Belangrijke Mededeling inzake Franse Wetgeving

Let op: Forumberichten kunnen verouderde informatie bevatten. Franse administratie, fiscaliteit en wetgeving wijzigen continu. Voor gegarandeerd actuele en feitelijke antwoorden verwijzen wij u naar onze officiële kanalen.

Nu actueel: Uw belastingaangifte in Frankrijk Vraag het Café Claude (Assistent) Infofrankrijk.com (Kennisbank)

Nederlanders.fr

Hèt netwerk van, voor en door Nederlandstaligen in Frankrijk - zegt het voort!

Wim VAN TEEFFELEN
  • Man
  • Hank
  • Nederland

De vrienden van Wim VAN TEEFFELEN

  • Hein Schoone
  • Paula bloemendaal
  • LIesbet van Zoonen
  • Yolanda Entius
  • Jeroen van de Beek
  • Ronald Buster
  • Femke Dumas
  • Willem Mansens
  • Ivan
  • Theo  Veltman
  • Jacob
  • Henri Roovers
  • Etienne
  • Max Glaser
  • Annette Jonker

Groepen van Wim VAN TEEFFELEN

 

De pagina van Wim VAN TEEFFELEN

Recente activiteiten

Andreas Chatziantoniou heeft gereageerd op blogbijdrage Smaak is nooit alleen kaas van Wim VAN TEEFFELEN
"@Wim Onze Amerikaanse vrienden zeggen tegen hun soldaten: Thank you for your service. It's a dirty (cheesy?) job, but somebody has to do it. Inderdaad, te veel van iets goeds is zelden goed. Zo zijn wij in een vakantie van drie weken naar drie…"
Maandag
Peter Jan heeft gereageerd op blogbijdrage Smaak is nooit alleen kaas van Wim VAN TEEFFELEN
"Het was vast een vermoeiende reis, vooral omdat de focus steeds weer op kaas was gericht: vet, zout en natuurlijk het resultaat van een rijpingsproces.  Laten jullie het voorwoord schrijven door Patricia...... KAAS? Groet uit ZW Frankrijk "
Maandag
Anton Noë, beheerder en gastheer heeft gereageerd op blogbijdrage Smaak is nooit alleen kaas van Wim VAN TEEFFELEN
"Wat een prachtige en jaloersmakende reis Wim en Marijke! Laat me weten wanneer we een boekpresentatie kunnen plannen voor de presentatie van “46 (+1) Franse Kaasverhalen”.  Overigens, er zijn ov erigens wel meer culinaire…"
6 Jun
Wim VAN TEEFFELENs blogbijdrage is in de schijnwerpers gezet

Smaak is nooit alleen kaas

Onze kaas road-trip zit erop. Twee maanden lang zijn we door Frankrijk getrokken, om de productieplekken van alle 46 Franse kazen met AOP-label te bezoeken. Alle 46 kazen (+1 want terwijl we onderweg waren heeft nog een kaas het label gekregen) hebben een verhaal, soms meerdere verhalen. Enkele van die verhalen heb ik in de afgelopen weken geplaatst op dit forum. Alle verhalen, en nog veel meer, zullen worden opgenomen in het boek met de werktitel “46 (+1) Franse Kaasverhalen” dat volgend jaar…See More
6 Jun
Ingrid de Eerste heeft gereageerd op blogbijdrage Morbier: de kaas die had moeten verdwijnen van Wim VAN TEEFFELEN
"Ik heb altijd gedacht dat de Morbier uit de Morbihan kwam................"
2 Jun
Leo Beerends heeft gereageerd op blogbijdrage Morbier: de kaas die had moeten verdwijnen van Wim VAN TEEFFELEN
"Ok dank hiervoor Wim, die data wist ik niet maar het is een geweldige kaas!"
31 Mei
Wim VAN TEEFFELEN heeft gereageerd op blogbijdrage Morbier: de kaas die had moeten verdwijnen van Wim VAN TEEFFELEN
"@Leo: Mont d'Or is de meest gebruikelijke benaming voor een kaas die aan twee kanten van de berg met die naam wordt gemaakt; In Frankrijk heet hij officieel 'Vacherin de Haute Doubs' en in Zwitserland heet hij 'Vacherin Mont…"
31 Mei
Leo Beerends heeft gereageerd op blogbijdrage Morbier: de kaas die had moeten verdwijnen van Wim VAN TEEFFELEN
"Leuk ik heb altijd gedacht dat die zwarte lijn een blauwschimmel was! Bedoel je met Mont 'or Vacherin?"
31 Mei
Wim VAN TEEFFELENs blogbijdrage is in de schijnwerpers gezet

