtbij te zien hoe de bijenwereld er uit ziet. Dat de imker ook nog een beetje honing wint is leuk voor hem.

Maar elke oorspronkelijke rol in de natuur is de honingbij in deze situatie ontnomen. Wilde planten en onze voedselgewassen worden op deze manier van imkeren niet bestoven. Dat betekent nog meer verlies van wilde planten en minder voedselproduktie.

Bijenhouden in de stad kan, het is een leuke leerzame hobby - maar erg zinvol is het uiteindelijk niet.

Tom

Jos, Heb je maar een kastanjeboom staan? De  kastanje is afhankelijk van kruisbestuiving.

Bijen vliegen graag op de kastanjebomen en halen er zowel stuifmeel als nectar. De nectar is rijk aan mineralen en levert een heel goede honing op - alleen niet iedereen vind deze honing lekker.

Kastanje kent manjaren. Het slaat soms twee drie jaar over met het geven van vruchten. 

Maar vorig jaar was ook een beetje een raar jaar. Ik weet niet hoe het bij jou in de omgeving was, maar wij hadden nog een late winterkou. Kastanje kan heel goed tegen vorst en heeft deze zelfs nodig om weer uit te lopen, maar het is gevoelig voor kou als het al aan het uitlopen is. Hier in deze streek gaven de bomen die lager stonden en dus geen hinder hadden van late vorst wel kastanjes, maar de bomen die hoger stonden gaven niets. Een droge zomer helpt trouwens ook niet - ze hebben warmte en vocht nodig om hun vruchten te vormen. Te weinig vocht betekent voor veel bloeiers ook dat ze geen nectar geven. Geen nectar, geen honing.

Van de zomer een flinke laag mulch rond de boom deponeren helpt om het vochtverlies tegen te gaan..

Tom  

Vorig jaar viel de appel- en peren oogst in deze streek ook tegen. Walnoten waren er ook minder.

Ik heb me eerlijk gezegd nooit zo verdiept in deze chemtrails. De strepen in de lucht heb ik natuurlijk wel vaker gezien, maar geen rasters zoals je die hier beschrijft. Ik zal er dit jaar eens op gaan letten.

Tom

Chemtrails is een boeiend onderwerp. Maar we dwalen wel flink weg van het oorspronkelijke onderwerp "Bijenkasten op de daken".

Stel voor om de discussie naar de voorpagina te verplaatsen met bijvoorbeeld de titel "Chemtrails in het Franse luchtruim".  Denk dat er dan ook wat meer gesprekspartners zich aankondigen dan in deze bijenhoek.

Tom

En terecht.

Tom

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het gevolgen heeft voor bijen. Als ik het goed begrijp gaat het vooral om Barium en Aluminium waar deze chemtrails uit zouden bestaan. Het is me niet duidelijk of het om een Barium verbinding gaat - in zuivere vorm komt het in de natuur niet voor. Barium staat niet bekend als een stof die zich opeenhoopt in levende organismen. Aan de andere kant; rattengif is gemaakt van een Bariumverbinding.

Hoe dan ook; die metalen die gelost worden hoog in de lucht zullen een keer op de bodem terechtkomen. En dat komt de grond vast niet ten goede, en evenmin de flora en fauna lijkt me.

Tom 

Leuke website. Keek wel even op van het aantal bijenkasten dat men in London heeft geplaatst; 5000 maar liefst!  Het is een grote stad met ongetwijfeld veel tuintjes, maar het blijft een stad.

Wel iets anders dan drie bijenkasten op de daken in Vichy ! 

gut, wel 3

er is me er wel bij verteld dat de suburbs van Londen hier nog niet eens bij opgeteld zijn.

Dat meen je niet ! Ik dacht dat we het hadden over groot-London! Dan kan ik me de problemen heel goed voorstellen!

Tom

RSS

GA DIRECT NAAR:

Laatste nieuws uit Frankrijk

© 2024   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Privacybeleid  |  Algemene voorwaarden