Morbier: de kaas die had moeten verdwijnen

We reden deze week kriskras door de Jura om de streekkazen te proeven, dus ook de Morbier. Dat is die kaas met die zwarte streep erdoorheen. We wilden ook de Mont’Or proeven, maar het officiële verkooptijdvak daarvoor was al verstreken. Hij mag jaarlijks na 10 mei (en dat is een keiharde datum) niet meer verkocht worden. Dat is een onderwerp voor een heel ander verhaal. Terig naar de Morbier.De boeren in de Jura maakten vooral Comté. Maar vroeger, zeker in de winter, leverde de avondmelk vaak…See More
30 Mei
Peter Jan heeft gereageerd op blogbijdrage Abondance en de kazenproliferatie van Wim VAN TEEFFELEN
"Ik ben het heel erg eens met Andreas. Gisteravond gebarbecued, eigenlijk via een braséro met vrienden hier. Diverse groenten en natuurlijk ook vlees lekker klaargemaakt, maar geen liflafjes. Zoveel beter dan de " Muiderslotjes" van…"
25 Mei
Andreas Chatziantoniou heeft gereageerd op blogbijdrage Abondance en de kazenproliferatie van Wim VAN TEEFFELEN
"Je ziet dit soort ontwikkelingen steeds vaker bij andere levensmiddelen. Of het nu chips, snoep, chocola, frisdranken, alcoholische dranken of wat dan ook is. Neem de whisk(e)y wereld. Het is niet meer genoeg om een goede whisk(e)y te maken, maar er…"
25 Mei
Ingrid de Eerste heeft gereageerd op blogbijdrage Abondance en de kazenproliferatie van Wim VAN TEEFFELEN
"Sommige Comté zijn ook super. Ik had laatste een fruité. Ik weet niet hier oud hij was."
24 Mei
Wim VAN TEEFFELEN heeft gereageerd op blogbijdrage Abondance en de kazenproliferatie van Wim VAN TEEFFELEN
"@ Jacques: ik geloof je graag, maar we hebben hem niet geproefd en we hebben inmiddels de Savoie verlaten @ Ingrid: helemaal met je eens, ik vond Abondance ook de lekkerste Savoie kaas. A.s. maandag gaan we hem vergelijken met zijn grote broer: de…"
24 Mei
FRANKRIJKKEURING heeft gereageerd op blogbijdrage Abondance en de kazenproliferatie van Wim VAN TEEFFELEN
"Ook in de wereld van de biologie wordt het woord "proliferatie" frquent gebruikt: celdeling, wildgroei. Dus wat mij betreft wel goed geklozen en op z'n plaats."
24 Mei
Ingrid de Eerste heeft gereageerd op blogbijdrage Abondance en de kazenproliferatie van Wim VAN TEEFFELEN
"De Abondance is de lekkerste."
24 Mei
Peter Jan heeft gereageerd op blogbijdrage Abondance en de kazenproliferatie van Wim VAN TEEFFELEN
"Geweldig die explosie van het aantal varianten op het thema kaas.  Het toont in ieder geval aan dat er creatieve producenten zijn. Ik zou het woord  "profileratie"  overigens niet snel gebruiken in relatie tot kaas. Het…"
24 Mei

Profielgegevens

Hoe hoop je je voordeel te doen met deze aanmelding? Wat verwacht je van je aanmelding op dit forum?
www.bijonsopderedactie.nl

De berichten van Wim VAN TEEFFELEN

Smaak is nooit alleen kaas

Onze kaas road-trip zit erop. Twee maanden lang zijn we door Frankrijk getrokken, om de productieplekken van alle 46 Franse kazen met AOP-label te bezoeken. Alle 46 kazen (+1 want terwijl we onderweg waren heeft nog een kaas het label gekregen) hebben een verhaal, soms meerdere verhalen. Enkele van die verhalen heb ik in de afgelopen weken geplaatst op dit forum. Alle verhalen, en nog veel meer, zullen worden opgenomen in het boek met de werktitel “46 (+1) Franse Kaasverhalen” dat volgend…

Doorgaan

Geplaatst op 6 Juni 2026 om 10.30 — 4 commentaren

Morbier: de kaas die had moeten verdwijnen

We reden deze week kriskras door de Jura om de streekkazen te proeven, dus ook de Morbier. Dat is die kaas met die zwarte streep erdoorheen. We wilden ook de Mont’Or proeven, maar het officiële verkooptijdvak daarvoor was al verstreken. Hij mag jaarlijks na 10 mei (en dat is een keiharde datum) niet meer verkocht worden. Dat is een onderwerp voor een heel ander verhaal. Terig naar de Morbier.

De boeren in de Jura maakten vooral Comté. Maar vroeger, zeker in de winter, leverde de…

Doorgaan

Geplaatst op 30 Mei 2026 om 17.49 — 4 commentaren

Abondance en de kazenproliferatie

Ik heb altijd al eens een artikeltje willen schrijven met het woord ‘proliferatie’ erin. En dit is de gelegenheid.

Het zit zo: We hebben de afgelopen week de Savoie doorkruist en de productieplekken bezocht van alle vijf de Savoyaardse AOP-kazen: Tome de Bauges, Beaufort, Reblochon, Chevrotin & Abondance. Abondance mocht in de titel, want die vonden we de lekkerste van de vijf. Ik wil het dus hebben over de kazen van de Savoie, als voorbeeld voor de proliferatie van kazen die…

Doorgaan

Geplaatst op 23 Mei 2026 om 16.30 — 8 commentaren

Cantal: Kan een streek overleven dankzij kaas?

Afgelopen week reden we door een dorp in de Cantal, waar beide restaurants verdwenen waren (ondanks dat ze nog gewoon op internet werden aangeprezen). De luiken zaten dicht, op één zat een verbleekt ‘A Vendre’ bord. Op het plein zat één oude man op een verveloos bankje. Alleen het reclamebord voor kaas was nieuw.

We doorkruisten het zuidelijke deel van de Auvergne en waren daar voor de beroemde kazen van deze regio: de Cantal, de Salers, de St-Nectaire en de Bleu d’Auvergne. Heel veel…

Doorgaan

Geplaatst op 16 Mei 2026 om 10.00 — 10 commentaren

Prikbord (16 commentaren)

Je moet lid zijn van Nederlanders.fr om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Nederlanders.fr

Op 26 September 2022 om 16.00 zei Martin Woudstra...
Wim we hebben hulp nodig bij een hypotheek in Frankrijk... Op korte termijn. Kan je ons daarin bijstaan?
Op 1 Juli 2022 om 9.09 zei Hanny Verberkmoes...

Dank u wel voor uw antwoord. Ik heb intussen contact opgenomen met meneer Claes.  Vriendelijke groet, Hanny Verberkmoes

Op 19 Juni 2022 om 14.28 zei Linda...

Hallo Wim, 

Ik heb een vraagje over het arbeidsrecht. Kan ik daarvoor bij jou terecht? 

Ik heb je een vriendschapsverzoek aan je verzonden. 

Groet Linda

Op 30 April 2022 om 17.36 zei Tim Smeding ...
Hoi Wim,

Ontzettend bedankt voor de reactie, hier kan ik wat mee!!

Met vriendelijke groet,
Tim Smeding
Op 6 April 2021 om 8.24 zei Nanny Verspuij...

Hoi Wim,

Wat een goede en duidelijke website heb je, en wat fijn om je tips te kunnen lezen...

Dan heb ik nu een vraag n.a.v. deze nieuwe confinement want iedere keer is het weer anders. De laatste keer mocht je nog wel huizen gaan bezichtigen met een uitnodiging van de makelaar zodat je dat kon laten zien. Heb je enig idee hoe dat nu is? En als je naar een huis wilt gaan kijken die direct via een particulier verkocht word?

Een 2e vraag is dat gisteren die particulier aangaf: 'Als u meer foto's en een bezoek wilt zou ik graag een lening overeenkomst van uw bank willen vragen om te voorkomen dat ik mijn tijd verspil omdat verschillende mensen hebben toegezegd en hun lening niet hebben gekregen'....doen banken dit? Want eerder heb ik begrepen dat ze dat alleen doen als je al een bod op een huis hebt gedaan..? Zo ja, naar welke bank kan ik het beste naar toe gaan hiervoor? Temeer daar ik ook diabetes type i heb. In hoeverre kun je daarmee mogelijk moeilijker een hypotheek krijgen?

M.v.g. Nanny Verspuij

Op 13 Januari 2018 om 16.53 zei Marianne van den Buuse...
Vraagje: Momenteel woon ik weer in NL, na een tiental jaren in de Tarn et Garonne te hebben gewoond ( en ook gewerkt, een korte periode CDD, en ook tijdje autoentrepreneur. Mijn man is in die periode een aantal jatren in dienst geweest bij een frans bedrijf. Wij hebben uit die tijd ( periode 1999 - 2011 ongeveer) dus nog Secu nummer, en mijn man heeft ook recht op een stukje Franse retraite uit die periode. Mijn vraag: Kan ik , als ik tussen nu en mijn pensioenleeftijd ervoor kies om weer in FR te gaan wonen, weer gewoon in de secu op basis van ons Frans arbeidsverleden? M vr gr, Marianne
Op 5 Februari 2017 om 19.15 zei Peter van Schaick...

Wim, bedankt voor je, als altijd, weer heldere uiteenzetting. Alleen ben ik het op 1 punt niet met je eens: als je een huis langer dan 5 jaar hebt gehad, mag je de verkoopprijs verlagen (en dus de winst) met of bewijsbare bedragen voor verbouwen etc. of  forfaitaire 15% van de aankoopprijs en niet van de winst zoals jij schrijft. Mee eens? Zie https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F10864.

Vr. gr. Peter

Op 4 December 2016 om 16.16 zei Karelwilma@sfr.fr...
Ok, de loonheffingstoeslag is dus niet te vermijden voor mevrouw. Je kan die loonheffingskorting laten toepassen door de SVB (dus AO) of bij de pensioeninstantie, bij ons ABP. Dwz dat de belastingconsequenties òf in Nederland (ABP) òf in Frankrijk (In geval van AOW) berekend gaan worden. Wat is nu de voor ons gunstigste oplossing gezien het net iets mildere belastingklimaat hier in Frankrijk, vooral in de lagere schalen?
Op 4 December 2016 om 10.13 zei Karelwilma@sfr.fr...
Hartelijk voor deze duidelijke uitleg. Bovendien komt ie voor mij precies op tijd. Heb ik het nu goed begrepen, dat ik als conjoint colaborateur niet in aanmerking kom voor de loonheffingskorting op mijn pensioen of AOW? De onderneming staat op naam van mijn echtgenoot en we dragen af aan de RSI.
Op 31 Mei 2016 om 15.09 zei Andrea Burger...
Hallo

Wij zijn van plan in de Auvergne te gaan wonen, worden er vaker van deze dates georganiseerd?
Ik zou hier graag naar toe gaan?
Met vriendelijke groet,
Andrea
 
 
 

Ga naar...

Laatste nieuws uit Frankrijk

Gebeurtenissen

© 2026   Gemaakt door: Anton Noë, beheerder en gastheer.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden